Gå til innhold

Oslo Bynett / Bredbåndsservice / Homebase - WTF?


Anbefalte innlegg

Har noen her på forumet nylig blitt tilknyttet Oslo Bynett / Bredbåndsservice / Homebase (velg selv) som nye kunder?

 

Kan dere i så fall dele deres erfaringer?

 

Går det like tregt på kundeservice som i utviklingen av selskapet og konstellasjonen "Oslo Bynett"?

 

Hvordan er tjenestekvaliteten, oppetid, feilrettingstid?

 

Eierne Pronea virker ikke som de helt vet hva de vil, eller så får det det ikke til, og bør kanskje la noen andre overta?

 

Satsningen "Oslo Bynett" har vært "real soon now" i flere år.

 

Skyldes dette udugelig avgått ledelse, eller er konseptet "Bynett" nå modent for revurdering - ikke mye "markedsplass" dette her, snarere en støvete rasteplass med et par jordbærselgere (Bredbåndssservice og Homebase) - hvor den første kun selger til faste kunder.

 

Noen som kjenner til bakgrunnen for hvorfor det går så inne hampen tregt å få et nytt tilbud på banen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen her på forumet nylig blitt tilknyttet Oslo Bynett / Bredbåndsservice / Homebase (velg selv) som nye kunder?

 

Kan dere i så fall dele deres erfaringer?

 

Går det like tregt på kundeservice som i utviklingen av selskapet og konstellasjonen "Oslo Bynett"?

 

Hvordan er tjenestekvaliteten, oppetid, feilrettingstid?

 

Eierne Pronea virker ikke som de helt vet hva de vil, eller så får det det ikke til, og bør kanskje la noen andre overta?

 

Noen som kjenner til bakgrunnen for hvorfor det går så inne hampen tregt å få et nytt tilbud på banen?

 

Hei!

 

Jeg flyttet inn i et borettslag tilknyttet Bredbåndsservice for ikke mange ukene siden. 100 mbit linjen ble levert når den skulle, og jeg har ikke hatt noen form for problemer med den. Ytelsen er intet mindre enn himmelsk! :)

 

Tok for moroskyld kontakt med Pronea for en status på hvordan bynettet ligger an i løypa, men de hadde ikke så mye konkret å komme med:

 

"Da vi tidligere kjøpte opp bla Bredbåndsservice, var målet at Bredåndsservice skulle bli som vårt eget bygde Bynett.

 

Per nå må vi innrømme at hva som skjer med nettet fremover, i form av innhold, om vi skal levere Internett som i dag, eller om det skal bli et åpent Bynett som i Tromsø, er uklart."

 

Kunne jo selvfølgelig vært artig med et enda bredere tilbud, men ser ihvertfall ikke ut til at det vil dukke opp umiddelbart..

 

Daniel

Lenke til kommentar

Takk, mitt inntrykk er at de fremdeles ikke helt vet hva de vil med oppkjøpet av selskapet.

 

Det virker ikke spesielt trygt å tegne avtale med et selskap med eiere som har en så uklar strategi.

 

Fatter ikke at de ikke tar bedre vare på selskapet de har investert i.

 

De må i det minste kunne tilby en god TV-pakke sammen med internettaksessen for å konkurrere med de andre, om det er "Bynett" eller ikke bryr vel den jevne bruker seg mindre om - men har de kun internett som tilbud blir de langsomt utkonkurrert.

 

Folk vil tross alt ha TV noen år til - og trenden er en leverandør på alt, ikke en dedikert leverandør av internettaksess og en annen til TV.

 

 

Men fint at det produktet andre har bygget opp fremdeles fungerer. Andre jeg kjenner som også er tilnkyttet BBSE hevder også at det er raskt og stabilt, men at kundeservice virker noe underbemannet hvis det først oppstår noe feil.

 

 

Men kanskje det er håp: Ser at Hafslund har beholdt eierskapet til fiberen som BBSE bygger sitt produkt på, og de har jo har startet samarbeid med NextGenTel i Oslo. Hvor lang tid tar det før de går etter BBSE-kundene og tilbyr NGT/Hafslundløsning tro?

 

Kanskje det er avtalt en karantenetid, men den varer neppe mer enn 5 år. Oppkjøpet skjedde vel for snart 2 år siden, og da er det vel bare å vente. *sukk*

Lenke til kommentar

 

Det virker ikke spesielt trygt å tegne avtale med et selskap med eiere som har en så uklar strategi.

