Gå til innhold

Derfor burde vi frykte vulkaner generelt.


Anbefalte innlegg

Dette er ikke ment for å skremme leserne eller noe sånt noe, men dersom noen spør meg om vi burde være redd folk vulkan utbrudden på Island, så mener jeg bestemt JA!

For det første..vulkanutbruddet er et av naturens krefter..og vi mennesker kan ikke gjøre noe med det, thats it..sånn er det bare.. det er mye vi mennesker kan, men ikke noe som kan hindre naturen og gå sin gang.

 

Vulkanutbrudd er ikke noe fenomen og i historisk sammenheng er det jo ganske vandelig.

Vi i Nord Europa sitter som regel og leser om naturkatastrofer i andre land, og tenker..jaja..det skjer aldri med oss.

Men vi lever jo på samme planet, selfølgelig vil det en eller annen gang ramme en katastrofe hos oss også.

Det er jo bare sprøsmål om tid.

 

For å dra det veldig langt ut, så kan jeg jo nevne det at dinosaurer på kontinenter har jo blitt utslettet nettop på grunn av vulkanutbrudd. Der massen av asken dekket for sol i årevis, og alt liv på deler av kontinentet ikke lenger ble levbart for pattedyr.

Hvorfor skulle ikke det skje igjen? Tenk for deg senarioet der store deler av Europa ikke lenger tilfredstiller kravet til liv for oss mennesker.

Blant annet mangel på solskinn, rent luft og vann. Folk ville emigrert, kanskje til sibir som ville fått et mildere vær..

Slik som dyr gjør...Når de går fra den ene siden av afrika til den andre fordi det ikke lenger er tilgjengelig for mat og vann.

Når jeg forteller dette til folk så sier de alltid "nei det kommer ikke til å skje" så spør jeg "hvorfor ikke".

Og da greier dem ikke å svare...ja nei hvorfor ikke?

Jeg kan hvertfall støtte meg til at "fordi det har skjedd før"....mens de som mener at de ikke kommer til å skje..har ikke så mange argumenter for hvorfor det ikke kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For å dra det veldig langt ut, så kan jeg jo nevne det at dinosaurer på kontinenter har jo blitt utslettet nettop på grunn av vulkanutbrudd. Der massen av asken dekket for sol i årevis, og alt liv på deler av kontinentet ikke lenger ble levbart for pattedyr.

 

 

 

Dinosaurene ble utryddet av en meteoritt. Ikke et vulkanutbrudd.

Lenke til kommentar

 

For å dra det veldig langt ut, så kan jeg jo nevne det at dinosaurer på kontinenter har jo blitt utslettet nettop på grunn av vulkanutbrudd. Der massen av asken dekket for sol i årevis, og alt liv på deler av kontinentet ikke lenger ble levbart for pattedyr.

 

 

 

Dinosaurene ble utryddet av en meteoritt. Ikke et vulkanutbrudd.

Men etter nedslaget var det flere vulkanutbrudd etter hva jeg har forstått :!: :tease:

Lenke til kommentar

For å dra det veldig langt ut, så kan jeg jo nevne det at dinosaurer på kontinenter har jo blitt utslettet nettop på grunn av vulkanutbrudd. Der massen av asken dekket for sol i årevis, og alt liv på deler av kontinentet ikke lenger ble levbart for pattedyr.

 

 

 

Dinosaurene ble utryddet av en meteoritt. Ikke et vulkanutbrudd.

 

Før ALLE dinosaurene ble utrydda, så ble den småutryddet her og der iløped av flere tusen år..altså..ikke utryddet, men steder der det bodde dinosaurer ble altså gjort ulevelig.

Lenke til kommentar

Er det noe vulkansk aktivitet vi skal være redde for er det Flodbasalter, en slik en dekket store deler av det som i dag er sibir og forårsaket en av de største massedødene i historien(mye større enn den som drepte dinosaurer)

 

96% av hav organismer døde og 70% av landbaserte organismer døde, inkludert den eneste kjente masse døden av insekter

 

Skjer dette er det ikke en dritt vi kan gjøre, men hvorfor uroe seg, slap helt av kul en ned det blir krig,

Lenke til kommentar

Under Yellowstone i USA ligger en potensiell supervulkan og ulmer. Geologene har påvist den, jordskorpa på stedet beveger seg målbart. Hvis den får utbrudd (det kan skje i neste uke eller om tusen år) så vil mesteparten av Nord-Amerika bli lagt øde, de fleste i Canada, USA og Mexico vil dø på grunn av askenedfallet, som danner en slags "betong" i lungene på de som puster den inn.

 

Heldigvis for oss ligger Atlanteren i mellom, så vi vil nok oppleve flere kalde år etterpå, men vi vil ganske sikkert overleve katastrofen. Det finnes andre potensielle supervulkaner i resten av verden også, men heldigvis for oss er ingen av de i våre nærområder.

