Gå til innhold

Android 2.1 til Spica klar i NPS


Anbefalte innlegg

Da kan Android 2.1 endelig lastes ned via New PC Studio til Samsung galaxy spica.

 

Jeg har akkurat gjort det, men ikke helt uten problemer.

Min løsning ble følgende:

Hadde problemer med at oppdateringen ikke ville lastes inn på telefonen når den var lastet ned på maskinen. Det jeg gjorde var å gjenopprette fabrikkinnstillinger på telefonen, så lastet jeg ned oppdateringen gjennom NPS når oppdatering da skulle begynne å lastes ned på telefonen skjedde det ingenting sto bare Samsung på mobilen og 0% i NPS. Så jeg tok ut batteriet på telefonen og satte det inn igjen. Så uten å slå på telefonen startet jeg gjenoppretting i NPS som ligger under oppdateringssiden. Etter at oppdateringen igjen var lastet ned og oppdateringen av telefonen kunne begynne slo jeg på mobilen og da klarte programmet å laste over oppdateringen. Så da var 2.1 endelig på plass.

 

Nå kan det være at det går mere knirkefritt for andre for samsung sitt New Pc Studio dritt program er ikke spesielt stabilt opp mot Spicaen.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må fikse dette når jeg kommer hjem ikveld!

Leste dette på androidforums.com i morges, han hadde litt startproblemer han også.

 

 

funker ikke å laste ned en gang for meg :(

 

enten står det enhten støttes ikke. enheten du har valgt støtter ikke oppdateringen

 

eller kan ikke koble til serveren. oppdateringen kan ikke fortsette,

Endret av jawiz
Lenke til kommentar

Får knapt nok til å laste ned PC Studio. Er det New PC Studio, PC Studio 7 eller Samsung Kies jeg skal bruke? Helt elendig system. Har lastet ned New PC Studio, men om det er siste versjon er jo helt umulig å vite. Finner ikke noe info på Samsung sine sider hvertfall. Fikk masse varsler om at driveren kom fra en usikker kilde eller hva det nå stod. Fikk installert NPS til slutt, men når jeg kobler til telefonen så får jeg bare melding om at "en uregistrert enhet er koblet til. Kommunikasjonen kan ikke fortsette." Typisk! (Jeg har prøvd i både Windows 7 32-bit og 64-bit. 32-bit klarte ikke engang å finne driveren til telefonen.)

 

Kan noe fortelle meg hvordan jeg skal gjøre dette? Latterlig at en så stor produsent som Samsung ikke klarer å lage et skikkelig program som kan installere denne oppdateringen kjapt og enkelt.

 

Er det forresten norsk versjon av Android 2.1? Trodde ikke at den skulle komme før om et par uker??

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Prøv å følg veiledningen for Spica her http://www.samsung.com/no/content_services/ der ligger også lenke til nyere versjon av NPS

Dersom ikke det fungerer så avinstaller NPS og evt drivere for spicaen og installer på nytt.

Må vistnok være administrator i vista og win7, jeg kjører XP så det vet jeg ikke så mye om.

 

Finner programmet telefonen (skal komme opp I5700 på høyre side) og det kommer ingen kontakt med server når du forsøker å oppdatere er det bare å prøve på nytt noen ganger, evt sjekke brannmur.

 

Som sagt er NPS et sikkelig jævla møkka program som dersom du er heldig kan komme til å funger.

Lenke til kommentar

Masselagring skal være av (Settings > About phone > Additional settings > Mass storage only)

USB debug skal være på (post over har sti)

 

SIM og SD skal være tatt ut, i henhold til poster jeg har sett. Skal teste her nå. Wish me luck :D

 

Update: Hm, NPS oppdager bare UMS composite enhet, ikke I5700. Crap. *reboot*

 

Update 2: Den fant I5700 EN gang. Da fikk jeg ikke oppdatert fordi den ikke fikk kontakt med server. Synes å huske at cden hadde noen driverfiler for selve mobilen også, den cden har jeg ikke her. Får søke litt på nett etter driverfilene, da.

 

Update 3: Eller prøve dette KIES-greiene. Argh, for noe drit.

