Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra testen av X10

Ved siden av lavere strømforbruk er bedre sortnivå og mer intense farger noen av fortrinnene til AMOLED. TFT-skjermer har også sine fordeler. Blant annet er de bedre å bruke i sollys.

Har dere kilder som viser at AMOLED faktisk bruker mindre strøm enn "vanlige" TFT under vanlig bruk?

 

Tester viser at telefoner med AMOLED har overraskende lav batteritid. Det blir som reglel forsøkt bortforklart med andre ting enn skjermen da den jo skal spare strøm.

 

Considering it's got an energy-saving OLED screen, we were disappointed with the battery life of the Jet. Perhaps the powerful processor puts some extra drain on the juice, but the promised 180 minutes of talk time and 250 hours' standby translated into a barely a day of moderate use.

Kilde

 

Batteriet er oppgitt til 1300 mAh, noe som burde være godt nok til en telefon uten verdens aller største skjerm. Dermed er vi tilbøyelige til å tro at alle programmene som til enhver tid befinner seg i bakrunnen trekker litt i meste laget strøm.

 

Telefonens standardinnstillinger innebærer også at fortløpende sjekking av e-post er aktivert. Dette er kjent for å spise en solid dose batterilevetid på andre telefoner, og det gjør det nok også her.

Linky

 

Amoled kan bruke rundt tre ganger så mye strøm som en TFT-skjerm ved surfing og mail, eller andre ting som viser mye hvitt og lyse farger. Linky

 

Derfor ville det vært svært interessant å få se eventuelle kilder på at AMOLED virkelig er strømsparende sammenlignet med f.eks Xperia X10.

 

Så langt ser det for meg ut som SE valgte riktig teknologi for skjermen i denne modellen.

Lenke til kommentar

Hei,

den siste linken du har viser jo at AMOLED bruker mindre strøm i 4 av 5 tilfeller. Så at en AMOLED kan bruke mer strøm enn en TFT-skjerm (hvis du viser et helt hvitt/veldig lyst skjermbilde) betyr ikke at AMOLED-skjermer generelt bruker mer strøm. Det er selvsagt mange variabler som påvirker batteritiden til en telefon, og den eneste måten å få et 100% eksakt svar på er jo hvis man hadde to telefoner som var identiske med unntak av skjermteknologien og sammenlignet batteriet på disse.

 

Det er jo naturlig at en AMOLED-skjerm, som ikke trenger baklys, bruker mindre strøm enn en skjerm som trenger dette.

Lenke til kommentar

Du glemmer at en TFT-LCD er transreflektiv og nyttegjør seg lyset fra omgivelsene, det kan ikke en AMOLED-skjerm gjøre i det hele tatt, den må skape alt lyset sitt selv.

 

Det at en AMOLED-skjerm bruker mindre strøm ser ut til å være tilfellet kun i spesielle tilfeller, som f.eks svarte sider med hvit tekst, eller i de 4 bildene du referer til. Men hvordan ser de fleste nettsider ut nå for tiden? Selv denne siden jeg skriver dette i er hovedsakelig hvit og har mye blått. (Blått drar veldig mye strøm i et AMOLED-display, forresten.)

 

Derfor ville en seriøs test av dette vært virkelig kjekt om du kunne vise til. Jeg har nemlig ikke annet enn det jeg linket til. (I allefall ikke som jeg kommer på i farten :) )

Lenke til kommentar

Hei,

man kan sikkert finne et bruksmønster hvor AMOLED bruker mer strøm enn TFT, som du sier vil en nettside kanskje trekke mer strøm på en AMOLED-skjerm, mens annen bruk av telefonen som spill etc. vil være fordelaktig for TFT.

