Gå til innhold

Motivasjonstråd for å trene


Anbefalte innlegg

Hehe ja, det glemte jeg å nevne, er viktig å følge et program og ikke gå rundt og ta tilfeldige øvelser (om det er styrke i studio man driver med), sånn holdt jeg på helt i starten da jeg begynte å trene og det var utrolig meningsløst, kjedsommelig og demotiverende. Det gir heller ingen effekt i stor grad, da styrketrening i stor grad baserer seg på overbelastning av musklene over tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden skal jeg følge litt med på. Føler at jeg er i samme sitvasjon som Pijus var. Er 16 år og veier kun 51kg. Ikke gøy å være så spinkel. Skulle gjerne begynt å trene nå jeg, men pga en opprasjon neste uke må jeg nok vente en stund. Satser vel egentlig på å begynne å trene i slutten av sommer ferien/Begynnelsen av høsten (Får høre hva legene sier).

 

Har veldig dårlig selvtillit for tiden og har vært mye depprimert i det siste. Så målet med treningen er først og fremst og få bedre selvtillit, bli større og sterkere og selvfølgelig se litt bra ut :yes: Skal begynne nå til sommeren med mat ''teori'' tenkte jeg. Prøve å spise mye så jeg er forbredt når jeg skal begynne å trene.

 

Er nok veldig mange som har hatt dette problemet som meg. Den dag idag har jeg ikke noen problemer med å være med jenter og snakke med disse komplisete vesner, og alt dette skyldes på grunn av trening. Før kunne jeg få helt ordsperre når jeg hørte en jente snakke til meg.

 

Jeg har merket at alle som trener på treningsstudio har en historie å komme med. Noen har slette med overvekt, andre har blitt mobbet og trener for å ta igjen, mens andre gjør det for at de ikke har noe å gjøre på i fritiden.

Som sagt, så var det historien min og hvordan trening utviklet meg som person.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Regelmessig fysisk aktivitet gir

- Langsommere aldring - hvem vil vel ikke "aldri" bli gammel

- Mindre risiko for blodpropp og slag

- Bedre blodsukkerregulering

- Mindre risiko for "slitesjegikt"

- Styrker immunforsvaret

- Sterkt redusert risiko for hjerte- og karsykdommer

- Mindre risiko for utvikling av høyt blodtrykk

- Sterkt redusert risiko for tykktarmskreft

- Bedrer leddfunksjonen og bevegeligheten

- Mindre risiko for utvikling av beinskjørhet

- Sterkere benvev, brusk, sener og bånd

- Bedre grunnlag for å opprettholde riktig kroppsvekt

- Økt arbeidskapasitet

- Større overskudd og mer trivsel

- Bedre evne til og mestre stress

- Bedre søvn

- Bedre blodsirkulasjon

- Sterkere hjerte

- Bedre lungefunksjon

- Sterkt redusert risiko for brystkreft

- Mindre ryggplager

- Bedre mage- og tarmfunksjon

- Sterkere muskulatur

- Gunstigere fettstoffskifte og blodkolesterolprofil

- Bedre kroppsbalanse og mindre risiko for fall

 

JohnBPhoto_BeforeAfter-300x254.jpg

 

 

Sju tips for å holde motivasjonen oppe

 

1) Sett deg gode og riktige mål

Den viktigste delen av motivasjonsarbeidet starter ved å sette seg gode og riktige mål. Gode mål skal øke motivasjonen for å trene, og de skal ikke minst gi deg den driven du trenger i tunge perioder. Det som kjennetegner gode mål er at de engasjerer deg og er viktige for deg. De bør være utfordrende men realistiske, og være ”synlige” i den ukentlige treningen (se pkt.2). Først og fremst krever det en gjennomtenkning av hvorfor det er viktig for deg å nå målet. Det sier seg selv at mål som det ikke er så viktige for deg å nå ikke vil være særlig effektive, det betyr jo ikke så mye uansett. Prøv følgende eksperiment: Lukk øynene og tenk deg at du akkurat har nådd målet du har satt deg. Hvordan føles det? Får du lyst til å trene for å nå det? Mål som skaper lyst og drivkraft til å trene er den beste motivasjonspillen i tunge perioder.

