Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen innspill til hva DU hadde gjort i min bilsituasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har en Opel Astra 1,6L 1996 modell som har vært en del kranglete det siste halvåret. Bilen er gått 195 000 km. På ca 194 000km byttet jeg termostat, vannpumpe og registerreim. Nye Continental sommerdekk som er kjørt en halv sesong. EU-godkjent ut 02.2012

 

Nå har det kommet enda et problem med min kjære venn. Det lekker olje fra skjøtet mellom toppakningen og toppen, slik at oljen renner sakte men sikkert ut i motorrommet og lukter brent olje når den kommer i kontakt med varme elementer. Kjølevesken minsker også litt og litt. Det har dannet seg grå-hvit grøt under påfyllingslokket og ved peilepinnen. Altså tyder det veldig på defekt toppakning. Har forhørt meg litt med noen verksteder om hva de skal ha for å skifte toppakning, og det ligger mellom 11 000 - 14 000 kr. Altså ca halvparten av bilens verdi.

 

Problemstillingen min er at jeg ikke riktig vet helt hva jeg skal gjøre. Jeg er utrolig glad i bilen min og kan egentlig ikke tenke meg et liv uten bil (selv om jeg har gått 2 mnd nå uten bilen helt uproblematisk). Særlig i ferier vil jeg ha bilen da jeg kjører mange langturer rundt om i Norge.

Jeg studerer og har noen år igjen å studere, og kan ikke akkurat si at jeg har noen god råd i og med at jeg lever på lånekassen. Å holde bilen mens jeg er student skal jeg nok klare ved å jobbe en/to dager i uka.

 

Hvis jeg bestemmer meg for å beholde bilen må jeg ut med 11 000-14 0000 kr, dvs alle feriepengene mine + det jeg får igjen på skatten + at jeg må låne noen kroner. I tillegg burde jeg ha 4-hjus kontroll pga jeg skiftet et endeledd. I tillegg må jeg ha nye vinterdekk når vinteren nærmer seg.

 

Selv om jeg må ut med en del tusenlapper til sammen, har jeg litt lyst til å beholde bilen. På den andre siden har jeg lyst til å ha litt penger for en gangs skyld, men det er jo ikke mange kronene jeg får for bilen nå? Et poeng er jo at jeg slipper forsikring, årsavgift, nye dekk, fremtidige reperasjoner osv. Planen er uansett å jobbe inn ca 15 000 i sommer og jobbet 1/2 dager når jeg begynner å studere igjen.

 

 

Dette ble langt og kronglete, men spørsmålet mitt er hva DU hadde gjort i min situasjon ut i fra det jeg har beskrevet ovenfor. Og det er en stor fordel om du er litt bilentusiast slik at du ser de gode tingene med å eie og kjøre en bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske enig med Tee-Zee. Jeg har akkurat samme bil i '95-modell og 1.8 liter og flere av symptomene (spesielt defekt topp-pakning) som du beskriver har jeg også. Riktignok er min runda 250 000 km og fra nå og av er jeg ikke lenger viktig på vask og bytter olje ved 20 000 km med billigste type osv. Jeg har fått feil som elnettet svikter ved at parklys og kjørelys bak venstre fungerer ikke lenger, kupelys er konstant på (= batteritømmer), forstillingskontroll må tas osv osv.

 

Så gjør som meg: Dette er ikke verdt det. Bilen er gammel. Drit i forstillingskontroll, det koster deg 1500 kr og dekka slites ut men de kaster du uansett. Drit i å bytte pakning. Vedlikehold den billig, kjør pent og vrak bilen når den er død. På den tiden kjøper du uansett en Nissan Micra for eksempel. Så sparer du jo bensin og forsikring også.

 

Drevet med Opel og spesielt Astraer (eier 2 stk per idag av totalt 4 Opeler her i huset) og ville gjort og gjør akkurat som jeg anbefaler deg selv.

Lenke til kommentar

Det er ett problem knyttet til det, nemlig at jeg må ha nye vinterdekk, og siden jeg er mye på fjellet om vinteren er jeg avhengig av at jeg kjøper dekk som virkelig duger. Da blir det fort rundt 3000,-

 

Jeg vet ikke helt om jeg vil legge enda mer penger i en bil med ødelagt toppakning og som jeg ikke vet hvor lenge holder ut.

 

Hmm.. Noe annet som går an er jo å selge bilen med ødelagt toppakning. Bruke pengene jeg får fra salget + pengene som skulle gått til ulike rep osv, til å kjøpe en annen bruktbil. Hvor mye tror dere jeg kunne fått for bilen pr dags dato? Har ABS, Airbag foran, varmeseter, motorvarmer, takluke, hengerfeste, takrails, et ok stereoanlegg + alt nevnt i førsteposten.

