Gå til innhold

Pc bedre enn mac


Anbefalte innlegg

Dere kan umulig bruke MacOS X, osv...

 

Jeg blir overvettes provosert. OS X er på ingen måte et super-OS, og det kan kræsje vel så mye som alt annet. Alt KAN være stabilt, og alt KAN være ustabilt. Mange har jo greid å kjøre lykkelig med Win98SE. Jeg fatter ikke hvordan. Men jeg TROR på dem fremdeles, i motsetning til deg.

 

Et personlig angrep. Og en påminnelse til alle at man ikke skal ta det andre sier som direkte løgn helt uten videre. Mac-brukere, systemene deres har feil! Det er mennesker som har lagd dem!

 

/utblåsning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er ikke rart han mener at de umulig kan ha brukt OS X, for dårlig minnebehandling og multireboots pr. dag er noe som vanligvis og i de aller fleste OS X-brukeres erfaring hører fortiden alias OS 9s til.

 

Macer som faktisk krever multireboots, og som kjører OS X bør sjekkes grundig. Ofte er det en defekt minnebrikke, datakorrupsjon innen krtiske filer, o.l. som skylder slikt.

 

Nei, the_ruthless, jeg klar over at OS X ikke er noe superOS, men jeg har ærlig talt ikke vært borti installasjoner som er i nærheten av å være så ustabile som de som blir beskrevet her.

Lenke til kommentar

Nei, the_ruthless, jeg klar over at OS X ikke er noe superOS, men jeg har ærlig talt ikke vært borti installasjoner som er i nærheten av å være så ustabile som de som blir beskrevet her.

 

Og alt dette kan du trekke ut ifra disse tre linjene?

 

Sitat:

(At mac'ene skal være mer stabile stemmer ikke med det jeg opplever i arbeidsdagen. Maskinene kneler vel så ofte som pcene.

Minnehånderingen er lite bra og maskiner på rebootes ofte. )

 

Så at mac'ene kneler på samme nivå som en winNT maskin er en "ekstrem" påstand. :o

 

MEN det er forsåvidt ikke mere en hva jeg forventet utifra denne tråden. Så lenge man er positiv til mac så er alt bra. Påstår man at alt ikke er så rosenrødt som fanatikerene vil ha det til så får man smake pisken.......

 

:shrug: Over og ut.............

Lenke til kommentar
Under en krig, ville jeg og TheMatrix ha ligget i samme skyttergrav...

 

Men såklart, alltid like trivelig å ikke bli trodd om man har erfaring som sier noe negativt om Mac.

 

Om det er feil på samtlige Corsair-minnebrikker i ti Mac's, innstallert av sys-admin med antistatisk lenke, så for all del...

Om skolen har 10 ustabile Mac'er så er det jo ingen tvil på hvem som er feilen! Din systemansvarlig!

Lenke til kommentar

Om skolen har 10 ustabile Mac'er så er det jo ingen tvil på hvem som er feilen! Din systemansvarlig!

 

Så du erkjenner at det går ann at en Mac er ustabil?

 

Joda, jeg er ganske sikker på at Mac'en kunne ha vært i bedre tilstand om jeg hadde fått frie tøyler... Men allikevel. Det er et system skapt av mennesker og kan feile like mye som et hvilket som helst annet system.

Lenke til kommentar
Om skolen har 10 ustabile Mac'er så er det jo ingen tvil på hvem som er feilen! Din systemansvarlig!

 

Regner med at det firmaet vi bruker for vårt vedlikehold, oppdateringer etc. bør sparkes også. Tror de er mer en 20 ansatt så jeg regnet med at de var kompetente. Så feil jeg kan ta DØ :lol:

 

Var det før eller etter Eva at Gud skapte mac'en i sitt bilde? :woot: X ble vel skapt den sjuenda dag..............

Lenke til kommentar
Jeg tror at mac kunne blitt stort hvis de hadde redusert prisene sine og begynt å ta dataspill på alvor.

 

De er på riktig vei. Macene blir bare billigere og billigere og MacOS 10.2.6 oppdateringa var jo nærmest en UT2003-oppdatering. Det viktigste som var blitt gjort var kompatibilitet med UT2003.

 

På en annen side, er det jo ikke opp til Apple å ta spill seriøst, det er jo utviklerne som bestemmer hvilke operativsystemer de vil utvikle spillene sine for. Apple hoster jo en del spill-reklamer på sidene sine og nevner stadig vekk på hot news-sida når det kommer ut et populært spill.

 

Et problem er at utviklere (eller kanskje utgivere) tror at et ikke er noe å tjene på ved å utvikle spill for Mac. UT2003-demoen ble faktisk lastet ned over 400 000 ganger i løpet av de fire første dagene, så et motbeviser kanskje det hele, i tillegg til at andre faktisk tjener greit på å produsere for Mac. Det skal visst være mye billigere å drive support for Mac fordi at det nesen aldri er noen problemer (sjekk troubleshooting på et hubridspill, PC-delen er ofte sinnsykt mye større).

