Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan holder du stell på tennene?


  

37 stemmer

  1. 1. Hvilken rekkefølge rengjør du tennene?

    • Munnskyllevann - Tanntråd - Pussing
      0
    • Munnskyllevann - Pussing - Tanntråd
      1
    • Tanntråd - Munnskyllevann - Pussing
      0
    • Tanntråd - Pussing - Munnskyllevann
      5
    • Pussing - Munnskyllevann - Tanntråd
      5
    • Pussing - Tanntråd - Munnskyllevann
      18
    • Annet - Jeg legger igjen et innlegg
      8


Anbefalte innlegg

Tenne er en veldig viktig del av kroppen syntes jeg. derfor bruker jeg litt ekstra tid hver kveld og morgen for å holde dem fine. Først bruker jeg tanntråd, så Pusser jeg de og til slutt skyller jeg munnen med Listerine. Hvordan gjør dere det?

Og er det noen som har noen fine kjerringråd eller tips for hvordan man kan holde tennene fine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morgon: Tannpuss med elektrisk tannkost, skylle med nøytral munnvask

Kveld: Tannpuss med elektrisk tannkost, tanntråd, skylle med nøytral munnvask

 

Listerine er ikkje så god sidan den har ein god del alkohol som endrer PH-verdiene og tørker ut munnen. Eg nyttar ein mild munnskyll med fluor kjøpt på apoteket. Munnskyll med alkohol kan og tære på tennene.

Overgangen til elektrisk tannkost var veldig merkbar. Om eg brukar noko anna enn elektrisk tannkost i dag føles det som om tennene har genser på seg.

 

Drikk nesten aldri brus, juice og liknande med sterke syrer eller mykje sukker. Går mest i mjølk og vatn til måltider.

Lenke til kommentar

Listerine inneholder stoffet triclosan som har antibakteriell effekt, dermed er dette stoffet med til å gjøre bakterier mer resistente. Altså ikke bra. Triclosan er også i enkelte deodoranter og er absolutt ikke et stoff du vil ha i kroppen.

 

Bakterier i munnhulen er helt greit så lenge det ikke tar overhånd, så antibakterielt synes jeg er fullstendig overkill, det er mye bedre å f.eks skylle munnen med vann etter at man har spist. Legg merke til hvor mye bakteriemat du får bort da, evt bruk tannpirkere.

 

Hvis du bruker tannkrem så unngå dem som inneholder glycerin, dette stoffet legger seg som en film over tennene i timesvis og forhindrer remineraliseringen.

 

Ellers er det viktig at pH-verdien i munnhulen ikke blir for lav og lang tid og at spyttproduksjonen ikke er vesentlig begrenset.

Lenke til kommentar

Feier over dem hver morgen og hver kveld. Ikke alltid det skjer om morgenen, da jeg er kjent for å forsove meg og derav får litt dårlig tid :)

Selv om jeg kansje slurver litt innimellom så har jeg aldri hatt hull i tennene ;)

Dei skal framleis vare til du er 70+.

Lenke til kommentar

Feier over dem hver morgen og hver kveld. Ikke alltid det skjer om morgenen, da jeg er kjent for å forsove meg og derav får litt dårlig tid :)

Selv om jeg kansje slurver litt innimellom så har jeg aldri hatt hull i tennene ;)

Dei skal framleis vare til du er 70+.

Jeg vil si at vi er dobbelt så gode idag som for 70 år siden og folk som er 70 idag har da fortsatt tenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil si at vi er dobbelt så gode idag som for 70 år siden og folk som er 70 idag har da fortsatt tenner.

Det er mykje som er betre i dag, men kvifor skulle ein ikkje ville bli endå betre? Eg har ikkje sett noko statistikk på norsk tannhelse, men kva skulle uansett statistikken bety for individet?

 

Som nevnt over er sukkerinntaket langt høgare i dag enn før, det er difor nødvendig å ha betre rutinar for å halde tennene ved like.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Skrukorkgenerasjonen kommer til å få problemer. :p

Pusser tennene nesten hver kveld siden jeg ble født. Er nå 18 år og har hatt to hull i tennene, begge når jeg var 8 og 10 år gammel. Jeg drikker sikkert bortimot 1.5L brus annenhver dag, men alikevell påstår du at vi kommer til å få problemer? Joda, etsingen er vell et stort problem det, men jeg har ikke merket noe til det, enda.

 

Tannstell er noe jeg ikke har prioritert, men noe jeg selvfølgelig skulle ha gjort. Ble født med så å si perfekt tannstell så jeg har ikke hatt regulering o.l.

Lenke til kommentar

WD40: Nope er ikke det;)

 

Jeg pusser, bruker tanntråd en gang iblant, og tar munnskyllevann til sist. Tannlegen sa jeg hadde blant topp ti beste tanngard i fylket :) Aldri hatt hull.

 

Tannlegen sa også at det beste er å ikke skylle tennene etter tannpuss. Derfor bruker jeg Colgate munnskyllevann først, deretter pusser jeg tennene. Er litt slapp med tanntråd, fordi det er så kjeeedelig...

 

Brukte Listerine før, men siden det koster så mye og antageligvis ikke hjelper noe særlig mer enn Colgate slutta jeg med det.

 

Er SB12 bedre? Hvis den inneholder fluor må den vel svelges?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...