Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jævlig lei av at foreldrene mine skal styre livet mitt!


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

 

Nå er jeg så JÆVLIG lei av at foreldrene mine skal bestemme hva faen jeg skal gjøre! Senest nå for en halvtime siden skulle en kompis av meg dra hjem, og jeg spurte om jeg kunne ta følge med han hjem og overnatte hos han. Svaret jeg får er: NEI. Jeg sier at jeg vil ha et ordentlig svar og de gidder faen ikke svare noe annet enn nei, på lang tid(10 min med intens diskusjon) etter 10 minutter sier de at de ikke skjønner vitsen med at jeg skal overnatte der. Jeg svarer helt ærlig at jeg skal bort til han for å snakke, ha det hyggelig og øve til prøven på tirsdag. Hvorfor klarer de ikke å skjønne det at det er for mitt eget beste?? Litt senere svarer de at de ikke har hilst på foreldrene hans og da vil de ikke la meg overnatte. BULLSHIT!! de har hilst på

hverandre på foreldremøter opptil flere ganger.. Det virker som im foreldrene mine bare vil være kjipe.. De har jo ingen gode argumenter!!

 

 

Det er også samme diskusjonen på alle andre ting. Jeg er dritt lei av at de skal styre livet mitt sånn at jeg får det kjipt. Neste gang jeg ikke får lov til noe så blir det bare å gi en lang faen og bare stikke..

 

Hvordan er lovene på dette området? De sa at jeg ikke var myndig (snart 16) og da at jeg ikke kan bestemme selv, men på en så liten ting?

 

En ting som er bestemt er at hvis de er kjipe mot meg, skal jeg være kjipe mot dem! Den gylne regel; du skal gjøre mot andre slik du vil at andre skal gjøre mot deg.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med noen gode argumenter, eller lover som sier at jeg burde få bestemme mer selv?

 

Er supertakknemlig for alle som svarer!!

 

-Mariofrans

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta foreldrene dine litt i forsvar. Foreldremøter er egentlig ikke en sammenkomst for å hilse på hverandre, men å høre på hva lærern har å si. Det er veldig begrenset hvor mye de får snakket sammen da.

 

Såvidt jeg vet kan foreldrene dine bestemme innetider osv. for deg helt til du har nådd den gyldne alder av 18.

Lenke til kommentar

Når det kommer til lover og slikt så har kun rett til å si din mening, men foreldrene som bestemmer.

 

Har du noen gang fått en saklig grunn til hvorfor de gjør det de gjør? Dersom ikke så krever du å få det neste gang dere havner i en diskusjon. Ikke gi deg til du får det.

Lenke til kommentar

Hei

 

Er far selv, men til yngre barn..

 

Som du skriver så er du ikke en gang 16 år? Hvordan tror du livet fungerer? Altså, hvordan skal du klare deg gjennom dagen/mnd/år

 

Betaler du kanskje "alle" regninger selv, det vil si, både mat, husleie, tlf, nett og alt annet som måtte følge med i hjemmet nå?

 

Faktisk, så kan foreldrene dine bestemme over deg, du er jo langt fra myndig.

 

Hvorfor skulle du, overnatte en lørdags kveld for å øve på prøve hos en kompis? Tror du foreldrene dine er helt "teite" eller? De har da såpass i hodet, att de skjønner jo att du ikke kommer til å øve på noen prøve en lørdags kveld hos en kompis? :)

 

Det skjønner vel du også?

 

Vi vet jo ikke hvordan du har vært mot dem heller, kanskje de også tenker att vi skal være kjipe mot deg også?

 

Nå vet jeg jo ikke om du er gutt eller jente.. men antar du er gutt :) Men hadde du vært jente så hadde jeg iallefall ikke latt min 15 årige jente overnatte hos en kompis, selv om dere skal øve på en prøve som først er på tirsdag :)

 

Les hele søndagen om så var.

 

Til slutt.. Du har ingen verdens ting å tjene på å rømme, du lager bare mere bekymringer for venner og familie. Bli hjemme og vær venner med foreldrene dine.

 

Ja jeg vet de kan være vanskelige (les min erfaring..) men sånn er livet, du kommer dit en gang du også. Noen må fortelle kidsa hvordan ting er.

 

Lykke til videre

 

M

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det med foreldremøter, men glemte å si at de har møtt kompisen mines foreldre på sommeravslutninger, juleavslutninger osv. Har gått i klasse med denne gutten siden starten av ungdomsskolen. Foreldrene er utenlandske og jeg har vært sammen med dem flere ganger. Hva er det som er så farlig med foreldre som i mitt syn har blitt hilst på? Isåfall hvis de ikke har hilst på hverandre hva er farlig med foreldre? Mistenker at foreldrene mine tror at de er noen perverse jævler som vil voldta meg.

Lenke til kommentar

At du ikke får lov til å gjøre hva du vil som 15åring er HELT normalt. Faktisk så blir stort sett alle 14-16åringer urettferdig behandlet.

