Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har forberedt en klage til klagenemnda, den går antagelig avgårde før helga.

 

Sett i gang! Tiden går.

Jeg vet, jeg vet. Bare litt trang agenda . . .

– I utgangspunktet ønsker vi ikke at kundene i det hele tatt skal kontakte en klagenemnd, men ved å få tilbakemeldinger kan vi gjøre våre tjenester bedre, sier Nilsen.

Kjære Telio,

det er faktisk mulig å se forbedringspotensiale på bakgrunn av henvendelser direkte fra kundene. Spørs om primær intensjonen med Klagenemnda er at den skal virke som en "forslagskasse". :)

 

Y

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man mister nok evt beløp som er igjen etter 6/6-2010.

Har selv noen hundre på konto og nå må det ringes

Dette høres isåfall ut som en sak for forbruker-organisasjonen (hvis noen gidder); Man får restsaldoen kun godskrevet hvis man bestiller nytt produkt fra Telio. Noen videreføring kan man vanskelig snakke om, da produktene er således forskjellige og det kreves ny etablering med ny bindingstid.

 

Y

 

Da har jeg gjort mitt. Klage til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon er nettopp postet. Lykke til alle som sender inn!

 

heimabrygg

-- om så jeg må dra frem blikkboks og tråd, heller det enn Telio :-p

Lenke til kommentar

Takk til trådstarter. Uten denne tråden så hadde nok jeg havnet i uføret hos Telio.

 

Tømte ringekonto til fordel for Vann for livet og bestilte nytt abonnement hos Phonzo. Håper de kan levere en like fin og stabil tjeneste som TeleVoip (R.I.P.).

 

Må si at det stinker litt av hele denne "overtagelsen". True kunder inn i nye avtaler som er mye dårligere enn de opprinnelige. Tror Telio at folk flest er dumme!?! Egentlig skulle jeg ha fått refundert saldobeløp og utlegg for telefonadapter når de kaster meg ut på denne måten.

 

Hva med å lage en parodi ut av dette og laste det opp på youtube? Istedenfor sauer som driver et telefonselskap så er det en gjeng med aper. Apestrekene går da ut på å suge mest mulig ut av de dumme kundene for å sende det videre opp i pyramiden.

Lenke til kommentar

Hva med å lage en parodi ut av dette og laste det opp på youtube? Istedenfor sauer som driver et telefonselskap så er det en gjeng med aper. Apestrekene går da ut på å suge mest mulig ut av de dumme kundene for å sende det videre opp i pyramiden.

 

Hva med registrere teliovoip.com, harselere med motivene bak overtagelsen, påpeke direkte feil (de påstår vi hadde abonnementsperiode og henviser til at de har sendt oppsigelse når ordet aldri har blitt brukt), brette ut vår misnøye og frustrasjon over dårlig kundepleie i Telio?

 

teliovoip.com appears to be available

 

-Tor Anders

Lenke til kommentar

Ser at her er det mest å få til en klage, men angående televoip

 

Jeg fikk dette supertilbud:

=============================================

I tillegg til spesialtilbudet under, tilbyder vi deg nytt adapter kostnadsfritt (du sparer kr 400,-).Adapteret er ferdig konfigurert for din konto. Frakt kr 80,- vil bli belastet.Kravet er at du fyller opp abonnementet med kr 100,- Vi gir deg da, i tillegg til adapteret, kr 50,- ekstra. Spesialtilbud - fyll opp abonnementet ditt med kr 300 innen 22 januar 2010 og vi legger til kr 50.Send mail med navn og telefonnummeret påfyllingen skal inn på til [email protected], så sikrer vi at du får dine kr 50,-.

===============================================

 

Det at de hadde styket mine 150 kr i Saldo når de gikk konkurs, gjorde at jeg var tvilende på tilbudet. Men etterpå angret jeg litt ...... et Adapter er kjekt å ha!

 

Men man kan jo spørre seg om de hadde tenkt å sende det ut, eller om deet bare var får å få inn mere penger i kassa!

 

 

Vel, 6.6.2010 er det slutt på mitt fine Televoipnummer jeg hadde fra starten av i 2006.