Lenke til kommentar

Alt handler om hva man kan. Jeg hadde alltid problemer på mac, -aldri på windows. OSX fremstår vanvittig ulogisk (man må f.eks. "slette" en ekstern harddisk for å stoppe den). Jeg hadde forøvrig store problemer med driverinnstallering på mac før.

 

Nå kan jeg begge deler, rimelig godt. Alt jeg har å si er at alle som kjøper en mac får en pakke med hardware og software som er satt opp til hverandre, som fungerer kjempebra.

 

For min del handler det mer om hvilke muligheter jeg føler jeg har, og hvor mye plunder det skal være for å få ting til å virke. Det er langt flere windows brukere enn mac brukere f.eks. Det gjør alt mye lettere med tanke på mange ting, f.eks. piratprogrammvare og nettverk.

 

Enda en ting er at jeg har kjøpt en PC fra en produsent, og faktisk brukt alle programmtilleggene til Windows produsenten la med. Det fungerer upåklagelig. Intregrasjonen mellom maskin og os er minst like tett som på en mac. Jeg har alt fra backupløsninger til brenneprogramm osv. som er levert av leverandøren. Jeg har support, og alt fungerer som smør.

 

Og hva kostet så dette ? Jo, minst like mye som en tilsvarende mac, -i hvertfall.

 

Som man betaler, så får man. I PC verdenen er det utrolig mange dårlige selvbygde maskiner ute og går som ødelegger ryktet til PC-plattformen. Dessuten er det mange ulovlige windows distribusjoner som ikke er oppdatert og når de oppdateres så slutter det å fungere (greit nok synes jeg!).

 

 

johanG.

Lenke til kommentar

Det at skolemaskiner er ustabile kommer jo ikke som et sjokk akkurat, skulle tro at med en gang en data blir stemplet som en skole-pc/mac så laster den inn et program som automatisk gjør den ustabil.

 

Nå bruker vi flere maccer på skolen som kjører OS 9 og dem krasjer i et sett, hjemme hos meg derimot går alt nærmest knirkefritt.

Lenke til kommentar
Jeg blir overvettes provosert. OS X er på ingen måte et super-OS, og det kan kræsje vel så mye som alt annet. Alt KAN være stabilt, og alt KAN være ustabilt. Mange har jo greid å kjøre lykkelig med Win98SE. Jeg fatter ikke hvordan. Men jeg TROR på dem fremdeles, i motsetning til deg.

 

Hvorfor bli provosert? Jeg uttaler meg ut fra egen erfaring. Jeg har tilgang på 6 forskjellige maskiner som kjører MacOSX. Alle de maskinene jeg har vært borti som kjører MacOS X er ekstremt stabile. Jeg bruker en iMac 17", en 17" PowerBook, en iBook, en Cube, en gtammel iMac (400 MHz SE) og en dual 1,25 GHz. De brukes riktignok ikke til de tyngste oppgavene. Felles for dem alle er at de har mye RAM.

Det er klart at systemet *kan* krasje. Det kan være lus i kjernen eller kode som interagerer tett med kjernen (drivere). Men i MacOS er kjernen svært liten og har vært utviklet over mange år (Mach) slik at det er godt avluset kode som finnes der.

MacOS X er svært glad i RAM og den beryktede badeballen kan komme svømmende innimellom. En ting som kan *låse* opp systemet er hvis det prøver å aksessere servere som ikke er tilgjengelige lenger. Time-out tiden er alt for lang slik at man blir lei av å vente og heller rebooter systemet. Håper dette fikses snart. Det kan være et problem for bærbare maskiner.

 

Et personlig angrep. Og en påminnelse til alle at man ikke skal ta det andre sier som direkte løgn helt uten videre. Mac-brukere, systemene deres har feil! Det er mennesker som har lagd dem!

 

/utblåsning

 

Det evar da svært så hårsår du var da? Jeg har ikke sagt at du lyver. Jeg bare påpekte at det høres veldig rart ut hvis maskinene kjører et oppdatert MacOS X. Du sier jo selv at du ikke er helt sikker på det. Hva er problemet?

Lenke til kommentar
...jeg har ennå ikke funnet "spytt-ut-diskett" knappen...noen ideer om hvor jeg kan finne den? Og i samme slengen vil jeg også gjerne vite hvor høyreklikk knappen på musen er...

 

Hvilken maskin og hvilket system?

 

Hvis det er en relativt ny Mac har den ikke diskettstasjon, så du mener antagelig "spytt ut CD". Det er på tastaturet. tasten øverst til høyre med "Eject" symbolet på.

 

Høyre musknapp - hold nede Ctrl-tasten på tastaturet.

Lenke til kommentar
...jeg har ennå ikke funnet "spytt-ut-diskett" knappen...noen ideer om hvor jeg kan finne den? Og i samme slengen vil jeg også gjerne vite hvor høyreklikk knappen på musen er...

 

Hæ? Du finner altså ikke høyreklikknappen på en vanlig toknappersmus (eller en med flere knapper)?

 

Ok, jeg sier det bare slik fordi jeg aner en viss sarkasme i innlegget (jeg beklager dersom det faktisk er et teknisk spørsmål), der det gamle argumentet "mac har bare en museknapp" skinner igjennom.

