Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Røde kors har en kampanje her: http://www.vannforlivet.no/

 

Gi kr 100,- til Vann for livet ved å ringe 820 48 548.

 

EDIT: Da var restsaldoen passe inntil jeg skal bytte til Phonzo. :thumbup:

Det står respekt av veldighetstanken her. Imidlertid ønsker jeg å få prøvet saken for nøytral klagenemnd før jeg vurderer veldedighetsalternativet.

 

Jeg har derfor forfattet en klage til Brukerklagenemnda hvor jeg i korte trekk klager på 3 punkter:

a) Feilaktig markedsføring => De annonserer fusjonen som noe som gir kunden økte fordeler og større tjeneste- og servicetilbud til tross for det som tilbys avviker sterkt fra de kriteriene som lå til grunn for at jeg (og flere andre forstår jeg) valgte TeleVoiP i sin tid ikke tid

 

b) Konfiskering av forehåndsinnbetalt saldo!!!

 

c) Urimelig konkurransevriding => I en situasjon hvor det ville være naturlig å vurdere alternativer fra andre leverandører som er mer like det produktet saldoen var innbetalt på, presses man til å velge et svært anderledes produkt fra Telio for å få godskrevet sin saldo.

 

I god forretningskikk (!!!) har jeg sendt en kladd av min klage til Telio med oppfordring til å oppklare eventuelle misforståelser før Brukerklagenemnda involveres. . .

 

God helg

 

Yngve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Brukerklagenemnda krever har jeg idag sendt klage først til Telio AS.

 

Jeg anser oppsigelsen gjennom Telio AS som uvirksom. Begrunnelsen er at abonnementet ikke har noen bindningstid og tilgang til TeleVoiP-tjenestene opprettholdes/fornyes gjennom forskuddsbetaling til ringekontoen. Som "abonnementsperiode" må da betraktes den tidsramme fra siste innbetaling til saldoen er oppbrukt.

 

De har to muligheter: enten de opprettholder TeleVoiP-tjenestene til saldoen på min ringekonto er oppbrukt. Efter det blir avtalen avsluttet straks uten at videre varsling fra de eller meg er påkrevd. Eller de refunderer en evtl. utestående saldo på min ringekonto per

06.06.2010.

 

Svarsfrist er 19. mai. Hvis klagen ikke fører frem går jeg videre til Brukerklagenemnda. :yes:

Lenke til kommentar

Helt enig med dere stå på og klag!!! Skulle gjerne gjort det selv også, men er så lei av alt styret det blir ut av det! Og for min del er det heldigvis ikke snakk om flere tusen. Men skulle det være noen underskriftskampanje eller noe slikt, så er jeg garantert med!

 

Husk det da dere at hvis dere skal portere telefonnummer trengte Phonzo minst 8 dager, og Telio (Bellit) fortalte at den 6/6 ble nummeret slettet, dvs. ikke mulig å portere.

 

Jeg for min del kommer til å vente det lengste, og deretter tømme de siste hundrekronene ved å ringe givertelefoner, så får jeg jo gjort en god gjerning i samme slengen. HÅPER DET BLIR MINUS PÅ RINGEKONTOEN :D

Lenke til kommentar

Dette er frekt fra telio sin side. De håper nok at mange har få kroner igjen og ikke gidder å bry seg om at restsaldoen deres blir konfiskert.

 

Jeg sendte nettopp en mail til telio med spørsmål om stegningen den 6/6 betyr at jeg ikke kan ringe mer med mitt abonnement. Jeg regner jo med at det er det det betyr, men det skader aldri å vøre 100% sikker.

 

Hvis de svarer at jeg ikke kan ringe med mitt abonnement etter 6/6, kommer jeg til å kreve restbeløpet tilbakebetalt. I følge salgs- og leveringsbetingelsene (http://www.televoip.no/utstyr/terms.php) kan jeg kreve "kreve refundert en forholdsmessig del av forhåndsbetalte utlegg" hvis tibyder gjør "vesentlige endringer i vilkårene". En endring som innebærer at det ikke er mulig å ringe med et telefonabonnement er ikke bare en "vesentlig endring" men en fundamental endring, og man har utvilsom rett til å få refundert hele restbeløpet.

 

Forøvrig tror jeg ikke det vil være god reklame for Telio hvis de hevder at muligheten for å ringe ikke er "vesentlig" for et telefonabonnement.

Lenke til kommentar

Jeg anser oppsigelsen gjennom Telio AS som uvirksom.