Har hatt Phonzo CASH nesten like lenge, og det har fungert plettfri - dog er et 815nr ikke så kult som et ekte 21981xxx nummer.

 

Andre alternativer for de som RINGER ut er kanskje SIPGATE (tysk / uk) - her har man heller ikke startgebyr!!!

 

TELIO derimot er bare for kunder som virkelig ringer mye (også utlandet) - så tror nok det hadde vært bedre å portere alle Televoip-kunder til Phonzo cash som jo er tilsvarende Televoip en til Telio som er et ekte "dyrt" fullabonement.

 

 

 

Lenke til kommentar

Vel, 6.6.2010 er det slutt på mitt fine Televoipnummer jeg hadde fra starten av i 2006.

Har hatt Phonzo CASH nesten like lenge, og det har fungert plettfri - dog er et 815nr ikke så kult som et ekte 21981xxx nummer.

Phonzo tilbyr vel også geografiske telefonnummer? Selv har jeg et 64xxxxxx registrert der?

 

Y

Lenke til kommentar

Da har jeg innklaget Telio til Brukerklagenemnda for "Ufullstendig oppsigelse".

 

Et godt tips kan være å ta utskrift å saldoen på [email protected], jeg antar at minside blir tatt av lufta rimelig raskt etter 6.6. og jeg det spørs om Telio er veldig medhjelpelig med å fremskaffe saldo hvis vi får medhold i klagenemnda.

 

(Forferdelig mye arbeid for kr 145,-)

 

Med

 

Y

Lenke til kommentar

 

Egentlig ikke: "– I utgangspunktet ønsker vi ikke at kundene i det hele tatt skal kontakte en klagenemnd,[...]"

:thumbdown:

 

 

Kan virke som brukerklagenemnda virker mot sin hensikt:

Brukerklagenemnda (BKN) har dessverre for tiden lang behandlingstid og store restanser av saker til behandling. For å avhjelpe denne situasjonen har styret i BKN fått innvilget en søknad til Post- og teletilsynet om dispensasjon fra vedtektene. Dispensasjonen gjør det mulig å øke behandlingskapasiteten. Denne endringer medfører at nemnda nå behandler flere saker slik at restansene blir redusert. På grunn av de opparbeidede restansene vil det likevel ta noe tid før behandlingstiden igjen er normal.

Dette beklages på det sterkeste.

Kan det være at selskapene nå gjør dårligere forarbeid i konfliktsaker enn tidligere og overlater rettferdig jus til Brukerklagenemnda? :) Gode jurister vokser jo ikke på trær, dyre er den også . . .

Endret av yngve0
Lenke til kommentar

Da har Telio sitt svar kommet til min klage i brukerklagenemda. Legger den ut her da det synes å være ett standardsvar som de sannsynligvis bruker i alle klagesakene:

 

Belitt var i økonomisk uføre og hadde begynt å misligholde sine betalingsforpliktelser. Hafslund Telekom hadde allerede gått til det skritt å søke Post- og Teletilsynet om å få stenge ned tilgangen til Bellit. Bellit drev med stort underskudd da Telio overtok selskapet og kundenes forhåndsbetalinger var allerede gått tapt og fantes ikke som aktiva i selskapet.

 

Vi henviser til TeleVoips avtalevilkår hvor selskapet har mulighet til å si opp abonnementet med 1 måneds varsel, og at hvis det finnes restbeløp på en ringekonto utbetales ikke dette.

 

TeleVoip nedlegges av flere grunner. Dels viser Bellits økonomiske uføre en manglende lønnsomhet i tjenesten, og dels fordi tjenesten ikke oppfyller kravet om identifisering av sluttbruker. Telio har valgt og ikke å tilby en tjeneste med åpen tilgang til SIP-informasjon i Norge. Det er til dels store problemer med kvaliteten på informasjonen om de ulike kundeforholdene, herunder opplever vi at identiteter ikke stemmer, samt at det er et problem med svindel ift. korttransaksjoner og lignende. Det er et myndighetspålagt krav at alle teleselskap vet hvem som er eier av det enkelte abonnement, og som også Telio må forholde seg til. En helhetsvurdering tilsier at vi ikke kan rydde opp i kundebasen uten å inngå en ny avtale med hver enkelt kunde samt innhente oppdatert adresseinformasjon fra alle og at Telio mener vi kan levere en langt bedre og mer stabil tjeneste via vår standardiserte plattform. Dette vil også være en urimelig stor kostnad for en tjeneste som i en årrekke har vist seg å ikke være økonomisk bærekraftig.

