Gå til innhold

Test av Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testen er ok, med noen unntak.

 

Å sette minus på at det ikke er optisk bildestab. føler jeg blir helt feil.

Det har self. med pris/størrelse å gjøre.

Det blir litt som å si at 10D burde vært mindre.

 

Å sammenligne med speilrefleks blir også feil. Ihverfall å sette det på minus siden, kanskje på en ønskeliste hadde det vært ok :)

 

Jeg ser at digit bruker lux måler på autofokus testen, kanskje du bør investere i det også. Å bruke ord til å beskrive hvor mørk det er blir liksom litt rart :-?

 

Hvorfor du velger å teste "Rimi" utgaven i steden for C-750 skjønner jeg ikke helt. Jeg vill tro at 90% av de som skal kjøpe "big zoom" uansett kommer til å gå for 750 utgaven, det er jo bare hundrelapper i forskjell.

 

Etter min mening burde de droppen hele video opptaket på 740 modellen og heller laget full VGA i på 750 :roll:

 

Fortsett med den gode jobben. :wink:

 

 

Tom Victor

Lenke til kommentar

Syns det var en flott test. Fikk faktisk litt lyst på dette kameraet nå :)

Har en litt eldre versjon av Camedia på jobben med 10X zoom og syns dette kameraet tar brukbare bilder, men er litt plager med støy.

Kan være litt problematisk og ta skarpe bilder også, men det har vel mer med fotografen og gjøre en kameraet.

Olympus har jo nesten likt design på alle kameraene sine, er det bare små forbedringer mellom modellene, eller er all "innmaten" byttet ut?

Hva er forskjellen mellom 740 og 750?

Lenke til kommentar

Hvorfor du velger å teste "Rimi" utgaven i steden for C-750 skjønner jeg ikke helt. Jeg vill tro at 90% av de som skal kjøpe "big zoom" uansett kommer til å gå for 750 utgaven, det er jo bare hundrelapper i forskjell.

 

De fleste som kun ser på spesifikasjon vil nok velge C-750, men det finnes faktisk grunner til at folk vil velge C-740, prisforskjellen på 500kr kan være avgjørende, faktumet at C-740 faktisk er i salg og har vært en stund mens C-750 fortsatt ikke er tilgjengelig. Men det viktigste for meg var bildekvaliteten! imo er det for mye støy i C7XX bildene, og C-740 er den beste og mye tyder på at den er bedre enn C-750.

Lenke til kommentar
De fleste som kun ser på spesifikasjon vil nok velge C-750, men det finnes faktisk grunner til at folk vil velge C-740, prisforskjellen på 500kr kan være avgjørende, faktumet at C-740 faktisk er i salg og har vært en stund mens C-750 fortsatt ikke er tilgjengelig. Men det viktigste for meg var bildekvaliteten! imo er det for mye støy i C7XX bildene, og C-740 er den beste og mye tyder på at den er bedre enn C-750.

 

Ja det kan nok være at noen vil spare 4-500kr. :o

 

Jeg ville ikke gjort det, 750 er et mer komplett kamera og har noen funksjoner som 740 ikke har. En av de er mulighet for remote, veldig kjekt på fest eller kanskje i dåp. Det er bare å rigge opp kamera på rett sted så kan man knipse i vei fra bakerste rad. Å se mulighetene i steden for begrensningene liker jeg, bildene blir bra om du har gjort en ok jobb.

 

Lenke til kommentar

Det er et Olympus Camedia C-700 Ultra Zoom vi har på jobben.

Og det er iværtfall ikke noe point and shoot kamera når jeg ser på hva kolegaene mine har prestert. Verre bilder skal du lete lenge etter :)

Dette er bare 2 Mpix da, men bortsett fra det, hva skiller 700 fra 740/750?

Lenke til kommentar

Det står at videoen er uten lyd. Er dere sikre på det? Gjelder det også C750?

Om den eldre modellen C730 står det også overalt at den er uten lyd, men man kan faktisk velge lyd der hvis man slår av optisk zoom under filming. Og årsaken her er rett og slett at zoomingen bråker for mye og uansett ville ødelagt lyden.. Digital zoom funker imidlertid sammen med lyd.

Så jeg ville tro at også C740/C750 hadde denne muligheten, men det har dere kanskje sjekket..(hvis de har fjerna den bare på C740 har de gjort noe dumt...men jeg ville nå uansett valgt C750 om jeg skulle kjøpe nå)

 

Ellers virker det som om støyproblemet var mindre på dette kameraet enn på de eldre C7xx-modellene, det hadde vært interessant å få testet!

Har C740 ISO64 som laveste verdi? Jeg leste ihvertfall at C750 hadde ISO50...(det høres genialt ut med tanke på støy!)

