Gå til innhold

Hvor mye lønn kan jeg forvente av denne utdanningen?


Anbefalte innlegg

Tenker å ta utdanningen min på Universitetet i Bergen og da har jeg blant annet tenkt på "Bachelorprogram i petroleum- og prosessteknologi" - *clickie*.

 

Det jeg lurer på, er hvor mye jeg kan forvente å tjene etter en slik bachelor + en master i petroleumsteknologi på f.eks. NTNU? Eller fortsette i Bergen og ta en master der. Nevn alt du kommer på, begynnerlønn, ansiennitet, div. selskap osv!

 

Gjerne i forhold til hvor mye jeg tjener om jeg tar som jeg har tenkt til... Master i petroleumsteknologi på Universitetet i Stavanger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde valgt NTNU eller UiS fremfor UiB innenfor studieretningen du tenker på. NTNU fordi det er det mest anerkjente i Norge for denne slags studier, og UiS fordi de har best kontakt med petroleumsindustrien i tillegg til at det er i Stavanger det er flest jobber etter endt studie.

 

Som utdannet sivilingeniør kan du forventen en startlønn på om lag 500 000/år.

Lenke til kommentar

Jaok, så fordi du kjenner folk som har den utdanninga og den lønna, så er du garantert den lønna? Jeg kjenner et par leger. De tjener alle tett oppunder 2 millioner i året. Jeg kjenner en førskolelærer, hun tjener 500'000 i året.

 

Det folk må skjønne er at en utdanning ikke på noen måte er noen garanti for en viss lønn. Det er den samlede kompetansen din som betyr noe, samt hva arbeidsgiver føler denne er verdt. Det er masse tilfeldigheter inne i bildet. Hvem du jobber for har mye å si, hva slags stilling du har, hvor mye du har stått på for å gjøre karriere, hva du har prioritert, hvor flink du har vært å selge deg i lønnsforhandlinger, etc. etc.

Lenke til kommentar

Olje-, gass og offshorebransjen har nok noe høyere lønninger enn andre bransjer. De jeg kjenner som har MSc. i petroleumsfag har lønn i underkant av en million kroner (medregnet tillegg, overtid o.l.) etter noen år.

 

Det er selvfølgelig vanskelig å anslå en forventet begynnerlønn. Dette avhenger av mange andre faktorer enn bare utdannelsen, og det kan skje mye på 3 (evt. 5) år. :)

Lenke til kommentar

En nær bekjent av meg tjener oppunder 2 millioner i året, han jobber som konsulent for StatoilHydro. Skal sies at han er flink i yrket sitt, har mye erfaring innen mye rart, og ja, er godt voksen. Han har bachelor i oljefag + 2 år med andre studier innen oljefag. Dog tror jeg konsulent for er firma som StatoilHydro kanskje er den best betalte jobben man kan få tak i som ingeniør. Vil tro man fint kan tjene en minstelønn på i alle fall rundt 400 000kr som nyutdannet sivilingeniør, både statlig og privat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...