Telio er forpliktet til å forsøke å begrense virkningene ovenfor sluttbrukere i størst mulig grad og har forsøkt å gjøre dette på best mulig måte. Telio har tilbudt Televoips kunder gode betingelser på ordinære IP-telefoniabonnement og i de tilfelle de velger å gå over til Telio, dekke det kunde hadde utestående hos Bellit. Televoip har tidligere vært involvert i konkurser og det virker ganske klart at denne forretningsmodellen er særdeles ulønnsom og Telio er ikke pliktig å videreføre et slikt tapsprosjekt.

Telio forholder seg til Televoips abonnementsvilkår på overtakelsestidspunktet. Disse gir selskapet rett til å si opp tjenesten med en måneds varsel og at eventuelle restbeløp ikke blir utbetalt.

 

Med tanke på tjenestens noe spesielle natur, åpen SIP-informasjon og ikke-eksisterende månedskostnader, var disse avtalevilkårene ikke ansett som urimelige eller i strid mot god forretningsskikk. TeleVoips forretningsmodell var svært enkel og gav forbruker uvanlig gode fordeler og betingelser, og avtalen som helhet måtte sees som rimelig både for forbruker og selskapet med tanke på sistnevntes risiko. TeleVoips kunder har kunnet nyte gode betingelser, ingen månedskostnader og åpen SIP-tjeneste, mens selskapet selv har nesten konsekvent gått med tap. Dette trenger man ikke å gå lenger tilbake enn noen få år for å se. I 2008 gikk Televoip og dets eierselskap, TM Telecom Management konkurs. Bellit overtok Televoip og videreførte driften fram til begynnelsen av 2010 da Bellit var så godt som konkurs og Hafslund Telekom søkte Post- og Teletilsynet om å få stenge Bellits tilgang til nettet. Det er ganske klart at kontantkortmodellen for bredbåndstelefoni ikke så langt har vært bærekraftig og andre store selskaper som Telenor og Nextgentel skrinla planene som lignende tjenester.

 

Telio anser abonnementsvilkårene sett i lys av tjenesten og dennes natur som rimelige og hovedregelen er at det skal være en høy terskel for å revidere en akseptert avtale. Vi mener det ikke forelligger grunnlag for avtalesensur etter avtalelovens §36 jf. §37. Som tidligere nevnt viser Televoips struktur og forretningsmodell at det ikke fantes særlig misforhold mellom partenes stilling i avtaleforholdet. For å kunne nytte seg av en slik tjeneste med åpen SIP-informasjon med eget utstyr kreves en viss kompetanse hos forbruker. Tjenesten er ikke for vanlige sluttbrukere med begrensede kunnskaper. Således gikk selskapet og forbrukere inn i avtaleforholdet med en viss kompetanse og med åpne øyne.

Av driftmessige og regnskapsmessige hensyn var punktene 9.2 og 9.3 i avtalevilkårene, henholdsvis om selskapets rett til å si opp tjenesten og ikke utbetale restbeløpet på ringekonto, ikke urimelige. Tjenesten var ny, uprøvd og medførte stor risiko for selskapet. Dette fikk forbrukerne nyte godt av i lang tid. Flere andre tidligere og nåværende tjenester som involverer forhåndsbetaling for senere bruk har lignende forbehold i sine avtaler, eller utbetaler kun restbeløp mot en særdeles stor avgift. Da med tanke på avtalen og tjenestetilbudet som helhet mener vi det ikke er et misforhold mellom ytelsen og motytelsen, og videre at avtalevilkårene ikke er urimelige eller i strid mot og forretningsskikk. Det kan også påpekes at med ingen faste avgifter og telleskritt med lite påslag, et altfor lite påslag som konkursene viser, er tjenesten tilnærmet drevet på selvkostbasis. I kontraktslæren er det således en høyere terskel for å vurdere avtalevilkårene som urimelige.

