Gå til innhold

iphone 4G - Hva blir nytt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at det ble funnet et testeksemplar som ble analysert, kan man være ganske sikre på følgende:

 

- 64 eller 80 gig lagring

- Litt mindre skjerm, men med høyere oppløsning

- Kamera på forsiden for videosamtaler

- Større kamera på baksiden, LED-fotolys

- Tynnere, men med bedre batterikapasitet

- Støykansellerende mikrofon

- Bruker micro-SIM

- Antakelig samme proprietære ladeplugg som før

- Dedikert kameraknapp

 

I tillegg er det nyvinninger i OS 4.0 som multitasking og muligheter for synkronisering av flere exchange-kontoer.

 

Ting vi ikke vet noe om:

- FM-radio (tvilsomt, ikke noe penger i det for Apple)

- Berøringssensitivt deksel

- Egenutviklet kjeramisk materiale i dekselet

- Skjermteknologi (Super-AMOLED?)

- Chipset/CPU/SoC-teknologi (A4 eller en variant av dette?)

- Støtte for ny mobilteknologi (4G/LTE-støtte er tvilsomt da det ikke enda er bygget ut i full skala av AT&T)

 

Det er sikkert noe som kommer som vi ikke vet noe om, og ting i min post er kun basert på det som har stått om prototypen på wired, gizmodo etc. Sikkert noen smartinger som reverse-engineerer beta-utgaven av OS 4.0 og finner noe annet rart. Ingen vet sikkert før mannen med brillene og turtleneck presenterer alt om litt over en måned.

Lenke til kommentar

Har aldri eid en iphone, har heller aldri hatt lyst på en. Mye av grunnen til dette var designet på iphonen som jeg ikke likte. Jeg synes rett og slett den er stygg og alt annet en stilfull. (tenker jeg ikke på inmaten)... (bare min mening, ingen grunn til å lage krig, les videre)

 

Imidlertid, av det jeg har sett på av bildene fra gizmodo.. JA! Hvis designet blir noe ala det vi får presentert der, da blir det en iphone på meg!

 

Tror det også er et smart trekk å få skjermen litt mindre, og heller fokusere på bedre oppløsning. De henger etter der.

 

Er bare litt redd for at Apple har så mange prosjekter på gang (iPad, ny macbook pro lineup, iPhone, iMac +++) at løsningene ikke blir det helt store, men snarere et lite trygt skritt i riktig retning. Som f. eks macbook pro 13" som er alt annet enn en profesjonell datamaskin. Men håper jeg tar feil :)

 

Victurus!

Lenke til kommentar

Det er ikke allment kjent hva neste generasjon skal hete. Logikken med at du mener den skal hete 4G forstår jeg ikke, da 3G var andre generasjon (men første som støttet 3G-nettet), og tredje generasjon heter 3GS. Støtte for 4G/LTE-nettet er ikke kjent, men med ansettelsen av folk som skal designe et LTE-chipset for bare noen få måneder siden, pluss at AT&T, Apples foretrukne partner, ikke enda har bygget ut et omfattende LTE-nett, er det svært lite sannsynlig at denne teknologien blir innkorporert i neste generasjon. Spekuleringer om navn har vært innom 4G, som i fjerde generasjon, har lest mange som mener iPhone HD er et mer sannsynlig navn. Noen sier bare iPhone 4. Noen sier 3GS2. Kun Cupertino kjenner sannheten.

 

Edit: Klippet bort ting som brått ble unødig.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Protorypen er jo faktisk betydelig tynnere enn tidligere modeller. Angående skjermstørrelse er ikke størrelsesforskjellen veldig stor, men er enig i at det går feil vei med mindre skjerm. Stor Super-AMOLED-skjerm, som mange konkurrenter har, hadde virkelig gjort seg.

Lenke til kommentar

iPhone 4G kommer i juni

 

Fra Digi.no

Kuo skal også fått vite en del detaljer om den nye mobilen. Den skal ta i bruk skjermpaneler som støtter IPS (In-Plane Switching) og FFS (Fringe-Field Switching), som sammen med en oppløsning på 960 x 640 piksler skal gjøres skjermen mer egnet for lesing av e-bøker. Ifølge Digitimes er HTCs Hero-mobil allerede utstyrt med en lignende skjerm.

 

Panelet skal være 33 prosent tynnere enn panelet til dagens iPhone-modeller, noe som skal gi plass til større batterimoduler.

 

Kuo oppgir dessuten at iPhone 4G skal være basert på en ARM Cortex A8-prosessor. Rapportene så langt har hevdet at mobilen vil ha den samme A4-prosessoren som sitter i iPad, men det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom de to påstandene, noe som går fram av denne artikkelen.

 

iPhone 4G skal dessuten være utstyrt med 512 megabyte RAM, dobbelt så mye som iPhone 3GS. Dette skal være nødvendig for å støtte fleroppgavekjøringen som kommende iPhone OS 4.0 vil tilbys støtte for.

Endret av GTB
Lenke til kommentar

Protorypen er jo faktisk betydelig tynnere enn tidligere modeller. Angående skjermstørrelse er ikke størrelsesforskjellen veldig stor, men er enig i at det går feil vei med mindre skjerm. Stor Super-AMOLED-skjerm, som mange konkurrenter har, hadde virkelig gjort seg.

