Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av BMW E39 520i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå husker jeg ikke helt alle problemene med denne bilen, men det er jo første året den bilen var på markedet, så mange "barnesykdommer" som ble fikset på senere modeller. Typisk for disse motorene er toppen/toppakningen. Sjekk etter olje i kjølevæsken og omvendt. Se også etter mystisk mye hvit eksos. Hør om diffen lager ulyder ved bremsing på gir spesielt. Verdt å ta en naftest på en bil som er gått over 200 000 (forsåvet på alle biler) for å avdekke feil og mangler. Pleier også å være en del tikking på disse motorene, men ikke noe spesielt farlig. Er det mye, spesielt på varm motor kan dette tyde på veldig slitne ventilløftere og/eller delvis tette oljekanaler. Ellers alt det standarde som rust (obs kanaler, underkant av dører og bagasjeluke), servicehefte, ulyder ved kjøring spesielt på ugjevn vei og vis du har sjansen sjekk etter slark i hjullagre.

Men forhåpentligvis har eier tatt godt vare på den og ikke kjørt den hardt på kald motor ;)

Lykke til iallefall! Meget gode biler å kjøre dette, men du har ikke vurdert 525tds eller større bensinmotor? Disse er temmelig daffe å kjøre, pga høy vekt og bare 150 hk. Skjer absolutt intet før 4000rpm ... :p

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke helt alle problemene med denne bilen, men det er jo første året den bilen var på markedet, så mange "barnesykdommer" som ble fikset på senere modeller. Typisk for disse motorene er toppen/toppakningen. Sjekk etter olje i kjølevæsken og omvendt. Se også etter  mystisk mye hvit eksos. Hør om diffen lager ulyder ved bremsing på gir spesielt. Verdt å ta en naftest på en bil som er gått over 200 000 (forsåvet på alle biler) for å avdekke feil og mangler. Pleier også å være en del tikking på disse motorene, men ikke noe spesielt farlig. Er det mye, spesielt på varm motor kan dette tyde på veldig slitne ventilløftere og/eller delvis tette oljekanaler. Ellers alt det standarde som rust (obs kanaler, underkant av dører og bagasjeluke), servicehefte, ulyder ved kjøring spesielt på ugjevn vei og vis du har sjansen sjekk etter slark i hjullagre.

Men forhåpentligvis har eier tatt godt vare på den og ikke kjørt den hardt på kald motor ;)

Lykke til iallefall! Meget gode biler å kjøre dette, men du har ikke vurdert 525tds eller større bensinmotor? Disse er temmelig daffe å kjøre, pga høy vekt og bare 150 hk. Skjer absolutt intet før 4000rpm ... :p

 

525 tds har da dårligere aks enn 520`n. Ganske tragisk syns jeg, at en 2.5 turbo skal være saktere enn en 2.0 sugemotor. Kjør denne motoren riktig og den går slett ikke dårlig. Av allle motorer e39 er levert med er vel tds den jeg hadde holdt meg unna, mye trøbbel med disse og dyre reperasjoner ifm dyser og turbo. Bensinmotorene har også SÅ mye deiligere motorlyd med nesten et totalt fravær av støy. Slikt er faktisk litt viktig spør du meg, skal gå an å stå ved siden av bilen og snakke mens den går uten at man trenger å rope til hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten chip så går de som en kule. Men nå tenkte jeg egentlig på den med 170 hk (tenkte feil). Men er mye mer drivstoffgjerrig dieselene da, det var det jeg tenkte på. Min far har en 2004 525tds (altså 170-ish hkeren) chipper til over 200 og nesten 550nm. Bruker 0.7-0.8 på milen, kontra 520 som lett bruker 1.2-1.4

Lenke til kommentar

Må være 163 hesteren isåfall. Uansett heter ikke den tds. Og 2004 modell 525, da snakker vi helt andre priser enn 96 mod 520, som man får til 50 tusen. Etter mitt syn, er det ikke verdt å betale dobbelt så mye for bilen bare for at den bruker 2 desiliter mindre på mila. Gamle diesel er overpriset, diesel generelt egentlig. Man kan gjøre mange gode kjøp på sedanbiler med bensinmotor om dagen, da folk stort sett ikke vil ha dette (sikkert pga alle tror diesel er så utrolig bra). Stasjonsvogn og diesel, yey.

