Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kreve prisavslag for manglende xenon?


Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en peugeot 307SW usett fra forhandler (ikke peugeotforhandler, men Volvoforhandler). Fikk opplyst i annonsen på FINN at bilen var utstyrt med XENON og fikk dette også med i kontrakten. Bilen ble sendt med tog til meg, og jeg oppdager nå at det ikke er Xenon på bilen! Kun "jukse-xenon" som ser ut som ordentlig xenon (orginalt fra fabrikk)

 

Jeg synes jeg burde få refundert deler av kjøpesummen siden jeg har betalt for noe jeg ikke har fått. Noen som vil antyde hvor mye jeg bør kreve?

 

Ps, moderator, hvis dette emnet passer bedre i en annen kategori, vennligst flytt! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Kjøpte en peugeot 307SW usett fra forhandler (ikke peugeotforhandler, men Volvoforhandler). Fikk opplyst i annonsen på FINN at bilen var utstyrt med XENON og fikk dette også med i kontrakten. Bilen ble sendt med tog til meg, og jeg oppdager nå at det ikke er Xenon på bilen! Kun "jukse-xenon" som ser ut som ordentlig xenon (orginalt fra fabrikk)

 

Jeg synes jeg burde få refundert deler av kjøpesummen siden jeg har betalt for noe jeg ikke har fått. Noen som vil antyde hvor mye jeg bør kreve?

 

Ps, moderator, hvis dette emnet passer bedre i en annen kategori, vennligst flytt! :)

 

 

Absolutt!!!

 

De selger en vare som igjen er brukt, men "selgern" eller personen som har lagt inn annonsen har lagt ved "Xenon" noe som meste parten på biler har den dag i dag, jeg ville tatt en tlf til forhandleren å krevd ett passende svar på hvorfor annonsen er feil, gjærne "copy paste" den på pcen din så du kan ta det med forhandleren/selgeren.

 

Når det kommer til pris kan du jo få til en orginal forhandler å få en pris på hvor mye det vil koste, å hvor mye delene ligger på + jobb. Scan det prisoverslaget på pcen å send som ett vedlegg i mail sammen med orginal annonsen(om den ikke er fjernet) så tror jeg de ordner seg nok:D

 

Feil er en feil, å må rettes oppi, uanz størrelse å pris.

 

Trez:D

Lenke til kommentar

Hei.

Kjøpte en peugeot 307SW usett fra forhandler (ikke peugeotforhandler, men Volvoforhandler). Fikk opplyst i annonsen på FINN at bilen var utstyrt med XENON og fikk dette også med i kontrakten. Bilen ble sendt med tog til meg, og jeg oppdager nå at det ikke er Xenon på bilen! Kun "jukse-xenon" som ser ut som ordentlig xenon (orginalt fra fabrikk)

 

Jeg synes jeg burde få refundert deler av kjøpesummen siden jeg har betalt for noe jeg ikke har fått. Noen som vil antyde hvor mye jeg bør kreve?

 

Ps, moderator, hvis dette emnet passer bedre i en annen kategori, vennligst flytt! :)

 

Hva med avslag tilsvarende hva Xenon koster som tilleggsutstyr? Eller at de bytter ut lyktene (og nødvendig elektronikk) til Xenon? Eller heve kjøpet. Jeg vil iallfall kalle det en vesentlig mangel, helt klart. Det er i mine øyne (bokstavelig talt!) sikkerhetsutstyr, ikke bare noe fjas og dill.

Du må selv finne ut hvor mye du vil ha Xenon. Om det er verdt å heve kjøpet.

Du kan fort ende opp med at du trenger advokat. Sjekk med forsikringen din, om den vil dekke advokat i dette tilfellet, evt om du har NAF medlemskap eller annet som kan dekke kostnader.

Er forhandleren seriøs, så legger de seg flate og er åpen for forslag, innen rimelighetens grenser. Mener at noen kjøpekontraker er slik at forhandler kan kreve kjøpet hevet, om de mener uenigheten blir for mye arbeid for de....

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Finnes det jukse Xenon fra fabrikk? Forklar nærmere.

Jeg synes du kan kreve rundt 20,000 som er det det koster å kjøpe nytt.

 

Jukse xenon er tydeligvis vanlig halogenpærer montert slik at det ser ut som xenon! se feks bilde i denne. finn annonsen

 

Tenke å undersøke litt før jeg tar kontakt med selger... Merkeverkstedet har bekreftet at denne modellen ikke leveres med xenon.

Lenke til kommentar

Finnes det jukse Xenon fra fabrikk? Forklar nærmere.

Jeg synes du kan kreve rundt 20,000 som er det det koster å kjøpe nytt.

 

Jukse xenon er tydeligvis vanlig halogenpærer montert slik at det ser ut som xenon! se feks bilde i denne. finn annonsen

 

Tenke å undersøke litt før jeg tar kontakt med selger... Merkeverkstedet har bekreftet at denne modellen ikke leveres med xenon.

Skjønner ikke helt hva du mener med jukseXenon. Det bildet du lenker til viser en helt ordinær linselykt, som har vært brukt på biler i mange år, lenge før det ble aktuelt med xenon.

Håper for din del at det er ikke er dette grunnlaget du bruker for å klage på manglende xenon på din nyinnkjøpte bil :new_woot:

Lenke til kommentar

Finnes det jukse Xenon fra fabrikk? Forklar nærmere.

