Gå til innhold

RAW-bilder i Windows 7 (64bit) Utforsker


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kommet igang med en ny W'7 (64bit) PC, og ønsker å kunne forhåndsvise RAW-bilder, tatt med Canon EOS 5D MKII.

Etter at jeg har installert all programvare som fulgte med kameraet, virker det helt fint med RAW-bilder i Adobe Photoshop Elements 8, for da starter "Camera RAW 5.5 - Canon EOS 5D Mark II".

Derimot kan jeg ikke forhåndsvise RAW-bilder i Windows Utforsker.

 

Da har jeg 2 spørsmål:


  1.  
  2. Hvilken av RAW-codecene er best; Canon eller Adobe sin?
  3. Hvor kan jeg finne en RAW-codec og hvordan skal denne installeres for å få RAW-bilder til å kunne forhåndsvises i Utforskeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne var gratis for noen måneder siden: http://www.fastpictureviewer.com/codecs/

 

Men den ble så populær at den nå koster penger, som den er vel verdt. Kan vise alt direkte på pcen. Jeg liker ikke å måtte knote meg gjennom programvare fra produsenten av kameraet for å vise bilder på pcen.

 

Mye lettere å jobbe via explorer, spesielt hvis man enkelt vil forhåndvise bildene på kortet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at noen ønsker å bruke utforsker til å se på bilder. Man utnytter jo ikke hele skjermarealet.

What?

 

Det er jo en glassramme nederst som tar opp +/- 3cm i høyden avhengig av skjermstørrelse, og fullskjerm-modus er treeeg. Faststone maxview er et godt alternativ... finnes sikkert andre også.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at noen ønsker å bruke utforsker til å se på bilder. Man utnytter jo ikke hele skjermarealet.

What?

 

Det er jo en glassramme nederst som tar opp +/- 3cm i høyden avhengig av skjermstørrelse, og fullskjerm-modus er treeeg. Faststone maxview er et godt alternativ... finnes sikkert andre også.

Du mener det hindrer deg i å se hvordan bildet ser ut for å få åpnet det i feks photoshop? Det er jo det som er hele hensikten med å fremvise bildene i utforsker.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at noen ønsker å bruke utforsker til å se på bilder. Man utnytter jo ikke hele skjermarealet.

Eh - dette er snakk om å se thumbnails for RAW-filer i windows utforsker - hva er det du tenkte på?

 

Ah... skjønner. Jeg tenkte på fullskjermvisning. Det var dithen tankene gikk da jeg leste "se på raw-bilder i utforsker" :)

 

Skjønner ikke helt at noen ønsker å bruke utforsker til å se på bilder. Man utnytter jo ikke hele skjermarealet.

What?

 

Det er jo en glassramme nederst som tar opp +/- 3cm i høyden avhengig av skjermstørrelse, og fullskjerm-modus er treeeg. Faststone maxview er et godt alternativ... finnes sikkert andre også.

Du mener det hindrer deg i å se hvordan bildet ser ut for å få åpnet det i feks photoshop? Det er jo det som er hele hensikten med å fremvise bildene i utforsker.

 

Beklager, jeg er litt usikker på om jeg skjønner helt hva du mener her. Men jeg foretrekker i alle fall at bildene jeg ser på dekker 100% av skjermarealet, samt at ting går så raskt som mulig.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at noen ønsker å bruke utforsker til å se på bilder. Man utnytter jo ikke hele skjermarealet.

Eh - dette er snakk om å se thumbnails for RAW-filer i windows utforsker - hva er det du tenkte på?

 

Ah... skjønner. Jeg tenkte på fullskjermvisning. Det var dithen tankene gikk da jeg leste "se på raw-bilder i utforsker" :)

 

Skjønner ikke helt at noen ønsker å bruke utforsker til å se på bilder. Man utnytter jo ikke hele skjermarealet.

What?

 

Det er jo en glassramme nederst som tar opp +/- 3cm i høyden avhengig av skjermstørrelse, og fullskjerm-modus er treeeg. Faststone maxview er et godt alternativ... finnes sikkert andre også.

Du mener det hindrer deg i å se hvordan bildet ser ut for å få åpnet det i feks photoshop? Det er jo det som er hele hensikten med å fremvise bildene i utforsker.

 

Beklager, jeg er litt usikker på om jeg skjønner helt hva du mener her. Men jeg foretrekker i alle fall at bildene jeg ser på dekker 100% av skjermarealet, samt at ting går så raskt som mulig.

Jeg skjønner ikke hvorfor at de må dekke skjermen 100%. Man er jo bare ute etter å se bildet raskt før man åpner det. Ellers åpner man jo bare bildene i blinde etter filnavn. Det går ikke noe saktere enn å se vanlige jpger..

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at noen ønsker å bruke utforsker til å se på bilder. Man utnytter jo ikke hele skjermarealet.

Eh - dette er snakk om å se thumbnails for RAW-filer i windows utforsker - hva er det du tenkte på?

 

Ah... skjønner. Jeg tenkte på fullskjermvisning. Det var dithen tankene gikk da jeg leste "se på raw-bilder i utforsker" :)

 

Skjønner ikke helt at noen ønsker å bruke utforsker til å se på bilder. Man utnytter jo ikke hele skjermarealet.

What?

 

Det er jo en glassramme nederst som tar opp +/- 3cm i høyden avhengig av skjermstørrelse, og fullskjerm-modus er treeeg. Faststone maxview er et godt alternativ... finnes sikkert andre også.

Du mener det hindrer deg i å se hvordan bildet ser ut for å få åpnet det i feks photoshop? Det er jo det som er hele hensikten med å fremvise bildene i utforsker.

 

Beklager, jeg er litt usikker på om jeg skjønner helt hva du mener her. Men jeg foretrekker i alle fall at bildene jeg ser på dekker 100% av skjermarealet, samt at ting går så raskt som mulig.

Jeg skjønner ikke hvorfor at de må dekke skjermen 100%. Man er jo bare ute etter å se bildet raskt før man åpner det. Ellers åpner man jo bare bildene i blinde etter filnavn. Det går ikke noe saktere enn å se vanlige jpger..

 

Finnes andre bruksområder enn som så. Mange viser jo f.eks frem ferdigbehandlede bilder på skjerm. Dessuten sa jeg ikke at bildene MÅ dekke hele skjermen, men at det er fordelaktig fordi man utnytter hele skjermarealet. Ønsker ikke å kverulere men å hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg synes at det egentlig er ganske rart at Windows ikke har innebygget støtte for raw-formater originalt. Mac har jo hatt dette lenge, og da burde det heller ikke være noe problem for Microsoft å gjøre det. Det samme gjelder også støtte for PDF o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...