Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

ååååååååååååå, du er så jævlig heldig. Flygeleder er drømme jobben min. Er stygt redd jeg ikke har de egenskapene man trenger som flygeleder. Er jo 3-4 år til dette er aktuelt for meg, men er jo ikke mulig å ''lære'' seg noen av disse egenskapene. Skal hvertfall prøve når den tiden kommer. Tror dette kunne vært den perfekte jobben for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går jo i klasse med andre folk fra Norge som tar samme flygelederutdanningen. Og året i USA er forsåvidt heller ikke det største problemet, men heller om hvordan det blir i årene fremover... Jeg har jo bundet meg i 5 år til Avinor nå. Lurte bare på om det er nerver og om noen andre har følt deg sånn.

 

For min del er det nok ikke noe problem å flytte på meg, dette er jo noen man må tenke på når man søker og evt. kommer inn, at om man ikke kunne tenke seg å flytte, så er kanskje ikke dette noe for deg.

Lenke til kommentar

Jeg går jo i klasse med andre folk fra Norge som tar samme flygelederutdanningen. Og året i USA er forsåvidt heller ikke det største problemet, men heller om hvordan det blir i årene fremover... Jeg har jo bundet meg i 5 år til Avinor nå. Lurte bare på om det er nerver og om noen andre har følt deg sånn.

 

For min del er det nok ikke noe problem å flytte på meg, dette er jo noen man må tenke på når man søker og evt. kommer inn, at om man ikke kunne tenke seg å flytte, så er kanskje ikke dette noe for deg.

For min del var det heller ikke noe problem å flytte på meg for et år siden, men man forandrer jo meninger på ting. Uansett så lurer jeg bare på om de som er i USA nå følte det samme.

Lenke til kommentar

Jeg går jo i klasse med andre folk fra Norge som tar samme flygelederutdanningen. Og året i USA er forsåvidt heller ikke det største problemet, men heller om hvordan det blir i årene fremover... Jeg har jo bundet meg i 5 år til Avinor nå. Lurte bare på om det er nerver og om noen andre har følt deg sånn.

 

For min del er det nok ikke noe problem å flytte på meg, dette er jo noen man må tenke på når man søker og evt. kommer inn, at om man ikke kunne tenke seg å flytte, så er kanskje ikke dette noe for deg.

For min del var det heller ikke noe problem å flytte på meg for et år siden, men man forandrer jo meninger på ting. Uansett så lurer jeg bare på om de som er i USA nå følte det samme.

 

 

hehe. Tror de fleste som er her nå hadde samme tanker som deg. Reise fra familie, kjæreste venner osv var ganske kjipt, men har i grunnen godt fint, det året vi har vært her borte har gått utrolig kjapt og før man vet ordet av det er man i Norge igjen. Er bare å glede seg til året i USA, bor tett på hverandre og har det ganske bra ; ) rimelig gøy.

 

Sjangsen for at man må til bardufoss, kirkenes osv er jo absolutt til stede. Vi driver å fordeler OJT plasser nå og ser ut som man blir enig. Tror man bare må ta ett år om gangen og ikke tenke så mye på at man skal nordover.

Lenke til kommentar

Håper noen av de i USA kan hjelpe meg litt med følelsen jeg sitter med nå.

 

Det er jo såklart ikke lenge til jeg skal dra, og jeg begynner å bli litt nervøs... Hvordan det blir å reise fra alt og alle, hvordan det blir i USA, om klassen min. Dessuten begynner jeg å bli nervøs til tanken om jeg f.eks. må flytte til Alta, Bardufoss o.l. Jeg vet jeg har godtatt alt dette, men det er liksom fortsatt en viss nervøsitet og spenning ved det...

 

Opplevde noen av dere det samme? :(

 

Det å reise fra folk er kjipt i starten, men blir en vanesak. Du er hva, rundt 20-21 år? På tide å flytte ut hjemme ifra uansett. :) Og, du kommer tilbake til fedrelandet.

