Gå til innhold

Guide: LCD-skjermen fra innsiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Demonterte en lcd-skjerm som sluttet å fungere en gang. Da jeg skilte de forskjellige firkantede plast-"arkene", fikk jeg strøm. Regner med det var statisk elektrisitet eller noe som hang igjen inni der :p

 

Restspenning heter det. Du får det samme hvis du tar på mors miksmaster når du trekker den ut av kontakten og tar på endene av støpslet.

 

Man skal alltid trykke på startknappen en gang etter man har tatt ut strømmen, da fjernes alt som ligger igjen. Enkelte elektroniske ting kan man faktisk gjør ett forsøk på å starte. Test på en DVD spiller hvis lyset henger igjen når strømmen er tatt.

Lenke til kommentar

BOSCH? Elendig skrumaskin!

Det der er da ikke en skrumaskin, det er en borremaskin. Tok forøvrig i bruk en splitter ny bosch borremaskin på jobb en dag. Den tok kvelden etter en dag :p

 

Riktig, en borrmaskin. Og en meget råtten en også, grei nok for normale folk. Har nok selv en Borch batteridrill som er kraftigere enn den der på jobb. Selv om den nå må på reperasjon for andre gang, for kraftig for plasttannhjulene de bruker. Blir nok noe annet neste gang.

 

Det finnes ikke noe verre en sjefer som skal spare noen kroner og kjøper drill på Clas Olhson. Det er alltid lettere å få tilgivelse enn tilatelse som det heter, så jeg tar ut mine egne driller :D

Lenke til kommentar

Gjesp. Ærlig talt. Det å skru fra hverandre en LCD-skjerm involverer det å fjerne et varierende antall skruer - som regel mellom 4 og 40 et sted, alt etter hvor mye dere skal skru fra hverandre. Er da ikke noe spesielt spennende med dette.

 

Selv har jeg en Viewsonic med busted powerboard liggende her, som jeg snart skal drive å lodde av litt komponenter på, for å se om ikke jeg kan få liv i den igjen. Da begynner vi i det minste å få et mål med jobben :)

+1

Lenke til kommentar

Vil sigarettrøyk/støv kunne trenge inn mellom bakgrunnsbelysningen og bildepanelet, og kunne degradere lysstyrke/kontrast.

Siden bakgrunnsbelysningen trenger kjøling, så er vel "rommet" mellom disse ike forseglet, i ytterkant(luft tett)?

Endret av mago
Lenke til kommentar

Alltid trodd at det var noen form for flytende matrise inni panelet jeg. Ser sånn ut når man trykker på en :(

 

Morsom artikkel!

 

Det er jo det. Man det er kun hver piksel som er flytende. Ellers så hadde det nok ikke het "Liquid Crystal Display"

 

Men det er ikke slik at hele bildefalten er en stor flytende veske. Det kommer nok, men er veldig mange år unna tipper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...