Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med pc ender med at strømmen går hver gang den kobles til!


Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at pcen min som har vært trofast i 6-7 år nå plutselig har begynt å tulle seg! Forståelig kanskje, men er sikker på at den kan holde lenger:P

 

Det begynte med at den ikke ville starte opp og startet på nytt hele tiden. Da startet jeg med sikkermodus og fikk alt jeg trengte av filer over på en ekstern harddisk.

Etter dette installerte jeg hele operativsystemet på nytt og alt virket greit helt til windows update ikke fungerte på noen som helst måte etter masse feilsøking.

Begynte å installere operativsystemet på nytt enda en gang. Mot slutten av installasjonen gikk plutselig strømmen:S Trodde først det var min far som nettopp hadde satt opp en ny lampe, men det viste seg altså at det var pcen min. Feilsøkte litt til og fant ut at det er strømforsyningen som tar strømmen. Altså når jeg bare kobler til den i en stikkontakt.

 

Er det tilfeldig at strømforsyningen plutselig røk nå eller kan det ha noe med de andre tingene å gjøre? Kan det være andre komponenter i pcen som har tatt kvelden på strømforsyningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok strømforsyninga som køddet til å begynne med også, vil jeg anta. Prøv med en annen strømforsyning, og se an hvordan det går.

 

Hadde en annen liggende og prøvde, men då gikk strømmen og:S

Den er riktignok åpnet og ingen vifte er montert, men alikevel burde den jo ikke tatt strømmen. Regner med at den og er ødelagt.

 

Men kjøper jeg en ny vil jeg ikke koble den til pcen hvis noen andre komponenter kan ødelegge en helt ny og:P

Lenke til kommentar

Tror nok at det eneste du kan er å prøve. Skal mye til for at interne komponenter dreper PSU-en din.

 

Da får jeg bestille ny psu. Har bare hørt at for eksempel harddisken kan ødelegge psuen. Men går det på garanti hvis en psu ryker ved første oppstart`?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var den nye strømforsyningen i hus, men det førte bare til enda mer forvirring!

 

Alt er koblet til med en helt ny strømforsyning og strømmen kobles til. Lyset på hovedkortet er på og jeg trykker på på knappen, men ingenting skjer:S Har også prøvd å fjerne dvd brenner, harddisk, skjermkort og minne, men ingenting skjer:S

 

Er det på tide med ny pc eller er dette noe som kan fikses?

Lenke til kommentar

Ta en grundig resett av cmos først i minst 30 sekunder. Endrer ikke dette noe så forsøker du å ta ut minnebrikkene, forsøk så å starte med en og en brikke. Skjermkort neste, harddisk, osv til du har testet samtlige komponenter. Husk å gjøre maskinen helt strømløs før resett av cmos.

 

Generelt

Når man har hatt problemer med PSU blir gjerne maskinen fyllt opp med statisk elektrisitet som gjør at komponentene ikke får kontakt med hverandre lenger for å si det folkelig. Da hjelper det som regel å gjøre maskinen strømløs ved å ta ut ledningen, trykke gjentatte ganger på av/på knappen for å tømme kondensatorer etc. for spenning. Det har hendt at jeg har vært nødt til å demontere alt og så sette maskinen sammen igjen før den starter normalt igjen.

Lenke til kommentar

Generelt

Når man har hatt problemer med PSU blir gjerne maskinen fyllt opp med statisk elektrisitet som gjør at komponentene ikke får kontakt med hverandre lenger for å si det folkelig.

Dette er bare tull. En PC "fylles ikke opp med statisk elektrisitet" på denne måten. Du kan like gjerne si at de underjordiske har kastet en forbannelse over PC'en. Det er uansett snakk om overtro.

 

Da hjelper det som regel å gjøre maskinen strømløs ved å ta ut ledningen, trykke gjentatte ganger på av/på knappen for å tømme kondensatorer etc. for spenning.

Har du prøvd å stå på ett ben og nynne smurfesangen samtidig? Du tømmer nok ingen kondensatorer ved å trykke på knapper, men de tømmer seg selv etter litt tid, så det er nok å bare vente en liten stund. Poenget er ikke at du nynner eller trykker på knapper, poenget er at det går en viss tid før du prøver igjen.

 

Det har hendt at jeg har vært nødt til å demontere alt og så sette maskinen sammen igjen før den starter normalt igjen.

For å få "tømt" kondensatorene skikkelig, da?

Blir noe utstyr i PC'en skadet av elektrostatiske utladninger, så snakker vi om permanente skader som gjerne fører til at utstyret (RAM, CPU, skjermkort,...) ikke fungerer ordentlig i det hele tatt. Hvis ting ikke er skikkelig montert, derimot, da kan det hjelpe å demontere det og så sette det sammen igjen.

 

Det finnes mange myter om hva som gjør at en PC ikke fungerer, og hva som må gjøres for å få dem til å virke igjen, men at en 6-7 år gammel PC begynner å skrante er slett ingen overraskelse. Mange elektroniske komponenter er nesten å regne som "ferskvare" - de kan tørke ut over tid, eller de kan degraderes gjennom andre aldringsprosesser. Og elektromekaniske kontakter - f.eks. RAM-moduler i sine slots, eller PCI/PCI-E-kort - kan over tid bli såpass korrodert at forbindelsen blir dårlig eller feiler helt. Døgnvariasjoner i temperaturen kan faktisk føre til at PCI-kort over lang tid kan "krype ut" av slot'en sin.

