Gå til innhold

En volleyballspillers eksplosive treningslogg. NY FØRSTEPOST (24.12.10)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uke 1

 

Denne uka går med til å finne 5RM i de forskjellige øvelsene. Knebøy starter jeg med kun stang for å trene teknikk + rehabilitering av knær.

 

Mandag

Knebøy: 5x5 20kg (kommer til å øke med 2.5kg pr. økt, foreløpig)

Benkpress:5x60kg (startvekt neste uke: 42kg)

Inverted rows: 12 reps (med god teknikk, fortsetter på 3xf neste uke)

Pushups: 3x15 (Starter med 3x5 med ryggsekk neste uke)

Reverse crunch: 3x12 (starter med dragonflags neste uke)

 

http://www.youtube.com/watch?v=94vo6NzQD5c

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar

Artig å se hvordan en idrettsutøver trener styrke.

 

Jeg ville vært forsiktig med å sate på at kneproblemer forsvinner proporsjonalt med økt belastning i knebøy. For meg høres det riv ruskende galt ut faktisk. Men skader er noe jeg kan niks og nada om, så jeg skal ikke uttale meg. Jeg vil sterkt råde deg til å ta dette opp med kiropraktor/fysioterapaut/fagkyndig. Knærne er viktig og blir kjipt om du ødelegger dem skikkelig. Sikkert noen her på forumet som har litt peiling og som vil gi råd, og det er bra, men ikke stol 100% på rådene du får her når det gjelder dette. Jeg ville absolutt snakket med en "ekspert".

 

Å starte med 2,5kg hver økt er sikkert ikke så dumt. Pass på å få skikkelig oppvarming, det er viktig generelt, men jeg har merket at knærne kan få det ekstra tøft om oppvarmingen er dårlig. Det samme gjelder hoftene.

Lenke til kommentar

Har selvfølgelig fått velsignelse fra fysioterapauten min :)

Kjører ett par balanseøvelser, som fysioen har satt opp i tillegg til SL

 

Men det at kneproblemer forsvinner når folk begynne å trene knebøy er faktisk et velkjent fenomen.

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar

Er det 2-split fra Stronglifts du følger?

Enig med Sitronsaft i at du skal være forsiktig med kneet ditt. Ihvertfall øke sakte så lenge du ser sikker på deg selv. er du usikker, så tar du av et par kilo istedenfor å ta sjanser.

Føkker du det opp i knebøy med mange kilo på ryggen mens du har en kneskade, så kan du vil du nok angre veldig på det.

Men hvorfor trener du 60kg i benk, så skal du starte mye lavere neste uke? :p

 

Angående oppvarmingen:

Jeg føler alltid at hele kroppen beveger seg mer "smooth" etter en ordentlig oppvarming. Mens uten oppvarming, så opplever jeg av og til ubehag og stivhet enkelte steder når man går rett på vektene.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Er det 2-split fra Stronglifts du følger?

Enig med Sitronsaft i at du skal være forsiktig med kneet ditt. Ihvertfall øke sakte så lenge du ser sikker på deg selv. er du usikker, så tar du av et par kilo istedenfor å ta sjanser.

Føkker du det opp i knebøy med mange kilo på ryggen mens du har en kneskade, så kan du vil du nok angre veldig på det.

Men hvorfor trener du 60kg i benk, så skal du starte mye lavere neste uke? :p

 

Angående oppvarmingen:

Jeg føler alltid at hele kroppen beveger seg mer "smooth" etter en ordentlig oppvarming. Mens uten oppvarming, så opplever jeg av og til ubehag og stivhet enkelte steder når man går rett på vektene.

 

Det er ett fullkroppsprogram:

Workout A

Squat 5x5

Bench Press 5x5

Inverted Rows 3xF

Push-ups 3xF

Reverse Crunch 3x12

 

Workout B

Squat 5x5

Overhead Press 5x5

Deadlift 1x5

Pull-ups/Chin-ups 3xF

prone Bridges 3x30sec

 

Ang kneet: Starter med kun stang på knebøyen pga kneet, øker litt hver trening, så får jeg bare kjenne etter.

Benken: Med Stronglifts starter du med 70% av 5RM i alle øvelser, så lenge du har god teknikk. Kommer til å øke med 2.5kg hver gang jeg benker.

 

Enig når det kommer til oppvarming, selv tar jeg meg 10min på romaskinen!

