Gå til innhold

Test: Fractal Design Array


Anbefalte innlegg

Så hva vil dere anbefale?

Dette kabinettet - og hvilket hovedkort? Ram? harddisker?

 

Jeg ønsker meg en stue pc som kan spille 1080p og fungere som en slags filserver for de andre pc'ene i huset.

 

Ahh, den som hadde hatt uendelig med penger uten noe å bruke de på...

post-95203-1272533965,3535_thumb.png

Bra oppsett, men tror jeg hadde havnet på 4GB med minne, samt installert WHS. Det eneste jeg savner med kabinettet er hot-swap løsning til diskene.

 

Er det noen andre bra kabinetter der ut som er noe av den samme størrelsen der ut på markede som har hot-swap til disker? Den eneste løsningen jeg har sett sånn umidelbar er DataVault til HP.

 

Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

6 spinnende disker egner seg nok best på serverrommet eller bortgjemt i et skap. Men jeg har etterhvert begynt å innse at folk har forskjellig toleranse for støy.

 

Jeg kunne ikke vært mer enig :-) Min toleranse ligger betydlig lavere enn gjennomsnittet...

 

 

 

Det står en måling i testen som vil reflektere mye av det du er ute etter:

 

Ahh, denne må jeg ha oversett. 2 grader ekstra for 3 harddisker er ikke ille, jeg hadde forventet mye mer.

Selv har jeg et OrigenAE M10 med en SSD i.

 

Min personlige mening er fortsatt at snurredisker ikke hører hjemme i en stue :-)

Lenke til kommentar

mini-ITX, ikke atx, nei det vil ikke passe. Micro-atx er betraktelig større

 

Nja de aller minste micro-ATX var på 17.1x17.1cm, og størrelsen varierte vel opptil 25x25cm eller noe sånt. Så de minste vil sikkert passe. Men hvor enkelt det er å finne micro-atx hk nå er jeg usikker på.Er jo mange år siden micro-atx var mye brukt. Om du finner de minste microatx hovedkortene så vil det sikkert være enklere å finne kort som gir deg 6x sata og plass til ennå mer minne enn mini-itx.

Lenke til kommentar

mini-ITX, ikke atx, nei det vil ikke passe. Micro-atx er betraktelig større

 

Nja de aller minste micro-ATX var på 17.1x17.1cm, og størrelsen varierte vel opptil 25x25cm eller noe sånt. Så de minste vil sikkert passe. Men hvor enkelt det er å finne micro-atx hk nå er jeg usikker på.Er jo mange år siden micro-atx var mye brukt. Om du finner de minste microatx hovedkortene så vil det sikkert være enklere å finne kort som gir deg 6x sata og plass til ennå mer minne enn mini-itx.

Snakker her selvfølgelig om standarder.

Lenke til kommentar

 

Snakker her selvfølgelig om standarder.

 

Skjønner det. Men uATX som den også kalles hadde faktisk 2 størrelser innenfor betegnelsen mikro-ATX. Standard mikro-Atx var de første kortene som kom. Men det ble også laget kort som var nesten eksakt like store som mini-itx altså 17,1x17,1 cm. Når det gjelder festepunkter husker jeg ikke om disse var like på mikro Atx og mini-itx. Men mikro-atx var passet i allefall i festene på Atx kabinetter.

 

Tittet kjapt i prisguiden. Er jo fortsatt mange mikro Atx kort der. Du får finlese og se om du finner noen i den lille størrelsen. Det vil jo sikkert gi deg større valgmuligheter ved valg av gpu, cpu, mengde ram og ikke minst antall SATA.

Lenke til kommentar

HAr aldri hetet uATX, µATX derimot, µ er tegnet for micro.

Den minste atx-standarden er Flex-ATX som fortsatt er betraktelig større enn Mini-ITX. Ser ikke helt hva jeg skulle savne i kortet som er nevnt, flere minneporter kanskje. Jeg mener: 7 s-ata porter, 2 ram-slots, en pci-express slot, lga-1156 sokkel, 10 usb-porter, hdmi, s/pdif, innebygget wlan. Du sliter nesten med å finne m-atx-kort med en slik liste.

Lenke til kommentar

HAr aldri hetet uATX, µATX derimot, µ er tegnet for micro.

Den minste atx-standarden er Flex-ATX som fortsatt er betraktelig større enn Mini-ITX. Ser ikke helt hva jeg skulle savne i kortet som er nevnt, flere minneporter kanskje. Jeg mener: 7 s-ata porter, 2 ram-slots, en pci-express slot, lga-1156 sokkel, 10 usb-porter, hdmi, s/pdif, innebygget wlan. Du sliter nesten med å finne m-atx-kort med en slik liste.

 

 

Du har rett, µATX.

Tok helt feil mtp antall SATA porter på Zotac.

Leste:

SATA 3

og tenkte 3x SATA.

Men det stod jo

6 SATA 3.0Gb/s ports

 

Sånn går det når en skumleser.

 

Nei Zotec har vel det meste :-)

Lenke til kommentar

Så hva vil dere anbefale?

Dette kabinettet - og hvilket hovedkort? Ram? harddisker?

 

Jeg ønsker meg en stue pc som kan spille 1080p og fungere som en slags filserver for de andre pc'ene i huset.

 

Ahh, den som hadde hatt uendelig med penger uten noe å bruke de på...

post-95203-1272533965,3535_thumb.png

 

Jeg trenger ikke 12tb med diskplass, så der kan jeg nok spare 5k. Ellers så lurer jeg på om jeg trenger 8gb ram? Er skjermkortet godt nok for 1080p på et Zotac?

 

Btw, er zotac bra? Har aldri hør tom det før.

Lenke til kommentar

Så hva vil dere anbefale?

Dette kabinettet - og hvilket hovedkort? Ram? harddisker?

 

Jeg ønsker meg en stue pc som kan spille 1080p og fungere som en slags filserver for de andre pc'ene i huset.

 

Ahh, den som hadde hatt uendelig med penger uten noe å bruke de på...

post-95203-1272533965,3535_thumb.png

 

Jeg trenger ikke 12tb med diskplass, så der kan jeg nok spare 5k. Ellers så lurer jeg på om jeg trenger 8gb ram? Er skjermkortet godt nok for 1080p på et Zotac?

 

Btw, er zotac bra? Har aldri hør tom det før.

 

Hvilken prosessor vil utvikle minst varme?

Kan dere også tipse om en vifte som kan brukes - må være lav og helst passiv?

Lenke til kommentar

Dette og Lian Li PC-Q08B så enormt fine ut til en liten filserver. Jeg skal nå i nærmeste tid oppgradere min filserver til FreeBSD eller *Solaris med ZFS og da hadde det jo vært smart å bytte kabinettet og hovedkortet også.

 

Ser det Zotac kortet har 6 x sata og 1 x e-sata, viil det si 7 x sata? Altså en mulighet til å utnytte 1 x ssd og 6 x 3,5" ?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Noen som har bygget seg en nas med dette kabinettet?

 

@ Bit-tech

 

 

Conclusion

Despite the fact Fractal Design's Array R2 isn't worth the metal it's made from in its default configuration, we're giving it a tiny-bit of compensatory kudos for the potential our modding readers could have with it. There's no small case that offers quite as much modding potential as the Array R2.

 

However, for the rest of us, too timid to take a Dremel to everything we see, the Array R2 doesn't deliver on its promises. As a NAS box or HTPC out the box it just doesn't do what it should. It needs at least a better fan or some extra ventilation to keep the many hard disks it wishes to house cool. Unless you're going to cost in that modification, you'll need to keep looking for the best case for your DIY NAS box.

 

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...