Gå til innhold

Xbox 360 med USB-minne (X360)


Anbefalte innlegg

En kjempeløsning på en totalt unødvendig kunstig begrensning innført av MS kun for å tjene ekstra penger på å unødvendig propritærlåse standard utstyr? Vel...

 

De tjener penger på og la folk bruke usb penner som lagringsplass fremfor deres egne harddisker nå? MS valgte og ikke ha harddisk som standard denne gangen fordi de hadde det på Xbox og tapte enorme summer.

 

Selv er jeg glad for at jeg ikke ble prakket på en harddisk og andre ting da jeg kjøpte 360 for 2000kr ved lansering. Kan ikke si det samme da PS3 ble lansert til 6000kr.

Endret av Perborten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I realiteten koster en "propritær" harddisk til 360 omtrentlig 10 ganger så mye som en HDD for PS3, ergo blir konklusjonen?

 

Selv er jeg glad for at jeg ikke ble prakket på en harddisk og andre ting da jeg kjøpte 360 for 2000kr ved lansering. Kan ikke si det samme da PS3 ble lansert til 6000kr.

PS3 var veldig dyr de første årene for versjonen som hadde PS2 hardware inkludert etc.

 

Nå får du den ned under 2000,- for toppmodellene. Mao nesten likt priset som toppmodellene til 360 med 250GB og to håndkontrollere hvor jeg betalte 2995,- for for 4 mnd siden. Jeg betalte 2495,- for min PS3 for 2 år siden med 2 kontrollere etc. Samt 400-500,- for en 320GB HDD. (ja, nøyaktig 2 år siden)

 

Prisene for 5-6 år siden er lite relevant for dagens eller siste årenes situasjon.

 

Harddiskene til 360 er fortsatt svindyre mens det bare blir billigere for PS3. I tillegg er 360 vesentlig mer avhengig av harddiskplass for å operere nogenlunde stillegående.

 

Jeg eier så og si alle moderne konsoller med unntak av Gamecube og N64 samt PSP og når det gjelder 360 og PS3 liker jeg begge men de har sine klare fordeler og ulemper begge to.

 

Eks. er håndkontrolleren til 360 noe selv datteren min utbrøt "oj så god den var", mens PS1,PS2,PS3 er tja. ikke så god ergonomisk nei.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

I realiteten koster en "propritær" harddisk til 360 omtrentlig 10 ganger så mye som en HDD for PS3, ergo blir konklusjonen?

 

Selv er jeg glad for at jeg ikke ble prakket på en harddisk og andre ting da jeg kjøpte 360 for 2000kr ved lansering. Kan ikke si det samme da PS3 ble lansert til 6000kr.

PS3 var veldig dyr, nå får du den ned i 2000,- for toppmodellene. Mao nesten likt priset som toppmodellene til 360 (som jeg betalte 2900,- for rett før jul). Prisene for 5-6 år siden er lite relevant for dagens situasjon.

 

Harddiskene til 360 er fortsatt svindyre mens det bare blir billigere for PS3. I tillegg er 360 vesentlig mer avhengig av harddiskplass for å operere nogenlunde stillegående.

 

Ned i 2000? Da jeg var hos lefdal og kjøpte arcade 360 for noen dager siden inkludert Scene it og Beatles til 795kr så kostet den billigste PS3 der 3200kr.

 

Jeg ser man kan kan få PS3 til rundt 2500 i diverse nettbutikker men da blir det som regel litt i porto også. Og da følger ingenting ekstra med.

 

Ja,harddiskene til 360 er dyre men man har bare seg selv å takke hvis man velger å kjøpe en arcade og så en 120gb eller noe senere. Man har fullt mulighet til å kjøpe en 120gb eller 250gb pakke også. Eller bruke minnepenner.

 

Det er den vesentlige forskjellen på 360 og PS3. På PS3 blir man "tvunget" til å kjøpe harddisk, rundt 500kr av PS3 prisen er pga harddisken i den, mens på 360 kan man velge akkurat det som passer en. Arcade med 512mb minne,minnepenner, Elite 120gb eller 250gb pakke.

 

Hvis man kjøper en PS3 og så kjøper en ny harddisk til den har man betalt for 2 harddisker. Dette er ikke til å unngå. Men det er det på 360.

 

Har denne oppdateringa til Xbox 360 kommet?

 

Ja. Kom for noen dager siden.

Lenke til kommentar

Ja den portoen kostet meg 70,- i tillegg til 2495,- for 2 år siden :). Fra komplett.no. Og joda, jeg fikk 2 håndkontrollere, mens standard følger det kun 1 med 360.

