Gå til innhold

Er krydder bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rene krydderblandinger er det null problem å bruke, ei heller å lage selv, for den saks skyld. Og hvis det å bruke en krydderblanding gjør at du bruker lite salt ellers, så har den blandingen ingenting å si. Følg heller med på om det er tilsatt tonn av tilsettingsstoffer, msg og smaksforsterkere som ikke er naturlige.

 

Kanel og nellik har noen av de høyeste antioksidantnivåer målt, som langt overgår potensen til bær og frukt.

 

At chilli og andre sterke pepperarter øker forbrenningen er mer en myte, da det utgjør så lite av totalen at det ikke kan regnes som signifikant.

Endret av Norrøna
Lenke til kommentar

Hæ?

 

Hva faen..

 

Det der med at man forbrenner når man drikker iskaldt vann er også sant, magen blir avkjølt så må kroppen varme opp magen igjen. Noe som forbrener kalorier i seg selv.

 

Det er på lik linje med krydder som "varmer opp" kroppen og setter igang forbrenning modusen. Men det er ikke noe stort, og hvis du tror at du forbrenner 100-500kcal for kun å gomle i seg krydder tar du grundig feil.

 

Men jeg står med Norrøna.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Det med sterk mat er ikke en myte.

Det gjør at kroppen blir varmere, og følgelig forbrenner mer.

 

Jo, det er en myte i den forstand at det ikke utgjør noen signifikant forskjell.

 

Husk også at de fleste treningsmagasiner ikke ser aner hva signifikans, validitet, p-verdier eller generaliserbarhet betyr når de plukker opp ett og annet utdrag fra ymse publikasjoner.

 

Conclusion: Four weeks of regular chilli consumption has no obvious beneficial or harmful effects on metabolic parameters but may reduce resting heart rate and increase effective myocardial perfusion pressure time in men.

 

Kilde: European Journal of Clinical Nutrition (2007) 61, 326–333.

"The effect of 4-week chilli supplementation on metabolic and arterial function in humans"

Lenke til kommentar

Hæ?

 

Hva faen..

 

Det der med at man forbrenner når man drikker iskaldt vann er også sant, magen blir avkjølt så må kroppen varme opp magen igjen. Noe som forbrener kalorier i seg selv.

 

Det er på lik linje med krydder som "varmer opp" kroppen og setter igang forbrenning modusen. Men det er ikke noe stort, og hvis du tror at du forbrenner 100-500kcal for kun å gomle i seg krydder tar du grundig feil.

 

Men jeg står med Norrøna.

 

Hvor mye anslår du forbrennes ekstra av kaldt vann, da?

 

Greit å komme med grunnlag og/eller evt. kilde når du skal avlive alt andre påstår. Ikke for å være drittsekk på noen måte.

Endret av kleivbo
Lenke til kommentar

Hæ?

 

Hva faen..

 

Det der med at man forbrenner når man drikker iskaldt vann er også sant, magen blir avkjølt så må kroppen varme opp magen igjen. Noe som forbrener kalorier i seg selv.

 

Det er på lik linje med krydder som "varmer opp" kroppen og setter igang forbrenning modusen. Men det er ikke noe stort, og hvis du tror at du forbrenner 100-500kcal for kun å gomle i seg krydder tar du grundig feil.

 

Men jeg står med Norrøna.

 

Hvor mye anslår du forbrennes ekstra av kaldt vann, da?

 

Greit å komme med grunnlag og/eller evt. kilde når du skal avlive alt andre påstår. Ikke for å være drittsekk på noen måte.

 

Jeg har ingen kilder på det og kan heller ikke pågrunne svaret. Men når man først er i gang med å si at krydder øker forbrenningen og skal lage så big deal ut av det så må jo jeg også hive meg på bølgen.

Lenke til kommentar

jeg har også hørt at kroppen må bruke energi på å varme opp vannet/magen når man drikker kaldt vann istedet for vann med kroppstemp.

hvor mye dette er snakk om kommer vel an på person til person.. men tviler det er noe STOR forskjell.. men hvorfor ikke bare drikke kaldt vann uansett om det forbrenner 0.000001 eller 50kcal mer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...