 

Kundenes restbeløp fantes ikke som aktiva i Bellit når Telio overtok selskapet. Selskapet bestod nesten utelukkende av passiva. Det er således en uriktig påstand at Telio tjener på nedleggelsen av Televoip ved å beholde kundenes penger. Kundenes penger fantes ikke i selskapet ved overtakelsen og Telio holder derfor ikke tilbake reelle midler. Kundene er likevel søkt kompensert ved å tilby og krediterer dem beløp tilsvarende det de hadde på ringekontoen ved bestilling av et av Telios telefoniabonnement.

 

Det er frivillig å gå over fra TeleVoiP til Telio. Det faller på sin egen urimelighet at Telio skulle være erstatningspliktig for kundens eget anskaffede utstyr. Avtalevilkårene er ikke endret på noen måte. Det er snakk om et opphør av tjenesten, og en oppsigelse med grunnlag i avtalevilkårenes 9.2.

 

Nå har jeg mulighet til å kommentere tilbyders svar, kom gjerne med innspill.

 

Umiddelbare tanker; Hvorfor skulle Telio kjøpe TeleVoIP hvis selskapet er så skakkjørt, i praksis er konkurs og både avtaler med kunder er uryddige og ulovlige og penger fra kunders restbeløp for lengst er brukt opp. (At man overtar kunders utestående krav burde jo være noe man må tar hensyn til når man vurderer verdien av ett selskap, dvs. at man også overtar forpliktelser ved å kjøpe ett selskap, man kan ikke bare si at pengene var brukt opp, de har betalt for selskapet altså synes Telio å tro at selskapet har en positiv verdi, i og med at de kan overta deler av TeleVoIP kunde portefølje. Hvordan kan Phonzo tilby en åpen SIP-tjeneste over en kontantkortmodellen og til og med dekke porteringen for TeleVoIP kunder (på 152 kr, noe de slettes ikke hadde trengt), hvis dette er en forretningsmodell som er dømt til å være ulønnsom? De skriver "Dette fikk forbrukerne nyte godt av i lang tid". Dette blir jo veldig generelt, det finnes sikkert nye kunder som også har satt inn kontantinnskudd noen måneder før Telio overtok selskapet.

 

I de e-postene vi har fått fra Telio står det kun at man bør benytte seg av tilbudet for at man ikke skal forbli uten telefon, det står ikke noe om at dette er en endelig frist for å få overført kundesaldo til Telio. Jeg har forlengt portet til Phonzo, så det er ikke noe problem, antar at jeg kan benytte meg av tilbudet siden hvis brukerklagenemda sier nei, så jeg kan være kunde ett par dager så jeg får gitt pengene mine til Røde kors.

Endret av toralux
Lenke til kommentar

Nå har jeg svart på tilbakemeldingen til Telio. Er jo morsomt at de i sin tilbakemelding klarer å starte med en skrivefeil. Kom gjerne med kommentarer, eller bruk deler av svaret hvis dere selv trenger ytterligere argumenter mot det Telio skriver i sin tilbakemelding. Jeg har vært grundig ettersom jeg synes dette er ett prinsipielt viktig spørsmål ettersom jeg er en liten kunde som blir fullstendig overkjørt av en stor leverandør. Jeg deler det gjerne med dere:

 

Når det gjelder økonomien til Bellit (altså ikke Belitt), så anser jeg det som likegyldig i forhold til mitt krav fordi at; Om Bellit hadde gått konkurs, hadde jeg kunnet kreve pengene tilbake fra boet, og dersom boet ikke hadde hatt penger så hadde jeg umiddelbart akseptert dette. Denne rettigheten til å kreve pengene tilbake, føler jeg at Telio nekter meg, altså stiller jeg svakere rettighetsmessig enn ved en konkurs. Hvorfor skulle Telio kjøpe Bellit hvis selskapet er så skakkjørt, i praksis er konkurs og både avtaler med kunder er uryddige og/eller ulovlige og innbetalinger fra kunder for lengst er brukt opp? Det er jo ikke økonomien til Bellit dette det dreier seg om, men snarere kundens rettigheter, leverandørs plikter ved oppkjøp/fusjon, og samtidig en anelse godt skjønn og kundepleie hvis man vil holde på også om noen år. Når man kjøper ett selskap, så må jo forpliktelser ovenfor kunder / kunders innskudd være noe man må tar hensyn til når man vurderer den totale verdien av selskapet. Telio har åpenbart vurdert at den samlede verdien av Bellit er positiv ettersom de helt frivillig har kjøpt og overtatt selskapets eiendeler og forpliktelser. Da kan de ikke bare som en stor og seriøst aktør skylde på at pengene var brukt opp. Man kan ikke etter ett oppkjøp bare overta eiendeler og samtidig løpe fra det oppkjøpte selskapets forpliktelser.

