Gå til innhold

Elkjøp tar ikke inn glovarm bærbar hverken på garanti eller reklamasjon men de tilbyr "service" til 900 kroner.


Anbefalte innlegg

Hei. Har vært uheldig med min HP pavilion DV6750, dette er etter min mening en møkkamaskin men jeg får bare leve med denne enn så lenge.

 

Jeg kjøpte denne for snart to år siden og garanti utgår i slutten av denne måneden, reklamasjon har jeg 3 år til på.

 

Jeg har to ganger tidligere levert den inn på eksakt samme problem og det ble fikset gratis, jeg fik til og med nytt batteri den ene gangen da batteritiden var halvert.

 

Da jeg igår dro til Elkjøp med maskinen møtte jeg en elkjøp ansatt som nektet på alt, han så ikke engang på temperatur-avlesningen jeg hadde screenshottet men insisterte på at jeg måtte betale 900 kroner for noe de kaller "service" som innebar at de åpner maskinen og gjorde den ren samt bytte kjølepasta.

 

Dette virker urimelig da jeg har levert inn maskinen før. Hvorfor ikke denne gangen?

 

Jeg ble heller ikke opplyst om at AMD turion prosessoren som maskinen ble levert med ble mye varmere enn andre prosessorer.

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

Hadde jeg vist at prosessoren i denne maskinen blir varmere enn andre prosessorer som var vanlig på den tiden maskinen ble kjøpt hadde jeg ikke kjøpt denne.

 

 

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold.* Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

 

*: Med andre ord burde jeg fått vite det enten i brukermanualen eller på butikk, eller at jeg må påberegne meg å levere inn maskinen på grunn av støv. I snitt så har jeg måtte sendt inn maskinen hver 9. måned.

 

Har jeg en sak? Er det noe i loven som tilsier at jeg ikke har en sak?

Lovdata - Forbrukerkjøpsloven

Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men da har du kanskje litt mer råd enn det jeg har, jeg holder påå ta førerkortet så for meg må reparasjons-kostnadene være minimal.

 

Jeg skal spørre hva de tar hos Infocare men jeg skal først dra til elkjøp en av de neste dagene med papirer fra lovdata etc, men jeg må først ha litt hjelp (gjerne av dere) :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Hovedkortene til dv6000 har vært et mareritt for HP! DV6750 er trolig intet unntak.

Den der maskinen kan holde rundt 80 grader ved heavy load. Normal operasjonstemp er rundt 45-55 grader. Dersom cpu over 88 grader er trolig hovedkortet, heatsink eller vifte defekt. Eller bare tettet til av støv.

Det du som kunde kan gjøre er å stikke noe inn til vifta for å holde viftebladene på plass mens du tar trykkluft og blåser bort støvet. Støvsuger kan også brukes (men på litt avstand pga statisk elektrisitet).

 

Om dette ikke roer ned temperaturen så kan du prøve en bios oppdatering, dersom du ikke har den siste. Ny bios inneholder informasjon til viftestyringa som får vifta til å rotere oftere og at den starter tidligere ved load. Til sist: Kjør recovery og nullstill maskinen. Dersom ingen av desse tingene virker, så har du ein ganske solid sak mot Elkjøp.

 

Thermal paste/kjølepasta er kjølestoffet som ligger mellom to metallplater (cpu og heatsink) og er den viktigste komponenten for å kunne kjøle ned maskinen . Denne kan ikke renses! Den må da erstattes med ny og dette har ikke forbrukeren mulighet til å gjøre i reklamasjonstiden da reklamasjonsretten blir brutt ved å gjøre det. Kjølepastaen har man dermed reklamasjonsrett på i 5 år. Dette kan du gjerne si til selger.

 

Du kan gjøre følgende. Finn fram kvitteringen, og 2 servicerapporter (trolig fra Infocare). Dersom det er beskrevet at maskinen blir varm alle gangene og dette er 3. gang så kan du som forbruker velge om du vil heve kjøpet eller ha ein omlevering. HP er ikke vanskelige ved sånne saker, der det er samme feilbeskrivelse alle gangene (og tidligere saker har blitt dekket av garanti/reklamasjon).

§ 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

"Kontakt eventuelt HP direkte, ikke Infocare..." Forbrukeren skal og kan henvende seg til salgsstedet/selger så lenge denne ikke er konkurs! Til TS info om §16. Ein mangel er noe man må reklamere på. Dette går da mot §27 og §18:

 

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

 

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

§ 27. Reklamasjon

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. "

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

 

Bare hold deg til gode gamle §30. Gjennomføring av avhjelp ;) Den når du langt med i denne saken.

Når du går til Elkjøp, gå forbredt på litt motstand. Men du er der for å kreve buyback (HP uttrykk) på maskinen etter §30 i forbrukerkjøpsloven. Dersom vedkommende du snakket med sist, nekter totalt ein gang til så snur du ryggen til han, finner en ein annen ansatt som du kan få hjelp av. Om mulig, be om å få snakke med daglig leder eller ein avdelingsleder på pc. At ein ansatt ikkje kan lovverket og tilby god assistanse, betyr ikkje at du må gå derfra uten å få skikkelig hjelp fra noen.

 

Håper dette hjelper deg og lykke til :) Gi gjerne tilbakemelding etterpå.

 

PS: Buyback tar normalt sett 1-5 arbeidsdager etter butikk/verksted har søkt.