 

Men kanskje det er håp: Ser at Hafslund har beholdt eierskapet til fiberen som BBSE bygger sitt produkt på, og de har jo har startet samarbeid med NextGenTel i Oslo. Hvor lang tid tar det før de går etter BBSE-kundene og tilbyr NGT/Hafslundløsning tro?

 

Er nok ikke helt like skeptisk som deg. Infrastrukturen er jo beviselig god og velfungerende, noe som er det viktigste for meg. Jeg er heller ikke spesielt redd for at en eventuell fremtidig strategi av enten nåværende eller ny eier skal resultere i helt andre produkter og priser, all den tid de er innarbeidet over så lang tid.

 

Men det er litt pussig at et så glimrende, eksisterende nett i år ut og år inn blir liggende der omtrent som en spøkelsesby. En skulle tro at det bare var å kline til med fristende produkter. (Ja, jeg kunne fort latt meg lure og justert dietten i retning av knekkebrød).

 

Hm, så Hafslund eier fortsatt infrastrukturen? Fiffig. Ja, da er det lov å håpe!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er litt forskjell på de vurderinger man må gjøre på vegne av hele borettslaget kontra det å være en enkeltkunde av BBSE hvis nettet ligger der fra før.

 

Borettslaget har Get som leverandør i dag, og uansett hva jeg måtte mene om kvaliteten på det de leverer, har de i hvert fall tre tjenester i en kabel: Internett-aksess, TV og telefon.

 

Det er ikke en gang aktuelt å vurdere en fiberbasert leverandør som ikke leverer Digital-TV, selv om internett-aksessen er overlegen alle andre.

 

Det er kun telefon- og koakskabel i huset, og ska man bruke noe annet må det strekkes nytt og monteres utenpå vegger o.l. - skal man så kun bruke den kabelen til en ting er det helt høl i huet spør du meg.

 

Men jeg konkluderer at Pronea heller ikke vet hva de vil med BBSE, slik Hafslund heller ikke gjorde.

 

Foreslår at NextGenTel byr på nettet, så kan de bruke det som basis for å etablere et aktivt fibertilbud i Oslo, og redusere kundeflukten.

 

NextGenTels fibersatsning her i dag er jo enda mer apatisk enn BBSEs - de er leveringsdyktige i ett borettslag - woo hoo!

Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på de vurderinger man må gjøre på vegne av hele borettslaget kontra det å være en enkeltkunde av BBSE hvis nettet ligger der fra før.

 

Borettslaget har Get som leverandør i dag, og uansett hva jeg måtte mene om kvaliteten på det de leverer, har de i hvert fall tre tjenester i en kabel: Internett-aksess, TV og telefon.

 

Det er ikke en gang aktuelt å vurdere en fiberbasert leverandør som ikke leverer Digital-TV, selv om internett-aksessen er overlegen alle andre.

 

Det er kun telefon- og koakskabel i huset, og ska man bruke noe annet må det strekkes nytt og monteres utenpå vegger o.l. - skal man så kun bruke den kabelen til en ting er det helt høl i huet spør du meg.

 

Men jeg konkluderer at Pronea heller ikke vet hva de vil med BBSE, slik Hafslund heller ikke gjorde.

 

Foreslår at NextGenTel byr på nettet, så kan de bruke det som basis for å etablere et aktivt fibertilbud i Oslo, og redusere kundeflukten.

 

NextGenTels fibersatsning her i dag er jo enda mer apatisk enn BBSEs - de er leveringsdyktige i ett borettslag - woo hoo!

 

Fiber satsning er ikke en enkel sak, etter det jeg har fått med meg så har NGT satset i første omgang i Øvre Eiker, Bjugn og Rissa.

Tipper nok at det krever en del å satse i Oslo sentrum, der det koster vanvittig mye å bygge ut.

Når jeg ser på avtalen de har i dag på det "ene" borettslaget så er det ganske stort borettslag med 750 leiligheter.

 

http://www.pecunia.no/index.php?id=41

 

Håper det blir mer utbygging fortløpende på fiber :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tipper nok at det krever en del å satse i Oslo sentrum, der det koster vanvittig mye å bygge ut.

Når jeg ser på avtalen de har i dag på det "ene" borettslaget så er det ganske stort borettslag med 750 leiligheter.

 

Ja, men så er også Oslo Sentrum byen full av tilgjengelig sort fiber fra Hafslund, og det er ingen sak å leie noen meter fiber mellom to punkter for å mate f.eks. ett helt kvartal hvis man har internkablingen på plass, eller leie fiber, sette opp en POP, og trekke kabel kun til de som er interessert (slik det ser ut som de gjør i Grønlandskvartalene)

 

Når man får mange nok i ett område kan man jo så grave litt selv for å spare på sikt. :)

 

Det er vel nettopp slik bl.a. Dataguard og andre tilbyr fiberbasert tilgang i Oslo.

