Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det adapteret ringer automatisk opp Bellit og har parametre hardkodet i firmware svjv.

Du får et SIP-adapter for et par hundre på ebay.

 

230 - 115V adapter

 

Beløpene er under tollgrensen på 200kr.

 

Det du sier er at det ikke er mulig å bruke Bell202 med Phonzo, er det så?

 

Forøvrig kan jeg bestille Phonzos eget adapter Linksys SPA 2102 for kr 199,- + 99,- i frakt... Det er jo selvfølgelig et alternativ, men også greit å få Bell'en til å fungere, hvis mulig. Det er nok elektronisk søppel, så gjenbruk er bra....

Lenke til kommentar

Det adapteret ringer automatisk opp Bellit og har parametre hardkodet i firmware svjv.

Du får et SIP-adapter for et par hundre på ebay.

 

230 - 115V adapter

 

Beløpene er under tollgrensen på 200kr.

 

Det du sier er at det ikke er mulig å bruke Bell202 med Phonzo, er det så?

 

Forøvrig kan jeg bestille Phonzos eget adapter Linksys SPA 2102 for kr 199,- + 99,- i frakt... Det er jo selvfølgelig et alternativ, men også greit å få Bell'en til å fungere, hvis mulig. Det er nok elektronisk søppel, så gjenbruk er bra....

 

Hvor vanskelig er det å sette opp et slikt adapter selv - helt fra bunn?

Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig å flashe det med nøytral firmware, men om dette kan gjøres med TFTP via ethernet eller JTAG aner jeg ikke. Aner heller ikke hvilken hardware det er og om firmware i såfall finnes tilgjengelig på nett...

Det er fryktelig lite informasjon om Bell202 adapteret på nett... lages sikkert i hopetall under et annet produktnavn, men jeg har ikke funnet noe.

TFTP/JTAG er for meg ukjente begreper... så kanskje Phonzos eget adapter blir løsningen likevel.

Lenke til kommentar

 

Btw, Phonzo er nylig solgt og de nye eierene, 24SevenOffice, overtar juridisk Phonzo 30. september 2010. Vi får jo håpe at hele denne flausen ikke gjentar seg.

 

 

Usikker om det er blitt nevnt her i denne tråden, har vært gjennom det meste nå mener jeg... Jeg ser at 24SevenOffice har inngått en intensjonsavtale om å selge alle privatkundene i Phonzo til NordCall AS ved utgangen av september

(Kilde: Hegnar.no)

 

I min jakt etter NordCall AS havner jeg hos et selskap som "kaller" seg Enetel, som holder til/eller planlegger oppstart i Oslo og Kautokeino.(Kilde: Proff.no).

 

Enetel har nylig overtatt kundemassen for fasttelefoni til Vitel - og det er betryggende er at disse kundene (foreløpig) får beholde sine abonnement og betingelser.

 

Så blir det spennende å se om denne intensjonsovertakelsen finner sted til høsten, og om Phonzo-kundene (særlig Cash-kundene) får opprettholde sine abonnement.

Lenke til kommentar

Telio gikk på ett sviende nederlag i Brukerklagenemnda, og var i helhet enig med mine argumenter og fortolkninger. Blant annet sier de at avtalevilkårets punkt 9.3 må settes til helt side som urimelige og at Telio aldri har sendt en oppsigelse til sine kunder.

 

Utdrag fra nevndas vedtak / begrunnelse:

 

Slik selskapets vilkår er konstruert, vil Bellit/Telio beholde innbetalt ringesaldo, uansett hvem av partene som sier opp avtalen. Hensynet til sikkerhet og forutberegnlighet er angitt i forarbeidene som viktige kriterier ved vurderingen om det er urimelig å gjøre en avtale gjeldende. Når det gjelder kundens egen oppsigelse, vil han kunne planlegge sine forskuddsinnbetalinger i forhold til egen oppsigelse, og vilkårene gir derfor en viss sikkerhet og forutberegnlighet. Når det gjelder selskapets oppsigelse, vil dette kunne komme som "lyn fra klar himmel". For den enkelte kunde vil slike vilkår innebære en betydelig risiko, og nemnda har vanskelig for å se hvilke grunner som kan anføres som kan rettferdiggjøre slike vilkår.