Oppfattet du varselet om en oppsigelse? Jeg oppfattet det som "Varsel om vesentlig endring av produktporteføljen" :!:

Svarsfrist er 19. mai. Hvis klagen ikke fører frem går jeg videre til Brukerklagenemnda. :yes:

Her har du vært raus, husk at saken eventuelt skal behandles av klagenemnda og eventuell portering skal være i havn før 6.6. Jeg satte fristen derfor fristen for Telio til å uttale seg til en virkedag, nærmere bestemt senest 10.5. kl 15:00. De har vel kundebehandlere på jobb på lørdager også?

 

Uansett, la oss holde hverandre oppdatert.

 

Y

Lenke til kommentar

Oppfattet du varselet om en oppsigelse? Jeg oppfattet det som "Varsel om vesentlig endring av produktporteføljen"

 

I hvert fall åberoper Telio AS at det handler om en oppsigelse siden de henviser til avtalevilkår punkt 9. Og siden den er uvirksom som oppsigelse kan det jo være noe annet... ;)

 

husk at saken eventuelt skal behandles av klagenemnda og eventuell portering skal være i havn før 6.6.

 

Jeg trenger ikke portering. Men faren er selvfølgelig, at Telio AS sletter kundedata "min konto" før Brukerklagenemnda behandler klagen ("Bevisforspillelse").

 

Uansett, la oss holde hverandre oppdatert.

 

Så klart!

Det skulle dessuten ikke forundre meg hvis også noen fra Telio leser her... :tease:

Lenke til kommentar

Det er kommet en ny forside på TeleVoiP.

 

"Svar på ofte stilte spørsmål i forbindelse med nedleggelsen av TeleVoIP:

[...]"

 

Egentlig sier de "vi har kjøpt et konkurrende selskap som viser seg å være rotet [men kanskje ikke er så rotet likevel men lite for rimelig for kundene...]. I steden for å rydde opp får de gamle kundene et spark i baken og vi beholder deres kvarstående saldo hvis de ikke lar seg tvinge inn i en ny avtale med oss som er tekniskt og finansielt helt forskjellig."

 

:mad:

Lenke til kommentar

Denne var oppklarende:

Q: Når TeleVoIP legges ned, får vi tilbakeført utestående saldo?

A: Nei, tjenesten legges ned og vi henviser til punkt 9, underpunkt 9.2 og 9.3 i avtalevilkårene som regulerer tjenesten. Dette er ikke en endring av avtalevilkårene som noen kunder har spurt om.

Jeg har imidlertid ikke mottatt noe som ligner på en oppsigelse.

Jeg fikk imidlertid et varsel på e-post forrige uke hvor essensen var:

 

....Din telefonileverandør, Bellit AS, har nå valgt å bli en del av Telio, Norges største bredbånds-telefoniselskap. For deg som kunde betyr det økte fordeler, inkludert større tjeneste- og servicetilbud....

 

..... På bakgrunn av dette har Telio bestemt at TeleVoiP-tjenestene blir lagt ned fra 06.06.2010.....

Det fremkommer ikke på noen måte at jeg er blitt oppsagt, ordet oppsigelse fremkommer ikke i teksten. Imidlertid er det litt ulogisk her;

 

  • Jeg er blitt Telio kunder, det har i følge Telio ekstremt mange fordeler for meg som kunde
  • Jeg må (på lik linje med andre) tegne nytt abonnement med ny bindingstid for å benytte meg av disse fordelene.
  • TeleVoiP har så vidt jeg vet aldri hatt bindingstid, følgelig har jeg vel alltid hatt mulighet til å velge å bli Teliokunde hvis jeg ønsket de fordelene.

Hvis nevnte varselet virkelig er en oppsigelse, hvordan i all verden skal jeg oppleve det som en "økt fordel for meg som kunde"?

Lenke til kommentar

  • TeleVoiP har så vidt jeg vet aldri hatt bindingstid,[...]

 

Nei, for IP-telefonitjenesten hadde TeleVoiP aldri noen bindingstid.

 

Fra Abonnementsvilkår: (jeg vedder på at denne og andre online-dokumenter blir slettet 06. juni...!)

 

1.4 Avtaleforholdet har ingen bindingstid, men hvis kunden ikke lengre ønsker vår tjeneste, må kunden si opp sitt abonnement.

