Gå til innhold

Winzip 14.5 sluppet


Anbefalte innlegg

Winzip. Er ikke det et sånt program fra tidlig 90 tall? Husker jeg brukte det for lenge siden, da det var gratis. Ikke prøvd det på lenge. Blitt noe bedre? Støtter det alle formater som winrar? Like hurtig?

Winzip har en lang historie ja (fra 1991). Det betyr ikke at det er dårlig av den grunn. Winzip har forresten aldri vært gratis, men piratkopieringen av det var nok ganske omfattende i perioden 95-2000.

 

Har prøvd 7-zip. Makan til møkkaprogram skal man lete lenge etter, støtter jo ingenting og kunne ikke gjøre noe som helst mer enn å pakke opp ned, så hvis man hadde en splittet fil så var man lost.

Støtter ingenting? Det kjører under Windows og Windows mobile, samt har kommandolinjemulighet fra både DOS, OSX, Linux og Unix. Akkurat samme OS-støtte som Winrar har.

 

7zip leser zip, tar, gz, bz, bz2, 7z, rar, lha, lhz, arj, cab og iso.

Winrar leser de samme formatene pluss ace. Altså minimale forskjeller i formatstøtte.

 

7zip støtter skriving til en rekke filformater: zip, tar, gzip, bzip2 og 7z (5 formater). Winrar støtter bare skriving til zip og rar (2 formater).

 

PeaZip støtter de samme formatene som 7zip pluss både skriving og lesing av ace.

 

7zip har stort sett de samme funksjonene som winrar: komprimering, shell integrasjon, passordbeskyttelse, filarkiver spredt over flere filer, selvutpakking, batch-jobber, unicode filnavn, kryptering av filnavn og innhold. Winrar støtter i tillegg reparasjon av skadede filer (til en viss grad selvsagt). Peazip støtter det samme som Winrar, inkludert reparasjon av skadede filer. Men det har til gjengjeld litt dårligere OS-støtte. "Bare" Windows + Linux + BSD.

 

Både Peazip og 7zip kan friste med tilgang til kildekoden (LGPL), prisen null kroner og null mas og reklame.

 

Med så sterke gratisprogrammer skjønner jeg ikke hvorfor du kan kalle det møkkaprogram, påstå at det ikke støtter noe og ikke kan gjøre noe annet enn pakke opp og ned. Programmene er fult på høyde med winrar, om ikke bedre (alt etter hvordan man vurderer viktigheten av rar-støtte opp mot gratis, fri for reklame/maset og LGPL.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg syns det er merkelig at det har vært så mange kommentarer hittils og ikke en eneste som nevner at WinZip er den eneste av de kjente alternativene (WinZip, WinRAR, 7Zip) som ikke støtter flere enn én kjerne. Dette er da det største problemet med WinZip (Spesielt når det er et program du må betale for).

 

For all del, fint med ribbon, men multitasking må til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bruker kommandolinje utgaven til 7z og (merkelig nok) eldgamle pkzipw. Har aldri hatt noe spes til overs for komp.programmer med GUI, synes det blir tungvindt.

Lenke til kommentar

Men støtter 7zip .rar? Det at .rar et såpass utbredt som det er gjør jo winrar til det eneste valget for meg. Jeg trenger kun støtte for 3 formater, og det er .zip, .rar, og .iso. Noe mer enn det bryr jeg meg ikke om. Programmet kan støtte 100 open source filtyper, men hva så?

 

@Tiltman

Snakker vi windows platformen nå? I så fall... sært...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men støtter 7zip .rar?

7zip leser zip, tar, gz, bz, bz2, 7z, rar, lha, lhz, arj, cab og iso.

Winrar leser de samme formatene pluss ace. Altså minimale forskjeller i formatstøtte.

 

7zip støtter skriving til en rekke filformater: zip, tar, gzip, bzip2 og 7z (5 formater). Winrar støtter bare skriving til zip og rar (2 formater).

@Tiltman

Snakker vi windows platformen nå? I så fall... sært...

Sært? Eksempel;

except (priv*.*) for f in (*.doc,*.pdf) pkzipw -add tilx %f

... Pakker alle *.doc og *.pdf filer i en gitt katalog inn i tilx.zip bortsett fra de som har navn som starter med priv

 

Ps; Jeg bruker 4NT.exe og ikke cmd.exe som shell

Lenke til kommentar

Ja leste posten sil simen1, men antar jeg blingset litt ettersom jeg ikke fant .rar inni der. Om 7zip støtter rar er det vel et dugandes alternativ ja.

 

Sa aldri at det var en dårlig idé, men selv syntes jeg det er langt lettere å markere filer og høyreklikke enn å gjøre det på den måten.

 

Hver sin smak som med alt annet antar jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...