 

Det henvises til TeleVoIPs avtalevilkår hvor selskapet har mulighet til å si opp abonnementet med 1 måneds varsel. For det første så har jeg aldri mottatt noen oppsigelse, bare en e-post hvor det i essens opplyses at “Din telefonileverandør, Bellit AS, har nå valgt å bli en del av Telio, Norges største bredbånds-telefoniselskap. For deg som kunde betyr det økte fordeler, inkludert større tjeneste- og servicetilbud... På bakgrunn av dette har Telio bestemt at TeleVoiP-tjenestene blir lagt ned fra 06.06.2010”. Det kommer ikke fram at dette er en oppsigelse, ordet er aldri brukt. Snarere virker det som at det dreier seg om en videreføring i nye rammer med nye abonnementsvilkår i forbindelse med ett oppkjøp. For det andre så har jeg aldri hatt noen abonnementsperiode, fordi dette er ett forskuddsbasert abonnement uten løpetid. Jeg anser "abonnementsperioden" i så fall som det tidsrommet fra siste innbetaling til saldoen er oppbrukt, og siste innbetaling har jeg ikke brukt opp. Jeg anser hele punktet som ugyldig pga. at det gjelder i forhold til en abonnementsperiode. Dessuten opererer TeleVoIP med to forskjellige vilkår som utelukker hverandre og gjør tolkningen svært forvirrende for meg som kunde, for de sier samtidig i “Bellit salgs og leverings-betingelser punkt 4. Endringer i vilkårene.” at “Bellit har rett til å endre abonnementsvilkårene, herunder som følge av telelovgivningen. Dersom endringene er vesentlige, skal kunden varsles minst 30 dager før endringen trer i kraft, med unntak av endringer som skyldes inngrep fra offentlige myndigheter på så kort varsel at denne frist ikke lar seg overholde. Vesentlige endringer i abonnementsvilkårene vil også bli varslet direkte. Ved vesentlige endringer i vilkårene har kunden rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning og kreve refundert en forholdsmessig del av forhåndsbetalte utlegg.” I forhold til disse vilkårene krever jeg å få refundert en forholdsmessig andel av utleggene mine.

 

Telio mener de kan levere en langt bedre og mer stabil tjeneste via sin standardiserte plattform. Selv har jeg aldri hatt problemer med tjenesten TeleVoIP har levert. Det må i så fall bli opp til en nøytral part å vurdere dette, ikke dem selv. Telio henviser til at tjenesten i en årrekke har vist seg ikke å være økonomisk bærekraftig, at TeleVoIP har tidligere vært involvert i konkurser og det virker ganske klart at kontantkort forretningsmodellen er særdeles ulønnsom og Telio er ikke pliktig å videreføre et slikt tapsprosjekt. Hvordan kan i så fall Phonzo tilby en åpen SIP-tjeneste over en kontantkortmodell og til og med dekke porteringen for TeleVoIP kunder (på 152 kr, noe de slettes ikke hadde trengt å gjøre, noe de tilbyr alle tidligere TeleVoIP kunder), hvis dette er en forretningsmodell som er dømt til å være ulønnsom? De skriver "Dette fikk forbrukerne nyte godt av i lang tid". Dette blir jo veldig generelt, jeg betalte inn 1500 kr for ett år siden, mange har sikkert blitt kunder og satt inn penger helt inntil oppkjøpet ble offentliggjort. At det er i strid mot god forretningsskikk at man har gratis abonnement trenger jo ikke stemme, det er mange tjenester med gratis abonnement som er basert på inntjening pga. bruk. (Eks. mitt abonnement på bomringen i Oslo koster 0 kr pr. måned, jeg betaler pr. passering).