 

Et annet tips, jeg har hittil ikke klart å se forskjell på SHQ og HQ bildekvalitet, så det kan godt hende det holder med HQ for de fleste (og da får du plass til dobbelt så mange bilder). Det høres naturligvis bra ut med mindre komprimering, men hvis det ikke er mulig å se forskjell ser jeg ikke helt poenget..

 

Når det gjelder røde øyne har jeg ennå ikke opplevd dette på C730 (etter et halvt år!), men det er mulig blitzen har en annen plassering på de nyeste modellene?

 

Helt enig i at supermacro-funksjonen er genial! Den vanlige makroen har jeg dårlig erfaring med, men supermacro blir nesten alltid meget bra :) Manuell hvitbalanse har jeg ikke fått til å virke bra, men auto hvitbalanse er vanligvis helt flott..

 

Jeg ville helt klart valgt C750 framfor C740 med så liten prisforskjell. Å få en ekstra megapixel, men først og fremst mulighet for å koble på ekstern blitz, teller mye!

Lenke til kommentar
Det står at videoen er uten lyd. Er dere sikre på det? Gjelder det også C750?

 

C740 har ikke lyd, C750 derimot har lyd.

 

Ellers virker det som om støyproblemet var mindre på dette kameraet enn på de eldre C7xx-modellene, det hadde vært interessant å få testet!

Har C740 ISO64 som laveste verdi? Jeg leste ihvertfall at C750 hadde ISO50...(det høres genialt ut med tanke på støy!)

 

C750 kan stilles manuelt til ISO50, C740 kan stilles manualt til minimum ISO100, men går ned til 64 på AUTO (muligens også lavere?)

 

Et annet tips, jeg har hittil ikke klart å se forskjell på SHQ og HQ bildekvalitet, så det kan godt hende det holder med HQ for de fleste (og da får du plass til dobbelt så mange bilder). Det høres naturligvis bra ut med mindre komprimering, men hvis det ikke er mulig å se forskjell ser jeg ikke helt poenget..

 

Jeg er ingen ekspert, men jeg er kresen på kvalitet, og bruker så langt kun HQ.

 

Jeg ville helt klart valgt C750 framfor C740 med så liten prisforskjell. Å få en ekstra megapixel, men først og fremst mulighet for å koble på ekstern blitz, teller mye!

C750 har sine fordeler fremfor C740, men forskjellen er ikke 1mpix, og desuten så er bilde i C740 "renere" og jeg foretrekker et renere bilde i minimalt mindre oppløsning. Hvis jeg husker riktig er C740 3,14mpix effektivt mens C750 er 3,9 og begge har samme størrelse på CCD!

 

Man må se hvilke som passer best for sine behov, selv så jeg ikke behovet for ekstern blitz, og videoopptak med lyd hadde jo kanskje vært fint, men videokvaliteten blir uansett så dårlig at den har liten verdi.

Lenke til kommentar

OK, der kom oppklaringa på det meste jeg lurte på.

Det å kunne sette ISO til 50 manuelt ser jeg på som en stor fordel. Med C-730 blir ihvertfall bildene mye bedre på ISO64 enn 100, så jeg er alltid nødt til å bruke automatisk ISO-verdi for å ha håp om å få best resultat - men av og til velger kameraet for høy verdi. I P mode er det størst sjanse for å få ISO64, derfor bruker jeg vanligvis den. Auto mode gir vanligvis ISO200 og er derfor svært dårlig egnet...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å ta en aldri så liten bump av tråden...

 

Er det noen som har erfaringer med 740 og telelinse? Ser de selger en telelinse-sak på xd.no til den nette sum av rundt 900 kroner, og vurderer sterkt å kjøpe både kamera og linse. Kommer til å bruke kameraet mest til naturfotografier der zoomen er særdeles viktig, og i følge testen tror jeg dette kameraet er midt i blinken for meg.

 

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
For å ta en aldri så liten bump av tråden...

 

Er det noen som har erfaringer med 740 og telelinse? Ser de selger en telelinse-sak på xd.no til den nette sum av rundt 900 kroner, og vurderer sterkt å kjøpe både kamera og linse. Kommer til å bruke kameraet mest til naturfotografier der zoomen er særdeles viktig, og i følge testen tror jeg dette kameraet er midt i blinken for meg.

 

På forhånd takk for svar! :)

Yahoo's C7x0-forum (du må melde deg inn for å lese tror jeg?) er det mengder av folk som har ulike telelinser utenpå, og massevis av testbilder har jeg sett også. Både Raynox-linser og Olympus-linser finnes og er testet, jeg lurer på om Olympus B300 ellerno er den beste (har hørt noen rykter).

Tips; meld deg inn der og ta et søk på forumet, om du ikke finner svar sender du bare inn en mail og får trolig 10 kjappe svar. (jeg kan ikke hjelpe deg selv siden jeg ikke har prøvd slike linser)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...