I USA er det helt greit. Du blir veldig opptatt med skolen, og har mye å henge fingrene i hele året. Jeg kan ikke tro hvor fort året egentlig har gått. Vi er snart ferdige her! Klassen din består bare av nordmenn. Det er et spesial-laget opplegg for Avinor, hvor instruktørene jobber bare med dere.

 

Reality check: Hvorfor er du redd for flytte til Alta, Bardufoss? Har du noen gang bodd der og vet hvordan det er? Eller uttaler du deg bare på magefølelse? Du har kommet inn på en utdanning som veldig mange vil ta, men veldig få får. Du kommer til å få en god økonomisk fremtid, om du består utdanningen. Ja, du må kanskje være et sted som ikke er like kult som Oslo i noen år, men er det virkelig så ille?

 

Og, tar du OJT på en av større/populære flyplassene som alle vil på, så skal jeg med 90 % sikkerhet love deg at du blir sendt bort så fort OJT er bestått. Havner du på en mellomstor flyplass som ikke er så populær så får du med all sannsynlighet fast plass etterpå (det betyr mer i lønn), slipper enda en ny utsjekk etter et år, havner du i Finnmark så får du lav skatt og lavt studielån, du finner alltids fly dit du vil uansett, og du kommer deg sannsynligvis dit du vil etter en 7 års tid uansett.

 

Men jeg skal love deg en ting. Begynner du nå å skape en negativ holdning mot plassene i nord allerede nå, så vil det faktisk bli veldig negativt om du havner der (og hvilken innflytelse det har på OJT). Men om du går inn med en positiv holdning, så kommer du til å klare deg bra uansett. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan øve på ting på forhånd, men det vil nok sannsynligvis ikke være avgjørende. Romfølelse er noe man bygger opp i oppveksten og det er vanskelig å forbedre dette radikalt etter å ha levd i nesten to tiår.

 

Dessuten, det er viktig å øve på alt, fordi man kommer sannsynligvis ikke igjennom ved å være rågod på noe, men ræva på noe annet. Man må være jevnt over god på alle områdene.

 

Da jeg hadde tatt den siste delen med kubebretting hadde jeg igjen endel tid, men det var rett og slett fordi jeg fulgte magefølelsen og det jeg tenkte meg frem til gjennom testen. Om man bruker for lang tid på hver spørsmål, så er man jo strengt talt ikke egnet fordi det er jo ikke bare å komme igjennom testene, du skal faktisk klare å utføre det trygt om du kommer ut i jobb. Så om man er rå på å brette kuber, så er det egentlig irrelevant da det er romfølelse du må ha. Kubebrettingen er bare en måte og teste romfølelsen din på.

 

Selvfølgelig så blir man ikke særlig god på å øve og øve. Romforståelse er noe man har eller ikke har. Men så var nå poenget ved linken å vise en side der du kan teste kunnskapene, for å se hvordan man ligger an. :)

Lenke til kommentar

Man kan øve på ting på forhånd, men det vil nok sannsynligvis ikke være avgjørende. Romfølelse er noe man bygger opp i oppveksten og det er vanskelig å forbedre dette radikalt etter å ha levd i nesten to tiår.

 

Dessuten, det er viktig å øve på alt, fordi man kommer sannsynligvis ikke igjennom ved å være rågod på noe, men ræva på noe annet. Man må være jevnt over god på alle områdene.

 

Da jeg hadde tatt den siste delen med kubebretting hadde jeg igjen endel tid, men det var rett og slett fordi jeg fulgte magefølelsen og det jeg tenkte meg frem til gjennom testen. Om man bruker for lang tid på hver spørsmål, så er man jo strengt talt ikke egnet fordi det er jo ikke bare å komme igjennom testene, du skal faktisk klare å utføre det trygt om du kommer ut i jobb. Så om man er rå på å brette kuber, så er det egentlig irrelevant da det er romfølelse du må ha. Kubebrettingen er bare en måte og teste romfølelsen din på.