Lenke til kommentar

Du misforstod nok. Jeg skal bli STERK!

 

Styrke=kalorioverskudd=nosixpack Så hvis jeg er ripped til sommeren har jeg failet hardt ^^

 

Kan nevne at jeg er RIMELIG støl etter gårsdagens trening :blush:

 

og DER har du innstillingen som kommer til å gjøre deg sterk.

Dette gleder jeg meg til å lese, for jeg tror du kommer til å øke _MYE_

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du misforstod nok. Jeg skal bli STERK!

 

Styrke=kalorioverskudd=nosixpack Så hvis jeg er ripped til sommeren har jeg failet hardt ^^

 

Kan nevne at jeg er RIMELIG støl etter gårsdagens trening :blush:

Blir nok ikke ripped, men du blir garantert mye sterkere! Du vil nok ikke legge på deg såpass mye at du blir rund uansett, så du ser nok bare større ut rett og slett! Stå på!

Lenke til kommentar

Uke 1

5RM økt B:

Overhead press: 40kg (45 med svai i ryggen) med god form -Startvekt neste uke: 28kg

Mark: Starter med 60kg (stang + 2x20kg) øker 5kg pr B-økt

Pull ups/Chinups:Nøytralt grep: 2x5+3 -Prøver meg på Pullups neste B-økt.

Prone Bridge: 3x30sec -Starter med vekter på ryggen neste B-økt

--------------------------------------------------------

Positivt overasket av chin ups-ene, gikke mye lettere enn jeg hadde trodd! Ellers var det meste som forventet, føler teknikken sitter spnn passe på knebøyen, men skal få eieren til å se på teknikk neste gang jeg er nede å trener.

 

Kommer til å være frustrerende å starte med så lette vekter, men får vell bare følge programmet.

 

Kosthold

3egg+1/2 boks bønner

Proteinsjokolade 30g karbo, 30g protein

3 sjokoladeboller :whistle:

1kyllingbryst, endel ris, +kaninfor

(Ligger 1kyllingbryst+ris klart til senere.)

(Får se om jeg får drukket ett par egg også.)

--------------------------------------------------

Mamma har kjøpt inn tunfisk og diverse annet snadder, så kostholdet kommer til å ta seg litt opp etterhvert. Mye få i meg meer!

 

Har laktoseintoleranse, men skal prøve å få tak i Lactase, slik at jeg kan innta melk!

 

http://www.youtube.com/watch?v=_vIx_2VE7_g

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar

Tenkt litt i natt. Har bestmemt meg for å bytte inverted rows med stangroing. Starter med tom stang. Har også bestemt meg for å øke med 5kg på mark, benkpress, overheadpress og stangroing de første ukene, for å få litt fortgang i det. 2.5kg på knebøyen.

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar
Tenkt litt i natt. Har bestmemt meg for å bytte inverted rows med stangroing. Starter med tom stang. Har også bestemt meg for å øke med 5kg på mark, benkpress, overheadpress og stangroing de første ukene, for å få litt fortgang i det. 2.5kg på knebøyen.

 

Jeg ville ikke begynt å øke med 5kg. Som iverha2 sier, milltærpressen blir fort tung hvis du øker 5kg hver trening som fort blir 5-10kg hver uke.

Lenke til kommentar

Iverha2: Har tenkt samme tanken selv. Kanskje jeg starter med den etterhvert som jeg begynne å stole mer på knærne mine.

 

Pijus: Tok en kikk på skjemaet; I benkpress vil det ta meg 6uker før jeg løfter det samme som jeg gjør i dag. Joda, vektløfting er ikke ett maraton, ikke en sprint, men teknikken sitter, så de første par ukene øker jeg med 5kg.

 

På stangroingen får jeg se litt på hvordan teknikken sitter, men ettersom jeg starter med tom stang, har jeg fortsatt litt å gå på der også.

 

Militærpressen kommer jeg nok bare til å øke med 2.5kg ja. Vil bare ta en 4 uker før jeg er oppe i samme vekt som nå.

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar

Stangroing må du begynne med plater så høge at du får riktig høgde på stanga når du løfter. I mitt tilfelle går med store 5kg-plater, men kanskje det ikkje er vanlig med mindre enn 10kg i den størrelsen. Poenget er at du ikkje skal ned heilt ned til golvet med henda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...