 

Jeg har dessverre ingen direkte sammenligningstest av en mobil med TFT kontra en med AMOLED, men det er vel en rimelig almenn oppfatning at AMOLED-skjermer trekker mindre strøm enn TFT. Hvis vi får tak i mer eller mindre like telefoner hvor forskjellen er TFT kontra AMOLED, så hadde det vært interessant å kjørt en sammenligningstest:)

Lenke til kommentar

Ja, det er det som er problemet, veldig mange tror på reklamen som sier at AMOLED bruker mindre strøm i praktisk bruk. Og det uten håndfaste bevis eller tester. Mange blendes også av at det er en nyere teknologi (?) enn TFT-LCD, og må naturligvis være bedre.

Leser man tester av telefoner med AMOLED der batteritiden faktisk testes, er batteritiden som regel ganske dårlig. Det lover ikke helt bra for AMOLED sine påståtte strømsparende egenskaper vil jeg tro :)

SAMOLED ser ut til å være et steg i riktig retning da den har mindre strømforbruk i følge SAMSUNG i allefall, samt gjør det bedre i lyse omgivelser. Det blir spennende å se om det faktisk stemmer.

 

Men uansett er dette litt på siden av det tråden handlet om, jeg ville egentlig bare påpeke en liten ting i artikkelen som jeg etter hva jeg har lest tviler på er helt riktig. :)

 

Fant akkurat en artikkel til:

Apple has been reluctant to use OLEDs in their iPhone, because of the power consumption on email and web browsing. They may be changing their position as the efficacy of the material increases.

Kilde

Lenke til kommentar

Innebygd (skjult?) god musikkspiller:

Last ned any cut, lag din egen snarvei, legg ut "musikk", og voila!

 

Forbedret tastatur (tatt fra HTC):

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=5475283

 

Utrolig fine bakgrunner

Nature wallpaper

 

Divx avspilling:

yxflash

 

Bedre batteri

juicedefender

 

Super kalkulator

handycalc

 

Dødsbra vekkerklokke som finner ut best tid å stå opp på

smart alarm clock

 

HTC klokke m/vær

weather widget

 

Sinnsykt gøy spill

Robo defense

Lenke til kommentar

 

Divx avspilling:

yxflash

 

Anbefaler yxflash for alt det er verdt, selv om det koster noen kroner å kjøpe lisens. Xvid, Divx og AVI :)

 

 

UTOVER det..

 

Jeg så noen kommentarer på prisforskjellen mellom Desire og X10:

 

1. Desire har mindre skjerm og lavere oppløsning(3,7" og 800x480 mot 4" 854x480). Det følger også med ekstra beskyttelsesfilm til skjermen på X10.

2. Desire har svakere kamera (registerer færre ansikt, dårligere autofokus, pinkspot, lavere MP).

3. Desire leveres med en grei tale-handsfree, mens X10 leveres med dette PLUSS BT-handsfree m/ innebygd radio, display (se hvem som ringer) og minijack + propper til denne.

4. Desire leveres med 4GB minnekort, X10 leveres med 8GB.

5. Ta det fra en som har testet HD2, Desire, Hero, Legend, X10, Satio.... Best lydkvalitet på X10 under musikkavspilling, period. Det er verdt noe for musikkfans!

 

Dette med AMOLED vs TFT vil ingen vinner finne fordi folk vektlegger så forskjellig. Sikla litt på SAMOLED nå denne uken (Samsung Wave + i9000), og det er første gangen jeg har sett ett lyssterkt OLED-display. Her vinner dagens TFT i mine øyne med bedre lysstyrke under dagsforhold (utendørs), mens AMOLED har flottere bilde innendørs (gjerne når det er litt mørkt).

 

Har enda ikke trykket på en AMOLED-utstyrt telefon som har hatt nevneverdig bedre batteri enn tilsvarende produkt UTEN, så hele det argumentet med strømforbruk bør forbeholdes leverandørens skryteliste...

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man kan ta vekk timespace midt på skjermen? den skygger for bakgrunnen. og hvis noen låner mobilen min og det er timespace og det viser meldingen som jeg fikk sist, hvordan kan jeg fjerne dette?

 

noen som vet hvordan man kan stenge av internett på mobilen, atlså mobilinternett?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...