 

Nå vet jeg ikke om du er gutt eller jente (med tanke på overnattingen), men det utgjør bare bakgrunnen til svaret, ikke utfallet.

 

Er du jente, er forklaringen nesten selv forsvarene(?) = sex

Er du gutt, er dem redd for at du skal ut og drikke eller lignende.

 

Jeg tviler på at du har noen lover som kan hjelpe deg i forhold til å slippe dine foreldres valg på dine vegne. Det skal finnes ordninger som gjør det mulig å flytte ut i ung alder, men jeg ville ikke anbefalt det. Det er tungt veldig økonomisk..

Lenke til kommentar

Hei

 

Er far selv, men til yngre barn..

 

Som du skriver så er du ikke en gang 16 år? Hvordan tror du livet fungerer? Altså, hvordan skal du klare deg gjennom dagen/mnd/år

 

Betaler du kanskje "alle" regninger selv, det vil si, både mat, husleie, tlf, nett og alt annet som måtte følge med i hjemmet nå?

 

Faktisk, så kan foreldrene dine bestemme over deg, du er jo langt fra myndig.

 

Hvorfor skulle du, overnatte en lørdags kveld for å øve på prøve hos en kompis? Tror du foreldrene dine er helt "teite" eller? De har da såpass i hodet, att de skjønner jo att du ikke kommer til å øve på noen prøve en lørdags kveld hos en kompis? :)

 

Det skjønner vel du også?

 

Vi vet jo ikke hvordan du har vært mot dem heller, kanskje de også tenker att vi skal være kjipe mot deg også?

 

Nå vet jeg jo ikke om du er gutt eller jente.. men antar du er gutt :) Men hadde du vært jente så hadde jeg iallefall ikke latt min 15 årige jente overnatte hos en kompis, selv om dere skal øve på en prøve som først er på tirsdag :)

 

Les hele søndagen om så var.

 

Til slutt.. Du har ingen verdens ting å tjene på å rømme, du lager bare mere bekymringer for venner og familie. Bli hjemme og vær venner med foreldrene dine.

 

Ja jeg vet de kan være vanskelige (les min erfaring..) men sånn er livet, du kommer dit en gang du også. Noen må fortelle kidsa hvordan ting er.

 

Lykke til videre

 

M

Er helt enig i det du sier, og det er nesten akkurat slik foreldrene mine har uttalt seg. Har kanskje formulert meg feil, men greia var å dra bort til han og så ha det hyggelig, legge seg og øve til prøve hele neste dag (søndag). Greia med å overnatte da vil være å kunne få øvd mer på prøven som er på tirsdag. Jeg kan ikke se noe feil i det..

Lenke til kommentar

At du ikke får lov til å gjøre hva du vil som 15åring er HELT normalt. Faktisk så blir stort sett alle 14-16åringer urettferdig behandlet.

 

Nå vet jeg ikke om du er gutt eller jente (med tanke på overnattingen), men det utgjør bare bakgrunnen til svaret, ikke utfallet.

 

Er du jente, er forklaringen nesten selv forsvarene(?) = sex

Er du gutt, er dem redd for at du skal ut og drikke eller lignende.

 

Jeg tviler på at du har noen lover som kan hjelpe deg i forhold til å slippe dine foreldres valg på dine vegne. Det skal finnes ordninger som gjør det mulig å flytte ut i ung alder, men jeg ville ikke anbefalt det. Det er tungt veldig økonomisk..

Er gutt. Hvis foreldrene mine er redd for at jeg skal ut og drikke eller lignende. Hvorfor sier de det ikke? Er lei av svar fra foreldre som bare er et "nei" eller at det ikke er noe vits.. Vil ha argumenter!

Lenke til kommentar

Når det kommer til lover og slikt så har kun rett til å si din mening, men foreldrene som bestemmer.

 

Har du noen gang fått en saklig grunn til hvorfor de gjør det de gjør? Dersom ikke så krever du å få det neste gang dere havner i en diskusjon. Ikke gi deg til du får det.

Det er det jeg prøver å si til dem. At jeg vil ha en saklig grunn til at jeg ikke får lov.

Lenke til kommentar

Foreldrene dine tror åpenbart at å overnatte hos andre gutter kan påvirke deg og gjøre deg homofil. Dette vil de ikke ha noe av siden det er svært ukristelig. Din eneste løsning er å rømme hjemmefra :thumbup:

 

Til alvor; Du kommer aldri til å få noen annen grunn enn "Slik er det". Typisk foreldre.

Endret av ArilC
Lenke til kommentar

Hmm, skal bruke dette argumentet! haha :D

 

Å rømme til de stedene jeg har lyst til er positivt og negativt. Rømmer jeg hjemmefra vil jeg kunne oppleve de kule tingene som jeg har lyst til. (i dette tilfellet se på film sammen med kompis og overnatte) Det som er dumt er at de straffer meg for det.

 

Jeg lever bare en gang, skal faen meg leve livet, ikke sitte sammen med foreldrene mine på en lørdagskveld..