 

Forskuddsinnbetaling innebærer aksept av en viss risiko fra kundens side. Risikoen er normalt knyttet til at tilbyderen går konkurs, eller av andre grunner ikke leverer den avtalte motytelse, men i dette tilfellet åpner vilkårene for at ringesaldoen beholdes av tilbyder, også dersom tilbyder sier opp avtalen. Selv om erfaringen viser at det i de aller fleste konkursene i telebransjen, ikke gir stort til fordeling til kreditorene, stiller Bellits vilkår i alle fall teoretisk kundene dårligere enn ved en eventuell konkurs. Nemnda har vanskelig for å se at dette er rimelig.

 

Telio har ved å kjøpe Bellit, også forpliktet seg til å overholde avtalen med Bellits kunder. Modellen som er valgt, hvor kun kundene som velger å gå over på Telios tekniske plattform får beholde sin forskuddsinnbetalte ringesaldo, er etter nemndas oppfatning urimelig overfor den kundegruppen som ikke velger en slik løsning. Det forhold at kundens

ringesaldo ikke fantes som aktiva i Bellit da Telio overtok selskapet, må etter nemnds oppfatning være en del av den forretningsmessige vurderingen som Telio selv må være nærmes til å bære ansvaret for. Nemnda er kjent med at innhenting av nye kunder har sin pris i form av markedsføring eller andre kostnader, og nemnda legger til grunn at Telio også har vurdert den økonomiske risikoen opp mot fordelene ved et slikt kjøp. Manglende midler i Bellit kan etter nemndas oppfatning derfor ikke tillegges avgjørende vekt i denne saken. Ved å overta selskapet og selskapets kunder, i stedet for å la Bellit gå konkurs, har Telio gjort et valg som binder selskapet.

 

Nemnda har, etter en totalvurdering, kommet til at hensynet til balanse, forutberegnlighet, sikkerhet og konsekvenser for kunden, klart trekker i retning av at avtalevilkårets punkt 9.3 må settes til helt side som urimelige ved oppsigelse fra tilbyder.

 

Nemnda har for øvrig gjennomgått sakens dokumenter og kan ikke se at det foreligger noen oppsigelse fra Bellit/Telios side. Det er riktignok opplyst i en rekke e-poster at "(?)din TeleVoIP-tjeneste legges ned (06.06.2010), men nemnda er i sterk tvil om dette isolert sett kan defineres som en oppsigelse. At tjenesten opphører, vil etter det nemnda kan forstå,

lett kunne defineres som et avtalebrudd, og derved gi et selvstendig krav på tilbakebetaling av forhåndsinnbetalt ringesaldo. Ettersom nemnda ovenfor har kommet til at vilkårenes punkt 9.3 settes helt til side i forhold til tilbyders oppsigelse med hjemmel i avtaleloven § 36, finner imidlertid ikke nemnda grunn til å gå nærmere inn på dette spørsmålet.

I henhold til avtaleloven § 37 nr. 2, kan forbrukeren ved anvendelse av § 36, kreve at avtalen for øvrig skal være bindene for partene, dersom den kan bestå med uforandret innhold. Nemnd legger til grunn at Bellits økonomi er svak og at det tekniske innhold i tjenestene som Telio vil videreføre avviker i så stor grad fra Bellits tjeneste, at det ikke er grunnlag for å kreve at tjenesten videreføres av Telio med uforandret innhold.

 

Nemnda vil på denne bakgrunn tilrå at Telio krediterer klager ... det utestående beløpet.

 

Telio har nå 30 dager på seg å betale meg tilbake pengene før nemda eventuelt bretter ut Telios manglende vilje til å følge nemdas råd på sine hjemmesider, og det blir jo spennende å se hva Telio velger å gjøre. Lenge leve fornuften og god kundepleie.

Lenke til kommentar

Telio gikk på ett sviende nederlag i Brukerklagenemnda, og var i helhet enig med mine argumenter og fortolkninger. Blant annet sier de at avtalevilkårets punkt 9.3 må settes til helt side som urimelige og at Telio aldri har sendt en oppsigelse til sine kunder.[...]

