Gå til innhold

2 Linux distroer på en pc


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ønsker å installere den ny Ubuntu 10.04, men jeg ønsker 2 Linux baserte distroer på maskinen. Kunne brukt 2 Ubuntu versjoner men det vil ikke fungere i Grub. Så mitt spørsmål er (noe som sikkert er nesten umulig å svare på) hvilken distro er mest lik Ubuntu i bruk men som Grub oppstartlaster klarer å skille fra hverandre?

Endret av Dalon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Ikke at jeg har prøvd akkurat det, men dette har aldri vært noe problem med linuxdistroer før. Sørg for at du partisjonerer manuelt i installasjonsprogrammet, så du kan gjøre plass til partisjoner for begge Ubuntuene.

 

Som sagt tror jeg ikke du kan regne med noe automatikk fra GRUB sin side her, men med manuell config av GRUB i etterkant er det en smal sak å få til. Ingen grense på 2 heller forsåvidt, bare å kjøre på med 15-20. :p

Lenke til kommentar

Takk for hjelp så langt.

 

Det er vel her jeg har feilet da ettersom jeg regnet med at GRUB automatisk taklet det. Men 15-20 trenger jeg ikke. 10-12 stk bør holde :D .

 

Men du mener jeg først skal installere begge og så manuellt configere GRUB. Men hvordan configuerer jeg GRUB manuellt? Og vil det ikke bli noe krøll ved oppdateringer?

Lenke til kommentar

Kunne brukt 2 Ubuntu versjoner men det vil ikke fungere i Grub.

Grub bryr seg ikke hva det er. Grub bare booter det du ber den om. Om det er 2 Ubuntu eller 1 Ubuntu og 1 Gentoo er ikke noe problem for grub. Men det er mulig å rote det til hvis du f.eks. bruker felles root partisjon eller partisjon som inneholder programmer osv. som er avhengig av OS versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...