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar

Er gutt. Hvis foreldrene mine er redd for at jeg skal ut og drikke eller lignende. Hvorfor sier de det ikke? Er lei av svar fra foreldre som bare er et "nei" eller at det ikke er noe vits.. Vil ha argumenter!

 

Hvis de hadde sagt det, hadde de vist at dem ikke stoler helt på deg + du hadde sikkert kommet med lovnader om at du ikke skal det. Også er diskusjonen i gang..

 

Bare la denne saken ligge. Ta det opp i morgen hvor du forklarer at du synes at begrunnelsen deres er for dårlig og lurer på den virkelige grunnen. HVIS det er tilfellet at foreldrene dine synes selv de ikke kjenner foreldrene til denne guttene kan du gi dem nummeret og be de invitere til middag og på denne måten faktisk bli kjent.

 

Foreldremøter og avslutninger av forskjellige slag er ikke de beste arenaene for foreldre å bli kjent da de som regel er orientert mot det egne barn produserer (tilbakemelding fra lærer, opptreden osv..)

Lenke til kommentar

De vil ikke si den egenlige grunnen, fordi den eneste grunnen de har mot det er at de ikke kjenner foreldrene (har enda ikke blitt voldtatt selvom jeg har vært der titalls mange ganger). Klarer ikke foreldre skjønne det at de må gi ordentlige svar og at man må få være sammen med kompiser og ha det morsomt?

 

Kan bli utrolig vanskelig å få lov til å dra på telttur i skogen i sommerferien ihvertfall.. Også det å sykle uten hjelm til skolen. (vet dette er usmart, men når mamma allerede ikke sykler med hjelm så er det rart. Har gått i 4 år på terrengsykling så vil vel si st jeg er bedre enn henne til å kontrollere sykkelen)

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar

snip

Oi, jeg er virkelig takknemlig for at jeg har foreldre som har gitt meg mer frihet enn som så. Jeg har riktignok opprettholdt tilliten, men jeg ser ikke hvorfor man skal nekte en overnatting hos en venn, uten å kunne oppgi en god grunn. Hva skader det om poden og en kamerat sitter noen timer utover kvelden og har det hyggelig, det være seg med dataspill eller annet?

 

Med mindre du har ikke har vist deg tilliten verdig gjennom tidligere oppførsel kan jeg ikke se noen grunn til å nekte slikt.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Jeg overnattet hos kompiser lenge før jeg ble 15.. Det er da ikke noe problem i det hele tatt. Hvis foreldrene til kompisen er hjemme blir saken bare enda dummere.

 

Har du vært mye i "trøbbel" før, Mariofrans?

Aldri vært i trøbbel! De sa at det var dårlig planlegning av overnattingsbesøket, men hva har det å si? Klokken var kvart over ti, og kunne tatt med meg en sovepose og tannbørste. Man trenger vel ikke planlegge et overnattingsbesøk hos en venn som bor 5 min unna flere dager i forveien?

Lenke til kommentar

Hei

 

Er far selv, men til yngre barn..

 

Som du skriver så er du ikke en gang 16 år? Hvordan tror du livet fungerer? Altså, hvordan skal du klare deg gjennom dagen/mnd/år

 

Betaler du kanskje "alle" regninger selv, det vil si, både mat, husleie, tlf, nett og alt annet som måtte følge med i hjemmet nå?

 

Faktisk, så kan foreldrene dine bestemme over deg, du er jo langt fra myndig.

 

Hvorfor skulle du, overnatte en lørdags kveld for å øve på prøve hos en kompis? Tror du foreldrene dine er helt "teite" eller? De har da såpass i hodet, att de skjønner jo att du ikke kommer til å øve på noen prøve en lørdags kveld hos en kompis? :)

 

Det skjønner vel du også?

 

Vi vet jo ikke hvordan du har vært mot dem heller, kanskje de også tenker att vi skal være kjipe mot deg også?

 

Nå vet jeg jo ikke om du er gutt eller jente.. men antar du er gutt :) Men hadde du vært jente så hadde jeg iallefall ikke latt min 15 årige jente overnatte hos en kompis, selv om dere skal øve på en prøve som først er på tirsdag :)

 

Les hele søndagen om så var.

 

Til slutt.. Du har ingen verdens ting å tjene på å rømme, du lager bare mere bekymringer for venner og familie. Bli hjemme og vær venner med foreldrene dine.

 

Ja jeg vet de kan være vanskelige (les min erfaring..) men sånn er livet, du kommer dit en gang du også. Noen må fortelle kidsa hvordan ting er.

 

Lykke til videre

 

M

Er helt enig i det du sier, og det er nesten akkurat slik foreldrene mine har uttalt seg. Har kanskje formulert meg feil, men greia var å dra bort til han og så ha det hyggelig, legge seg og øve til prøve hele neste dag (søndag). Greia med å overnatte da vil være å kunne få øvd mer på prøven som er på tirsdag. Jeg kan ikke se noe feil i det..

Da er det jo en smal sak å sette på vekkeklokka tidlig søndags morgen, sykle bort til kameraten din å få lest alt dere skal flere ganger. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...