Jeg synes du kan kreve rundt 20,000 som er det det koster å kjøpe nytt.

 

Jukse xenon er tydeligvis vanlig halogenpærer montert slik at det ser ut som xenon! se feks bilde i denne. finn annonsen

 

Tenke å undersøke litt før jeg tar kontakt med selger... Merkeverkstedet har bekreftet at denne modellen ikke leveres med xenon.

Skjønner ikke helt hva du mener med jukseXenon. Det bildet du lenker til viser en helt ordinær linselykt, som har vært brukt på biler i mange år, lenge før det ble aktuelt med xenon.

Håper for din del at det er ikke er dette grunnlaget du bruker for å klage på manglende xenon på din nyinnkjøpte bil :new_woot:

 

Jeg legger til grunn "xenon" i annonseteksten og kontrakten... men har aldri hatt xenon på noen av bilene mine, så jeg trodde disse vanlige lyktene var xenon... ser i mine øyne ikke "normale" ut...

 

Uansett, poenget er jo at jeg har betalt for xenon og ikke fått det, og lurer på hvor mye jeg skal kreve i avslag. Er i utgangspunktet ikke interessert i å ettermontere xenon, vil heller ha prisavslag.

Lenke til kommentar

Ja, de var veldig vanlige før man fikk mer avanserte reflektorer og bilmoten ga plass til større frontlys.

 

Det enkleste er vel og finn en nogenlunde sammenlignbar bil hvor man kunne få xenon og se prisforskjellen på brukte biler, eventuell spørre en forhandler og høre hva de mener de er verd.

Lenke til kommentar

Jeg har klagd på bil som ble annonsert med ESP og xenonlys. Var en lang prosess som involverte både Forbrukerrådet, Forbrukertvistutvalget, og til sist namsfogden i Asker og Bærum. Dette var en 2001 modell Audi A3, og der ble prisavslaget for manglende annonsert utstyr satt til 10 000,- kroner.

 

Send et brev hvor du gjør det klart at du ønsker å reklamere på kjøpet, med henvisning til forbrukerkjøpsloven § 16 c, om at varer skal være i samsvar med selgers markedsføring. Så kan du ta det derfra..

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For det første, det er prosjektorlykter du snakker om. De styrer lyset vha linsen, ikke reflektoren. Dette er vanlig på nyere biler. "Xenon"(HID) slik du omtaler det, er kun selve pæren(med trafo og tenner).

 

For å få lovlig HID på en bil, må den originalt ha montert høyttrykkslyktespylere og automatisk lyktejustering. Har ikke bilen det, er det ulovlig med HID.

 

Altså, om de har sagt at bilen har lovlig HID, må bilen være iht overnevnte krav. Ulovlig HID er kun pæra og en ballast(en boks med ledninger). Om du følger ledningen fra pæra og ser en boks, har du ikke noe du skulle ha sagt, for da har bilen HID. Ikke lovlig, men HID nevertheless.

 

Du kan også se på selve pæra om den er HID eller halogen.

 

HID

post-108681-1273353775,0146_thumb.jpg

Halogen

post-108681-1273353770,9554_thumb.jpg

 

Sjekk pæra di, er den som den øverste, kan du glemme prisavslag. Er den som den nederste, begynner du og samle all dokumentasjon og går til sak.

 

Det er praktisk talt umulig å få godkjent en bil med ettermontert HID, så du kan nok glatt få 20-30k avhengig av prisen på bilen.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Det du ser øverst der er ikke ei lovlig HID-pære, det er såvidt jeg kan se brenner fra DxS montert på H7-sokkel.

 

Dette er de lovlige:

 

D1S

post-19072-1273404685,7214_thumb.jpg

 

D2S

post-19072-1273404575,9559_thumb.jpg

 

D1R

post-19072-1273404562,8733_thumb.jpg

 

D2R

post-19072-1273404608,5231_thumb.jpeg

 

I tillegg kommer D3 og D4 som ser ut som henholdsvis D1 og D2, bare at de er kvikksølvfrie. De er lyskompatible, men krever en annen tennkrets (for D4) og annen ballast (D3 og D4).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jaja, det er sant. Men allikevel irrelevant. Poenget var at OP lurte på om h*n kunne klage, og ettersom han ikke gir inntrykk av å vite hva HID egentlig er, så ga jeg han en enkel måte å finne ut hva slags pære han har. Har den en "pinne" ved siden av "glasset", er det HID. Har den ikke det, er det halogen(eller LED).

Lenke til kommentar

Det er jo helt feil. Xenonlys(eller HID, som det egentlig heter), er en beskrivelse av pæren. Selger plikter riktignok å fortelle at den ettermonterte HID-pæra er ulovlig, men HID er HID uansett hvordan du vrir og vender på det. (Og HID = xenon)

Hæh? En beskrivelse av pæren? Det tror jeg jaggu ikke mange (som vet hva forskjellene er) vil være enig med deg i. Om det opplyses at et kjøretøy har Xenonlys/HID, og det er snakk om en bilmodell som naturlig kunne hatt denslags utstyr (altså ikke en gammel Sierra...) må en kjøper kunne forvente at det snakkes om et godkjent oppsett. Husk at vi her snakker om et kjøretøy som er solgt gjennom forhandler, IKKE solgt av en Johnny-Harry på 18 år som driter 10-0 i alt som heter lover og regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...