 

Spørsmålet blir da hva en "abonnementsperiode" skulle være? Og når en "abonnementsperiode utløper"? :hmm:

 

Abonnementsvilkår 9.2 sier at Bellit (nå Telio) "kan si opp abonnementet med 1 måneds varsel til en abonnementsperiodes utløp, med mindre det dreier seg om misligholdelse jf. avsnitt 7.".

 

Personligen har jeg ikke misligholdt mitt abonnement og er heller ikke blitt varslet om av Bellit/Telio at det hadde skjedd noen misligholdelse.

Endret av Tysker
Lenke til kommentar

Jeg har nå sendt inn en klage til brukerklagenemnda:

 

Din klage er nå godkjent for nemndsbehandling. Klagen har fått referansenummer xxxxxx. Oppgi alltid referansenummeret ved kontakt med Brukerklagenemnda.

 

Klagen er videresendt til tilbyder som er blitt bedt om å redegjøre for saken og å sende eventuell relevant dokumentasjon. Du får anledning til å kommentere på tilbyders redegjørelse før saken tas opp til behandling i Brukerklagenemnda. Etter at sekretariatet har innhentet den nødvendige dokumentasjon i saken, utarbeides et sakssammendrag og saken oversendes så til behandling i nemnda.

 

Jeg avventer nå svaret fra Telio og konklusjonen til nemda etter sin behandling.

 

Jeg synes iallfall dette er utrolig arrogant oppførsel fra ett børsnotert selskap, som er verdt nesten 700 millioner kroner (http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=TELIO), som hadde ett resultat på 22,7 millioner kroner i første kvartal 2010 (http://www.dn.no/forsiden/resultater/article1887506.ece), at de skal stjele våre TeleVoIP innskudd på denne måten.

 

Vi må si klart ifra til Eirik Lunde i Telio og frimurer Sigge-Magne Pedersen i Bellit, at det ikke er slik man driver business.

 

-Tor Anders

Lenke til kommentar

Siden svarsfristen jeg hadde satt for Telio gikk ut igår uten at jeg fikk noe svar sendte også jeg idag en klage til Brukerklagenemnda.

 

Noen flere her som klaget på Telio?

 

Fikk akkurat idag en e-post fra Telio

Påminnelse vedrørende ditt TeleVoIP-abonnement.

 

Denne e-post er multipart og inneholder HTML. Når man velger å vise denne siden, så finnes det lengst ned en "knapp" Avregistrere.

Bare klikk på denne og få en overraskelse:

"Telio

Avmeldning

Vennligst bekreft at du vil avslutte ditt abonnement

- Televoip

- Televoip 20.05.10"

 

Den som skulle bekrefte ville visst har tapt for godt. :realmad:

Lenke til kommentar

 

Denne e-post er multipart og inneholder HTML. Når man velger å vise denne siden, så finnes det lengst ned en "knapp" Avregistrere.

Bare klikk på denne og få en overraskelse:

"Telio

Avmeldning

Vennligst bekreft at du vil avslutte ditt abonnement

- Televoip

- Televoip 20.05.10"

 

Den som skulle bekrefte ville visst har tapt for godt. :realmad:

Jeg antar at man kun avsluttet abonnementet på e-post-utsendelsen, ikke selve telefonabonnementet. . .

Fikk nå følgende "oppklaring" fra Telio vedrørende bruk av pkt 4 i leveransebetingelsene og pkt 9.2 i abonnementsvilkårene:

I og med at tjenesten avvikles er det ikke noe som endres i avtalevilkårene.

Avtalen du har hatt med Bellit termineres. Din tjeneste du har hatt hos Bellit blir på grunnlag av dette avviklet og behandles ikke som vanlig oppsigelse.

Men pkt 9.2. som de påberoper seg omtaler jo eksplisitt oppsigelse. . . . .

 

Videre påstår de at det skal ha vært sendt ut brev i tillegg til de to e-postene, er det noen andre som har mottatt brev fra Telio i posten?

 

Dette blir nok en klage til klagenemnda. . .

 

Y

Lenke til kommentar

 

Fikk nå følgende "oppklaring" fra Telio vedrørende bruk av pkt 4 i leveransebetingelsene og pkt 9.2 i abonnementsvilkårene:

I og med at tjenesten avvikles er det ikke noe som endres i avtalevilkårene.

Avtalen du har hatt med Bellit termineres. Din tjeneste du har hatt hos Bellit blir på grunnlag av dette avviklet og behandles ikke som vanlig oppsigelse.

