Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Virker mer logisk i mine øyne at "vekttall" vil si antall poeng mulig fra den oppgaven. Hvis du summerer sammen alle vekttallene blir det tilsammen 25 poeng dvs at du sannsynligvis får A med 22,5 poeng eller mer, dvs 90%. Oppgave 1 har 9 deloppgaver dvs vekttall 9 eller 9 poeng, oppgave 2 har 4 deloppgaver dvs vekttall 4 eller 4 poeng, oppgave 3 har 3 deloppgaver dvs vekttall 3 eller 3 poeng, oppgave 4 har 5 deloppgaver, oppgave 5 har 2 deloppgaver og oppgave 6 har 2 deloppgaver. Det er hvertfall sånn jeg har forstått det.

 

Er sånn jeg også har forstått det. Bare at jeg regner det om til prosent, altså 9 vekttall = 36%, 4 vekttall = 16% osv.. Mener mattelæreren vår sa at det var slik også, men han har ikke sagt noe om hvor mange prosent som kreves for å få hvilken karakter.. Har hørt 80% for å få A, men syntes det kanskje var litt lite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker mer logisk i mine øyne at "vekttall" vil si antall poeng mulig fra den oppgaven. Hvis du summerer sammen alle vekttallene blir det tilsammen 25 poeng dvs at du sannsynligvis får A med 22,5 poeng eller mer, dvs 90%. Oppgave 1 har 9 deloppgaver dvs vekttall 9 eller 9 poeng, oppgave 2 har 4 deloppgaver dvs vekttall 4 eller 4 poeng, oppgave 3 har 3 deloppgaver dvs vekttall 3 eller 3 poeng, oppgave 4 har 5 deloppgaver, oppgave 5 har 2 deloppgaver og oppgave 6 har 2 deloppgaver. Det er hvertfall sånn jeg har forstått det.

Det virker mer logisk for meg også nå ;)

 

Foreleseren min i matte i fjor sa forresten at poenggrensene for karakterer og når man skulle stryke på flervalgseksamenen i fjor. Det hadde litt med resultatene å gjøre visstnok ettersom karakterer er tilnærmet normalfordelt. Men jeg vet ikke om det er samme prinsipp på denne eksamenen.

Lenke til kommentar

I statistikk, når man skal lage hypotesetester og konfidensintervall, ta en t-test, finne p-verdi og z-verdi, hvordan skal man vite hvilken formel man skal bruke da? Jeg skjønner ikke hvordan man skal finne frem til rett formel. Jeg føler det er en ny formel for hver eneste oppgave man regner. Hva skal jeg gjøre for å finne rett formel?

Lenke til kommentar

I statistikk, når man skal lage hypotesetester og konfidensintervall, ta en t-test, finne p-verdi og z-verdi, hvordan skal man vite hvilken formel man skal bruke da? Jeg skjønner ikke hvordan man skal finne frem til rett formel. Jeg føler det er en ny formel for hver eneste oppgave man regner. Hva skal jeg gjøre for å finne rett formel?

Hvis du bare har oversikt over alle formlene er det ofte bare en du kan du velge. Det er litt seint å begynne å lære seg det nå 1,5 timer før eksamen, men du vil merke at du sannsynligvis bare har fått info som passer inn i én av formlene.

Lenke til kommentar

Har foretatt et par kvalitative undersøkelser i bacheloroppgaven, men har ikke meldt fra til personvernombudet. Noen som har stålkontroll på reglementet? Hvordan skal jeg føre undersøkelsene i oppgaven? Som respondent 1 og 2, eller er det greit at jeg bruker navn?

 

Forsto det som at personvernombudet bare var aktuelt for de med kvantitative undersøkelser, men mulig jeg har bomma.

Lenke til kommentar

Har foretatt et par kvalitative undersøkelser i bacheloroppgaven, men har ikke meldt fra til personvernombudet. Noen som har stålkontroll på reglementet? Hvordan skal jeg føre undersøkelsene i oppgaven? Som respondent 1 og 2, eller er det greit at jeg bruker navn?

 

Forsto det som at personvernombudet bare var aktuelt for de med kvantitative undersøkelser, men mulig jeg har bomma.

 

de skal ikke være identifiserbare, dvs at du får ikke bruke navnene deres.

Hvis du skal bruke navn, må du søke.

Endret av Kaudervelsk
Lenke til kommentar

ellers tror jeg A grensa for finansregnskap og regnskapsanalyse var 85% til jul, men varierer fra fag til fag og sikkert mellom lærestedene også. ( har hørt andre bruke 12% innedeling, slik at 88% er A, 76% B etc)

 

Karakterer skal være normalfordelt over tid, men ikke nødvendigvis til den enkelte eksamen.

Har inntrykk av at foreleserne regulerer karakterene med hvor vanskelig eksamen de lager, for å "treffe" iforhold til hvor mange som får hvilken karakter.

Leste på offentlige sider om dette at 10% av kandidatene får A, 25% B og så videre nedover.

Endret av Kaudervelsk
Lenke til kommentar

ellers tror jeg A grensa for finansregnskap og regnskapsanalyse var 85% til jul, men varierer fra fag til fag og sikkert mellom lærestedene også. ( har hørt andre bruke 12% innedeling, slik at 88% er A, 76% B etc)

 

Karakterer skal være normalfordelt over tid, men ikke nødvendigvis til den enkelte eksamen.

Har inntrykk av at foreleserne regulerer karakterene med hvor vanskelig eksamen de lager, for å "treffe" iforhold til hvor mange som får hvilken karakter.

Leste på offentlige sider om dette at 10% av kandidatene får A, 25% B og så videre nedover.

Dette høres veldig fornuftig ut og det stemmer nok godt. For de som har hatt statistikk så brukes det vel hypotesetesting for å se om karakteravviket er så stort at eksamen kan anses som ekstra vanskelig og derfor bør ha lavere krav for A f.eks.

Noen her som hadde matte-eksamen i går, og tror/vet at de hadde alt riktig?

Legge ut fasit? :-)

Sensorveiledningen er ute nå under gamle eksamensoppgaver på @BI.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...