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Takk for svar!. grunnen til at jeg ikke vurderer større motor er nok prisen :/.

 

Ble litt usikker jeg nå. Som dere sier har 96 modellen sikkert endel barnesykdommer.

Jeg får ringe og spørre om jeg kan se på den. Sparke litt på dekka osv :p

 

Men det skjer ikke i natt så har dere fler tips setter jeg stor pris på det!

Lenke til kommentar

Takk for svar!. grunnen til at jeg ikke vurderer større motor er nok prisen :/.

 

Ble litt usikker jeg nå. Som dere sier har 96 modellen sikkert endel barnesykdommer.

Jeg får ringe og spørre om jeg kan se på den. Sparke litt på dekka osv :p

 

Men det skjer ikke i natt så har dere fler tips setter jeg stor pris på det!

 

 

kjøpte meg faktisk en 520i for rundt en måneds tid siden, 99 mod vell og merke.. men uansett; er svært fornøyd med kjøpet, bilen er en ren drøm å kjøre, jeg vil gå så langt som å påstå at komforten i denne bilen er på lik linje med mange nyere biler.. OG rekkesekseren er rå!

 

bilen har "bare" 150 hk på vell 1400 kilo ja!, MEN jeg lover deg at om du knepper et par hakk ned på giret så sparker det fint ifra, tilfredstillende for meg ihvertfall.

 

ang drifskostnader så stemmer det at bilen ikke er direkte billig i drift... men hva ofrer man ikke for litt gromlyd ;) bruker forresten rundt 0,8-1,1 liter på mila, dette på småkjøring... på langkjøring er jeg nede på 0,75 og da kjører jeg ikke sånn "suuuperforsiktig"

 

mitt tips til deg er: bilen bør ha servicehefte!!! er det dokumentert at bilen er tatt godt vare på så kan bilen gå mange km til. også hvem som har eid bilen før deg sier en god del om hvordan bilen er behandlet, hvertfall etter min oppfatning.. (kjøper heller bil fra en person i 40 årene enn bil eid av 20-åring)

 

sjekk også spesielt etter rust på bagasjeluke... min hadde litt rust der, men dette er som sagt en kjent svakhet med bmw-er fra denne tiden.. også sjekk etter rundt vinduer (gjerne på "bjelken" som går mellom sidevindu til sjåfør og passasjer)

 

dersom bilen er tilnærmet strøken og tatt godt vare på så er det så absolutt en bil å anbefale!!!

Lenke til kommentar

Hehe ja bmw koster penger å eie. BMW - Broke My Wallet.. :roll:

Sinnsykt gode biler, og lyden i sekserene er rå ja :D Såklart går de godt nok, men vis du kjører en 525 først så vil du garantert ikke trives i "bare" 150hk.. :p Men veier de ikke nærmere 1515 kg da? ;)

 

såvidt meg bekjent så er 1515 kg medberegnet sjåfør på 75(ca) kilo. rett meg om jeg tar feil... altså veier bilen i overkant av 1400kg ;) men drit i det...

 

ang. det du sier om at en ikke vil trives i en bil med "bare" 150hk...det du sier er altså at dersom en får kjøre en (EKS:) ferrari med 400 hk så vil en ikke trives med bare 192hk på en 525??

uansett dette med hk... i norge så er 150 hester mer en tilstrekkelig... veiene er ELENDIGE... avgiftene er helt på jordet.. og fartsgrensene...