 

2) Dagdrøm og visualiser

Hvis målene dine er gode vil de skape motivasjon og iver når du tenker på dem. Bruk derfor tid på å dagdrømme om hvordan det skal bli å nå målet og hvordan du skal gjøre det. Bjørn Dæhli beskriver i boka si ”Gulljakten” at han i 1993 hadde flere intervalløkter i Romeriksåsen hvor han sto på startstreken på ”Stampesletta” med en tenkt ”Smirnov” ved siden av seg. Mot slutten av draget fikk han en ”lik sekundering” og det endte alltid med at han vant! Om man kaller det dagdrømming, simulering eller visualisering betyr ikke så mye, det handler om å forberede seg og skape vilje på trening, og det fungerer.

 

3) Forbered en ”verktøykasse” for vanskelige tider

Vær forberedt på vanskelige treningsforhold og finn ut av hvilke alternative aktiviteter du kan erstatte de planlagte øktene med. Det kan være spinning, styrketrening, tredemølle, osv. På denne måten har du en ”verktøykasse” med ulike treningsformer klar når tiden kommer. Alt i alt kan dette være et etterlengtet avbrekk fra den vanlige barmarkstreningen og skape ny treningsiver.

 

4) Se filmer og les litteratur

Ta frem gamle tv-klipp, se filmer og les litteratur. Få ting er mer motiverende før enn ski sesong enn å se faste skispor og snøtunge trær. Ta frem gamle opptak eller finn diverse snutter på nett-tv. Bøker og filmer kan være ypperlige motivasjonskilder. Rocky filmene har vel aldri vært kjent for sin filmatiske kvalitet, men treningslysten stiger betraktelig etterpå! Eller finn frem en bok om en idrettsmann du ser opp til og la deg inspirere.

 

5) Tren sammen med andre

På denne tiden av året er ofte den tyngste delen av treningen å komme seg ut av sofaen etter en arbeidsdag. Mørk og hustrig vær hjelper ikke på. En treningsavtale eller en fellestrening skaper forpliktelse og gjør det lettere å komme seg ut. I tillegg får du litt sosialt påfyll.

 

6) Tren i dagslys

Mange blir påvirket av ikke å være ute i lyset i løpet av dagen. For mange starter arbeidsdagen før lysets frembrudd og avsluttes etter mørkets. Bruk helga og andre muligheter som måtte dukke opp til å trene i dagslys, da får du effekt både av lyset og av treningen.

 

7) 10 minutter-regelen

Gjør som Marius Bakken og følg 10 minutter-regelen. Den går ut på følgende: Når du er umotivert for å komme seg ut på trening og helst vil slappe av i sofaen, skal du bestemme deg for å ta på deg treningsutstyret og trene i minst 10 minutter. Etter 10 minutter gjør du en evaluering. Som regel er dette nok til at kroppen kommer i gang og lysten til å trene kommer. Hvis lysten til å trene allikevel uteblir, kan du gå hjem og slappe av med god samvittighet.

 

muscle%20fitness%20health%20downloads.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe ja, det glemte jeg å nevne, er viktig å følge et program og ikke gå rundt og ta tilfeldige øvelser (om det er styrke i studio man driver med), sånn holdt jeg på helt i starten da jeg begynte å trene og det var utrolig meningsløst, kjedsommelig og demotiverende. Det gir heller ingen effekt i stor grad, da styrketrening i stor grad baserer seg på overbelastning av musklene over tid.

 

Haha sånn har jeg vært foreløpig:P Hvilken treningsprogram følger du? Hva er den bra for? Har selv tenkt å begynne med stronglifts 5x5, anbefales det?

Lenke til kommentar

Min motivasjon for å trene

 

 

- bidrar til struktur i hverdagen, kommer meg ut av huset selv de dagene der jeg føler meg tiltaksløst eller ting er litt kjipt. Blir også mer strukturert på andre områder, fordi jeg vet jeg har viljestyrke og at jeg kan hvis jeg bare biter tenna sammen!

 

-føler at alle klær sitter bedre. Jeg syns lovehandles på jenter er gruelig stygt og vil aldri ha mine tilbake! Samt man får en fin fasong av å trene (merk, jeg trener med vekter da, løper ikke bare på tredemølla for å bli tynn og brenne fett).

 

-selvfølgelig bra for helsa, og blir inspirert til å spise bedre også.

