Gå til innhold

Pc bedre enn mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg kan komme på må vel være at Apple ikke har planer om å ta fra brukeren all type frihet og privatliv.

 

Jeg tenker på Microsofts kommende system som skal hindre piratkopiering og andre ulovelige ting. (husker ikke hva de kalte det)

 

En ulempe er at det kommer til å hindre all type freeware fra å bli innstallert uten at det er lisensert, og det koster sikkert masse penger kjenner jeg microsoft rett.

 

En annen ting er at microsoft på denne måten gjør et "Alt ditt er mitt".

Dvs. hvis denne platformen finner noe som den ikke er sikker på, kommer det en sikkerhetsfyr fra microsoft og blar gjennom de private filene dine.

 

Hvis dette blir slik, er jeg en av dem som hopper over på mac.

Lenke til kommentar

jeg syns egentlig dette er feil måte å spørre på. et bedre spørsmål er NÅR er én løsning bedre enn en annen. dersom man bare skal bruke 'office' verktøy, web, mp3 og divx så spiller det liten rolle om en bruker mac, wintel, linux, beos, sparc, amiga eller hva det nå måtte være. wintel har utnyttet potensialet til en datamaskin som spillplattform og dette har ført til at windows samt komplementære produkter har solgt mye.

mac hadde mulitmedia forsprang lenge, men det er vel over nå(?). ellers sliter mac med en liten(dog dedikert og lojal) brukerbase og kan ende opp som Sony Beta...

Lenke til kommentar
er det spy-ware FRA microsoft i XP?? sjekka loggene til brannmuren på 2 pcer med XP, og hele tiden går det ut ca. 2kbs til noen forskjellige adresser i blandt annet San Jose, Detroit og Washington.. jeg har lokka alle programmer som bruker linja først...

 

Vel, du kan kalle det spyware, det er noen programmer slik som Error reporting (Feilrapportering), Windows Update + no dritt i explorer osv. Det er mange slike prosesser som kjører hele tiden. Og om microsoft samler inn info fra maskinenen skulle ikke forundre meg.

 

Du kan laste ned Xp-Antispy her:

 

http://www.xp-antispy.de/

Lenke til kommentar
Etter min mening er "dra og slipp" et mye mer effektivt system enn "klipp og lim"

For å fra denne et steg videre:

MAC bruker OO brukergrensesnitt mer konsekvent enn Windows. Ellers kommer jeg ikke på stort. Er vel bedre i visse multimediasammenhenger. Selv holde jeg meg vekke fra MAC av den simple grunn at....jeg gidder ikke :)

Lenke til kommentar
Det eneste som er bra med mac er for typografer som trenger spesielle ting. Andre kan bare drite i å ha det. Mac er elendig når det gjelder spill.  

Jeg blir irritert når det kommer en mac tråd.

 

Moralen er: IKKE KJØP MAC MED MINDRE DU ER TYPOGRAF.

 

Fortell det til alle oss som som er kjempefornøyde med plattformvalget vi tok da vi anskaffet oss Mac. Selvsagt, alle hverken kan eller er fornøyde med alt. Og jeg er ingen typograf når jeg sitter her hjemme i stua.

 

Jeg foretrekker at slike påstander som det du kommer med her blir grunnlagt av gode, gjennomtenkte argumenter, ellers vil jeg med fler normalt bare fnyse av det - simple as that.

 

Grunnen til at jeg tok meg bryet med å svare denne gangen er at dette forumet er i oppstartfasen, og om man kan få satt en god standard for diskusjonsskikk om dette temaet med en gang, så vil det gi forumet endel mer mening.

 

Neida, _Ôrîon_, det er ikke personlig, det var bare du som kom med dette aller først :)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å argumentere til pc-folk hvorfor vi mac-folk synes mac er bedre. Det går mye på smak og behag.. jeg skal prøve å forklare hvorfor _jeg_ bruker mac, så får dere finne ut om det er gode nok grunner for dere til å prøve en mac.

 

For det første er jeg vant til mac. Jeg er vant til å dra dokumenter til programikonet for å åpne de, jeg er vant til å bare slette programmet når jeg vil ha det vekk (ikke kjøre noen uninstaller), jeg er vant til en haug med ting som gjøres annerledes på mac enn pc. Jeg vil si at det stort sett er bedre på mac, andre er ikke enige i det.

