Gå til innhold

- Vi vil ha tilbake telefonen vår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, det vi vet er at telefonen er ekte. Hva vi ikke vet er om dette er slik den vil se ut når den lanseres. En del "Gizmodoer" spekulerer i om dette er et stunt fra Apple for å sjekke reaksjonene til folk, for å se om vi liker designet. Dette kan jo være lurt, slik at de får en pekepinn på hvor landet ligger. At dette også er en prototype er jo åpenbart.

 

Men nå gidder ikke jeg mer konspirasjonsteorier, så jeg gir meg med dette :p Det som derimot er sikkert er at diskusjoner rundt den nye iPhonen vil vare hel til lansering. Nettopp det Apple liker.

Lenke til kommentar

Har Apple noen sinne gjort et lignende stunt rundt et nytt produkt? Er de ikke velkjente for å knipholde på informasjonen helt til "the big moment"? Er jo ikke lenge siden vi leste en artikkel om hvorfor klokka på iPhone bildene var 09:43. Virker jo ganske så nazi planlegging spør du meg.

 

Jeg vet dette er en velkjent markedsførings taktikk, men sånn jeg ser det er jo Apple en av de få som har så mye blest rundt seg og sine produkter at de ikke trenger dette.

 

Men then again, poenget med disse stuntene er jo at de ikke skal virke som stunt :p

Lenke til kommentar

Har Apple noen sinne gjort et lignende stunt rundt et nytt produkt?

Aldri.

 

Jeg skjønner ikke de som tror at dette er et PR-stunt. Apple trenger ikke sånne katastrofale PR-stunt når det gjelder iPhone. De har faktisk alt å tape på det. Avsløringer flere måneder før telefonen kommer gjør at hypen blir mindre rett før annonsering, og man setter en temmelig effektiv stopper for salg av iPhone 3GS siden alle allerede vet at denne saken kommer "snart". Lista over negative konsekvenser for Apple er lang.

 

"A handful of idiots want to feel like they figured it all out while believing that everyone else is a sheep. You'll never convince the collection of morons that it's actually horribly counterproductive to release a product into public view in advance of its completion."

Lenke til kommentar

Selvsagt kan Apple tape salg av iPhone 3GS ved en sånn lekkasje som dette. Sannsynlig gjør de det. Men hvis de samtidig også bremser de som nå vurderer å kjøpe seg en konkurrerende telefon, så kan de de kanskje vinne på det alt i alt ved å få en enorm hype ved lanseringen om bare et par måneder.

 

Men det er korrekt at Apple ikke pleier å lekke noe om kommende produkter. Vanligvis vet ikke forhandlerne engang noe om hva som kommer.

 

Unntaket er de gangene produktet ikke erstatter et annet Apple-produkt. Den aller første utgaven av iPhone ble jo presentert nesten et halvår før salgsstart. Da var hypen enorm da salget startet.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Har Apple noen sinne gjort et lignende stunt rundt et nytt produkt?

Aldri.

 

Jeg skjønner ikke de som tror at dette er et PR-stunt. Apple trenger ikke sånne katastrofale PR-stunt når det gjelder iPhone. De har faktisk alt å tape på det. Avsløringer flere måneder før telefonen kommer gjør at hypen blir mindre rett før annonsering, og man setter en temmelig effektiv stopper for salg av iPhone 3GS siden alle allerede vet at denne saken kommer "snart". Lista over negative konsekvenser for Apple er lang.

 

"A handful of idiots want to feel like they figured it all out while believing that everyone else is a sheep. You'll never convince the collection of morons that it's actually horribly counterproductive to release a product into public view in advance of its completion."

Dette er riktig. Jeg tror heller ikke det er slik at alle de uklare bildene som lekker ut er lekket av Apple, det er mer et resultat av hypen og det ekstreme hemmeligholdet rundt nye produkter som Apple har. Når det er sagt så tjener selvsagt Apple på det, og er nok relativt fornøyd med at det skjer innen rimelighetens grenser, uten at de direkte liker det. Apples bevisste pre-markedsføring består nok mer i opplagte skjulte tegn på invitasjoner til presselanseringer, tema for konferanser, hint til nye funksjoner i SDK-et også videre.

 

At en uferdig(?) prototype lekkes flere måneder før den skal lanseres har få positive effekter (bortsett fra økt oppmerksomhet i en kort periode), men en rekke negative effekter, som at luften siver ut av ballongen lenge før den skal sprekkes og mistet kontroll over informasjonsflyt.

 

Nuvel, hele greia er nå gøy likevel. At en Apple-ansatt mistet en prototype på fylla, at bilder av prototypen ble shoppet rundt, at Gizmodo betalte $5000-$10 000 for enheten, at Apple sender et brev og ber om å få den tilbake, de mulige juridiske implikasjonene for Gizmodo/Gawker, at Gizmodo outet stakkaren som mistet enheten, muligheten for at Gizmodo ikke blir invitert til fremtidige pressevisninger, etikken til Gizmodo (hele Gawker for den del). Tidenes såpeopera.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...