 

Update 4: (Generell frustrasjon og banneord rettet mot Samsung. Ironisk nok, siden jeg egentlig elsker Samsung)

 

Update 5: Faen så lang tid KIES skulle ta å installere. Jeg er ferdig på jobb kl 4! :wallbash:

 

Update 6: Woho. KIES startet. *koble til Spica* Wish me luck. Igjen.

 

Update 7: KIES kan brenne i helvete (evt så må Vista brenne i helvete)

 

Update 8: Så lang virker det som at problemet står på at programvaren (både NPS og KIES) ikke klarer å finne telefonen min. NPS veksler fint mellom å finne UPS masselagringsenhet og "android modem", men ingen I5700 dukker opp. KIES er bare drit.

 

Update 9: Så det var linket til NPS 1.5 i Androidforums.com-tråden. Prøver den. Sitter litt over på jobb for å se om den dukker opp. *krysse fingre*

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Hang in there Leo ^^

 

Sakser fra androidcommunity tråden:

 

"One small update guys.

I called samsung Scandinavia.

 

The guy told me that they were working on uploading the firmware this week, but as we know.. someone has got it already" ...Paarsand.

 

Håper dette stemmer slik vi får fikset 2.1 i løp av uka. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens!

 

Jeg fikk oppdatert til 2.1 på lørdag, samme kveld som skrek om hjelp her på tråden. Ikke bruk Kies! Slik jeg har forstått det virker Kies bare på telefoner som allerede har 2.1. Bruk New PC Studio. Den versjonen som ligger på Samsung sine sider. Er vel link til siden et sted øverst i denne tråden? Jeg prøvde med en gammel versjon av NPS (og muligens en som er nyere enn den som ligger på siden til Samsug også), men det funket ikke.

 

Husk å ta ut SIM-kort og minnebrikke. Ta backup også, for alt blir slettet. Jeg klarte ikke å ta backup, men brukte et kamera og tok bilde av kontaktlista mi, haha!

 

Ops! Jeg prøvde som sagt tidligere i tråden med både Win 7 32-bit og 64-bit, og det var 64-bit som funka! I 32-bit klarte ikke Windows å finne driver til mobilen en gang.

 

Når NPS finner telefonen får dere melding om at det er en oppdatering tilgjengelig. Så er det bare å laste ned. Jeg fikk litt trøbbel under installasjonsprosessen. Fikk beskjed om å skru av telefonen, som jo er helt merkelig. Men lukket programmet og startet prosessen på nytt. Da funket det!

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med "NPS 1.4-for spica" elns, men står fremdeles fast på "enheten trenger ikke oppdateres" og "mistet kommunikasjon til, kan ikke forsette(ikke heeelt likt men). Har gjort dette på en XP 3SP.

Ser at du hadde samme problemene som meg, hvordan fikset du dette?

Lenke til kommentar

http://samsung-firmware.webs.com/samsungandroid.htm

 

Ga blanke F... i de kranglete samsung programmene og hentet den her og flashet med odin.

 

I570EXXJCF er den nordiske oppdateringen , da koblet min seg automatisk opp på Onecall/Network norway etter flashing uten att jeg trengte stille inn noe som helst.

Du må også downloade disse 2 filene og legge alt i samme mappe , husk å krysse av på one package i ODIN.

Last ned følgende fra samme side:

Flash Tools

Newest version: DOWNLOAD

New! Spica/Orion.ops File: DOWNLOAD

 

GUIDE:

***** USE THIS GUIDE AT YOUR OWN RISK ! *******

***** DO NOT BLAME ME FOR BRICKED DEVICES ******

 

What you need :

 

The firmware : I570EXXJCF in my case. (Android 2.1 (Eclair) firmware from Samsung).

Multiloader application and Spica OPS (Odin_v4_03.exe + spica.ops or spica_jc3.ops ) Odin_v4_03.zip

*** Please use the new spica_jc3.ops file for the 2.1 firmwares I570EXXJCF etc.***

Drivers for I5700 : drv5700.zip ( Jeg innstallerte KIES først for den hadde driverne , bare husk å lukke KIES før flashing med ODIN)

Samsung USB Cable

 

Before you start :

Backup your data !