 

Det jeg stusser på er at selskapet bak Oslo Bynett ikkehar beholdt eierskapet til de gamle BBSE-fibrene, men latt Hafslund beholde dette. Hvis de så hverken skal være infrastruktur-eier eller tjenesteprodusent, hvilken rolle skal de da egentlig ha i sammenhengen?

 

Fremleie av tilgang til et leid fiberpar?

 

Tipper det finnes en klausul i avtalen om at Hafslund skal ligge unna fibrene en viss tid (5 år) - og da blir jeg bare enda mer i tvil om hva Pronea egentlig vil med Bredbåndssservice på sikt, og hvorfor de ikke rører på seg.

 

Har de kjøpt katta i sekken?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå ser det ut til at det skjer ting; www.bynett.net

 

På nettsidene står det å lese: "I desember 2008 kjøpte Pronea selskapene Nittedalsnettet as og Bredbåndsservice as fra Hafslund Telekom. Selskapene leverer fiberbaserte bredbåndstjenester i østlandsområdet, og er nå en del av Proneas privatsatsning - Bynett.."

Endret av danjah
Lenke til kommentar

Og nå viser jammen bbse.no til bynett.net, gitt.. Innloggingsinfo fra førstnevnte funker også. Så da er det bare å sitte og refreshe siden i påvente av nye tjenester, og kanskje ta seg en matbit innimellom slagene.. :D

Endret av danjah
Lenke til kommentar

Og nå viser jammen bbse.no til bynett.net, gitt.. Innloggingsinfo fra førstnevnte funker også. Så da er det bare å sitte og refreshe siden i påvente av nye tjenester, og kanskje ta seg en matbit innimellom slagene.. :D

 

Skal vi se, de brukte 2 år på å oppdatere nettsidene til BBSE, skal vi si 2 år til før det er nye tjenester i nettet, som f.eks. digital-TV?

 

Så vidt jeg kan se er det eneste de har gjort, å engasjere en skoleelev til å lage nye nettsider med clipart fra en billedbank, samt tilrettelegge for en ansvarsfraskrivelse hvis noe går galt ved å dele det opp i to lag, "nettleverandør" og "tjenesteleverandør".

 

Så Bredbåndsservice er blitt "leverandør" til Oslo Bynett, begge med samme eier, på en markedsplass med én aktør som heter det samme som før, tilbyr det samme som før, og koster det samme som før.

 

Ser også at Oslo Bynett er i gang med et konsept hvor de ønsker å unngå etablering av et (kostbart?) salgsapparat ved at de vil engasjere privatpersoner og idrettslag til å gjøre salgsjobben for dem - ved å innføre konseptet Ambassadør (!) siden de ikke kan kalle dem selgere, da de ellers må betale lønn eller honorar.

 

Hvem vet, kanskje Ambassadørene får noen peanøtter for bryet også.

 

Jeg synes idrettslag skal holde seg til å lempe møbler, selge doruller, rydde lagerhaller og tilsvarende, at de skal engasjeres for å pushe fiber til kunder i Oslo synes jeg høres helt fjernt ut.

 

Mener de virkelig at dette skal være alternativet til konkurrentenes salgskorps i Oslo, ønsker jeg bare lykke til og satser på at BBSE-nettet får en ny eier innen 6-12 måneder.

 

Til og med bruktbutikken på hjørnet hos oss har jo større ambisjoner enn dette, og gjør i det minste et forsøk på markedsføring ved å sette ut en plakat på gata og annonsere i lokalpressen.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil på det sterkeste fraråde å kjøpe tjenester fra disse. Har hatt det nå et par mnd gjennom borettslaget, og det har vært masse trøbbel for flere av leilighetene. Kundeservicen er forferdelig dårlig, bruker ethvert påskudd til å skylde på hverandre og jeg må sitte i kø hos alle tre parter for å nøste opp i det. Installasjonen ble forsinket, urettmessige fakturaer som går til inkasso fordi de ikke greier/vil stoppe dem, svarer ikke på henvendelser via 'kundeservice'-sidene, etc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil også advare mot Pronea. Jeg har vart kunde i nittedalsnettet som i mange år og etter proneas oppkjøp har kundene rømt til andre tilbydere.