 

Hvordan kan Telio både si at “TeleVoips forretningsmodell var svært enkel og gav forbruker uvanlig gode fordeler og betingelser” og samtidig opplyse at “For deg som kunde betyr det økte fordeler”. Disse to utsagnene henger jo ikke sammen. Telio tilbyr meg ikke en tjeneste med åpen SIP-informasjon, hvor jeg som kunde ikke kan bruke det SIP-utstyret jeg har investert i. Jeg kjøpte en Siemens Gigaset S685IP den 21.11.2008 for 1099 kr hos CDON.com (koster i dag 1069 kr hos samme leverandør). Når jeg var fornøyd med TeleVoIP, og jeg ikke kan bruke telefonapparatet jeg har investert i og samtidig i tillegg får en fast kostnad hver måned, føler jeg at Telio bare gir meg ulemper og ingen fordeler, slik at det de opplyser om er en glorifisert uttalelse, som for kun for enkelte kunder vil oppfattes som en fordel, mens for det store flertallet vil dette være en ulempe. Jeg forventer ikke å få igjen penger for investert utstyr, for dette benytter jeg i dag hos Phonzo (for jeg har etter at de nye ugunstige Telio vilkårene ble varslet blitt kunde der). De har en åpen SIP-tjeneste som tillater eget utstyr uten fast avgift hver måned, akkurat det TeleVoIP tilbød tidligere. Ettersom de tilbyr dette så det må jo være mulig å tjene penger på dette produktet hvis man som leverandør er effektiv og flink i alle ledd, noe tydeligvis ikke Bellit og TeleVoIP var hvis opplysningene til Telio stemmer (noe jeg ikke kjenner til).

Lenke til kommentar

Da ga jeg resten av saldoen til Røde Kors Vann for livet. :thumbup:

 

Noen som vet om hvordan kvitte seg med 72,85?

 

De aller fleste (alle?) givertelefonen har enten 100,- eller 200,- innbetaling. Og etter å ha søkt i en halvtime virker det som det ikke lengre er vanlig å ha 829-nr til givertjenester annet en spå-Trine...

 

*edit* @toralux: Svaret ditt er veldig bra. Jeg vurderte det samme, men ikke for 72,85. Men du har min støtte.

Endret av MrMidas
Lenke til kommentar

Da har Telio sitt svar kommet til min klage i brukerklagenemda. Legger den ut her da det synes å være ett standardsvar som de sannsynligvis bruker i alle klagesakene:

 

Belitt var i økonomisk uføre og hadde begynt å misligholde sine betalingsforpliktelser.....

Her var mye gjentakelser, jeg tror jeg klarer å telle (minst?) 3 "sløyfer". Noen flere?

Nå har jeg mulighet til å kommentere tilbyders svar, kom gjerne med innspill.

Mer enn gjerne:

1) Vi forutsetter at Telio's analytikere har vurdert aktiva og passiva når de besluttet at Bellit "fikk lov" å bli en del av/fusjonere med Telio(sitat: "Din telefonileverandør, Bellit AS , har nå valgt å bli en del av Telio..." ). Det er da også rimelig at Telio tar ansvar for alle kunder og ikke bare de lønnsomme kundene. Det virker derfor ikke rimelig å avvise kundens krav med "at det stod ikke så bra til . . .", da man må anta at Telio viste hva de overtok av risiko.

 

2) Telio sier selv at kundene i TeleVoiP ikke var A4-kunder ("...For å kunne nytte seg av en slik tjeneste med åpen SIP-informasjon med eget utstyr kreves en viss kompetanse hos forbruker...."). Følgelig er ikke tilbudet om bli kunde i Telio's standardiserte plattform noe reelt tilbud for flertallet, da denne plattform ikke passer til disse brukerenes behov. TeleVoiP-kundene har når som helst hatt anledning til velge Telio's telefoniløsning hvis de finner den lønnsom og interressant. At Telio glorifiserer det hele i utsendt informasjon med å omtale denne tjenestereduksjonen med "For deg som kunde betyr det økte fordeler,

inkludert større tjeneste- og servicetilbud. Her er noen av Telios mange fordeler:" oppfattes både provoserende og arrogant.