 

Vestsiden av én av øyene i Kanariøyene (jeg husker ikke hvilken) består av et digert lag porøs lavastein. Geologer tror det bare er et spørsmål om når, ikke hvis, hele denne siden blir fyllt av vann og rauser i havet som ett digert ras. Skjer det så vil en gigantisk tsunami feie over atlanteren og treffe USAs østkyst etter få timer, farten på tsunamien er beregnet til ca 700 km/t. Denne tsunamien vil bli en flere titalls meter høy vannvegg når den treffer kysten på den andre siden av Atlanteren.

 

Heldigvis for oss vil mesteparten av energien fra raset bli rettet nordvestover, så det kan nok skvulpe litt enstra her også etterpå, men ikke noe mer.

 

Deler av Norge har blitt dannet av vulkanisme, bl.a består mesteparten av grunnfjellet i Oslo-området av vulkanske bergarter. Langs store deler av sørlandskysten kan man lett se et ca 10-20 cm tykt svart steinlag mellom lag av grått fjell over og under. Dette svarte laget er en vulkansk bergart fra det siste utbruddet fra en gigantisk vulkan som man via sonarmålinger har påvist midt ute i Nordsjøen. Den var større enn noen av dagens vulkaner i Europa, både Ketla (den foreløpig sovende nabovulkanen til Eyjafjallajokull) og Vesuv blir som rene smågutter å regne i forhold.

 

Men heldigvis for oss er gigantvulkanen i Nordsjøen forlengst utdødd. Vi bør være mer redd for den digre vulkanen Ketla på Island, nabovulkanen til den som har utbrudd nå. Forhåpentligvis vil Eyjafjallajokull fungere som en sikkerhetsventil som løser ut mesteparten av trykket, slik at Ketla forblir sovende.

 

Norskerenna utenfor sør- og vestlandskysten er forresten en kontinentalplatesprekk, men heldigvis for oss er de geologiske bevegelsene der ubetydelige, det er mest settingsbevegelser i forbindelse med at Skandinavia fortsatt hever seg litt etter siste istid. Sør- og vestlendinger merker et og annet jordskjelv av og til, men selv de kraftigste klarer knapt å riste ned nipsfigurer fra peishyller og lignende. Altså ingenting å bekymre seg over.

 

I nordenden av Norskerenna ligger digre leireavsteninger langs kanten mot dyphavet i Nord-Atlanteren. Disse kan kanskje rase ut som digre undersjøiske ras. Sist dette skjedde, for ca 4000 år siden, raste det ut et digert område fra Haltenbanken utenfor Midt-Norge. Dette raset førte til at en ca 30 meter høy tsunami traff store deler av Norskekysten. Det er funnet avsettinger og spor på land etter denne førhistoriske katastrofen, og man antar at svært mange av datidens nordmenn, hvorav de fleste bodde langs kysten, omkom da tsunamien traff land og fortatte langt innover i fjordene.

 

I forbindelse med oljevirksomheten på Haltenbanken ble det gjort grundige geologiske undersøkelser bl.a for å finne ut om det fortsatt er rasfare i området. Geologene konkluderte med at det ikke er det.

 

Geologisk sett bor vi altså i et et stille hjørne av verden. Den nærmeste potensielle katastrofen er hvis metanlagrene i tundraen i Sibir smelter og slipper ut metanet i store mengder (det som Gunfreak nevnte). Det smelter neppe i én stor jafs, så jeg er ikke bekymret for den umiddelbare forgiftingseffekten. Men heller det faktum at metan er en ca 30 ganger mer effektiv klimagass enn CO2. Så har ikke Jorda opplevd en global oppvarming før metanlagrene smelter, så vil planeten bli vesentlig varmere etterpå.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

 

For å dra det veldig langt ut, så kan jeg jo nevne det at dinosaurer på kontinenter har jo blitt utslettet nettop på grunn av vulkanutbrudd. Der massen av asken dekket for sol i årevis, og alt liv på deler av kontinentet ikke lenger ble levbart for pattedyr.

 

 

 

Dinosaurene ble utryddet av en meteoritt. Ikke et vulkanutbrudd.

Ja sææærlig...

 

Det var Lars Monsen som var sulten... :tease:

Lenke til kommentar

 

For å dra det veldig langt ut, så kan jeg jo nevne det at dinosaurer på kontinenter har jo blitt utslettet nettop på grunn av vulkanutbrudd. Der massen av asken dekket for sol i årevis, og alt liv på deler av kontinentet ikke lenger ble levbart for pattedyr.

 

 

 

Dinosaurene ble utryddet av en meteoritt. Ikke et vulkanutbrudd.

Ja sææærlig...

 

Det var Lars Monsen som var sulten... :tease:

 

Niks. Meteoritt kombinert med en sulten Chuck Norris!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...