 

Kan du vise meg en kilde som sier at 500,- av PS3 prisen i dag er HDD pris? Og hvilken HDD størrelse tenker du da på? Du vet man kan velge forskjellige størrelser på HDD på PS3 også?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja den portoen kostet meg 70,- i tillegg til 2495,- for 2 år siden :). Fra komplett.no. Og joda, jeg fikk 2 håndkontrollere, mens standard følger det kun 1 med 360.

 

Ok,så nå dreier du temaet til hva du betalte for en PS3 for 2 år siden?

 

Mitt poeng er at selv om man kan kjøpe billigere harddisker til PS3 så er det ingen super løsning det heller siden man blir tvunget til å kjøpe PS3 med harddisk først.

 

Dessuten så er det veldig få som kjøper ny harddisk til hverken PS3 eller 360 så det er ingen særlig stor sak. Både PS3 og 360 har i dag minimum 120gb harddisk. De som trenger mer enn det er et ekstremt lite mindretall.

Lenke til kommentar

 

 

Kan du vise meg en kilde som sier at 500,- av PS3 prisen i dag er HDD pris? Og hvilken HDD størrelse tenker du da på? Du vet man kan velge forskjellige størrelser på HDD på PS3 også?

 

Nei,men jeg kan se hva en harddisk koster på markedet og anta hva Sony betaler pluss at de skal ha litt profitt også. Kutt det gjerne ned til 300-400kr hvis du synes det høres bedre ut.

Lenke til kommentar

Hva en produsent betaler for tusenvis av harddsisker tror jeg neppe er det samme som du betaler løspris i butikken her i gata.

 

Det var du som snakket om tilbake i tid og da så jeg det på sin plass å fortelle at PS3 var forholdsvis langt ned i pris selv for 2 år siden :).

 

Få som kjøper HDD til PS3? Jeg opplevde det som veldig populært hos mange i dette forumet samt at det var såpass aktuelt for mange at review sites lagde bruksanvisninger for hvordan enklest bytte dem. Tja...

 

Ja,harddiskene til 360 er dyre men man har bare seg selv å takke hvis man velger å kjøpe en arcade og så en 120gb eller noe senere. Man har fullt mulighet til å kjøpe en 120gb eller 250gb pakke også. Eller bruke minnepenner.
Ja men de kostet jo minst 2500,- rett før jul :)

 

Det er den vesentlige forskjellen på 360 og PS3. På PS3 blir man "tvunget" til å kjøpe harddisk, rundt 500kr av PS3 prisen er pga harddisken i den, mens på 360 kan man velge akkurat det som passer en. Arcade med 512mb minne,minnepenner, Elite 120gb eller 250gb pakke.
512MB bruksminne (ikke systemminne) kom på Arcade rett før jul og før det var det vel 256MB om så det.

 

250GB pakkene var ikke å oppdrive før jul 2009 og er først nå de begynner å bli særlig tilgjengelig og de er ikke spesielt billige. Samt at 120GB pakkene rett før jul kostet rundt 2500,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bare for å komme med et eksempel på hvor overpriset harddiskene er:

 

120GB Harddisk til Xbox 360 - 1595kr hos Elprice

 

Legg på 304kr ...

 

Xbox 360 Elite med kontroll, 3 spill og 120GB harddisk - 1899kr hos Komplett

 

Og for å ta med en "vanlig" disk ...

 

WD Elements 1,5TB ekstern USB2.0 disk - 925kr hos Komplett

 

360-disken kostet riktignok 999 hos en annen butikk tidligere, men den har sluttet å selge disken. Elprice er de enests som fortsatt selger den, så ta eksempelet mitt med en klype salt :)

Lenke til kommentar

For å få i alle fall 1 klype nyanse inni her..

 

Xbox 360 Hard Drive 250GB, kr. 895,-

 

Jupp, er fortsatt klar over at kroner/MB forholdet ikke er helt på topp, men FULLT så svartmalt som noen skal ha det til er vel ikke verden. Ikke en gang MS.

 

Og for å gjenta mitt poeng fra tidligere, og det saken egentlig handlet om; jeg synes det er helt OK med en gratisoppdatering som lar meg bruke noen av minnepinnene mine som xbox lagringsenheter.

 

For å sitere Apocalypse Now

 

Oh man.. the bullshit piles up so fast in XBOX/PS3-threads, you need wings just to stay above it

:cool:

Lenke til kommentar

Bare for å komme med et eksempel på hvor overpriset harddiskene er:

 

120GB Harddisk til Xbox 360 - 1595kr hos Elprice

 

Legg på 304kr ...