 

Mine argumenter for å bruke mac (os x) er rett og slett at jeg liker systemet bedre. Ting funker stort sett med en gang, selv om det selvfølgelig noen ganger går galt. Å installerere drivere går stort sett smertefritt, noe jeg ikke kan si at det er på windows.

 

Og jeg synes det er litt betenkelig at mac er sååå sugent som 'alle' skal ha det til når det finnes millioner av brukere som fortsetter å bruke det på tross av at de nåværende mac'ene er både dyrere og treigere en windows-maskiner. Også fattige studenter som kanskje ikke gjør noe særlig annet enn å surfe og skrive dokumenter i Word. Det er noe med følelsen som windows-folk ikke skjønner :)

Lenke til kommentar

Ah ja, stemmer, jeg kan jo alltids bidra til diskusjonen istedenfor å bare kjefte og smelle :)

 

Når jeg snakker positivt her, snakker jeg altså om mac:

 

Som en start kan jeg nevne at jeg liker den tette integreringen mellom hardware og software, som gjør at alt fungerer sømløst fra første stund. Ingen BIOS trenger å konfigureres, driverne som trengs for hardwaren er installert som standard, med visse mulige unntak jeg ikke kan huske å ha vært borti enda.

 

Så har man de geniale iProgrammene, som f.eks. iTunes - den beste mp3-app'en jeg har prøvd til dags dato.

 

Et OS bygd på logikk, som i motsetning til f.eks. Windows, ikke stiller seg i veien for brukeren, men heller hjelper til med å gjøre ting mer effektivt. Et eksempel: Installasjon av programvare. I windows er det vanlig at .exe-filen man får er en setup-fil, som med mange steg (next->next->next) installerer alt fra kommersiell storsoftware til minimalistisk freeware. Hvorfor skal man måtte hanskes med en klønete installasjonsprosess (for ikke å nevne hvor utrolig stygg dette InstallShield-oppkoket er, uten at det er hva jeg baserer meningen min på :p) for å installere en knøtteapplikasjon på <1MB? Bortkastet tid, når enklere løsninger som drag&drop finnes.

 

Hvordan generell software, spesielt shareware/freeware fungerer. Det er merkelig med det, men windowsutviklere ser ut til å ha en enorm forkjærlighet for kontekstmenyer. Kontekstmenyer skal fylles med alle programmets funksjoner, og gjerne må man igjennom to, tre, og kanskje fire nivåer med kontekstmenyer for å bruke funksjonen man vil ha. Et lysende eksempel på dette er SmartFTP. En direkte nedlasting av en fil med kontekstmeny i dette fantastiske, lille verktøyet krever at man hopper igjennom først en enorm meny, så mindre og mindre til man til slutt når den riktige funksjonen, og kan plassere fila. Og når den er igang, tar den gjerne så mye CPU-tid som mulig, og får hele PC'n til å knele, (faktisk, jeg klarte å kvæle min fars PC, som forøvrig er en Tordenfugl 1.3Ghz, kun ved å laste en større videofil med SmartFTP. Jeg kunne vente i flere sekunder på at Min Datamaskin skulle åpne seg, og når ruta endelig kom opp, ble den tegnet i flere, langsomme steg med omrisset først.) men det var bare en digresjon, all software til PC er heldigvis ikke slik :)

 

Installasjonen av OS X er jo noe for seg selv, så enkelt at selv en oldemor født på 1880-tallet kunne klart det, og det ser pent ut - akkurat som man skal kunne forvente av et moderne OS i det herrens år 2003.

 

En annen ting jeg beundrer windowsverdenen er den store reboottrangen div. programmer og systemfunksjoner har. Har noen installert PowerDVD i det siste? I mitt tilfelle måtte jeg reboote PC'n 2(!) ganger før programvaren ville virke. Endre arbeidsgruppe i nettverksinstillingene er jo også festlig, nok en reboot før det aktiveres. Slikt trenger jeg sjelden å ta meg tid til når jeg sitter på macen, og det setter jeg pris på.

 

"Øye-godteriet", både hardware- og softwaremessig, hvor gjennomført og stilfullt det meste er.