Telio har nå 30 dager på seg å betale meg tilbake pengene før nemda eventuelt bretter ut Telios manglende vilje til å følge nemdas råd på sine hjemmesider, og det blir jo spennende å se hva Telio velger å gjøre. Lenge leve fornuften og god kundepleie.

 

Gratulasjon! :D

 

Selv fikk jeg idag e-post fra Brukerklagenemnda at de har nå mottatt tilbyderens (les: Telios) redegjørelse i saken.

 

Men jeg sitter akkurat i Sørtyskland og husker for he^H^H^H^H^H ikke lenger passordet jeg selv valgte. Den står bland handlingene i Norge... :realmad:

 

Men egentlig burde en videre kommentar fra min side være unødvendig etter at toralux fikk medhold.

Lenke til kommentar

Jeg har flyttet over til Phonzo Cash, og har beholdt mitt gamle Bell202 adapter fra TeleVoip. I følge Phonzo skal linjen være operativ allerede nå, selv om nummeret porteres først 17. juni. Forstod det slik at porteringen kun har å gjøre med nummmervisning hos mottaker.

 

Jeg har lagt inn i mitt Bell202 adapter, etter beste evne, det oppsett Phonzo har lagt ut på websiden. men fortsatt fungerer det ikke. Det er fortsatt noen felter i adapteret som "er grå" og ikke lar seg redigere og som viser til Bellit - og som jeg ikke får endret. Det tyder på at adapteret kan være låst til Bellit. Noen som vet hvordan det kan låses opp, slik at jeg kan endre oppsettet også for disse feltene?

Noen som har satt opp et Bell202 for Phonzo og fått det til å fungere?

Isåfall - forklar meg hvordan :-)!

 

Jeg har satt opp Bell202 adapteret med Phonzo cash og det funker greit, i alle fall så langt. Adapteret er for så vidt låst til Bellit og forsøker sikkert å laste inn oppsettet fra nettet, men det ser ikke ut til å forandre på opsettet for Phonzo. Jeg forandret noen av feltene på "Provision" siden (Encryption Key, Username & Password) - mulig det hjalp, eller kanskje Bellit har stoppet provision serveren.

 

Det virker som adapteret bruker litt ekstra lang tid for å registrere, men det kommer opp og er stabilt etter hvert.

Lenke til kommentar

Man mister nok evt beløp som er igjen etter 6/6-2010.

Har selv noen hundre på konto og nå må det ringes ;) LOL

 

Har bestilt Phonzo cash, og det er jo et meget bra tilbud for oss som ringer lite med fasttelefon.

 

Så denne tråden først i dag.

 

Har og bestilt Phonzo cash, fordi jeg ringer lite med fasttelefon.

 

Har forøvrig tatt dette opp med Brukerklagenemda For elektronisk kommunikasjon (https://www.brukerklagenemnda.no/) da Telio nekter å refundere utestående saldo.

 

Krever og dekket porteringsutgifter for portering (to nummer). Porterte fra Telio til Televoip i september 2009, fordi Telio ble for dyr i forhold til mitt ringemønster.

 

Avventer klagebehandlingen som ble sendt i slutten av mai etter avklaring av hvem som var klagemotpart (Telio), jeg var kunde hos TeleVoip mente jeg da, og de var ikke konkurs, men ble overtatt av Telio.

 

Er føorøvrig godt fornøyd med Phonzo, der jeg har vært kunde med ett nummer i over et år. Ble kunde i TeleVoip fordi de var billigere til Hellas.

 

Har Nå lest hele tråden og ser jeg er i samme båt som mange andre.

Good Luck.

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Jeg finner heller ikke mer en to, noen bedre?

Sorry, jeg blingset.

 

Jeg er på ferie og litt "tung" tilgang til internett.

 

Gidder noen:

1) Tipse en eller annen nettavis om nederlaget til Telio

2) Lage en ny tråd med emne "Telio må refundere TeleVoiP-saldoer" eller lignende for å sørge for at også de som ikke har klaget bør reise krav til Telio.

 

Y

Lenke til kommentar

[quote name='la7dfa.com' date='10. juni 2010 - 11:26' timestamp='1276162001'

Beløpene er under tollgrensen på 200kr.

 

Slå av/disable "provisioning" som gjør at ATA kaller opp og blir satt opp på ny av Bellitt eller den provideren det er satt opp til å få oppsettet fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...