Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Er det noen som har eller vet om noen steder man kan finne en slags "regelbok" eller kompendium i Matematikk for Økonomer? Greit å ha me på eksamen hvis man skulle glemme noe.

 

Oversikten som står i permen på boka skal holde i massevis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stresser litt med finansregnskap og regnskapsanalyse! Hvilken karakter kan det tenkes at man ligger på dersom man kan bokføringen og eiendomsmeglerregnskapet? Har jobbet svært lite med dette faget ettersom det er andre fag jeg ønsker god karakter i.

 

Hadde vært fint hvis noen som vet hva som trengs for å slippe å ta opp igjen dette faget.

Lenke til kommentar

Stresser litt med finansregnskap og regnskapsanalyse! Hvilken karakter kan det tenkes at man ligger på dersom man kan bokføringen og eiendomsmeglerregnskapet? Har jobbet svært lite med dette faget ettersom det er andre fag jeg ønsker god karakter i.

 

Hadde vært fint hvis noen som vet hva som trengs for å slippe å ta opp igjen dette faget.

 

Er det ikke sånn at du må bestå på 3 deler? Eller var det bare i BØK 1 og 2?

 

Du har uansett en liten uke å jobbe med stoffet, så går nok bra om du ser gjennom gamle eksamensoppg og jobber med arbeidskrav fra forrige runde med kurset.

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke sånn at du må bestå på 3 deler? Eller var det bare i BØK 1 og 2?

 

 

Det står ingenting om det på eksamen, så jeg vet jaggu ikke. Har du hatt dette faget eller holder du også på med det nå?

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

Stresser litt med finansregnskap og regnskapsanalyse! Hvilken karakter kan det tenkes at man ligger på dersom man kan bokføringen og eiendomsmeglerregnskapet? Har jobbet svært lite med dette faget ettersom det er andre fag jeg ønsker god karakter i.

 

Hadde vært fint hvis noen som vet hva som trengs for å slippe å ta opp igjen dette faget.

Vel, største delen av dette faget er jo nemlig bokføringen. Det skal ikke mer til enn at du lærer deg noen regnskapsprinsipper, litt om aksjer(ettersom dette har vært en stor del av arbeidskravene) og regnskapsanalyse(dette er jo et større tema) så har du alt. Det er vanskelig å si hva du kommer til å få, siden jeg regner med du ikke har stålkontroll på bokføringen. Men vær obs på at snittkarakteren i dette faget ofte har vært D mens de fleste andre fag har C.

 

Et tips kan være å se på arbeidskravene. I tidligere eksamener ser man at de aller fleste oppgavene blir referert til at de har vært på et av arbeidskravene.

 

Lykke til hvertfall! :)

Lenke til kommentar

 

Vel, største delen av dette faget er jo nemlig bokføringen. Det skal ikke mer til enn at du lærer deg noen regnskapsprinsipper, litt om aksjer(ettersom dette har vært en stor del av arbeidskravene) og regnskapsanalyse(dette er jo et større tema) så har du alt. Det er vanskelig å si hva du kommer til å få, siden jeg regner med du ikke har stålkontroll på bokføringen. Men vær obs på at snittkarakteren i dette faget ofte har vært D mens de fleste andre fag har C.

 

Et tips kan være å se på arbeidskravene. I tidligere eksamener ser man at de aller fleste oppgavene blir referert til at de har vært på et av arbeidskravene.

 

Lykke til hvertfall! :)

Tusen takk for godt svar!

 

Bokføringen har jeg grei kontroll på, samt eiendomsmeglerregnskap.

 

Jeg får bare pløye meg gjennom arbeidskravene. Har du dette faget nå eller har du hatt det tidligere? :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar!

 

Bokføringen har jeg grei kontroll på, samt eiendomsmeglerregnskap.

 

Jeg får bare pløye meg gjennom arbeidskravene. Har du dette faget nå eller har du hatt det tidligere? :)

Jeg tar det nå jeg også :) Driver og øver litt på kontantstrøm og greier nå før eksamen, men jeg har matte dagen etterpå, så det blir litt blanding.

Lenke til kommentar

Det står ingenting om det på eksamen, så jeg vet jaggu ikke. Har du hatt dette faget eller holder du også på med det nå?

 

Jeg skal forbedre karakter. Jobber med arbeidskrav og gamle eksamensoppgaver. Er også mange bra oppgaver i oppgavesamlingen.

Lenke til kommentar

Supert! Har matte dagen etterpå jeg også, men der har jeg langt bedre kontroll. Får pugge som bare det på bokføring, eiendomsmeglerregnskap, aksjer (laveste verdisprinsipp osv) samt at regnskapsanalysen skal gå greit ettersom det bare er å pugge formlene. Håper virkelig dette holder til bestått + litt til!