Nei, en forskjell på 0 mm i skjermstørrelse er ikke veldig stor :p

comp2.jpg

 

Synes det er ypperlig at telefonen blir 3 mm smalere og 3 mm tynnere, men med samme skjermstørrelse. Morsomt å tenke på at iPhone 3G i sin tid fikk minus i testen til Amobil fordi den angivelig var "stor og klumpete", når man ser visse nye telefoner som virkelig er store uten å få trekk for det... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe telefonen. Noen som vet pris?($?) Vil da kjøpe den i USA, lurer bare på om jeg kan bruke den med mitt telenor sim-kort i usa og deretter bruke den i Norge senere. Noen som vet?

 

Hittil har alle iPhones solgt av Apple i USA vært knallhardt sim-låst til AT&T. I det siste har de gått bort fra at du må skrive kontrakt med AT&T for hver iPhone du kjøper, men telefonene er fremdeles låst.

 

Gjør som amerikanerne, de reiser ut av USA for å kjøpe ulåst iPhone :p

Lenke til kommentar

"The new device will adopt IPS (in-plane switching) panels with FFS (fringe-field switching) technology and a 960×640 resolution, Kuo said, noting that LG Display and Prime View International are the panel suppliers.."

 

Hvordan tror dere denne skjermen blir i forhold til Super Amoled skjermene fra Samsung? (Som jeg hadde håpet Apple skulle velge på sin nye iphone)

Endret av seaweed
Lenke til kommentar

Hvordan tror dere denne skjermen blir i forhold til Super Amoled skjermene fra Samsung? (Som jeg hadde håpet Apple skulle velge på sin nye iphone)

Du kan jo ta en titt på HTC Hero i butikken, den bruker samme skjermteknologi. IPhone sin skjerm vil nok bli noe bedre, siden den er nyere, og jeg antar at de har gjort noe for å gjøre skjermen mer attraktiv, men noen Super AMOLED-konkurrent blir det neppe.

 

Bra oppløsning og veldig gode betraktningsvinkler er nok hovedargumentet for denne skjermen.

Lenke til kommentar

Protorypen er jo faktisk betydelig tynnere enn tidligere modeller. Angående skjermstørrelse er ikke størrelsesforskjellen veldig stor, men er enig i at det går feil vei med mindre skjerm. Stor Super-AMOLED-skjerm, som mange konkurrenter har, hadde virkelig gjort seg.

Nei, en forskjell på 0 mm i skjermstørrelse er ikke veldig stor :p

comp2.jpg

 

Synes det er ypperlig at telefonen blir 3 mm smalere og 3 mm tynnere, men med samme skjermstørrelse. Morsomt å tenke på at iPhone 3G i sin tid fikk minus i testen til Amobil fordi den angivelig var "stor og klumpete", når man ser visse nye telefoner som virkelig er store uten å få trekk for det... ;)

Hvis du først er inne på Gizmodo kan du like gjerne se på bokstavene også, ikke bare bildene. http://gizmodo.com/5520164/this-is-apples-next-iphone

 

What's changed

 

...

• Slightly smaller screen than the 3GS (but seemingly higher resolution)

Men, det er jo ikke 100% sikkert at dette er endelig produksjonsspesifikasjoner. Per i dag er det de beste antakelsene vi har.

Lenke til kommentar

Hvordan tror dere denne skjermen blir i forhold til Super Amoled skjermene fra Samsung? (Som jeg hadde håpet Apple skulle velge på sin nye iphone)

Du kan jo ta en titt på HTC Hero i butikken, den bruker samme skjermteknologi. IPhone sin skjerm vil nok bli noe bedre, siden den er nyere, og jeg antar at de har gjort noe for å gjøre skjermen mer attraktiv, men noen Super AMOLED-konkurrent blir det neppe.

 

Bra oppløsning og veldig gode betraktningsvinkler er nok hovedargumentet for denne skjermen.

 

Oki, veldig synd, kunne tenkt meg en iphone 4g med Super Amoled, nå blir det vel Galaxy-S isteden :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å oppsummere litt flere rykter og halveis bekreftede saker, her er det viktigste jeg har kommet over i det siste:

- Apple har vært i samtaler med Samsung om AMOLED-skjermer, dette samarbeidet strandet visstnok fordi Samsungs leveranser ikke kunne dekke mer enn 50-60% av Apples behov selv om de kuttet alle andre leveranser.

- Hvite utgaver har blitt sett i det fri. Tradisjonen tro vil det antakelig Apple fortsette med å bare ha svarte og hvite telefoner.

- Interne notater sier at man skal kunne kjøpe telefonen i løpet av juni.

- MEMS-gyroskoper blir ofte nevnt som en ny teknologi, den første iPhonen var tidlig ute med MEMS-akselerometer. Rykter sier at de første telefonene med MEMS-gyro kommer i salg i juni. Om ikke Apple, har HTC eller SE vært overraskende flinke til å holde på hemmeligheter.

- Spekulasjoner på hva som skal ligge i et lite, gjennomsiktig hull rett ved ørehøytaleren raser. Det er der proximity-sensoren ofte sitter, men disse har i tidligere modeller hatt mørkt glass foran slik at de er nærmest umulige å se.

 

Kan sikkert grave fram kilder for spesielt interesserte, mesteparten er fra gizmodo, macrumors eller wired.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...