 

Xbox 360 Elite med kontroll, 3 spill og 120GB harddisk - 1899kr hos Komplett

 

Og for å ta med en "vanlig" disk ...

 

WD Elements 1,5TB ekstern USB2.0 disk - 925kr hos Komplett

 

360-disken kostet riktignok 999 hos en annen butikk tidligere, men den har sluttet å selge disken. Elprice er de enests som fortsatt selger den, så ta eksempelet mitt med en klype salt :)

 

Og hvor mange i dag tror du kommer til å trenge å bytte ut 120gb eller 250gn harddisken som følger med nå? Ekstremt få.

 

Kjøper man arcade i dag og velger å kjøpe en harddisk senere så er det kun sin egen dumhet.

 

Men som jeg prøver å forklare her, det er fortsatt ikke noe verre enn på PS3 for hvis man bytter ut harddisken der så har man betalt for 2 harddisker. Fordi man kan ikke kjøpe PS3 uten harddisk.

 

1000kr for arcade maskin, velger man å kjøpe harddisk senere til 1000kr til = 2000kr.

Eller en 16gb minnepenn kanskje, 200kr. 1200kr til sammen.

 

PS3 til 2500kr, kjøper man ny harddisk til den, 500kr til= 3000kr.

 

PS3 sin løsning er ikke noe bedre. Heller verre fordi på 360 kan man bestemme mer selv hvordan man vil ha det. Forøvrig er det 4 spill med i den komplett Elite pakka. ;) Knalltilbud.

Endret av Perborten
Lenke til kommentar

For å få i alle fall 1 klype nyanse inni her..

 

Xbox 360 Hard Drive 250GB, kr. 895,-

 

Jupp, er fortsatt klar over at kroner/MB forholdet ikke er helt på topp, men FULLT så svartmalt som noen skal ha det til er vel ikke verden. Ikke en gang MS.

 

Og for å gjenta mitt poeng fra tidligere, og det saken egentlig handlet om; jeg synes det er helt OK med en gratisoppdatering som lar meg bruke noen av minnepinnene mine som xbox lagringsenheter.

 

For å sitere Apocalypse Now

 

Oh man.. the bullshit piles up so fast in XBOX/PS3-threads, you need wings just to stay above it

:cool:

Og jeg tror ikke bullshiten kommer fra denne kanten :whistle: . 120GB disken har i lang tid ligget på 1000-1200,- som normal pris her til lands og ant. sank den ikke spesielt i pris før 250GB ble tilgjengelig nå helt nylig.

 

Meget god pris du fant på MPX som må ha kommet rimelig nylig.

 

Og hvor mange i dag tror du kommer til å trenge å bytte ut 120gb eller 250gn harddisken som følger med nå? Ekstremt få.

Det har da aldri vært nevnt som en sak, har det vel?

 

Kjøper man arcade i dag og velger å kjøpe en harddisk senere så er det kun sin egen dumhet.
Selvfølgelig, men alikevel er det alikevel overaskende mange som ønsket å kjøpe større disk fra enten 20 eller 60GB (pro/premium utgaver) i etterkant og mange har brent seg på å forsøke å gjøre det billigere på egenhånd ved å kjøpe innkapslingen og WD disker fra utlandet.

 

Men som jeg prøver å forklare her, det er fortsatt ikke noe verre enn på PS3 for hvis man bytter ut harddisken der så har man betalt for 2 harddisker
Selvfølgelig er det verre når harddisken på 360 koster mange ganger så mye å bytte ut.

 

Hva er normalprisen for en Arcade i butikken i dag? Du fant en pris jeg aldri i mitt liv har hørt om noen gang før og kun Elkjøp har vært nede i 999,- ved spesielle kampanjer.

 

Normalprisen for 360 Arcade har ligget på 1200-1500,- inntil sist jeg sjekket i februar/mars. Og dette selv fra "billige" nettbutikker.

 

Prisen for en Arcade + 120GB harddisk blir da oppimot 2700,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For å få i alle fall 1 klype nyanse inni her..

 

Xbox 360 Hard Drive 250GB, kr. 895,-

 

Jupp, er fortsatt klar over at kroner/MB forholdet ikke er helt på topp, men FULLT så svartmalt som noen skal ha det til er vel ikke verden. Ikke en gang MS.

 

Og for å gjenta mitt poeng fra tidligere, og det saken egentlig handlet om; jeg synes det er helt OK med en gratisoppdatering som lar meg bruke noen av minnepinnene mine som xbox lagringsenheter.

