Gå til innhold

UB og førstegangstjeneste


Hoggert

Anbefalte innlegg

Hei,

 

fikk telefon i går fra forsvaret som spurte om jeg ville søke befalskolen, jeg sa nei (for jeg stryker i r2 og fy2..). Da sa hun jeg kunne gå UB, og at opptaket skulle være i slutten av juni.

 

Og i dag fikk jeg ny telefon, hvor de ville vite adressen min så de kunne sende innkallelse til førstegangstjeneste.

 

Det jeg lurer på er... når er opptaket til førstegangstjenesten?

 

Vil ikke gå glipp av sommerferien! :p

 

Og om det er noen her som har gått UB (var det gøy)? For hvis førstegangstjenesten har omtrent samme opptaksdato som UB, vil jeg mest sannsynligvis gå UB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok mer fart og spenning for de som går UB.

Den store bakdelen er at du høyst sannsynlig blir utskrevet til Heimevernet og slipper ikke ut at systemet før du er gammel og grå.

Er jo ikke sikkert det er en bakdel da, jeg har en fetter som gikk UB og han er vel nå løytnant eller noe i heimevernet med flere årlige øvelser og kurs.

Det høres innimellom ut som han kanskje kunne vært det forruten.

Lenke til kommentar

Innrykk er avhengig av hvor du avtjener førstegangstjenesten. Hovedsakelig innrykk i august og januar, men også i juli, september, oktober, mars og april.

 

LINK

 

Tar kanskje grassalt feil, men mener UB (avhengig av hvor) har innrykk i juli og januar?

 

 

Ønsket mitt i førstegangstjeneste var sjøforsvaret, men har jo ikke fått det brevet enda da. Hvis jeg skal inn i UB så kommer jeg i sjøforsvaret...

 

Det er nok mer fart og spenning for de som går UB.

Den store bakdelen er at du høyst sannsynlig blir utskrevet til Heimevernet og slipper ikke ut at systemet før du er gammel og grå.

Er jo ikke sikkert det er en bakdel da, jeg har en fetter som gikk UB og han er vel nå løytnant eller noe i heimevernet med flere årlige øvelser og kurs.

Det høres innimellom ut som han kanskje kunne vært det forruten.

 

Tror ikke jeg har noe imot det, da har man jo noe å gjør på:p Får vel lønn for det og?

Lenke til kommentar

Hva har det å si at du stryker i de fagene? Befalsskolen stiller kun krav til fullført grunnskole. Dersom du søker befalskurs vil du kanskje slite med å få videre engasjement i Forsvaret, mens med befalsskole er pliktåret allerede i boks.

Han vil søke BS sjø. De stiller svjv. krav om GENS for idrett, og fagbrev for resten. Ellers er det UB eller KS som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...