 

3) TeleVoiP har tidligere (valgfritt) distribuert Fritz-bokser til sine kunder, disse flerfunksjons-adapterene er overlegent Telio's adapter på kvalitet og funksjonalitet. Det virker derfor som et stort tilbakeskritt å bli presset til å bruke "Telio's en-funksjons-adapter" samtidig som man påstår at servicetilbudet blir større som en følge av dette.

 

4) Har vi mottatt noen oppsigelse? Jeg har fått et varsel om fusjon ("Din telefonileverandør, Bellit AS , har nå valgt å bli en del av Telio...") og at en "særproduktene" ikke videreføres i det fusjonerte selskapet (". . . På denne bakgrunn har Telio bestemt at TeleVoiP tjenestene kommer til å bli lagt ned fra 6.6.2010 . . . "). Kan dette på noen måte tolkes som oppsigelse hjemlet i det berømte pkt 9.2?

 

Bruk det du føler for, kommer jeg på mer så poster jeg det også.

 

Lykke til, jeg venter spent på svar på min klage.

 

Y

Lenke til kommentar

Nå har jeg svart på tilbakemeldingen til Telio. Er jo morsomt at de i sin tilbakemelding klarer å starte med en skrivefeil. Kom gjerne med kommentarer, eller bruk deler av svaret hvis dere selv trenger ytterligere argumenter mot det Telio skriver i sin tilbakemelding. Jeg har vært grundig ettersom jeg synes dette er ett prinsipielt viktig spørsmål ettersom jeg er en liten kunde som blir fullstendig overkjørt av en stor leverandør. Jeg deler det gjerne med dere:

 

En aldri så liten kryssposting, men vi har stort samme poengene så vidt jeg kan se. Igjen; lykke til!!!!

 

 

Og etter å ha søkt i en halvtime virker det som det ikke lengre er vanlig å ha 829-nr til givertjenester annet en spå-Trine...

Du kan jo ringe spå-Trine og spørre hva hun tror om utfallet av denne saken :)

Endret av yngve0
Lenke til kommentar

Da er begge mine telefonnummer portert til Phonzo, og resterende saldoer er gitt til Røde Kors :) De siste kronene ble ringt opp til mobiltelefon.

 

Merkelig, Telio ringte i dag 2 uker etter at mitt første nr ble portert for å tilby meg nytt abonnement, de viste ikke engang at jeg allerede har byttet leverandør. Jeg var kanskje litt stygg, og jeg hadde ingen gode ord å si om Telio. Bye, bye Telio og Televoip :D

 

 

Fellesaksjon - Haiti - Unicef, Plan og CARE.

Ring 820 44 011 for å gi din støtte. (200,-)

http://fellesaksjonhaiti.no

 

Redd Barna.

Ring 820 44 789 for å gi din støtte. (200,-)

https://bidrag.reddbarna.no

 

SOS-Barnebyer.

Ring 820 44 708 og gi 200 kroner eller 820 43 073 for å gi 100 kroner.

http://www.sos-barnebyer.no/gi-et-bidrag/andre-bidrag/Pages/default.aspx

 

Røde Kors - Hjelp Haiti

Ring givertelefon: 820 44 001 (200 kroner)

http://rodekors.no/Stott_oss

 

Kirkens Nødhjelp.

Ring 820 43 033 (100 kr)

http://www.kirkensnodhjelp.no/Stott-oss/Stott-oss/Stott-oss-na

Lenke til kommentar

Hvordan kan Phonzo tilby en åpen SIP-tjeneste over en kontantkortmodellen og til og med dekke porteringen for TeleVoIP kunder (på 152 kr, noe de slettes ikke hadde trengt), hvis dette er en forretningsmodell som er dømt til å være ulønnsom?

 

Phonzo har drevet med tap siden 2005, men det negative årsresultet ser ut til å gå ned og gjelden minker, så vi får jo håpe de holder seg flytende. Televoip har ikke vært alene om å gjøre det dårlig med kontantkortmodellen for bredbåndstelefoni. Jeg husker når TeleVoip var ganske ny og telenor og netcom annonserte at de skulle lansere konkurrerende tjenester, men det ble det tydligvis ikke noe av.