 

Selvfølgelig så blir man ikke særlig god på å øve og øve. Romforståelse er noe man har eller ikke har. Men så var nå poenget ved linken å vise en side der du kan teste kunnskapene, for å se hvordan man ligger an. :)

 

 

Sant det, men den evnene blir nok litt annerledes in the heat of the moment.

 

Jeg prøvde testen du linket til, og der har man jo ti oppgaver på 40 minutter, på FEAST får du 36 oppgaver på 25 minutter...

 

Men hvis du scorte bra på den, så ligger du nok godt an iallefall:)

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått mail angående resultat på opptaksprøven? :)

 

Fikk nettopp mail om invitasjon til opptaksprøve fase 2 :D

Happy day!

 

Grattis! Hvilken dato skal du oppover? Jeg fikk innkallelse til 11/5, men det kræsjer med eksamen på universitetet, så nå blir det å høre om jeg kan ta fase 2 en av de andre dagene.

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått mail angående resultat på opptaksprøven? :)

 

Fikk nettopp mail om invitasjon til opptaksprøve fase 2 :D

Happy day!

 

Grattis! Hvilken dato skal du oppover? Jeg fikk innkallelse til 11/5, men det kræsjer med eksamen på universitetet, så nå blir det å høre om jeg kan ta fase 2 en av de andre dagene.

 

 

Takk det samme :)

 

jeg fikk 11/5 jeg også! Når var du på opptaksprøve?

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått mail angående resultat på opptaksprøven? :)

 

Fikk nettopp mail om invitasjon til opptaksprøve fase 2 :D

Happy day!

 

Grattis! Hvilken dato skal du oppover? Jeg fikk innkallelse til 11/5, men det kræsjer med eksamen på universitetet, så nå blir det å høre om jeg kan ta fase 2 en av de andre dagene.

 

 

Takk det samme :)

 

jeg fikk 11/5 jeg også! Når var du på opptaksprøve?

 

Torsdag ettermiddag

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått mail angående resultat på opptaksprøven? :)

 

Fikk nettopp mail om invitasjon til opptaksprøve fase 2 :D

Happy day!

 

Grattis! Hvilken dato skal du oppover? Jeg fikk innkallelse til 11/5, men det kræsjer med eksamen på universitetet, så nå blir det å høre om jeg kan ta fase 2 en av de andre dagene.

 

 

Takk det samme :)

 

jeg fikk 11/5 jeg også! Når var du på opptaksprøve?

 

Torsdag ettermiddag

 

 

Jeg også, har sikkert sett deg der da! Det var vell ikke tilfeldigvis deg jeg spiste burger på flyplassen med etter testen?

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått mail angående resultat på opptaksprøven? :)

 

Fikk nettopp mail om invitasjon til opptaksprøve fase 2 :D

Happy day!

 

Grattis! Hvilken dato skal du oppover? Jeg fikk innkallelse til 11/5, men det kræsjer med eksamen på universitetet, så nå blir det å høre om jeg kan ta fase 2 en av de andre dagene.

 

 

Takk det samme :)

 

jeg fikk 11/5 jeg også! Når var du på opptaksprøve?

 

Torsdag ettermiddag

 

 

Jeg også, har sikkert sett deg der da! Det var vell ikke tilfeldigvis deg jeg spiste burger på flyplassen med etter testen?

 

Nope, var nok ikke det :) Var en av de første som gikk etter testen, og det gir meg alltid en dårlig følelse :roll: Men det gikk jo greit. Gleder meg skikkelig til fase 2 nå!

Lenke til kommentar

Hehe da tror jeg faktisk jeg husker deg, da var det sikkert deg jeg snakket med i de stressless stolene på værnes litt senere på dagen?

Ja det gikk jo tydeligvis greit, jeg var ganske sikker på at det ikke gikk veien selv :) Ja det blir gøy med ny test, ser frem til det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...