Gå til innhold

Operatørlås og bindingstid samtidig? Ulovlig?


Anbefalte innlegg

Hvis man kjøper en operatørlåst telefon og samtidig binder seg til en operatør i 12 måneder, så er man bundet på to måter. Man er begrenset til kun å bruke telefonen med operatørens simkort i 12 måneder, samtidig som man er bundet til å være abonnent hos operatøren.

 

Jeg vet at hos telenor så kan man få låst opp telefonen fra operatørlås i slike tilfeller, fordi man fortsatt bil være bundet til abonnementet i 12 måneder.

 

Men ifølge Tele2 så har de ingen slik ordning? Der har man ikke mulighet til å få operatørlåsen med mindre man ikke bryter hele bindingstiden. Hos dem så virker det som operatørlås og bindingstid henger sammen, og sees på under ett.

 

Hvorfor er det en slik forskjell mellom telenor og tele2? Og er det lov slik tele2 driver på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kjøpte telefon på fredag så fikk jeg beskjed om at telefonene ikke er låst mer, og jeg kunne derfor bruke den med en gang før de har portert nummeret mitt til Netcom.

Vet ikke om det er svar på det du lurer på, men det skal iallefall ikke være operatør lås mer i følge min lokale Elkjøp butikk.

 

Netcom selger fremdeles operatørlåste telefoner, men dersom man ønsker å låse opp telefonen sin og fremdeles skal beholde abonnementet er ikke det noe problem lengre. Det er ingen ekstra kostnad for å få åpnet telefonen sin om man fortsetter med abonnementet man tegnet i forbindelse ved kjøp av telefon. Det kan jo være svært hensiktsmessig om man f.eks skal oppholde seg i utlandet over lengre perioder å ha en telefon som ikke er operatørlåst.

 

Tror imidlertid ikke tele2 gjør noe ulovlig ved sin praksis - men det får nesten de stå for. Har du forsøkt å ringe kundesenteret til tele2 og spurt dem pent om det lar seg gjøre å få åpnet telefonen sin?

 

Hvis noen spekulerer - joda - jobber i Netcom :)

Lenke til kommentar

Tror det er lovlig. Det er jo ikke snakk om "dobbel straff" som i rettsvesenet.

 

http://www.telepriser.no/portal/page/portal/PG_NPT_NO_NO/PAG_NPT_NO_HOME/PAG_SOS/PAG_MOBILTELEFONI?p_d_i=-121&p_d_c=&p_d_v=45813

 

Regner med at du aksepterte litt av hvert idet du underskrev kontrakten. De reglene jeg vet om, er at teleoperatøren er pliktig til å låse opp telefonen (gratis?) etter at bindingstiden er utløpt, og at privatpersoner ikke kan bindes lengre enn 12 måneder.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne bruket telefonen i utlandet med et annet simkort ja.

 

Telenor og netcom har ikke noe problem med å låse opp telefonene så lenge man ikke bryter bindingen, men virker som tele2 har en annen praksis på dette området.

 

Jeg mener å huske at forbrukerrådet tok opp denne saken, at det egentlig ikke er lov å holde på operatørlåsen så lenge man fortsetter bindingstiden.

 

Og ja, jeg har ringt til tele2, og de krever at jeg bryter bindingen for å få låst opp telefonen før de 12 månedene er gått...huff

Endret av stue
Lenke til kommentar

Niks, Telenor (og nå NetCom) gjør dette av frivillighet. Det er med andre ord snakk om god kundeservice. Tele2 har derimot strammet skruen rundt sine brukere hardere, og nekter å utlevere låskoden før det har gått 12 mnd. eller abb. er brudt. Dårlig kundeservice etter min mening.

 

Når du inngår binding og avtale om operatørlås så er dette en frivillig avtale som man godtar, og man har da selvfølgelig ikke rett på å få låst opp telefonen før abonnementet er oppgjort.

Lenke til kommentar

Sikker på at NetCom gjør dette? På NetCom's netshop står det at operatørlåskoden gjelder i 12 måneder.

 

De gjorde det senest i går for en kollega av meg som kjøpte seg ny mobil som var låst til Netcom og med 12 mnd binding til et Netcom-abonnement.

 

Det stemmer at det ikke koster noe å fjerne operatørlåsen lenger, uansett om man har avtaletid på abonnementet eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar begge to.

 

Det stemmer at det ikke koster noe å fjerne operatørlåsen lenger, uansett om man har avtaletid på abonnementet eller ikke.

 

Da synes jeg du skal formidle dette videre til rette person som driver med NetCom Webshop, slik at det står der også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor skal ha 600 kroner for å låse opp før 12 måneder ifølge opplysningene som fulgte med min nye telefon, og beløpet reduseres med kroner 40 hver måned. Jeg skal ringe de og se om de kanskje er mer fornuftige enn det ser ut til på papiret.

 

EDIT: Ifølge Telenors nettsider gjelder dette kun telefoner som er kjøpt utenfor bindingstid. Har du kjøpt abonnement med bindingstid og telefon sammen låser de opp telefonen kostnadsfritt.

Endret av Deem
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Niks, Telenor (og nå NetCom) gjør dette av frivillighet. Det er med andre ord snakk om god kundeservice.

Frivillig og frivillig... Telenor var dradd inn for markedsrådet (som har domstols kraft) for en del år siden, etter å først ha nektet å rette seg etter Forbrukerombudets konklusjon om at både bindingstid og operatørlås var et urimelig avtalevilkår. De snudde dog og endret praksis før saken kom opp.

 

Dermed ble det ingen eksplisitt avklaring på dette da, og siden er det vel ingen som har giddet å ta tak i de minste operatørene.

 

Edit: Ser nå det er en gammel tråd.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Niks, Telenor (og nå NetCom) gjør dette av frivillighet. Det er med andre ord snakk om god kundeservice.

Frivillig og frivillig... Telenor var dradd inn for markedsrådet (som har domstols kraft) for en del år siden, etter å først ha nektet å rette seg etter Forbrukerombudets konklusjon om at både bindingstid og operatørlås var et urimelig avtalevilkår. De snudde dog og endret praksis før saken kom opp.

 

Dermed ble det ingen eksplisitt avklaring på dette da, og siden er det vel ingen som har giddet å ta tak i de minste operatørene.

 

Edit: Ser nå det er en gammel tråd.

 

Kilder, eller så er den påstanden din lite værdt.

Lenke til kommentar

Operatørlås, ja, men Telenor ga ut koden gratis kort tid etter dette brevet. Jeg kjøpte telefon på denne måten i 2005.

 

Netcom var det dog lenge verre med, men som det fremgår er (var) det Forbrukerombudets syn at: "Naturligvis kan operatøren [...] ikke kreve både oppsigelsesgebyr og gebyr for å løse operatørlåsen."

 

Telenor ble vel valgt ut, den gang da, fordi de var den desidert største operatøren, og siden de til slutt endret sine vilkår frivillig slik at de samsvarte med ombudets krav så ble det med det.

 

Man burde kunne klage til Forbrukerombudet om man er rammet av andre operatører som fortsatt kjører dobbelt binding, men så lenge begge de to største ikke gjør det er det kanskje tvilsomt om en slik sak vil bli prioritert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...