Gå til innhold

Test ut HTML5-støtten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Theora og patenter er langt fra FUD. Trolig er det et lite eller mindre problem, men jeg har ikke sett jurister på området komme med et helt klart svar. Derfor må det nok tas alvorlig. Du linker også til bare en side av saken, andre har avvikende syn. Personlig tror jeg dog det er en lang rekke vikarierende motiver her, fra aktører som ikke ønsker Ogg Theora. Men at situasjonen ikke er helt klar er nok juridisk sett en realitet.

 

Så om Google velger å legge ut VP8 som åpen kildekode er hele problematikken løst - i tillegg får vi en kodeks som er overlegen Ogg Theora.

Lenke til kommentar

For all del, vet om den, men eksisterer den til iPhone/iTouch? Isåfall vil jeg gjerne vite det, surfer uansett bare på Wifi, så hadde vært en stor fordel med mobile over mini. Eneste grunn til at jeg brukte den som sammenligningsgrunnlag er at jeg ikke vet om noen andre nettlesere som er godkjent for iPhone.

 

EDIT: For ordens skyld fikk Opera Mobile 10 Beta 33 av 160 på min Nokia 5800 med S60 OS :)

Endret av haakonmt
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke altså.. Dette blir jo mye styr når alle de kodekene er ute til vurderingskandidat for HTML-5... Jeg synes vi skal luke ut Ogg Theora først som sist, siden den bare er en utdatert versjon av ON2's VP8 som nå Google da har kjøpt opp...

For min del virker VP8 svæært interessant, ifølge ON2 sine sider skal den levere bedre bildekvalitet/fil-størrelse i forhold til h.264...

Men om det blir den som vinner gjenstår å se..

 

Det er så leit å tenke på at for en del år sida hadde DivX Networks etablert en kjempegod kodek (da), og det eneste som manglet var at ALLE aktører på nettet skulle hoppe på.. Men i stedet ble det tragiske Flash som ble standarden for web video..

Så er det fortsatt Flash som regjerer, men til ingen fordel for noen andre enn Adobe...

Jeg kribler etter å få FLash bort fra Macen min for godt og kun bruke Safari's innebygde teknologi!!

Det vet jeg de fleste andre gjør og...

 

Lykke til, HTML-5, måtte den beste kodeken vinne, og vi får bare håpe på at fra da av, vil ALL video på nettet kutte ut Flash og bruke HTML-5 innen rimelig kort tid!!

:)

Lenke til kommentar

Opera skal jo ifølge denne testen ha video støtte. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får html5 youtube til å fungere da...

 

Jeg kjører nå opera 10.52-6317 og jeg får html5-videoer til å spille på youtube, men det er litt sånn bob bob om når de vil starte å spille og sånt ja, men det virker nå i alle fall.

 

 

Nå beklager jeg å poste to inlegg etterhverandre, men veit ikke helt hvordan jeg kan endre innlegg.

Lenke til kommentar

Opera skal jo ifølge denne testen ha video støtte. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke får html5 youtube til å fungere da...

 

Jeg kjører nå opera 10.52-6317 og jeg får html5-videoer til å spille på youtube, men det er litt sånn bob bob om når de vil starte å spille og sånt ja, men det virker nå i alle fall.

 

 

Nå beklager jeg å poste to inlegg etterhverandre, men veit ikke helt hvordan jeg kan endre innlegg.

Opera har såvidt jeg vet bare støtte for Theora, Youtube bruker (inntil videre) h.264.

 

Når vi snakker om HTML5-video, så synes jeg SublimeVideo er ganske sexy, med fallback til flash for nettlesere som ikke har støtte for video-taggen. http://jilion.com/sublime/video

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke altså.. Dette blir jo mye styr når alle de kodekene er ute til vurderingskandidat for HTML-5... Jeg synes vi skal luke ut Ogg Theora først som sist, siden den bare er en utdatert versjon av ON2's VP8 som nå Google da har kjøpt opp...

For min del virker VP8 svæært interessant, ifølge ON2 sine sider skal den levere bedre bildekvalitet/fil-størrelse i forhold til h.264...

Men om det blir den som vinner gjenstår å se..

:)

Vet ikke om det er skrevet feil eller ikke, men Ogg Theora er basert på VP3 fra ON2, at den er ut datert på noen måte skulle jeg gjerne hatt noen kilder på, men. Vi får jo uansett håpe på at VP8 blir frigjort under en åpenkildekode lisens så alle kan nyte godt av den og ikke bare de med mest penger.

Lenke til kommentar

VP3 er nok utdatert som kodeks - men Ogg Theora er tross alt videreutviklet fra utgangspunktet. Betydelig også, så vidt jeg vet. Og således er den langt fra utdatert. Men den har svakheter pga. sitt opphav. Svakheter som er lite å gjøre med så langt jeg forstår. Uansett videreutvikling vil den ikke gi samme kvalitet som h.264 - dog vil kvaliteten klart være god nok. Derfor ville det være helt glimrende om Google gjør VP8 til åpen kildekode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...