 

Btw, Phonzo er nylig solgt og de nye eierene, 24SevenOffice, overtar juridisk Phonzo 30. september 2010. Vi får jo håpe at hele denne flausen ikke gjentar seg.

 

Egentlig rart at det skal være så vanskelig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal synse litt, så tviler jeg sterkt på om Phonzo overlever som selskap særlig lenge.

 

La oss ta et eksempel:

ADSL bransjen besto av over hundrede forskjellige leverandører for bare et par år siden. Etter en stund var det noen som fant ut at man gikk rett på tap selv med 10-20 tusen kunder, en måtte opp i langt flere skulle resultatet bli null. Resultat er at i dag har man i praksis 3 DSL leverandører, Telenor, NextGenTel og Ventelo kontra over 100 selskaper.

 

Tilsvarende skjer også på IP tlf tilbyderne, da det koster svært mye å drifte/utvikle tjenesten og da trenger man mange kunder å dele kostnadene på, enkel matematikk.

 

Jeg tipper at når all konsolidering er ferdig, sitter en igjen med Telio, Telenor, Ventelo og Nextgentel, kanskje en av disse forsvinner også. Norge er et altfor lite marked til disse tjenestene, bare synd at blårussen må svi av altfor mye penger på innleide konsulenter i åresvis, bare for å fortelle at dette ikke er noen god butikk å ha 10-20 kunder. Det er tross alt ikke rocket science.

 

Men det var nå min synsing, jeg tipper Phonzo blir slukt av Telio om kort tid, evt Ventelo.

Lenke til kommentar

Hva som skjer med Phonzo er det kun fremtiden som vet. . . .

 

Etter hva jeg forstår, skyldes ikke forrige konkursen til TeleVoiP primært penger men en krangel mellom eierene.

 

Telio har her latt Bellit bli "en del av seg" hvilket jeg vanskelig kan oppfatte som noe annet enn en fusjon. Jeg vet ikke hvordan kunder i Bellit's porteføljen ble håndtert i denne sammenheng, men for oss som var TeleVoiP-kunder virker det åpenbart at Telio's motiv var å sikre seg en rask avlivning av en konkurrent før noen andre rakk å være dumdristige nok til å prøve å skyte inn midler.

Jeg vil mene at økonomien i TeleVoiP-konseptet er oss likegyldig da ansvaret nå ligger i det fusjonerte selskapet og der er det sikkert aktiva.

 

Selv har jeg ikke fått svar på min klage. Det svaret Toralux passer overhodet ikke til min klage, så jeg venter spent.

 

Videre har jeg bestilt portering av mitt TeleVoiP-nummer til Phonzo, og har fått bekreftet porteringsdato 9.6. Jeg venter nå spent om porteringen lar seg gjennomføre eller om Telio allerede har rukket å avlive nummeret for godt.

Lenke til kommentar

Phonzo bekreftet nå at mitt ex-TeleVoiP-nummer var portert til Phonzo kl 12:00 i dag som planlagt. Men jeg får ikke igjennom inngående anrop.

 

Telio derimot sender stadig, og senest i går, ut meldinger som tyder på at nummeret kan fortsatt reddes. . .

Lenke til kommentar

Jeg har flyttet over til Phonzo Cash, og har beholdt mitt gamle Bell202 adapter fra TeleVoip. I følge Phonzo skal linjen være operativ allerede nå, selv om nummeret porteres først 17. juni. Forstod det slik at porteringen kun har å gjøre med nummmervisning hos mottaker.

 

Jeg har lagt inn i mitt Bell202 adapter, etter beste evne, det oppsett Phonzo har lagt ut på websiden. men fortsatt fungerer det ikke. Det er fortsatt noen felter i adapteret som "er grå" og ikke lar seg redigere og som viser til Bellit - og som jeg ikke får endret. Det tyder på at adapteret kan være låst til Bellit. Noen som vet hvordan det kan låses opp, slik at jeg kan endre oppsettet også for disse feltene?

Noen som har satt opp et Bell202 for Phonzo og fått det til å fungere?

Isåfall - forklar meg hvordan :-)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...