Lenke til kommentar

Det er jo absolutt noe å tenke over. Jeg er ikke veldig skrukyndig enda, men har nå en Haynes bok liggende hjemme hvor det skal stå forklart. Kunne faktisk vært litt morro og lest Haynes-boka og sett på toppakningskifte, men den ligger fire timer unna for øyeblikker. Er det ikke vedig mye arbeid?

 

En annen ting er vel at ulike deler kanskje må slipes så det blir ordentlig, uten at jeg vet så mye om det. Hvilke deler er det vanlig å slipe ved bytte av toppakning?

Lenke til kommentar

Om du skal kjøre den til den dør, så selg den i det minste for vrakpant istedet for å hugge den. Det finnes garantert noen mekanisk kyndige som vil kjøpe og fikse den. Ser virkelig ikke poenget med å hugge en bil som i prinsippet er fullt brukbar med litt penger og innsats. Du blir kvitt bilen for 1500,- uansett, og en kjøper har ikke grunnlag for å klage på noe som helst i etterkant.

Lenke til kommentar

Det er jo absolutt noe å tenke over. Jeg er ikke veldig skrukyndig enda, men har nå en Haynes bok liggende hjemme hvor det skal stå forklart. Kunne faktisk vært litt morro og lest Haynes-boka og sett på toppakningskifte, men den ligger fire timer unna for øyeblikker. Er det ikke vedig mye arbeid?

 

En annen ting er vel at ulike deler kanskje må slipes så det blir ordentlig, uten at jeg vet så mye om det. Hvilke deler er det vanlig å slipe ved bytte av toppakning?

 

Jeg tviler på at du trenger å slipe noe. Du må nesten åpne å se. Når det gjelder hvor mye arbeid det er bør du vartfall sette av en helg tenker jeg. Siden det er din første gang.

 

Det er absolutt noe å tenke over hvis du alikevel vurderer å hugge den. Da har du liksom ikke noe å tape. Men er ikke så vanskelig som alle skal ha det til

Lenke til kommentar

Om du skal kjøre den til den dør, så selg den i det minste for vrakpant istedet for å hugge den. Det finnes garantert noen mekanisk kyndige som vil kjøpe og fikse den. Ser virkelig ikke poenget med å hugge en bil som i prinsippet er fullt brukbar med litt penger og innsats. Du blir kvitt bilen for 1500,- uansett, og en kjøper har ikke grunnlag for å klage på noe som helst i etterkant.

Jeg kommer nok selge den som du sier, hvis jeg bestemmer meg for å kjøre den til den dør. Det vil jo mest sannsynlig være en bil med mange brukbare deler igjen, og kanskje et lite prosjekt for de som liker å skru.

 

Jeg tviler på at du trenger å slipe noe. Du må nesten åpne å se. Når det gjelder hvor mye arbeid det er bør du vartfall sette av en helg tenker jeg. Siden det er din første gang.

 

Det er absolutt noe å tenke over hvis du alikevel vurderer å hugge den. Da har du liksom ikke noe å tape. Men er ikke så vanskelig som alle skal ha det til

Hvordan kan jeg se om det trengs å slipes/planes når toppen er av?

Det frister veldig mye å prøve seg på å gjøre dette selv når jeg er ferdig med alle eksamener og sånn. Jeg får lese i Haynes-boka og se hva som står der når jeg er ferdig med eksamen.

 

 

 

Et annet alternativ jeg tenker en del på nå er å selge bilen for det jeg får for den. Hva ville dere gitt?

Deretter kjøpe en ny bil til 20 0000-30 0000

Lenke til kommentar

Du kan jo ta av toppen og se om den ser bra ut. Eventuelt ta med toppen til et verksted og se om de mener den må slipes. Skulle den måtte det så er det jo bare en brøkdel av kostnaden som verkstedet hadde tatt for hele jobben. Ta en titt i haynes boka samt sjekk Do-it-Yourself guider som finnes på nettet.. Du er ikke den første i denne posisjonen..

Lenke til kommentar

Hehe, trodde nesten det var meg selv som hadde skrevet trådstarte-inlegget.

Har selv Astra F 1993 1.6l 8v, med identiske feil. '

Bortsett at for meg får den motorstopp etter 10 minutter også.

Har/hadde samme problem med skum under oljelokket selv.

Er ikke sikker på om det er borte siden jeg ikek får kjørt den en lengre periode da den fortsatt får motorstopp etter 10 min.

 

Angånde bytte av toppakning. Jeg og fattern gjorde det på 2 dager i går og forigårs og vi er ikke akkurat mekanikere. Det var mye lettere enn jeg hadde trodd. Var lite som kunne gå galt om man var systematisk og fulgte haynes boka. Masse plass i motorommet var det å.

Hvis det er eneste store problemet vil jeg anbefale å gjøre det selv. Sette av en helg sammen med en kamerat. Koster deg rundt 2000 kr med alle utgifter regnet inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...