Remove the SIM lock if any.

Create a folder and extract all files listed above + the firmware (do not extract the tar file from within the firmware)

Ensure your phones battery is sufficiently charged (and your laptops battery too if you live in a country like ours lol ;-))

Shutdown any service/software which could be using the USB port, especially the Samsung PC suite. - Very Important

 

Flashing :

 

Edit : You should probably do a hard reset before you start by punching in the following code on the phone *2767*3855#

 

1. Shutdown your phone and remove the SDCARD and the SIM

 

 

2. Put the phone in "Download Mode" by pressing Volume Down + Camera + Power button.

 

Har gått bra for meg alle gangene , flashet Tysk og Fransk før den nordiske kom.

Les 3 ganger og vær sikker på hva du skal gjøre så går det som regel bra.

Lenke til kommentar

Update 10: Urk, NPS 1.5 greide å fryse PCen hver gang jeg koblet til Spicaen. Jeg begynner å bli mektig lei dette her. Skal prøve å legge inn 1.4 igjen, og se hva som skjer.

 

Kanskje jeg skal kjøre hard reset også først. Kontaktlista ligger i Exchange, så den er grei. SMS tar jeg ikke så tungt. Jeg tar bare pissbilder uansett så det bryr jeg meg heller ikke så mye om :D

 

Update 11: Huh, hard reset gikk fort. Sært. Anyways, here we go again :wallbash:

 

Update 12: Samme resultat som tidligere. NPS klarer ikke se telefonen min, ikke en gang som composite device, nå. Har aktivert debug mode og deaktivert mass storage. Hva er det som skjer med Samsung nå?

 

Update 13: Sender epost til Samsung om hvorfor i HELVETE "NPS 1.4 for I5700" ikke klarer å se en I5700. Nevner ikke at det er fordi jeg forsøker å oppdatere FW, da jeg ser at det gir en del svadasvar fra kundesupporten deres. Pokker også.

 

Update 14: Heisann! Der dukka jaggu GT-i5700 opp i NPS. (rebootet telefon, rebootet pc, byttet SIM-kort i telefonen, og vips vops.)

 

Gjett hva NPS sier nå:

"Denne enheten støttes ikke. Enheten du har valgt, støtter ikke programvareoppdatering"

 

FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF. :wallbash:

 

Update 15: Trykket den "Detaljer" ved "Gjenoppretting" helt nederst i bildet hvor man velger programvareoppdatering, og da får jeg følgende beskjed:

 

"En enhet er ikke lukket ordentlig ved tidligere oppdateringer. Det kan hende at enheten ikke fungerer som den skal. Du gjenoppretter enheten ved å velge den og klikke Gjenopprett.

 

Velg mobiltelefonen

(blank dropdownliste)

 

Gjenopprett-knapp (grået ut) Lukk-knapp (aktiv)

 

Hva faen?

 

Update 16: Der ga jeg faen i NPS og gjør som larsg over meg, laster ned og flasher med Odin...

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Da har du ikke kontakt med mobilen , kan være noe usb driver problemer eller att du ikke har slått på usb debug mode i telefonen eller usb feilsøking på godt norsk.

 

Måtte Kjøre all innstallasjon av samsung programmer drivere og odin som Administrator for å få det til å virke på Windows7 64 bit.

 

Forsøker å flashe nå, men Odin står fast på "<1> setup connection", har vært sånt i ca 10 min nå...

Endret av larsg
Lenke til kommentar

Helt sikker på at jeg at hadde det på, men usikker om det var på etter hard reset. Der ja, den var ikke på. Jeg forsøker igjen ;) My bad

 

Edit: har huka på "usb debug mode", ikke masselagring, og sjekka at modem driver og usb driver er innstallert på pc-en, men likevel står den fast på "setup connection..."

 

Final edit!!:

Etter omstart etter innstallering av kies så ble selfølgelig NPS også satt i "overvåkningsmodus", så det var derfor Odin ikke fikk connection. Og der var 2.1 oppe. Hele prossessen tok ca 5min+ fra Start til initializing.

 

Flott, takk for hjelp larsg!

Endret av Hazzie88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...