Lenke til kommentar

Hei. Er det noen som har/har hatt makroøkonomi for økonomer? Vanskelig fag å lese på. Noen tips om hvordan man leser til eksamen ?

Jeg skal ha makro nå selv. Skal jobbe med alle oppgavesettene samt tidligere eksamensoppgaver. Det tror jeg skal holde.

 

Angående finansregnskap, hvor mye kunne du? Jeg lurer fælt på hvor mye jeg må kunne for å i det hele tatt bestå. Har jobbet lite med faget, så må velge ut enkelte ting jeg må kunne.

Lenke til kommentar

Ser ut som at jeg skal starte på en bachelor i Eiendomsmegling til høsten, er det noe jeg bør forberede meg på/tips til studiestart?

Det er mye tall i eiendomsmeglingsstudiet. Første året er vel så og si identisk som økonomi og administrasjon. Jobb godt med Finans og økonomistyrings-faget. Det er mange eiendomsmeglere som sliter med det.

Angående finansregnskap, hvor mye kunne du? Jeg lurer fælt på hvor mye jeg må kunne for å i det hele tatt bestå. Har jobbet lite med faget, så må velge ut enkelte ting jeg må kunne.

Det viktigste er helt klart bokføring. Du må kunne debet/kredit og hvordan det brukes i bokføring av eiendeler vs gjeld og egenkapital. Deretter må du også kunne bokføring av resultatregnskapet (inntekter er kredit og kostnader er debet). Hvis du kan det er du godt på vei. De fleste andre oppgaver er underoppgaver hvor du går mer i dypet på tallene. F.eks. vurdering av hvor mye aksjer skal verdsettes for, midlertidige forskjeller, salg av eiendom osv.

Det ble til høsten ikke gitt noen oppgaver i aksjer, så man kan tenke seg at det kommer på eksamen nå i vår. Det virker også alltid til å komme føring av et eiendomsmeglerregnskap i en eller annen form. Siden det i hovedsak er eiendomsmeglere som har dette faget på våren så er det nok også ganske stor sjanse for at dette kommer. Lær deg derfor bokføring, aksjer og eiendomsmeglerregnskap. Da har du kommet langt hvis du hvertfall har en viss forståelse av faget som helhet.

Lenke til kommentar

 

Det er mye tall i eiendomsmeglingsstudiet. Første året er vel så og si identisk som økonomi og administrasjon. Jobb godt med Finans og økonomistyrings-faget. Det er mange eiendomsmeglere som sliter med det.

 

Det viktigste er helt klart bokføring. Du må kunne debet/kredit og hvordan det brukes i bokføring av eiendeler vs gjeld og egenkapital. Deretter må du også kunne bokføring av resultatregnskapet (inntekter er kredit og kostnader er debet). Hvis du kan det er du godt på vei. De fleste andre oppgaver er underoppgaver hvor du går mer i dypet på tallene. F.eks. vurdering av hvor mye aksjer skal verdsettes for, midlertidige forskjeller, salg av eiendom osv.

Det ble til høsten ikke gitt noen oppgaver i aksjer, så man kan tenke seg at det kommer på eksamen nå i vår. Det virker også alltid til å komme føring av et eiendomsmeglerregnskap i en eller annen form. Siden det i hovedsak er eiendomsmeglere som har dette faget på våren så er det nok også ganske stor sjanse for at dette kommer. Lær deg derfor bokføring, aksjer og eiendomsmeglerregnskap. Da har du kommet langt hvis du hvertfall har en viss forståelse av faget som helhet.

Takk for godt svar! Vet du hvor mange prosent det er for å bestå?

Lenke til kommentar

Ja, det vet jeg. Men la oss si at jeg kan 2 deler godt da, noe som vil si 40%. Skal det holde?

De regner nok ikke i %. Men gitt at du klarer 2 oppgaver helt fint og ingenting på resten så får du A på 2 og F på 4: (5+5+0+0+0+0)/6=1,67 noe som vil gi deg enten E eller D.

Lenke til kommentar

 

De regner nok ikke i %. Men gitt at du klarer 2 oppgaver helt fint og ingenting på resten så får du A på 2 og F på 4: (5+5+0+0+0+0)/6=1,67 noe som vil gi deg enten E eller D.

Supert! Da kjører jeg på med bokføringen på del 1 samt eiendomsmeglerregnskapet. Resten får jeg bare ta som bonus hvis jeg kan det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...