Gå til innhold

Tips til fisheye objektiv til skating osv.?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Passer dette til Canon 350d? Jeg har et Panasonic Lumix DMC-LX3 og et Canon 350D.. Hvilke erfaringer har dere med objektivene som finnes til Lumix? Jeg vet dette ikke er speilrefleks, men man kan montere fisheyes og slikt på det.. Tenker dere jeg burde kjøpe til speilrefleksen eller det andre?

Lenke til kommentar

Panasonic Lumix LX3 er ikke et systemkamera. Det betyr at du ikke kan bytte objektiv på det. Mulig det finnes en slags forsats som kan settes utenpå det innebygde objektivet, men det vet jeg ikke noe om.

 

På speilrefleksen er det i hvert fall enklere å finne både objektiver og forsatser. Forsatser er som regel ganske dårlige optisk, men så koster de ikke mange kronene heller. Skal man ha skikkelig resultat bør man bruke et dedikert objektiv til det.

 

Ellers så vil jeg bare informere om forskjellen mellom fisheye og rettegnende vidvinkel. Begge deler kan være like vide. Førstnevnte gir et veldig forvridd uttrykk. Ingen rette linjer blir rette. Alt ser sirkulært ut. Rettegnende vidvinkel viser rette linjer som rette. I hvert fall tilnærmet (avvik på noen prosent er vanlig). Se forskjellen her:

 

post-3851-1272186052,6011_thumb.jpg

 

post-3851-1272186059,8774_thumb.jpg

 

Jeg vil anbefale en rettegnende vidvinkel a la Sigma 10-20mm både fordi den er rettegnende og fordi den har litt zoom. Prismessig koster den omtrent det samme som Peleng fisheye.

Lenke til kommentar

Et fisheye-objektiv gir etter min mening et særdeles snevert bruksområde, og er noe jeg tror du blir lei etter et par shoots. Jeg tror du vil få mer glede av en ekstrem-vidvinkelzoom alà Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX HSM.

 

 

Helt enig, men kult er det med fisheye. Faktisk så kult, at du kan kjøpe ett og lett selge det igjen uten å miste det store beløpet, om det er brukbart og fint brukt!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ellers så vil jeg bare informere om forskjellen mellom fisheye og rettegnende vidvinkel. Begge deler kan være like vide. Førstnevnte gir et veldig forvridd uttrykk. Ingen rette linjer blir rette. Alt ser sirkulært ut. Rettegnende vidvinkel viser rette linjer som rette. I hvert fall tilnærmet (avvik på noen

 

Her er det viktig å understreke kan. Eksempelvis gir Fisheye Nikkor 16mm/2.8 180* synsvinkel, som er mye videre enn bildevinkelen til et 16mm rektilineært objektiv.

 

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...