Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jævlig lei av at foreldrene mine skal styre livet mitt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg overnattet hos kompiser lenge før jeg ble 15.. Det er da ikke noe problem i det hele tatt. Hvis foreldrene til kompisen er hjemme blir saken bare enda dummere.

 

Har du vært mye i "trøbbel" før, Mariofrans?

Aldri vært i trøbbel! De sa at det var dårlig planlegning av overnattingsbesøket, men hva har det å si? Klokken var kvart over ti, og kunne tatt med meg en sovepose og tannbørste. Man trenger vel ikke planlegge et overnattingsbesøk hos en venn som bor 5 min unna flere dager i forveien?

 

Det virker veldig urimelig. De må nok regnes som overbeskyttende.. Hvordan man hanskes med slike vet jeg ikke, men jeg hadde slått meg vrang! Men ikke gjør det enda, da. :)

 

Stå på ditt, krev en god forklaring og bruk fornuft så godt du kan.. Du har "rent rulleblad", det burde bety en god del. Nei, dæven, jeg aner ikke..

Lenke til kommentar

Fortsetter det slik er det bare å gjøre tingene uten å spørre. Større sjangs for at det funker da. Ringer de meg sier jeg bare at du stakk for å overnatte. Hadde tenkt til å dra på telttur med noen kompiser til sommeren, men hva er sjangsene for at dette går? 0. Forrige gang jeg hadde tenkt til å dra på telttur fikk jeg ikke lov pga at det er mye "rare" folk i skogen..

Lenke til kommentar

Tenkt på at det kan være helt andre grunner? At de sier nei fordi de ikke føler seg komfortable med å ta en slik avgjørelse på sparket? Fordi de ikke vil at foreldrene til kompisen din skal få overraskelsesbesøk halv elleve på kvelden? Eller at de bare ikke følte for å "gi etter" for et av dine innfall? Det finnes langt flere mulige grunner enn å nekte deg å ha det gøy ;)

 

Jeg synes alltid foreldre skal kunne oppgi et fornuftig argument for svarene sine. Samtidig synes jeg også unger skal gjøre som foreldrene sier, selv uten en fornuftig grunn. Du er 15 og har LANGT mindre erfaring og evne til å reflektere over ting og se sammenhenger enn foreldrene dine har.

 

Og å gi faen og stikke til kompisen din uansett rammer bare deg selv, så det vil jeg ikke anbefale ;)

Lenke til kommentar

Joda, det kan være et vell av grunner, men man skal ikke behøve å måtte tenke seg til disse selv.. Et svar, er ikke godt nok uten begrunnelse, og skal ikke følges. Hvor vanskelig er det å forklare hva man mener eller syns? Og hvis de vet noe av erfaring, hvorfor ikke dele dette med poden, slik at han også er bevisst på det?

 

Ingen skal blindt følge autoriteter, selv ikke barn og unge med strenge foreldre, det er slik man blir selvstendig.

 

Jeg syns denne saken er veldig enkel så lenge den bare baserer seg på ordet nei.

 

Og å gi faen og stikke til kompisen din uansett rammer bare deg selv, så det vil jeg ikke anbefale

 

Her er jeg helt enig, men "if all else fails"..

Endret av toro2
Lenke til kommentar

At du ikke får lov til å gjøre hva du vil som 15åring er HELT normalt. Faktisk så blir stort sett alle 14-16åringer urettferdig behandlet.

Urettferdig behandlet? Det er faktisk skummelt hvor mange idiotiske 14, 15 og 16-åringer det er i Norge og jeg skjønner foreldrene godt så lenge de ikke er overbeskyttende foreldre som gjør at ungene deres blir noen usosiale drittunger.

 

Foreldrene dine er sikkert zuperkjipe og alt det der trådstarter, men det hørest ikke ut som du planla et overnattingsbesøk i det hele tatt. Bare sann plutselig ut av det blå sa at du stikker og overnatter. Det i seg selv er forsåvidt greit, men du må bare finne deg i deres synspunkt til du er 18. Så lenge du ikke klarer å snakke deg til noe annet og snu på deres meninger, så klart. Få støtte av tanter, onkler osv.

 

Fyller selv 16 år senere i år som deg.

Endret av Raknes
Lenke til kommentar

Tenkt på at det kan være helt andre grunner? At de sier nei fordi de ikke føler seg komfortable med å ta en slik avgjørelse på sparket? Fordi de ikke vil at foreldrene til kompisen din skal få overraskelsesbesøk halv elleve på kvelden? Eller at de bare ikke følte for å "gi etter" for et av dine innfall? Det finnes langt flere mulige grunner enn å nekte deg å ha det gøy ;)

 

Jeg synes alltid foreldre skal kunne oppgi et fornuftig argument for svarene sine. Samtidig synes jeg også unger skal gjøre som foreldrene sier, selv uten en fornuftig grunn. Du er 15 og har LANGT mindre erfaring og evne til å reflektere over ting og se sammenhenger enn foreldrene dine har.

 

Og å gi faen og stikke til kompisen din uansett rammer bare deg selv, så det vil jeg ikke anbefale ;)

De sa at de syntes at kompisen min var en kjempehyggelig kar, og han hadde ringt hjem og snakket til foreldrene sine, og de sa det var helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...