Gå til innhold

En volleyballspillers eksplosive treningslogg. NY FØRSTEPOST (24.12.10)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ting går dårlig for tiden :(

 

Failet på 70kg benk, 45kg OHP og sliter med smerter i høyrearmen fra knebøyen. Har ikke fått spist skikkelig og mangler litt motivasjon.

 

Meeen, er jo bare å forvente :) litt skuffet over OHP, men veldig fornøyd med 10kg økning på benken. Vurderer å ta noen dagers paus før jeg fortsetter. Vi får se hva som skjer.

 

Carpe Diem og Hakona Matata!

Lenke til kommentar

Hei til deg :) Akkurat det samme skjer hos meg. Alt begynner å rase ned, spiser dårlig og motivasjonen vipper litt og føler meg litt sint over at jeg ikke klarer å øke noe mer.

 

Men som sagt, det oppstod problemer og problemer har alltid en løsning (som oftest) og jeg valgte å gå for å finne løsninger, i stenden for å vente til motviasjonen var på bunn.

 

1) Du begynner å spise sikkelig

2) Du øver på teknikk på knebøy

3) Du setter deg en plan for milltær pressen og benkpressen.

4) Vær fornøyd over hva du har oppnådd så langt.

 

Så der har jeg funnet løsninger på dine problemer, men det er jo egentlig du som burde gjøre det.

 

Men vær stærk og keep on going strong.

Lenke til kommentar

Takk, Pijus. Ting er utrolig nok letter i en hektisk hverdag med skole, idrett og trening. Savner strukturen.

 

Når det kommer til problemløsningen har vi tenkt likt :)

 

1) mat, mat, mat. Misunner de som er på slank. Utrolig mye letter å la være å gjøre noe, enn å faktisk gjøre noe. Er hjemme igjen nå, så da kan jeg styre mitt eget kosthold igjen.

2)Tar ett par dager pause for å la armen få hvile litt. Er den fin neste trening er det jo kjempegreier, hvis ikke blir det nok en liten deload.

3)Stronglifits har allerede laget planen min. Deload på OHP, 70kg igjen på benk. Spis MER!

4)Er kjempefornøyd med alle øvelsene utenom OHP. spesielt knebøy, benk, dips og chins.

 

We're always strong, and always going, Pijus ;)

Lenke til kommentar

Trente i dag alikevell.

 

Stronglifts 5x5 A

Squat: 90kg(liten deload her)M Armen har det fint. Tror jeg har fått odnet opp i teknikken. Hadde feil plassering av albuene.

Benk: 70kg Tung var den, men det gikk. Deilig

Roing: 57.5kg. Må se litt på teknikken for denne tror jeg. Trykker godt på korsryggen...

Dips: 3x5 5kg -M

 

Kosthold

Haar fundert endel på hva jeg skal gjøre med kostholdet mitt. Problemet har vært at jeg har vært for gjerrig på karbohydratene. Dette kommer jeg til å gjøre noe med, så får vi se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tok noen ukers ferie på slutten nå. Hadde ting godt som planlagt hadde jeg kjørt på for fullt fra forrige mandag av, men takketvære vrange trenere på nye skolen, ble det ikke slik. Har hatt ei lett treningsøkt, men ingenting å skrive hjem om. Rimelig gansperr :p

Forhåpentligvis får jeg ordnet opp i rotet på skolen til neste uke, og da blir det på ann igjen.

 

Kosthold

Begynt å supplere litt på kostholdet med karbo/protein/kreatin/oljeshakes. Spiser mye mer karbohydrater nå enn før og håper det vil gi utslag.

Lactase er bestilt fra gymgrossisten og skal være her i starten av neste uke. Da skal jeg prøve å få i meg hvertfall 3l helmelk om dagen. Ska bli deilig å komme igang med treningen for fullt igjen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ting på den nye skolen tok lengre tid en forventet, men det ordnet seg i dag. Tok ei lett treningsøkt for å komme inn i gamet igjen + fikse litt på teknikken i dvs øvelser:

 

Squat: 60kg -L

Benk: 50kg -L

Roing: 40kg -L

Skulderstabilisernede/core/dips

 

Kommer til å øke endel i de fleste øvelser neste trening...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

GAHH!

Lenge siden sist, og ting går fremdeles tregt.

 

Problemet er at jeg kun har fått 1 styrkeøkt i uka. Diverse grunner, orker ikke å ramse dem opp her, men har rett og slett ikke tilgang på vektskiver og stenger mer enn 1 gang i uka. Dvs at jeg ikke får fulgt programmet skikkelig og sliter litt med linæer progresjon. Prøver å kjøre litt forskjellig den ene økta jeg har. Alltid knebøy, og motstående muskelgrupper.

 

Kostholdet har vært bra og kcalori-rikt, heldigvis. Er stort sett det lønna går til.

 

Dagens økt:

Knebøy: 5x5 85kg - har vært litt "teknkikkforvirret" (lav/høy stang, gjør jeg det rett, osv)

Benk: 3x75kg, 3x5 70kg - Litt ivrig på benken, så failet første settet. Hadde nok klart 5x5 72,5kg.

Markløft: 1x5 85kg -den øvelsen jeg har hatt minst fremgang med, pga teknikk- og korsryggproblemer.

