Gå til innhold

Spørsmål ang mikser og monitorer


Flyndre23

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i det siste lest litt en del om monitorer og miksere, og vurderer å gå til innkjøp av dette.

Men så er det selvfølgelig noen ting jeg lurer på...

Tilgi mine, kanskje dumme, spørsmål, da jeg er rimelig uvitende på dette området.

En vis mann sa jo en gang at det ikke finnes dumme spørsmål. :p

 

Lydkortet jeg har fra før, Echo Audiofire 4, har fire inn- og utganger. Vil gjerne kunne utnytte dette ved å kunne spille inn opptil fire spor samtidig, og da leste jeg at det ideelle var en mikser med fire sub-busser, en for hver inngang i lydkortet. Men jeg leste også at man kunne bruke direct out, men fikk ikke helt med meg hvordan det fungerte. Eller finnes det andre/bedre metoder?

 

Og så er det dette med analog/digital mikser. Jeg bruker per nu Cubase til å spille inn musikk. Med en analog mikser, vil det kun være mulig å justere input'en til lydkortet, og måtte gjøre resten av justeringene på "vanlig" måte, med software, eller vil jeg kunne bruke mikserens equalizer, volume faders osv til redigering i Cubase etter selve innspillingen?

 

Har lest en grundig gjennomgang av forskjellen på analoge/digitale miksere på engelsk, uten å helt få med meg det store bildet, så om noen kunne forklart kjapt forskjeller, fordeler og ulemper, hadde jeg satt stor pris på det.

 

Er det noen som har noen anbefalinger når det gjelder mikser? Budsjettet er ikke helt satt enda, men jeg kjøper heller noe brukbart første gang, enn å måtte kjøpe nytt om et år, fordi jeg var kjip denne gangen.

 

SÅ, monitorer.

Har lest en haug med reviews, uten å bli noe særlig klokere egentlig. Hadde egentlig sett meg ut KRK RP8, da jeg så de ble rost opp i skyene på det ene forumet, men ble mer usikker når de ble kalt møkka dritt på et annet. De skal brukes på et gutterom foreløpig, med skråtak og alt som er, så rommet er ikke helt ideelt sånn akustisk sett. Men med tid og stund vil jeg forhåpentligvis ordne et mer egnet rom, og derfor ønsker jeg kvalitet på produktene jeg skal kjøpe, slik at jeg unngår å måtte oppgradere om kort tid.

 

Innspill ang. monitorer mottas med stor takk, skal selvsagt prøvehøre litt forskjellig før jeg bestemmer meg, men jeg har aldri prøvehørt monitorer før, og er noe usikker på hva jeg skal legge vekt på osv.

 

Til monitorer ser jeg for meg rundt samme prisklasse som RP8, dvs ca. 6000 for paret.

 

Håper noen kan hjelpe meg gjennom denne studiolabyrinten, det setter jeg virkelig pris på. :)

 

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan prøve å hjelpe deg med dette, men først må jeg vite hvilken type musikk du lager, og hva du tar opp med dette lydkortet ditt. (Være seg vokal, gitar etc.)

 

Angående mikser, så tviler jeg på at det er noe lurt kjøp for ditt bruk. Skal du bruke faderne til videre miksing etter opptak, må du ha en digital mikser som kan brukes som kontrollflate. Disse er som regel svært kostbare. Jeg anbefaler deg å heller bruke pengene på monitorer og kanskje noen akustiske forbedringer til rommet ditt. Dette vil nok gi deg mye mere av hva du trenger.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å kjøpe en brukt analogmikser som en gang har vært tiltenkt en 4/8 spors båndopptaker. Fordelen med disse godsakene er at de ofte har transformator preamper og annet god snaks. Dessuten har de mange gode matrise funksjoner som å sende signaler i hytt og gæver; les til monitorer i studio, bandrom, opptaker etc. Det er faktisk kjempe gode overflater. De er heldigvis billige fordi de er begrenset til 8 kanaler, og hvem trenger det i år 2010?

Skal banne på at du får en knall god mikser til under høvdingen på ebay som knuser enhver liten desktop mixer i dag. =)

 

Sjekk ut Tascam (de var ledende på hjemmestudio fronten før datamaskinen kom dinglende). Og Yamaha har mye bra:)

 

Ellers hadde jeg gått for et par små Genelec monitorer

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å kjøpe en brukt analogmikser som en gang har vært tiltenkt en 4/8 spors båndopptaker. Fordelen med disse godsakene er at de ofte har transformator preamper og annet god snaks. Dessuten har de mange gode matrise funksjoner som å sende signaler i hytt og gæver; les til monitorer i studio, bandrom, opptaker etc. Det er faktisk kjempe gode overflater. De er heldigvis billige fordi de er begrenset til 8 kanaler, og hvem trenger det i år 2010?

Skal banne på at du får en knall god mikser til under høvdingen på ebay som knuser enhver liten desktop mixer i dag. =)

 

Sjekk ut Tascam (de var ledende på hjemmestudio fronten før datamaskinen kom dinglende). Og Yamaha har mye bra:)

 

Ellers hadde jeg gått for et par små Genelec monitorer

Utifra slik jeg forstår det, så er trådstarter noe nybegynner, og er neppe dreven nok til å verken kjøpe en riktig slik en, eller bruke den, da gammelt lydutstyr er noe annerledes og mere krevende i bruk. Disse gamle mikserne er fine saker, men det kan kjøpes når man har nok kunnskap til å vite hvordan man utnytter en slik. Jeg anbefaler å ikke kjøpe noen mikser i denne omgang, og heller legge mere penger i monitorer og akustiske forbedringer. Dette er opp til trådstarter, men jeg har iallefall gitt mine anbefalinger. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...