 

Og som Legion sa, den lille og lojale brukerbasen, og communityen, som på sin sjarmerende måte skaper mye å trives med - spekulasjoner, rykter og slike ting synes jeg er morro :)

 

Jeg er ikke imot PC/for mac kun pga. disse konkrete eksemplene jeg har tatt ibruk, men for å illustrere hva jeg mener om det litt større, totale platformbildet.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg liker Mac bedre enn PC er at jeg skjønner hva som foregår på en Mac og vet hva jeg skal gjøre i de fleste situasjoner. For meg virker PC'en (eller rettere sagt Windows) ulogisk, for jeg skjønner ikke alltid hva som foregår. Jeg har faktisk slitt både hardt og lenge med en så simpel ting som å finne ut hvor kjapp prosessor en PC har, fordi jeg vet ikke hvor jeg skal starte å lete. I tillegg har jeg vonde minner fra alle slags mulige skole-PC'er som alltid har vært usannsynlig treige.

 

En annen ting er at jeg føler at Windows-PC'er lever sitt eget liv. Plutselig uten at jeg har gjort noe spesielt, starter det å hakke og henge og maskina jobber tydeligvis med ett eller annet utrolig krevende som jeg ikke har peiling på hva er. Det liker jeg ikke.

 

Sikkert bare en tilvenningssak, men nå som jeg er vant til Mac, klarer jeg ikke vende meg til Windows...

Lenke til kommentar
Det eneste som er bra med mac er for typografer som trenger spesielle ting. Andre kan bare drite i å ha det. Mac er elendig når det gjelder spill.  

Jeg blir irritert når det kommer en mac tråd.

 

Vel, når det tydeligvis er spill som er ditt mest saklige argument, så kan jeg være enig, det finnes færre spill til Mac-plattformen, selv om det begynner å bli noen. Men da kan de som vil spille sitte på Windowsplattformen sin, mens de profesjonelle brukerne som vil bruke maskinen produktivt kan velge plattform ut fra hva de synes er best, om det er Windows, BSD, BeOS, Amiga, Linux, eller MacOS (strengt tatt BSD), ut fra sine behov og bruksområder.

 

MacOS er jo pr. i dag et av de mest stabile, brukervennlige og kraftige OS du får, så det skulle apellere til flere enn folk som driver innen grafisk bransje, i tillegg kan du nå benytte *nix-programmer i operativsystemet, siden det er basert på BSD.

Lenke til kommentar

Når jeg snakker positivt her, snakker jeg altså om mac:

 

Som en start kan jeg nevne at jeg liker den tette integreringen mellom hardware og software, som gjør at alt fungerer sømløst fra første stund. Ingen BIOS trenger å konfigureres

 

Ingen BIOS ?

 

Kan man ikke overklokke?

 

Kaller dere det POSITIVT?

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Lenke til kommentar

Når jeg snakker positivt her, snakker jeg altså om mac:

 

Som en start kan jeg nevne at jeg liker den tette integreringen mellom hardware og software, som gjør at alt fungerer sømløst fra første stund. Ingen BIOS trenger å konfigureres

 

Ingen BIOS ?

 

Kan man ikke overklokke?

 

Kaller dere det POSITIVT?

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

OK, en idè er å lese det jeg skriver før jeg skriver. Det som står er "ingen BIOS trenger å konfigureres", noe som ikke er det samme som "man har ikke BIOS på mac".

 

Riktignok er det faktisk tilfellet at man intet BIOS har, i samme forstand som på PC, men en openfirmware, som sjelden brukes.

 

Jo, man kan overklokke, og dette gjøres som regel i hardware.

 

Nei, det er ikke positivt å ikke kunne overklokke, men det er nå ikke tilfellet uansett.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke så mye grunnlag for å delta i denne diskusjonen, bruker selv i386 pc og har vært fysisk borti en mac toppen ved toppen 5 anledninger. Men mitt generelle inntrykk er at jeg aldri har snakket med eller i det hele tatt hørt om noen som har vært missfornøyd med mac'en sin.. Dette sier jeg på grunnlag av alle forum jeg har vært inne på, alle artikler jeg har lest osv. Kan vel ikke si det samme om den "vanlige" pc'en? Regner med å gå over til mac selv neste gang jeg skal kjøpe ny bærbar :woot:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...