Gå til innhold

Her går den antatte gjerningsmannen


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3645572.ece

 

Sensurert i aftenposten, etter som jeg har forstått så hadde de usensurert bilde tidligere i dag, mens vi i Abcnyheter får usensurert.

 

http://www.abcnyheter.no/norge/100510/har-du-sett-denne-mannen

 

Ble dette sensurert fordi at det var snakk om en utlending? burde ikke folket få vite hvordan gjerningsmannen ser ut slik at de kan beskytte seg selv mot dette udyret?

 

Har sjekkliste for journalistisk arbeide i det flerkulturelle Norge og "vær varsom" plakaten noe med dette å gjøre?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte på det samme. Hvordan i alle dager kan jeg kjenne igjen han på gata når mediene har sensurert hele ansiktet hans?

 

Gjerningsmannen er ca 180 centimeter høy med normal kroppsbygning, mørke øyebryn og mørkt hår. Han var iført en hettegenser/jakke med stor hette. Hetten hadde han over hodet, og denne skjulte mye av ansiktet. Han snakket norsk.

 

Ja, for dette minsker jo antall "mistenkte" betraktelig eller? Nei, det hele blir litt håpløst, føler jeg. Og de klesplaggene kommer han nærmest garantert ikke til å gå med igjen på en god stund. Takk for den siste linken! Blir mye lettere å gjenkjenne den mistenkte.

Lenke til kommentar

Vær varsom-plakaten kommer nok inn i spill ettersom at man kanskje vil være forsiktig med å henge ut noen som en antatt voldtektsmann, men som sagt, virker det mot sin hensikt når formålet er å bruke nyhetsmedia som et virkemiddel for å finne denne personen...

 

Problemet er nettopp at han skal slippes å henges ut som "udyret" hvis han faktisk er uskyldig.

Lenke til kommentar

Dagbladet er de som er mest kreative i å omgå det faktum at det her dreier seg om et medlem av "fremtidens olje"

 

"Den etterlyste mannen er cirka 180 centimeter høy, har normal kroppsbygning, mørke øyebryn og mørkt hår.

 

Han var iført hettegenser eller jakke med stor hette. "

Endret av Dalfararen
Lenke til kommentar

Vær Varsom-plakaten 4.7:

 

"Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som ontales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold.

 

[...]

 

(men) Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger [...]"

 

Slik jeg ser det er det ikke et problem med identifisering i denne saken. Det foreligger et berettiget informasjonsbehov, selv om det kun er en mistanke, og ingen rettskraftig dom.

 

Vi skal likevel ha in mente at det er redaktørens ansvar, og den individuelle redaktør må tolke 4.6 slik han eller hun mener er mest korrekt.

 

:)

Lenke til kommentar

Svensk gjerningsmann i Sverige. Stor forskjell.

 

Å jasså? jeg greier nemlig ikke helt å se den, det er de samme ideologiske kreftene som står bak pressen i Sverige også. I mellomtiden kan dere tygge litt på denne.

 

Kvinne (60) knivstukket på Grefsen i Oslo.

 

"Begge er av norsk opprinnelse og er samboere. Årsaken til knivstikkingen skal ha vært en uoverensstemmelse mellom disse to."

 

Dette kan jo fremme dårlige holdninger blant innvandrere mot nordmenn, her burde vær varsom og sjekkliste for journalistisk arbeide i det flerkulturelle Norge være koblet inn ;)

Lenke til kommentar

Å jasså? jeg greier nemlig ikke helt å se den, det er de samme ideologiske kreftene som står bak pressen i Sverige også.

For det første er det engang slik at norske aviser som regel ikke leses i Sverige, derfor er det lite poeng i å anonymisere noen som begår en kriminell handling i Sverige. Det er også en formidabel presseetisk forskjell, siden faren for forhåndsdømming - som tross alt alltid er relevant i saker der det ikke foreligger dom - er markant mindre.

 

Svensk presse er uansett langt mer aktive i å publisere navn og bilde av mistenkte, så sammenligningen er ikke helt korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...