 

men det er klart.. litt mere å skryte av med en 525 da... men mener nå til syvende og sist at det ikke er hk som skal avgjøre hvorvidt han skal gå for 520i eller ikke ;)

Lenke til kommentar

Hehe ser den. Alt etter behov ;) Jeg syns at de 116 jeg har i 3eren min er godt nok, men kunne gjerne hatt 318is motor på 143 hk :D

E34 525i veier iallefall 1515 uten fører. Ser at E39 520i veier 1496 uten fører :D

 

haha :!:

trodde den veide mindre... men viste det var et sted mellom 1400-1500kg ;)

 

 

318is motorene er jo ganske interessante da :) men er desverre langt mellom gode eksemplarer.. altså eksemplarer som ikke er "horkjørt" av ungdom...

Lenke til kommentar

 

bilen har "bare" 150 hk på vell 1400 kilo ja!, MEN jeg lover deg at om du knepper et par hakk ned på giret så sparker det fint ifra, tilfredstillende for meg ihvertfall.

 

Akkurat dette er jeg veldig enig med deg! De som sier at denne bilen går dårlig, de har ikke peiling. De må lære seg å kjøre bil, rett og slett. Skal man ha power fra en BMW sekser så girer man ikke på 3 tusen , så enkelt er det. Det må dras ut, og gires kjapt. Da går det mer enn godt nok, også med full bil (faktisk). Såvidt jeg vet er høyeste fartsgrense i Norge på 100, og denne bilen har ingen problemer med å overstige det ganske kjapt. Det er ikke motoren som avgjør om du mister førerkortet, det er hvertfall sikkert.

 

 

Lenke til kommentar

Joda 520 går sikkert greit nok det, men du må tyne den veldig hardt for å få noe ut av den. 525 kan du presse mindre og likevel går den meget godt. Er bare det jeg vil fram til. Jeg må tyne min veldig hardt for å få det til å gå som jeg vil, og da må jeg treffe perfekte punkt på effektkurven for å få det til å gå bra. Ja litt vanskelig å finne motorer som ikke er grisekjørt og misshandlet, men finnes nå noen på nett nå som virker ok :D Må gå rimelig bra med 143hk på 965kg + fører :D

Lenke til kommentar

Joda 520 går sikkert greit nok det, men du må tyne den veldig hardt for å få noe ut av den. 525 kan du presse mindre og likevel går den meget godt. Er bare det jeg vil fram til. Jeg må tyne min veldig hardt for å få det til å gå som jeg vil, og da må jeg treffe perfekte  punkt på effektkurven for å få det til å gå bra. Ja litt vanskelig å finne motorer som ikke er grisekjørt og misshandlet, men finnes nå noen på nett nå som virker ok :D Må gå rimelig bra med 143hk på 965kg + fører :D

 

Selvsagt går det mye bedre med 525. Men se nå på E39. Neste modell over B20 er B25, kalt 523. Disse finnes nesten utelukkende med automat (dessverre). De få B25 som finnes med manuell skal eier ha blodpris for. Så hvis du titter på en B20 til 50, og B25 til 80 tusen (dette er etter min mening veldig realistiske tall for denne modellen), så må man vel nesten selv vurdere om det er verdt å betale 30 tusen mer for B25 kontra den billige B20. Jeg tror de fleste klarer seg fint med en B20, og denne er også bra utvalg av på finn, mye å velge i. M52B20 gjør etter min vurdering en hederlig jobb i denne bilen. Ikke ekstatisk, men fortsatt tilfredsstillende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

går raskere fra 0-100 enn 525en jeg hadde ;) Er ikke alltid snakk om størst motor, men om vekten også. Ville ha en bensinvennlig bil fram til jeg begynner i lære og da er ikke noe bedre en gammel bmw :D

 

Wow, det sier vel litt om hvor tung E34 er, samt hvor dårlig automatkassen er. 

 

 

E30 er en ganske simpel bil da. Må være simpleste bilen jeg har kjørt, fullstendig strippet for komfort.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...