Gå til innhold

2. Bataljon - Januar 2011


Riot™

Anbefalte innlegg

For eksempel får ikke KPB/KPC (så vidt jeg vet) opplæring i rekognosering, hvordan lage forskjellige typer OP-er,

 

Selvfølgelig får dem det. Patrulje og oppklaring er elementært i alle militære avdelinger uansett, bare at KPB og KPC oppklarer kanskje bare for sin egen tropp, eller kompaniet, mens KAVESK gjør det for hele bataljonen

 

De får opplæring i det, men ikke like grundig som i KavEsk hvor det i all hovedsak er nettopp det eskadronen driver med hele året. Samme som at KavEsk ikke får like grundig opplæring i stridsteknikk. Kompaniene og esken har to forskjellige oppgaver og da er det naturlig at de får grundigere opplæring i, og blir bedre på det som skal være hovedfokuset deres. Det er nok en del innen OP-tjeneste og recce inf kompaniene ikke får opplæring i, fordi de ikke har det samme behovet for å kunne det.

 

Hadde ikke det vært tilfellet hadde vi ikke hatt behovet for spesialisering i de forskjellige kompaniene/eskene.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For eksempel får ikke KPB/KPC (så vidt jeg vet) opplæring i rekognosering, hvordan lage forskjellige typer OP-er,

 

Selvfølgelig får dem det. Patrulje og oppklaring er elementært i alle militære avdelinger uansett, bare at KPB og KPC oppklarer kanskje bare for sin egen tropp, eller kompaniet, mens KAVESK gjør det for hele bataljonen

 

De får opplæring i det, men ikke like grundig som i KavEsk hvor det i all hovedsak er nettopp det eskadronen driver med hele året. Samme som at KavEsk ikke får like grundig opplæring i stridsteknikk. Kompaniene og esken har to forskjellige oppgaver og da er det naturlig at de får grundigere opplæring i, og blir bedre på det som skal være hovedfokuset deres. Det er nok en del innen OP-tjeneste og recce inf kompaniene ikke får opplæring i, fordi de ikke har det samme behovet for å kunne det.

 

Hadde ikke det vært tilfellet hadde vi ikke hatt behovet for spesialisering i de forskjellige kompaniene/eskene.

Nå sa du ikke at "kav esk lærer mindre stridsteknikk, kpC lærer mindre recce-teknikk og op-tjeneste", du sa "Kav esk lærer mindre stridsteknikk, kpC lærer ikke recce-teknikk og op-tjeneste". Det var vel det han (og jeg) reagerte på.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er 176 og har utmerket leggstyrke takket være sykling (mil hver vei til skolen i 5 år), samt thaiboksing.new_woot.gif Kondisen min er nedpå griseriet atm takket være styrketreningen tidligere, men skal prøve så godt jeg kan. Jeg har tid nok.

 

Må ha tro!

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

Er det noe karakter ang. pushups og slikt? Om det ligger på rundt 100 for 6 så sliter jeg litt. Klarer på en god dag 50.thumbdown.gif

 

En annen ting: Hørte at Utvalgt.no er et lukket forum for de som tjenestegjør nå, og lurer derfor på når man får usr/psw?

Endret av Riot™
Lenke til kommentar
For eksempel får ikke KPB/KPC (så vidt jeg vet) opplæring i rekognosering, hvordan lage forskjellige typer OP-er,

 

Selvfølgelig får dem det. Patrulje og oppklaring er elementært i alle militære avdelinger uansett, bare at KPB og KPC oppklarer kanskje bare for sin egen tropp, eller kompaniet, mens KAVESK gjør det for hele bataljonen

 

De får opplæring i det, men ikke like grundig som i KavEsk hvor det i all hovedsak er nettopp det eskadronen driver med hele året. Samme som at KavEsk ikke får like grundig opplæring i stridsteknikk. Kompaniene og esken har to forskjellige oppgaver og da er det naturlig at de får grundigere opplæring i, og blir bedre på det som skal være hovedfokuset deres. Det er nok en del innen OP-tjeneste og recce inf kompaniene ikke får opplæring i, fordi de ikke har det samme behovet for å kunne det.

 

Hadde ikke det vært tilfellet hadde vi ikke hatt behovet for spesialisering i de forskjellige kompaniene/eskene.

Nå sa du ikke at "kav esk lærer mindre stridsteknikk, kpC lærer mindre recce-teknikk og op-tjeneste", du sa "Kav esk lærer mindre stridsteknikk, kpC lærer ikke recce-teknikk og op-tjeneste". Det var vel det han (og jeg) reagerte på.