 

For å sitere Apocalypse Now

 

Oh man.. the bullshit piles up so fast in XBOX/PS3-threads, you need wings just to stay above it

:cool:

Og jeg tror ikke bullshiten kommer fra denne kanten :whistle: . 120GB disken har i lang tid ligget på 1000-1200,- som normal pris her til lands og ant. sank den ikke spesielt i pris før 250GB ble tilgjengelig nå helt nylig.

 

Meget god pris du fant på MPX som må ha kommet rimelig nylig.

 

Og hvor mange i dag tror du kommer til å trenge å bytte ut 120gb eller 250gn harddisken som følger med nå? Ekstremt få.

Det har da aldri vært nevnt som en sak, har det vel?

 

Kjøper man arcade i dag og velger å kjøpe en harddisk senere så er det kun sin egen dumhet.
Selvfølgelig, men alikevel er det alikevel overaskende mange som ønsket å kjøpe større disk fra enten 20 eller 60GB (pro/premium utgaver) i etterkant og mange har brent seg på å forsøke å gjøre det billigere på egenhånd ved å kjøpe innkapslingen og WD disker fra utlandet.

 

Men som jeg prøver å forklare her, det er fortsatt ikke noe verre enn på PS3 for hvis man bytter ut harddisken der så har man betalt for 2 harddisker
Selvfølgelig er det verre når harddisken på 360 koster mange ganger så mye å bytte ut.

 

Hva er normalprisen for en Arcade i butikken i dag? Du fant en pris jeg aldri i mitt liv har hørt om noen gang før og kun Elkjøp har vært nede i 999,- ved spesielle kampanjer.

 

Normalprisen for 360 Arcade har ligget på 1200-1500,- inntil sist jeg sjekket i februar/mars. Og dette selv fra "billige" nettbutikker.

 

Prisen for en Arcade + 120GB harddisk blir da oppimot 2700,-.

 

En arcade koster rundt 1000kr. 1200kr kanskje på det meste hvis man i det hele tatt klarer å finne noen i dag. De fleste butikker selger den nesten ikke lenger. Og man kan lett finne 360 harddisk til under 1000kr. Skal være ganske lite flink til å handle for å få en arcade og en 120gb harddisk til å koste 2700kr.

 

For ikke snakke om dum da man får det og 4 spill til 1900kr overalt nå.

 

At folk som var tidlig ute og har 20gb harddisk f.eks og vil oppgradere er jo ikke verre enn de som var tidlig ute med PS3 som de betalte 5000-6000kr for og har en 40gb harddisk de vil oppgradere. PS3 eieren har fremdeles betalt mye mer uansett hvor mye "billigere" det er å bytte ut harddisken på PS3.

 

360 eieren kan også velge om han vil heller bruke noen minnepenner isteden.

 

Burde også huske på at 360 harddisken er mye lettere å bytte og ta med seg til andre maskiner siden den er plug and play. Med PS3 må man skru den opp som en PC. Så man betaler litt for bekvemmelighet også.

Lenke til kommentar

Muligens situasjonen har endret seg de siste ukene, men du overdriver i stor grad i ekstremretning. Jeg har fulgt med på prisene hele tiden nettopp fordi jeg var ute etter å ha en ekstra Arcade boks i et annet rom og den har ligget på 1200-1495 hele veien på de billigste nettbutikkene og kom tilfeldigvis på nytt 999,- tilbud hos elkjøp for en 3-4 ukers tid siden igjen etter lang tørketid på det tilbudet.

 

Det er korrekt at 120GB Elite pakken droppet til rundt 1900,- i pris etter at 250GB landet og ble godt tilgjengelig omtrent for 3-4 uker siden (om ikke senere). Samt Pro tilbud til rundt 1600,- (uvist hva den nå har).

 

Dog annser jeg minst siste halvår som relevant for diskusjonen.

 

Med PS3 må man skru den opp som en PC. Så man betaler litt for bekvemmelighet også.
Enten har du ikke bytter HDD på PS3 eller så har du ikke skrudd på PCer. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Harddisk priser er uansett mindre relevant for de fleste enn f.eks kontroller priser. PS3 kontrollerne koster som regel 100kr mer enn 360 sine. Ofte 200kr mer hvis man velger kontroller med ledning til 360.

 

Men slikt ser jeg nesten ingen bry seg om eller klage på. Enda dette er mye mer relevant da de aller fleste kjøper ekstra kontrollere. Veldig få bytter harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig. ang. kontrollere. I tillegg synes jeg 360 sin kontroller er vesentlig bedre å spille med.

 

Og jeg "diskuterte" ikke PC og PS3 skruing med deg, jeg korrigerte ditt feilaktige utsagn om kompleksiteten på å bytte en HDD på PS3.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...