 

- er ingen ulempe å være litt sterkere i hverdagen ;) i mye av det man gjør!

 

- får bedre selvtillitt fordi jeg føler meg mer fornøyd med min egen psyke, vilje og kropp. Det påvirker jo hver eneste dag.

 

post-104005-1273872601,4939_thumb.jpg

Bilde lånt fra Marianne Aas Krog sin blogg.

Lenke til kommentar

Hehe ja, det glemte jeg å nevne, er viktig å følge et program og ikke gå rundt og ta tilfeldige øvelser (om det er styrke i studio man driver med), sånn holdt jeg på helt i starten da jeg begynte å trene og det var utrolig meningsløst, kjedsommelig og demotiverende. Det gir heller ingen effekt i stor grad, da styrketrening i stor grad baserer seg på overbelastning av musklene over tid.

 

Haha sånn har jeg vært foreløpig:P Hvilken treningsprogram følger du? Hva er den bra for? Har selv tenkt å begynne med stronglifts 5x5, anbefales det?

Jeg følger en slags blanding av stronglifts 5x5 og myrevolution sitt 5x5 nybegynnerprogram. Det vil si, jeg kjører stronglifts men med stangroing istedenfor eller i tillegg til inverted row. Kommer til å lage et nytt program etter jeg er ferdig med dette (som skjer om ikke lenge). Dette programmet vil se omtrent ut som Myrevolution sitt 5x5 program, men jeg vil kanskje legge til litt støtteøvelser og kroppsøvelser. Hovedpunktene blir 3 treninger i uken, fullkropp, markløft 1/3 treninger eller annenhver dag med få sett, fokus på knebøy, knebøy på alle treninger, progresjon i alle øvelser, og så ha med roing, benkpress og skulderpress. Kommer til å legge til dips og hantelpress for bryst og armer. Kanskje kjøre en litt utvidet økt på mage, til nå har jeg kjørt planke for det meste.

Lenke til kommentar

Hva har du til å si:

 

Jenter gir deg mer oppmerksomhet, mer sex.

Respekt og flere venner

MYE bedre selvtilit, selvbilde og selvrespekt

Tør å stå for dine handlinger og tør si hva du mener

 

Hehehehehehehe

 

Hvis du er en tjukk gamer-emo (no offense) med et ønske om selvtillit og sex, så hjelper det nok med en livsstil og stilendring + en trent kropp. Men for en average joe, vil det neppe gi utslag med litt strammere kropp.

 

Jeg kjenner folk som ikke har rambo-kropp, men som likevel har meninger de tør å stå for, selvtillit og jenter.

 

De påstandene dine holder ikke vann for fem kroner. Jeg synes du skal revidere posten din, å skrive en ny. Ikke det at jeg tror den blir noe mer gjennomtenkt, men det er lov å håpe!

Lykke til!

 

 

 

-> Jeg er enig med sitronsaft i at det bilde nederst i sir-andys innlegg motiverer mer enn resten av innlegget :p

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar

Et lite sitat... "A champion is someone who gets up, even when he can't."

Det hjelper meg i hvertfall.

 

Og et bilde...

http://justplainunhollywood.files.wordpress.com/2009/03/reggie_bush_modeling-3755.jpg

 

Om du vil se slik ut, løft på rumpa, pell deg vekk og tren. Det blir morsommere og morsommere for hver gang egentlig, for man merker en liiiiten framgang fra gang til gang!

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar


  1.  
  2. Finne en sport/idrett som du liker, at du kan faktisk glede deg litt til å trene i stedet for at det kun er et rent helvete.
  3. Finne noen å gjøre det med for å ikke virke alt for alene, men er selvfølgelig mulig å begynne alene, blir alltid kjent med noen i de fleste aktiviteter.
  4. Når man er trent får man mye bedre selvtillit og en bedre følelse av seg selv, du vil alt i alt føle deg bedre fysisk og psykisk.
  5. Du vil få mye bedre søvn og være bedre opplagt om dagen.
  6. Dersom du går på skole vil du få bedre karakterer i gym.
  7. Du kan øke din levealder med å trene og ha et sunt kosthold.
  8. Du KAN virke mer tiltrekkende til det motsatte kjønn.

 

Beklager hvis deler av dette er nevnt, har ikke lest hele tråden.

Endret av mollasund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...