De har ingen kontroll på endringer, og varsler aldri om arbeide som vil berøre kundene.

De har en utilgjengelig kundeservice, og har ikke noe verktøy for å handtere saker. Fikk aldri noe saksnr ved problemer, og ble de tilfeldigvis fikse fikk jeg aldri tilbakemelding.

Mitt kundeforhold er tynnslitt, og preget av dårlig tjenestekvalitet, elendig kundeservice, samt feilfakturering.

 

Nå bare et år etter at pronea kjøpte opp nittedalsnettet med store ord og visjoner, har de nå rømt skipet og solgt oss videre til homebase.

 

En falitterklaring fra et selskap som skryter av a ligge i front, og med visjoner om a levere i alle store norske byer..

Lenke til kommentar

Jeg vil også advare mot Pronea. Jeg har vart kunde i nittedalsnettet som i mange år og etter proneas oppkjøp har kundene rømt til andre tilbydere.

De har ingen kontroll på endringer, og varsler aldri om arbeide som vil berøre kundene.

De har en utilgjengelig kundeservice, og har ikke noe verktøy for å handtere saker. Fikk aldri noe saksnr ved problemer, og ble de tilfeldigvis fikse fikk jeg aldri tilbakemelding.

Mitt kundeforhold er tynnslitt, og preget av dårlig tjenestekvalitet, elendig kundeservice, samt feilfakturering.

 

Nå bare et år etter at pronea kjøpte opp nittedalsnettet med store ord og visjoner, har de nå rømt skipet og solgt oss videre til homebase.

 

En falitterklaring fra et selskap som skryter av a ligge i front, og med visjoner om a levere i alle store norske byer..

 

Så ikke nok med at de ikke ser ut til å ha evnen til å bygge ut en eneste meter i Oslo, men de klarer heller ikke å ta vare på de kundene de har?

 

Artikkel fra lokalavisen

 

Hvem vil være ambassadør for noe slikt?

 

Bynett Schmynett! Nei, håper BBSE-nettet overlates til noen andre som vet hva de holder på med, og som ikke bare kommer med tomme løfter og tåkeprat.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan jo som Nittedalsnett bruker kaste meg på denne tråden her jeg også.

Vi fikk en liten periode under Pronea vi også, nå har vi Nittedalsnett kunder blitt kastet litt hit og dit da, først var det Nittedalsnettet + Hafslund Telekom som bygget ut fiber i lokalområdet, så trakk Hafslund seg helt ut, så byttet Nittedalsnettet eiere rett før de kastet inn håndkle og vi ble kastet over til Pronea som ingen av oss hadde hørt noe som helst om.

 

Det hele gikk nokså smertefritt, nettlinja har det vært fint lite problemer med disse nesten 3årene, det har vært noe ymse ala plutselig ligger opphastigheten på 1 / 3 av det vi betaler for og litt sånt, men generelt veldig lite nede tid hvertfall!

 

Fikk aldri noe godt inntrykk av Pronea, sendte dem en haug av e-post da vi ønsket å få satt opp en egen fiberlinja til kjelleretasjen og lurte på hva dette ville koste, om vi da måtte betale for full etablering nok engang.. Dette tok det måneder før de i det hele tatt svarte meg, og svarene var forskjellig hver gang.

Nei kundeservicen var ikke allverden, den var mer ikke-eksisterende enn noe annet.

 

 

Så bortsett fra veldig ustabil IP-telefoni så har det vært lite problemer med Pronea, men hva i allverden som skjedde med at de skulle få oss inn i Oslo Bynett greiene deres osv.. aner jeg ikke, for helt ut av det blå fikk vi Nittedalsnett brukere beskjed om at Pronea har kastet oss videre til Homebase som nå skal ta seg av all drifting av Nittedalsnettet.

 

Og Homebase har jeg ikke mye positivt å si om, null kundebehandling, laver TV-kvalitet og elendig programvare som gjør at dekodere som Altibox får til å fungere helt fint fungerer som sirup med Homebase sin programvare..

 

 

 

Selv håper jeg på å kunne bytte over til en eller annen Altibox leverandør som ser ut til å være det mest stabile og prisgunstige per dags dato, Telenor leverer også en bra pakke for tiden men det koster jo absurd mye sammenlignet med konkurrerende alternativer.

 

I motsetning til Altibox hvor jeg enda ikke har hørt om misfornøyde kunder, så har jeg til gode å finne noen som er fornøyd med Homebase.. Nå finnes det knapt noen som bruker Homebase, og det av god grunn.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...