 

Hvem som helst kan kjøpe en annen mus en standard om man ønsker :)

Lenke til kommentar
Det jeg kjenner Mac for, er elendig minnebehandling og et av de treigeste systemene jeg har prøvd. (OSX, 733MHz CPU, 1GB SDRAM, osv.)

MSN Messenger (uendelig smerte og pine i seg selv), Internet Explorer og Mozilla oppe. To-tre vinduer på hver. Ingen heftig tunge websites oppe.

Multitasking er allerede et vondt mareritt, der det å klikke på menyer skaper vente-tid og der jeg må ha god tid om jeg skal veksle mellom programmer.

 

Jeg har en mindre maskin en du beskriver - alikevel har jeg oppe flere programmer, en deg og alt går supersmooth! Tror du tar feil!

 

(Adobe Photoshop 7 og Adobe Illustrator 10 gadd man rett og slett ikke bruke så mye. Man ble lei.)

 

Dette stemmer rett og slett ikke. Rett nok kan f.eks Illustrator være tregt i visse situasjoner, men det er simpelthen ikke raskere på en windowsboks heller. Har brukt begge og foretrekker mac fordi her kan jeg tildele Illustrator høyere prioritet på prosessoren.

Lenke til kommentar
Føler jeg lever i en litt annen virkelighet en den som mange beskriver her.

jobber i et reklamebyrå hvor det brukes både mac og pc (8-10 mac'er og 12-15 pc'er).

At mac'ene skal være mer stabile stemmer ikke med det jeg opplever i arbeidsdagen. Maskinene kneler vel så ofte som pcene.

Minnehånderingen er lite bra og maskiner på rebootes ofte.

Håndteringen av IP adresser i felles nettverk er ustabil.

Pc'ene er heller ikke perfekte men leverer vesentlig mer ytelse for pengene og vi har faktisk lavere driftsutgifter på disse en på mac'ene selv når vi holder innkjøpsprisen utenfor regnestykket.

 

 

I reklamebyrået jeg har vært i de siste månedene har macen kræsjet 1 gang. PCene langt flere ganger. En splitter ny dell måtte startes om flere ganger allerede i løpet av den første uka. Macene står på i ukevis av gangen.

 

Riktignok var det problemer med macene: for eksempel nektet systemadministrator macbrukerne tilgang på epostserveren (sperret oss på Mac-adressen) og i tillegg hadde vi et konkret problem med å forandre passord på arbeidsgruppen og en gammel billigscanner fungerte ikke. Dessuten måtte man dobbeltsjekke at alt som ble kjøpt inn kunne fungere bra på både mac og pc - dette var kanskje den klart største ulempen fordi det er tidkrevende.

 

PCene er klart raske og fine i bruk, men Macene ble foretrukket til produksjonsarbeide. PCene var bedre på å skrive brev og epost og Outlook og annet kontorarbeide, så begge plattformer ble beholdt. Vi opplevde aldri et eneste kompatibilitetsproblem bortsett fra at powerpoint på pc ikke kan spille flashanimasjoner (mens det går an på mac - så powerpoint for mac er faktisk bedre med tanke på filformater en det er på pc – noe som er litt ironisk)

Lenke til kommentar
Er det noen som har nevnt at det nesten ikke finnes virus på Mac? Det er jo også en klar fordel. Jeg kjører uten noe virusprogram av noe slag rett og slett fordi at risikoen for å få et virus er tilnærmet lik null, noe jeg setter stor pris på.

Tremgte ikke jeg heller før...

Men nå.....

Fikk plutselig 2 mail forgje uke med virus (takk for Norton :D )

Med Mac fikk jeg aldri virus....

Det som oxo er rart er at jeg ikke skriver inn den e-mailen (som jeg har fått virus på) på noe "rart" men kun seriøse sider.... :-?

Lenke til kommentar

Hei ja

 

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få dette inn på en MAC: mine 3 SCSI HD'er, 2 IDE HD'r, 1 Serial ATA, min ide DVD brenner, IDE CDRW, SCSI plextor CDRW og min Pioneer DVD spiller. Jeg vil selvfølgelig også bytte ut NV-grafikkortet en gang i halvåret som vanlig og laste ned de siste driverenene en gang i uken. Liker også å bytte CPU (med HK) en gang i året til noe raskere. Og en gang i blant bytte til et stiligere kabinett. Kort sagt - liker å bygge det jeg vil ha selv til en rimelig penge. Har ikke sett så mange deler til MAC på Komplett Data.. Jeg har også en mengde spill som jeg liker. Masse gratis programvare også. Har heller ingen problemer med å redigere video/grafikk m.m, så ser ikke det som noen grunn til å bytte til MAC.

Min Win XP er faktisk også (like) stabil. Restartene (i XP) er også blitt færre, selv om fremdeles forekommer.

På en bærbar maskin (les skrivemaskin/internett) kan det vel bli det samme, dersom man ikke bryr seg om prisen da.

 

Kom ikke på noe mer i farten...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...