Men pkt 9.2. som de påberoper seg omtaler jo eksplisitt oppsigelse. . . . .

 

Detter er jo for dumt: i Salgs og leverings-betingelsene (SoLB) og Abonnementsbetingelsene (AB) er det ikke definert noe forskjell mellom "oppsigelse" og "vanlig oppsigelse". De sier altså selv at dette ikke er en oppsigelse. Da må det være noe annet.

Det éneste logiske er da at avvikling av tjenesten er en vesentlig endring av avtalevilkårene: muligheten for kunne ringe samtaler for de pengene som står på ringekontoen samt å motta inngående samtaler faller bort. (AB pkt. 1.2 & 2.1).

 

Da har altså vi som kunder "rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning og kreve refundert en forholdsmessig del av forhåndsbetalte utlegg" (SoLB pkt 4).

 

Videre påstår de at det skal ha vært sendt ut brev i tillegg til de to e-postene, er det noen andre som har mottatt brev fra Telio i posten?

 

Niks, i hvert fall hos meg. :thumbdown:

 

Min klage ble igår godkjent for nemndsbehandling.

 

Hvorfor gjør Telio denne stunt i det hele tatt? Det betyr jo ikke akkurat lite dårlig reklame. En kan jo spekulere om de evtl. trenger de samlede restsaldoer... :hmm:

Endret av Tysker
Lenke til kommentar

Hver klage til Brukerklagenemnda vil koste operatøren ca 4000 kroner uansett utfall så lenge den blir tatt videre til nemdsbehandling. Uavhengig av om dere vinner eller ikke så er jo det greit å vite det svir litt økonomisk for dem uansett.

 

Syntes de har hatt svært merkelig fortolkning av vilkårene her, så jeg håper dere som klager vinner frem.

Lenke til kommentar

La oss høre hvordan dette går, jeg er i en tilsvarende situasjon og "sitter litt på gjerdet" i forhold til hva jeg gjør videre.

 

Hedonism: du høres jo ut som du vet en del om dette. Vil en avgjørelse i Brukerklagenemda skape presedens slik at Telio blir nødt til å følge deres avgjørelse også i forhold til andre klager? Eller må hverr enkelt selv klage inn dette for Brukerklagemenda?

 

Jeg gjør gjerne det, men er usikker på i om de vil godkjenne en slik henvendelse for videre behandling når de nå allerede behandler en slik sak.

 

Jeg vill satt stor pris om om du eller noen andre med innsikt i dette kunne si litt om dette.

Lenke til kommentar

[...]Eller må hverr enkelt selv klage inn dette for Brukerklagemenda?

 

Jeg gjør gjerne det, men er usikker på i om de vil godkjenne en slik henvendelse for videre behandling når de nå allerede behandler en slik sak.

 

Toralux har jo sent en klage som ble godkjent i samme sak før meg. Og min klage ble også godkjent for nemndsbehandling. Så bare sett i gang. Jo flere som klager på Telio sin måte å behandle gamle TeleVoiP-kunder dess bedre. Tilsammens er vi sterke! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg synes Telio her viser en underlig praksis:

 

1) Hvorfor i all verden har de "overtatt" Bellit hvis de ikke er intressert i overta ansvaret for kundene og dems utestående saldo? Tilbudet om å kreditere rest-saldo kunne de jo gitt uavhengig av fusjon/overtakelse, dette kjøres i andre sammenhenger hvor ny operatør "kjøper ut" gjenværende saldo hos annen leverandør (f.eks innløsning av bindingstid ved operatørskifte)

 

2) Jeg har hatt 2 support-tråder løpende med Telio i denne saken. Det merkelige er at begge trådene avsluttes/lukkes/ignoreres fra Telio når jeg truer med klagenemnda. Hvis det er slik Hedonism påstår at selskapet påføres et gebyr får hver registrerte klage, så ville jeg tro at selskapet hadde et visst incitament for å løse opp saken med direkte kontakt med kunden. Involvering av Klagenemnda påfører jo sikkert en del merarbeid for alle parter.

 

I min siste henvendelse anmoder jeg om få ettersendt kopi av informasjon som Telio påstår å ha sendt ut som (brev)post men som jeg ikke har mottatt. Er det en urimelig anmodning?

 

En kurositet:

 

http://www.digi.no/281823/telio-ser-fram-til-klagenemnda

 

Har forberedt en klage til klagenemnda, den går antagelig avgårde før helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...