Chins: 6

Pullups, nøytralt grep: 9

 

VEKT: 88kg

SPENST: 61cm

Positivt overasket over spensten, ettersom jeg har slitt mye med kneproblemer og startet med bentrening i mai.

 

Reiser til Afrika i morgen. Kilimajaro, here i come :new_woot:

Blir mest sannsynlig bedre treningsmuiligheter etter ferien.... *fingers crossed*

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg fått startet skikkelig opp igjen! Takk gud. Har også startet en logg på stronglifts sine forum, og det er den jeg har planer om å holde skikkelig oppdatert. Her er et innlegg fra Loggen min

 

 

This week (1/11/10) I started the program again, with the following wheights:

Squat: 60kg, Bench: 55kg, OHP: 30kg, DL: 60kg, Barbel rows: 35kg, and BW in chins and dips.

I'll be working out tuesdays, thursdays and saturdays. Because of timeconstraints, I'll have to split my tuesdays and thursdays in two sessions when the lifting gets heavy, but I'm prettey sure this won't have any negative side effects.

 

 

Når det kommer til mat, har jeg fått god orden på det. Planen er å starte GoMad (drikke 4l h-melk hver dag) om ca 4 uker. Frem til da vil jeg prøve å ligge på en 3-4000ckal daglig.

 

KOSTHOLD:

 

355g whole egg

250g oats

2bananas

2slices of bread

1,7l whole milk, 2,5dl skimmed milk, 2,5dl orange juice.

200g sauseges

?g potatomash

>3.700ckal

 

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar

Kan vell også nevne at alle som har sett meg ta knebøy , mener jeg har stanga for lavt, at jeg går for lavt, og at jeg gjør for få rep. De har ikke noen tro på at lavrep vil gi meg den eksplosiviteten jeg er ute etter (kontra f.eks 10rep)...

Du får motbevise dem da vettu. Så kan du se hva dem sier når du har fått den eksplosiviteten du var ute etter ;)

 

 

And I did :new_woot: Han som drev å maste om at 10reps var bedre, hoppet bare 1cm høyere en meg, selv om han har trent MYE mer knebøy!

Var mye merklige unnskyldninger etterpå :hmm:

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar

Takk ska du ha :)

Prøver å spise så mye som mulig ja. Tror det var litt av problemet forrige gang. Nå pøser jeg på.

 

Ang. fettlaget må jeg vell ærlig si at jeg gir faen, så lenge det fører til at jeg ikke staller. OM ca 4 uker, når arbeidsvekta nærmer seg de vektene jeg ligger på styrkemessig nå, kommer jeg til å starte GoMad for å få i meg minst 5000ckal.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

1.12.2010

 

1måned inn

BW: ca 90kg

5x5

Knebøy: 90kg

Benkpress: 70kg

OHP: 45kg

Markløft: 90kg

Barbell Rows: 52,5

 

Lagt på meg hvertfall ca3-4kg, Vektene er ikke noe problem, og har gått glipp av 1stk b-økt(Lørdag som var).

 

Alt i alt en meget god måned, og ser frem til å ta fatt på Desember. Desember blir i tilegg snusfri, så tar ett ekstra skritt her.

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar

Knebøy: 80kg -Har bestemt meg for å skifte til "high bar squats". Dette er fordi hver gang jeg har nærmet meg 80-90kg med low bar, har jeg fått smerter i armene. Prøvde high bar i dag, og armene føles mye bedre. I tilegg gikk jeg dypere, og det kjentes ut som om det var mindre trykk på korsryggen, og mer på bena.

 

OHP: 45kg Tung

 

Markløft: 85kg hatt litt problemer med teknikken her. Men har vært flink å tøye den siste måneden, og ting går bedre nå.

Lenke til kommentar

Det er to forskjellige teknikker. Med low bar vil du kunne løfte mer vekt, og skal vistnok være "lettere" på korsryggen. Du bruker også en bredere benstilling som også gjør at du kan bøye mer. Denne teknikken brukes stort sett av powerliftere der det er om å gjøre å bøye mest vekt.

 

High bar lar deg ha en smalere benstilling å gå dypere. noen mener at high bar gir bedre utbytte styrkemessig. De fleste olympiske løftere trener med high bar, ettersom de ka ha en rettere rygg, og det er likere de olympiske løftene.

Usikker på om det stemmer, men mener å ha lest en plass at Marius Pudzianowski trener med high bar.

 

Til syvende og sist tror jeg ikke det vil utgjøre noe forskjell å gjøre det ene fremfor det andre. Hvertfall ikke på det nivået folk flest ligger på. Det viktigste er å finne ut hva du føler er mest komfertabelt. Spise mye og løfte ofte!

 

Spent på dagens treningsøkt, ettersom jeg skal gå direkte fra 3t volleyballøkt til styrkerommet. Wish me luck!

Lenke til kommentar

Løftet 60kg i Stangroing forrige trening. Kjenner den trykker utrolig mye på korsryggen, og det var gankse ubehagelig å trene volleyball rett etterpå. Bortsett fra det, så digger jeg øvelsen, og har ikke lyst å bytte den ut. Så lurte på om det var noen tips/triks for å lette litt på 'smertene'?

 

Lurer på om det kan funke med litt "foam rolling" (evt bruke 2 tennisballer til å løsne litt opp.

Noen innspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...