 

Hvis det har oppstått en kortslutning på f.eks. hovedkortet, så kan dette føre til at hovedkortet prøver å trekke mer strøm enn PSU'en klarer å levere. Noen (billige) PSU'er ryker når dette skjer, mens andre reagerer ved å begrense strømmen og gjerne senke spenningen for å beskytte både PSU'en selv og det som prøver å trekke strøm. Uansett vil ikke PC'en fungere. Feilsøking på en slik PC er ikke alltid enkelt og rett fram. Metoden med å "bytte ut en ting av gangen og se hva som skjer" er vel den meste brukte, men den krever jo at man har saker & ting for hånden.

Lenke til kommentar

Trodde det var en kjent metode og slå av psu og trekke ut ledninga og trykke inn powerknappen i minst 30sek for å "tømme" pcen for strøm,var nå det verkstedet på datakjeden anbefalte meg,tviler på at det er tull..

Endret av Dudeson
Lenke til kommentar

Trodde det var en kjent metode og slå av psu og trekke ut ledninga og trykke inn powerknappen i minst 30sek for å "tømme" pcen for strøm,var nå det verkstedet på datakjeden anbefalte meg,tviler på at det er tull..

Trekke ut ledingen er greit nok, men holde powerknappen inne i >30s ???

Snakker vi om den powerknappen som (oftest) sitter på PC'ens frontpanel?

Den er koblet som en momentanbryter mellom to kontaktpinner på hovedkortet, og når du trykker på knappen oppretter du en "kortslutning" mellom de to pinnene som fører til at det går en liten strøm gjennom en motstand og et logisk inputsignal endres fra '1' til '0' (eller motsatt, avhengig av hvordan den er koblet), noe som fører til at powerkretsene på hovedkortet starter opp og slår resten av PC'en på. (Noe som selvsagt ikke skjer dersom ledningen er tatt ut.)

 

Jeg skulle meget gjerne ha sett det regnestykket som viser at den lille strømmen som går gjennom motstanden nevnt ovenfor skulle være stor nok til å "tømme" PC'en for strøm.

 

La meg si det sånn: det skader ikke å holde knappen inne, men det gjør neppe noe særlig fra eller til. Du kan like gjerne nynne smurfesangen istedet.

Lenke til kommentar

Ved å trykke powerknappen rett etter at psu er slått av vil maskinen tømme resterende spenning fra kondensatore ved å prøve å slå seg på, dette er mye raskere enn å vente og synge smurfesangen..

Dog, du tømmer neppe ALLE kondensatorene helt, så det er uansett en god ide å vente hvis det ikke fungerer med knappen.

Lenke til kommentar

Dette er bare tull. En PC "fylles ikke opp med statisk elektrisitet" på denne måten. Du kan like gjerne si at de underjordiske har kastet en forbannelse over PC'en. Det er uansett snakk om overtro.

 

Vel, tull og tull. Du kan jo prøve dette. Ta av sidedøren hvis du ikke har vindu i den slik at du ser hk.

 

1. Etter at du har dratt ut strømkabelen vil du se at det fremdeles lyser på hovedkortet.

2. Legg merke til hvor lang tid det tar før lysene dør ut hvis du ikke gjør noe.

3. Forsøk igjen, men nå trykkes powerknappen inn 2 - 3 ganger raskt, og lysene forsvinner umiddelbart.

 

Man tømmer dermed systemet for spenninger som henger igjen i foreks. kondensatorer o.l.

 

Dette er ingen teori, men erfaringer man gjør seg. I stedet for å kritisere andre, som ser ut til å være din eneste oppgave her, kan du jo gi mannen noen gode råd siden du opplagt er ekspert på slike forhold.

Lenke til kommentar

Dette er bare tull. En PC "fylles ikke opp med statisk elektrisitet" på denne måten. Du kan like gjerne si at de underjordiske har kastet en forbannelse over PC'en. Det er uansett snakk om overtro.

 

Vel, tull og tull. Du kan jo prøve dette. Ta av sidedøren hvis du ikke har vindu i den slik at du ser hk.

 

1. Etter at du har dratt ut strømkabelen vil du se at det fremdeles lyser på hovedkortet.

2. Legg merke til hvor lang tid det tar før lysene dør ut hvis du ikke gjør noe.

3. Forsøk igjen, men nå trykkes powerknappen inn 2 - 3 ganger raskt, og lysene forsvinner umiddelbart.

 

Man tømmer dermed systemet for spenninger som henger igjen i foreks. kondensatorer o.l.

 

Dette er ingen teori, men erfaringer man gjør seg. I stedet for å kritisere andre, som ser ut til å være din eneste oppgave her, kan du jo gi mannen noen gode råd siden du opplagt er ekspert på slike forhold.

Akkurat på dette punktet gikk min kritikk ut på at det er feil å kalle dette for "statisk elektrisitet". Statisk elektrisitet er noe som kan bygge seg opp på overflaten av gjenstander, og vi kan snakke om potensialforskjeller på tusenvis av Volt, noe som er nok til å kunne gi synlige gnister dersom avstanden mellom f.eks. deg og PC'en blir liten nok. Selv en elektrostatisk utladning som ikke resulterer i synlig gnist kan være ødeleggende for knøttsmå elektroniske konstruksjoner av den typen man finner inni en IC (CPU, RAM, osv.)

 

Det du beskriver ovenfor er korrekt, men det har altså ikke noe med statisk elektrisitet å gjøre.

(Og jeg har faktisk kommet med noen gode råd til TS også.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...