 

Poenget var at det KavEsk lærer er på et litt annet nivå enn det inf kompaniene lærer hva recce og OP går. Det de andre kompaniene lærer angående recce og OP-tjeneste tror jeg blir veldig begrenset i forhold til det som blir lært i KavEsk. Ja, det blir litt feil å si at de ikke får opplæring i det, men nivåforskjellen er stor. Dette skyldes som sagt forskjellige fokus i de forskjellige kompaniene, ikke at det ene er bedre enn det andre, hvis noen skulle ha fått for seg at det er det jeg prøver å få fram.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

God mat er vel en påstand med visse modifikasjoner. Messa på Skjold er grei, men kan sjeldent måle seg med den på Setermoen. Den er kort og godt episk.

Messa på setermoen er finere, men syntes ikke maten der var no spesielt bedre.

 

Hender kjøkkenet glimter til med pizza, burgere, og taco. Ellers går det mye i fisk og diverse gryteretter, og kjøtt. Maten er helt grei, og er det noe du absolutt ikke liker, er ikke velferdsburgeren mange meterne unna ;)

Lenke til kommentar

God mat er vel en påstand med visse modifikasjoner. Messa på Skjold er grei, men kan sjeldent måle seg med den på Setermoen. Den er kort og godt episk.

 

Vel, er hva tjommien sier. Han er i støtte akkurat nå -- men selvfølgelig, alle har da sine egne smaker.

 

Skulle ønske der var flere bilder ute på G av basen. Kun sett et flybilde.

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

God mat er vel en påstand med visse modifikasjoner. Messa på Skjold er grei, men kan sjeldent måle seg med den på Setermoen. Den er kort og godt episk.

Messa på setermoen er finere, men syntes ikke maten der var no spesielt bedre.

 

Hender kjøkkenet glimter til med pizza, burgere, og taco. Ellers går det mye i fisk og diverse gryteretter, og kjøtt. Maten er helt grei, og er det noe du absolutt ikke liker, er ikke velferdsburgeren mange meterne unna ;)

Synd velferdsburgern på Skjold smaker balle, da.

Lenke til kommentar

God mat er vel en påstand med visse modifikasjoner. Messa på Skjold er grei, men kan sjeldent måle seg med den på Setermoen. Den er kort og godt episk.

Messa på setermoen er finere, men syntes ikke maten der var no spesielt bedre.

 

Hender kjøkkenet glimter til med pizza, burgere, og taco. Ellers går det mye i fisk og diverse gryteretter, og kjøtt. Maten er helt grei, og er det noe du absolutt ikke liker, er ikke velferdsburgeren mange meterne unna ;)

Synd velferdsburgern på Skjold smaker balle, da.

Aldri smakt balle, så det kan jeg ikke uttale meg om ;)

Burgeren er grei den, så har du pizza, pølser og annet greier der også. Får kjøpt burger på Gyda og bensinstasjonen litt lenger oppi gata også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående 3000 meteren så er det å løpe 3000m rundt inne på Skjold leir midt i januar/februar mildt sagt ikke det samme som å løpe 3000m på tredemølle/ute i fine værforhold. Du må forberede deg på at det godt kan være oppimot 20 minusgrader og et fint lag med snø. Under sånne forhold blir det fort vanskelig å holde optimalt tempo. Spesielt med tanke på at du aldri blir varm i beina. Dersom du klarer å ligge på under 10 minutter så vil du være i en klasse for deg selv. Husk at du mest sannsynlig skal utføre styrketestene direkte etter 3000 meteren også.

 

Til syvende og sist er det viktigste at du klarer å kunne gå langt og bære tungt, selv om du er sulten og utmattet. Det å ha en sterk viljestyrke er det du kan komme lengst med. Folk kan ha så god fysisk form som de bare vil før de kommer opp her, men gjerne være de som syter aller mest når de ikke får mat og nok søvn. I rekrutten vil du gjerne kunne oppleve dager der du ikke får middag fordi befalet setter umulige tidskrav som det ikke er meningen at man skal kunne holde. Man er i grunn heldig dersom man får mer enn 2 måltider for dagen. I tillegg har man gjerne omvask til klokken 11 om kvelden uansett hvor rent du har skurt gulvet. Det er her de aller første bryter sammen. Det var kanskje ikke slik de hadde trodd det skulle være, og folk prøver å komme seg vekk.

 

Dersom du er motivert kommer du til å få et kjempeartig år i 2. Bataljon. Bare husk på å stå på hele tiden slik at du står fremst i køen når det er tid for å velge stillinger innad tropp/kompani. Du lærer utrolig mye om deg selv og andre mennesker når du bor og lever på denne måten. Samholdet man får i tropp/lag er helt unikt. Nå er jeg godt på vei i mitt år her oppe, og jeg angrer ikke ett sekund på at jeg søkte meg hit.

 

Viker for ingen!

Endret av fejten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...