Endret av Stinger169
Lenke til kommentar

"Kontakt eventuelt HP direkte, ikke Infocare..." Forbrukeren skal og kan henvende seg til salgsstedet/selger så lenge denne ikke er konkurs! Til TS info om §16. Ein mangel er noe man må reklamere på. Dette går da mot §27 og §18:

blir ikke den uttalelsen litt feil i forhold til paragraf 35 i forbrukerkjøpsloven?:

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

 

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

 

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

 

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

 

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

 

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

er vel opp til forbruker å velge reklamasjons"punkt"

Lenke til kommentar

Hvis det er støv som er problemet så er det ikke en mangel.

Stemmer det så lenge forbrukeren ikke har rengjort ofte nok. Men litt støv skal maskinene tåle.

 

Det er korrekt at §35 åpner for et direkte krav mot HP. Men det løser nok ikke saken raskere for TS + det medfører langt mer arbeid for han.

Lenke til kommentar

Det er korrekt at §35 åpner for et direkte krav mot HP. Men det løser nok ikke saken raskere for TS + det medfører langt mer arbeid for han.

En telefon, forklare problemet, opplyse om tidligere reparasjonsreferanser, kanskje en rask prat med teknisk support om han ikke forklarer "enkelt nok". Sende inn kopi av kvittering (PDF eller scannet bilde via e-post godtas uten problemer).

 

Dersom han ringer mandag morgen har han et svar i løpet av formiddagen om han har mulighet til å sende inn kopi av kvitteringen kjapt nok.

 

Vil nå ikke si at det er så mye arbeid.

Lenke til kommentar
Da jeg igår dro til Elkjøp med maskinen møtte jeg en elkjøp ansatt som nektet på alt, han så ikke engang på temperatur-avlesningen jeg hadde screenshottet men insisterte på at jeg måtte betale 900 kroner for noe de kaller "service" som innebar at de åpner maskinen og gjorde den ren samt bytte kjølepasta.

 

 

I utgangspunktet ville jeg bare henvendt meg til butikken på nytt, og bedt de sende den inn til verksted for reklamasjon. En ansatt er ikke en HP-teknikker, og du kan be de sende den inn uavhengig av hvorvidt han mener det går på reklamasjon eller garanti.

 

Så vil verkstedet bedømme hvorvidt det er en reklamasjonssak eller bare noe som har skjedd pga støv i maskineriet. Da vil du, med hjemmel i forbrukerkjøpsloven, evt bli fakturert for en sjekk osv, så vær forberedt på dette.

 

Men igjen, be om at de sender inn maskinen. 995,- høres ut som en lokal sjekk og rens i pc-klinikken i den aktuelle butikken, med 3 måneders fri service i etterkant. Det -kan- være en kjekk greie å ha for deg om du vil ha full reinstallasjon og oppsett av maskinen, samt grundig rengjøring. Allikevel er det da ikke noe du må. De kan ikke nekte å ta den inn og sende til verksted :).

Lenke til kommentar

Men da har du kanskje litt mer råd enn det jeg har, jeg holder påå ta førerkortet så for meg må reparasjons-kostnadene være minimal.

 

Jeg skal spørre hva de tar hos Infocare men jeg skal først dra til elkjøp en av de neste dagene med papirer fra lovdata etc, men jeg må først ha litt hjelp (gjerne av dere) :)

 

Det er ikke opp til Elkjøp om pcen går på garanti eller ikke, men du kan sende den inn, godtar ikke verkstedet/hp reklamasjonen må du betale for prisoverslag til verkstedet og frakt tur/retur.

 

Rens for støv er ikke særskilt vedlikehold som gjelder akkurat det produktet, men alle pcer og burde være åpenlyst at et apperat som inneholder lufteåpninger ikke bør utsettes for støv.

 

Blir pcen sendt inn til Infocare med en vifte full av støv kan du risikere å måtte betale dette gebyret for å få pcen tilbake.

Lenke til kommentar

Det er ikke opp til Elkjøp om pcen går på garanti eller ikke, men du kan sende den inn, godtar ikke verkstedet/hp reklamasjonen må du betale for prisoverslag til verkstedet og frakt tur/retur.

 

Rens for støv er ikke særskilt vedlikehold som gjelder akkurat det produktet, men alle pcer og burde være åpenlyst at et apperat som inneholder lufteåpninger ikke bør utsettes for støv.

 

Blir pcen sendt inn til Infocare med en vifte full av støv kan du risikere å måtte betale dette gebyret for å få pcen tilbake.

Jeg har en stasjonær, en wii og en xbox. Alle disse trenger sikkert å renses for støv en gang men jeg kan hverken rengjøre xbox eller wii uten å bryte garanti. Skal jeg fortsatt betale et verksted for å rengjøre maskinene for å ikke bryte garanti? Er det slik det fungerer?

Lenke til kommentar

Nei men de har tapt en kunde på denne saken. I hovedsak fordi personen som skulle hjelpe meg ikke var så veldig vennlig av seg, hadde han vist meg et smil hadde jeg kanskje akseptert det men når jeg føler meg uvelkommen på grunn av en kundebehandler går det litt langt. Jeg unngår bevist å snakke med han heretter, men unngår nok å gå inn døra og med mindre jeg skal ha en kabel eller noe jeg ikke trenger å tenke garanti på.

 

Så beklager Elkjøp, men jeg går heller for Expert og Clasern. :(

Lenke til kommentar

Så fremt det er mulig ville jeg tatt kontakt med HP direkte.

 

Infocare bruker så helsikes lang tid at de ikke burde få lov å eksistere.

 

Uansett - husk å merk dato for når du gjorde elkjøp oppmerksom på feilen. Det er denne datoen som gjelder i tilfelle de trenerer saken så lenge at garanti-tiden går ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...