savate Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 (endret) Hadde egentlig tenkt å kjøpte ny i7-basert pc i sommer, men samboer og barn krever sitt, så det blir det visst ikke noe av.. He he:) Har idag følgende: Q9300 2,5ghz Ati 4870x2 4gb Corsair Dom. 1066mhz MSI P7n Diamond Creative lydkort Skjerm: Samsung 1680x1050 (22') En kamerat tilbyr meg en ubrukt Q9650 (i eske) for kr 1800,-. Bør jeg ta denne eller la min Q9300 vare til neste sommer? Antar at den er "flaskehalsen" i mitt nåværende system. Driver ikke med video el.l. Surfing, musikk, spill som BF2, BF:BC2, Cod MW2, Bisohock2, alle i STALKER-serien og nettopp kjøpt Metro2033. Edit: ser nå at denne burde vært postet under "maskinvare" - sorry Endret 1. april 2010 av savate
Simen1 Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Sjekk CPU-bruken under spilling. Jeg tipper at den sjeldent begrenser. Les også litt sammenlignende ytelsetester av de to prosessorene, men se kun på testene av de spillene du bruker. Det er jo de som betyr noe. Jeg har ikke sjekket det selv, men tipper at det ikke er noen særlig ytelseforskjell på de to prosessorene. Skjermkortet ditt er trolig også raskt nok for de fleste av spillene du nevner med bare 1680x1050 oppløsning. Ikke les tester med 1920x1200 eller mer for de er ikke relevante for deg. Husk at eneste forskjell på de to prosessorene er at sistnevnte har 20% høyere klokkefrekvens. Det synes jeg er alt for mye å betale 1800 kr for. Alt i alt tror jeg systemet ditt yter bra og at det er lite du får gjort med ytelsen for 2000 kr. Vent heller til neste år (evt ennå lengre) og kjøp både hovedkort, ram, cpu og skjermkort i samme slengen. Kjøp målrettet ut i fra hvilke spill du spiller, oppløsning og hvordan maskinvaren yter i akkurat de spillene.
savate Skrevet 1. april 2010 Forfatter Skrevet 1. april 2010 Takker for svar! Er litt slik jeg også har tenkt. Tror jeg venter til neste år og oppgraderer ut fra hva som gjelder da.
BadCat Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Det svarer seg å kjøpe den prosessoren. Spesielt hvis du har en god kjøler og får kjørt 9*400= 3.6 GHz. Det er nok til å dra high end skjermkort og gi flott ytelse. Liste over high end prosessorer. Q9650 ligger godt an. Sist høst fikk jeg tilbud om ny q9550 til 1290,- isteden brukte jeg mye penger på en ny 1366-i7. Ja, det er den fineste PCen jeg har hatt noen gang med Intel SSD RAID0, mye minne og masse resurser, men i praktisk bruk er det en skremmende liten forskjellell i forhold til hva jeg kunne fått til med en bitteliten oppgradering av hva jeg hadde, og det uten å grave dypt i lommeboken. q9550 ville blåst nytt liv i den gamle PCen min og det hadde ikke blitt mer enn 3000 for q9550 og Intel X25-N G2 80 GB. Hvis det går etter planen nå så kommer jeg til å kjøpe en Q9650 og putte inn i den gamle PCen til tross for at jeg har en ny og bedre.
Simen1 Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Det svarer seg å kjøpe den prosessoren. Spesielt hvis du har en god kjøler og får kjørt 9*400= 3.6 GHz. Det er nok til å dra high end skjermkort og gi flott ytelse. Hvis overklokking er med i betraktningen så gjør han antageligvis 7,5 * 450 MHz FSB = 3,375 GHz med 1,5V og god luftkjøling. Med andre ord minimal forskjell mellom Q9300 og Q9650. Men BadCat har et par viktige poeng. Nemlig at det er ganske liten forskjell på å oppgradere til LGA1366 til tross for at det koster ganske mye. Det gir bare ennå bedre begrunnelse for å utsette oppgraderingen. Et annet poeng er at en god SSD som Intel X25-M 80GB G2 kan gi en stor opplevd ytelseforbedring for relativt lite penger.
BadCat Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 (endret) Vil tro det er en helt annen kvalitet på en Q9300 og en E-setpping Q9650 (synes 1.5 var mye, en E-stepping bør greie på 1.3, men ja, hvis trådstarter kommer opp i 3.3 GHz med den han har så er det lite å hente på å bytte. Poenget mitt var hovedsaklig at å komme over 3 GHz med en 775-4-kjerne kan forlenge levetiden og er et godt alternativ til i7 og at mange inkludert meg selv bytter ut fult brukbare PCer for en overvurdert ytelsesøkning. Endret 1. april 2010 av BadCat
Kaaz Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 (endret) Jeg anbefaler deg å prøve å overklokke q9300-en din før du gjør noen flere vurderinger. Folk har fått den opp i over 3,6 på under 1,35volt. Dette avhenger selvfølgelig av hva ditt hovedkort kan klare. Kan nevne at jeg har en Q9450 som er overklokket til 3,4ghz og jeg opplever den som raskere enn jobb PC-en med Core i7 860 med 2gb mere ddr3 ram. Jeg har også en annen PC med Q9450 som kjører standardhastighet på 2,66ghz. Det er stor forskjell på disse to. Hvis du får den opp i hastighet så kanskje den beste oppgraderingen kan vise seg å være en ny cpu-kjøler? Men sjekk først om du får den over 3ghz. Ikke noe vits i å kjøpe ny kjøler før du vet mer om hvor kjapt det kan gå og hvor varmt det blir. Og når det gjelder SSD så henger jeg meg på de to andre. SSD er en bra oppgradering. Har nylig kjøpt en Intel X25-M 80GB G2 og kan bare anbefale den. Endret 1. april 2010 av Kaaz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå