Gå til innhold

Mennesker er idioter!


Anbefalte innlegg

Er det noen andre her som får mer og mer avsmak for menneskeheten? Makan til feilslått evolusjon. Krig, vold, idiotisk politikk, voldtekt, religion, ødeleggelse osv. Men kanskje det er fordi ALLE svake sjeler som egentlig hadde blitt drept i natural selection stil, får et livsgrunnlag og derfor utvanner "gene pool"et. Hvordan kan folk egentlig påstå at mennesket er perfekt og trekke paralleller mellom mennesket og Guds bilde? Hvorfor skulle en Gud, som hadde noen sans for rettferdighet og kjærlighet ville hatt noe med noe så korrupt som menneskene å gjøre?

 

Hva er det egentlig som gjør oss mennesker til noe verdt å ta vare på? Hva er det vi gjør som rase at vi kan si vi trengs, eller egentlig burde eksistere? Omtrent som 1 ekstra bite i et fullstendig puslespill. Hvorfor burde vi være inni puslespillet? Det eneste "gode" vi gjør er å prøve å begrense oss i vår grådighet. Omtrent som om en tar hånden nedi godteposen og tar nesten alt, for så å legge tilbake 2-3 ting fordi vi følte vi tok for mye. Også skal vi liksom være gode. Vi tar vare på dyr, men da fordi vår grådighet har voldtatt hele deres befolkningsgrunnlag til de omtrent ikke eksisterer lenger. Vi er som innbruddstyver i livets og jordens bank, hvor vi stjeler, herjer og fråtser til det nesten ikke eksisterer lenger, hvorpå vi vanner og pleier det tilbake slik at vi kan voldta det igjen med samme grådige iver.

 

Hele menneskeheten ser ut til å være bygd opp på Reagans tidløse quote om regjeringers syn på økonomi: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.

 

Er det noen som kan gi meg et godt eksempel på hvorfor vi bør fortsette å eksistere? Da ikke under trussel om at jeg kommer til å ødelegge menneskeheten som konsekvens av manglende overbevisning :)

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan folk egentlig påstå at mennesket er perfekt og trekke paralleller mellom mennesket og Guds bilde? Hvorfor skulle en Gud, som hadde noen sans for rettferdighet og kjærlighet ville hatt noe med noe så korrupt som menneskene å gjøre?

 

Alle bærer fingeravtrykk av Gud på seg fordi Gud har skapt alle. Gud er kjærlighet. Han elsker til tross for vår feilslåtte evolusjon.

 

Ser på avataren din at du er skeptisk til kristendommen, men siden du spør svarer jeg ut ifra min tro:P

Lenke til kommentar

Mennesket har brudt med Gud, derfor har alt gått galt.

 

Gud har brudt med mennesket, derfor har alt gått galt.

 

Hvordan mener du at mennesket har brudt med Gud? Har det eksistert en avtale på et tidspunkt? Hvem har hatt rett til å signere den på vegne av menneskeheten?

Lenke til kommentar

Naturen er full av destruksjon og gjenoppbygging, det er kanskje ikke slik at det fra naturens side er noe mål om at vi skal være gode.

 

Enhver populasjon individer (dyr) vil med de rette forutsetningene vokse seg så stor at det går på bekostning av andre, dette vil fortsette helt til livsgrunnlaget forsvinner eller man får utbrudd av sykdommer. På den måter reguleres systemet.

 

Du motsier deg selv allerede i første avsnitt, du spør om grunnen til påstått økt råskap er at vi tar vare på svake individer. Men det er da ikke de svake som i hovedsak bidrar til råskap. Dersom du skal proklamere survival of the fittest må du først akseptere at dette fordrer råskap. Et individs død eller misslykke er grunnen til at et annet individ blir sterkere/overlever. Ta gjøken for eksempel, hele denne artens eksistens er basert på rå utnyttelse av andre arter, det samme gjelder en rekke parasitter osv.

Lenke til kommentar

Vell... Jeg mener selv at den som startet den menneskelige grådighet var den første som teinet inn en jordlapp og krevde den som sitt eget. Så uprofesjonelt svarer jeg :p

 

Men det finnes i bunn og grunn to hovedsvar. En religiøs side, og en humanetisk side. Dog så tror jeg dette er en problematikk en humanetisk forklarelse kan kun svares i et biologisk sammenheng...

Lenke til kommentar

Kanskje det er sånn fordi du skal bli så provosert av det at du vil hjelpe til å gjøre det bedre ?

 

Jeg husker godt det mediebildet som var skapt av Oslo i tabloidpressen noe som gjorde meg fryktsom i det jeg trodde jeg skulle bli knivstukket rundt hvert et gatehjørne de første dagene jeg var der, men jeg lever faktisk enda.

 

Måten du velger å se verden på påvirker ditt syn av det hele. Pass på hva du velger å eksponere deg for så kan du fort forandre oppfattning av hva som er egentlig status og hva som er mulig å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Mennesket har brudt med Gud, derfor har alt gått galt.

Gud har brudt med mennesket, derfor har alt gått galt.

 

Hvordan mener du at mennesket har brudt med Gud? Har det eksistert en avtale på et tidspunkt? Hvem har hatt rett til å signere den på vegne av menneskeheten?

Opprinnelig var mennesket forent med Gud. Det hadde et felles "jeg" med Gud. Så skapte mennesket seg et eget "jeg" og egoisten, verdens største fiende var et faktum. I dag tror egoisten han selv er gud og at Gud ikke finnes. Derfor all elendighten i verden. Uten egoistens død og gjennforening med Gud blir det ingen paradis.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprinnelig var ikkke mennesket forent med Gud. Det hadde ikke et felles "jeg" med Gud. Så skapte ikke mennesket seg et eget "jeg" og heller ikke egoisten, verdens største fiende var et langt fra et faktum. I dag tror ikke egoisten han selv er gud og at Gud ikke finnes. Derfor ikke elendighten i verden. Uten egoistens død og gjennforening med Gud blir det paradis.

 

Sånn. Dette bærer eksakt like mye tyngde.

- BECAUSE I SAID SO!

 

Herpe-derp :)

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Mennesket har brudt med Gud, derfor har alt gått galt.

Gud har brudt med mennesket, derfor har alt gått galt.

 

Hvordan mener du at mennesket har brudt med Gud? Har det eksistert en avtale på et tidspunkt? Hvem har hatt rett til å signere den på vegne av menneskeheten?

Opprinnelig var mennesket forent med Gud. Det hadde et felles "jeg" med Gud. Så skapte mennesket seg et eget "jeg" og egoisten, verdens største fiende var et faktum. I dag tror egoisten han selv er gud og at Gud ikke finnes. Derfor all elendighten i verden. Uten egoistens død og gjennforening med Gud blir det ingen paradis.

 

Når var mennesket forrent med Gud?

Hvem var mennesket? Var det jeg som var Gud?

Lenke til kommentar

Naturen er full av destruksjon og gjenoppbygging, det er kanskje ikke slik at det fra naturens side er noe mål om at vi skal være gode.

 

Enhver populasjon individer (dyr) vil med de rette forutsetningene vokse seg så stor at det går på bekostning av andre, dette vil fortsette helt til livsgrunnlaget forsvinner eller man får utbrudd av sykdommer. På den måter reguleres systemet.

 

Du motsier deg selv allerede i første avsnitt, du spør om grunnen til påstått økt råskap er at vi tar vare på svake individer. Men det er da ikke de svake som i hovedsak bidrar til råskap. Dersom du skal proklamere survival of the fittest må du først akseptere at dette fordrer råskap. Et individs død eller misslykke er grunnen til at et annet individ blir sterkere/overlever. Ta gjøken for eksempel, hele denne artens eksistens er basert på rå utnyttelse av andre arter, det samme gjelder en rekke parasitter osv.

 

Tja, nå tenker jeg ikke så mye på ren overlevelse. Hadde krigene vært direkte over mat osv så er det en ting, men mye handler jo også om hva din oldefar gjorde mot min oldefar, hva du tror på av guder og hva jeg tror på og hvordan du ser ut i forhold til meg. Selvfølgelig finnes det råskap, det er jo den naturlige motpolen til godhet men samtidig så er vi jo "dømmende" mennesker som klarer å skildne mellom disse to. Og når jeg mener natural selection tenker jeg også på antall mennesker som kan leve på en gang. Ikke at det nødvendigvis blir fred med 1 million mennesker men det er vel utviltsomt at jo mer mennesker, des mer søl :) Men poenget var egentlig en slags observasjon mot den "moralske høygrunnen" mange putter mennesket. Som et godt, positivt individ, noe som bidrar til økosystemet. Men faktumet er jo at mennesket voldtar økosystemet :)

 

Nei, men vi har ikke noe valg. Det skal muligens litt mye til for å overtale verdens befolkning til å begå selvmord.
Dette er vel også et menneskelig trekk, å rasjonalisere alt til å passe inn i et rosenrødt bilde av hvordan vi velger å se på det. Hvorvidt vi har et valg er jo avhengig av definisjon. Vi har jo et valg som individuelle, men kanskje ikke så mye valg når det er en gruppementalitet. Og jeg sier ikke at vi må dø, jeg er ikke noe bedre enn resten og jeg har ingen intensjoner om å dø før om lenge, men den generelle rasjonaliseringen vi gjør av vår eksistens er på et objektivt plan litt perverst :)

Mennesket har brudt med Gud, derfor har alt gått galt.

Hmm, og jeg som trodde at verden ikke var mye forskjellig før Jesus kom, ei heller noe forskjellig etter Jesus dro. Kanskje heller mer splittelse og grunner til å slakte hverandre for pga ideologier.

Vell... Jeg mener selv at den som startet den menneskelige grådighet var den første som teinet inn en jordlapp og krevde den som sitt eget. Så uprofesjonelt svarer jeg :p

 

Men det finnes i bunn og grunn to hovedsvar. En religiøs side, og en humanetisk side. Dog så tror jeg dette er en problematikk en humanetisk forklarelse kan kun svares i et biologisk sammenheng...

 

Vel, den "naturlige", empiriske, logiske måten eller den desillusjonerte, rasjonalisterte fantasien måten som egentlig var en av hovedgrunnen "idioter!" kom inn i emnetittelen :)

Egentlig, så har du rett her ja! Min intensjon med tråden er jo å diskutere vår "plass" på jorden og hvorvidt den i et objektivt sett er en positiv eller negativ ting. At vi er slik vi er fordi naturen har lagd oss slik er jo egentlig uavhengig av om det er bra eller ikke. :D

Kanskje det er sånn fordi du skal bli så provosert av det at du vil hjelpe til å gjøre det bedre ?

 

Jeg husker godt det mediebildet som var skapt av Oslo i tabloidpressen noe som gjorde meg fryktsom i det jeg trodde jeg skulle bli knivstukket rundt hvert et gatehjørne de første dagene jeg var der, men jeg lever faktisk enda.

 

Måten du velger å se verden på påvirker ditt syn av det hele. Pass på hva du velger å eksponere deg for så kan du fort forandre oppfattning av hva som er egentlig status og hva som er mulig å gjøre med det.

 

At det er avhengig av perspektiv er jo sant det, dvs mennesket er en negativ ting for alle utenom mennesket :) Men vi er jo for inhabile til å dømme oss selv. Men vi kan forstatt se på fakta og sammenligne med vårt verdisystem og andre dyrs, planter osv tiltenkte verdisystem.

Lenke til kommentar

Du har en del gode poenger her, men jeg vil ikke svartmale menneskerasen som et feilslått resultat av evolusjonen.

Dette vil jeg begrunne med at det er helt nylig at menneskeapen kom til det brytningspunktet i evolusjonen der språk og intelligens startet å utvikle seg.

Gamle jødiske skrifter påstår at en guddom skapte det første mennesket (Adam) av støv. Og deretter tok han et ribben fra Adam og skapte ham en make (Eva) for at Adam skulle få noe å fylle dagene med. Dette gjorde guden for å behage Adam tydeligvis og hadde ingen ting med videreføring av menneskerasen (dette kan kun sees på som en tilfeldig bieffekt av skapelsen og ble først oppdaget noen mnd senere).

At intelligens og språkferdigheter kunne stamme fra en evolusjonell utvikling og derfor har hevet oss over de andre levende vesener på jorden hadde ikke de gamle historiemakerne kunnskap om og derfor skapte de også en forklaring på dette som vi kan se i de samme jødiske skriftene (eplet fra kunnskapens tre).

Skapelsesberetningen og syndefallet er beskrevet i den jødiske skriften og finnes igjen i den kristne bibel i det gamle testamentet (Første Mosebok).

 

Det er først i helt nyere tid at vi kan si at dette er 100% rendyrket vås fra ende til annen uten å risikere livet. Vi har i Norge bare så vidt stukket nesen over tåketeppet som de monoteistiske religionene har blåst opp og dyttet ut over store deler av jorden. I USA er store deler av befolkningen fortsatt under dette tåketeppet. Og uten å nevne religion og folkeslag, finnes det også noen som risikerer livet sitt ved å fortelle at det finnes en mer opplyst verden over tåketeppet.

Og det er dette som er poenget mitt.... Vi som mennesker har stort sett nylig sluppet tak i treklubben vi bar på og helt nylig startet og forstå oss selv som menneskeapen Homo Sapiens.

Kun når vi klarer å se på oss selv i lys av vitenskapen (erkjenne at vi ikke er en del av et skaperverk), kan vi klare å oppføre oss slik du ønsker og håper at mennesket skal være. Tåketeppet må løftes opp slik at dette kan skje!

 

Og der tror jeg vi er 100% enige! :)

Interessant tema du tar opp Bloodwake :thumbup:

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Så lenge vi har penger i samfunnet så vil dette bestå.

 

Hvordan løser man samfunnsproblemer?

 

Det beste svaret vi har kommet fram til på verdensbasis er å skattelegge,

regulere eller lage en lov. Og de som ikke føyer seg til regelmakerne med

de største våpnene, blir skutt og fratatt naturressursene.

 

Men det finnes de av oss som heller ser for oss en annen løsning:

 

http://www.thevenusproject.com/

Endret av RoXx
Lenke til kommentar

Du har en del gode poenger her, men jeg vil ikke svartmale menneskerasen som et feilslått resultat av evolusjonen.

Dette vil jeg begrunne med at det er helt nylig at menneskeapen kom til det brytningspunktet i evolusjonen der språk og intelligens startet å utvikle seg.

Gamle jødiske skrifter påstår at en guddom skapte det første mennesket (Adam) av støv. Og deretter tok han et ribben fra Adam og skapte ham en make (Eva) for at Adam skulle få noe å fylle dagene med. Dette gjorde guden for å behage Adam tydeligvis og hadde ingen ting med videreføring av menneskerasen (dette kan kun sees på som en tilfeldig bieffekt av skapelsen og ble først oppdaget noen mnd senere).

At intelligens og språkferdigheter kunne stamme fra en evolusjonell utvikling og derfor har hevet oss over de andre levende vesener på jorden hadde ikke de gamle historiemakerne kunnskap om og derfor skapte de også en forklaring på dette som vi kan se i de samme jødiske skriftene (eplet fra kunnskapens tre).

Skapelsesberetningen og syndefallet er beskrevet i den jødiske skriften og finnes igjen i den kristne bibel i det gamle testamentet (Første Mosebok).

 

Det er først i helt nyere tid at vi kan si at dette er 100% rendyrket vås fra ende til annen uten å risikere livet. Vi har i Norge bare så vidt stukket nesen over tåketeppet som de monoteistiske religionene har blåst opp og dyttet ut over store deler av jorden. I USA er store deler av befolkningen fortsatt under dette tåketeppet. Og uten å nevne religion og folkeslag, finnes det også noen som risikerer livet sitt ved å fortelle at det finnes en mer opplyst verden over tåketeppet.

Og det er dette som er poenget mitt.... Vi som mennesker har stort sett nylig sluppet tak i treklubben vi bar på og helt nylig startet og forstå oss selv som menneskeapen Homo Sapiens.

Kun når vi klarer å se på oss selv i lys av vitenskapen (erkjenne at vi ikke er en del av et skaperverk), kan vi klare å oppføre oss slik du ønsker og håper at mennesket skal være. Tåketeppet må løftes opp slik at dette kan skje!

 

Og der tror jeg vi er 100% enige! :)

Interessant tema du tar opp Bloodwake :thumbup:

 

Et meget interessant poeng! Jeg er veldig enig der, egentlig er "idiotene" alle de som ikke er så heldige å få vitenskapen i sitt liv. Det høres nesten religiøst ut, men da vitenskapen ikke sier hvordan vi skal leve, men hvordan vi bør leve blir det mer et verktøy til å se hvor feil alt annet teologisk bullshit er og å da bygge egne verdier istedet for å kopiere de gamle verdiene bygget på uvitenhet.

 

Opprinnelig var mennesket forent med Gud. Det hadde et felles "jeg" med Gud. Så skapte mennesket seg et eget "jeg" og egoisten, verdens største fiende var et faktum. I dag tror egoisten han selv er gud og at Gud ikke finnes. Derfor all elendighten i verden. Uten egoistens død og gjennforening med Gud blir det ingen paradis.

 

Så Mennesket ble frigitt fra sin totalitære overmakt som diktaterte hvordan og hva vi skulle gjøre for å leve et liv fylt av valg istedet for tvang. Jeg tror ikke Taiwan eller Burmas innbyggere er helt enig i den tankegangen om at mer tvang = mer lykke!

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Så lenge vi har penger i samfunnet så vil dette bestå.

 

Hvordan løser man samfunnsproblemer?

 

Det beste svaret vi har kommet fram til på verdensbasis er å skattelegge,

regulere eller lage en lov. Og de som ikke føyer seg til regelmakerne med

de største våpnene, blir skutt og fratatt naturressursene.

 

Men det finnes de av oss som heller ser for oss en annen løsning:

 

http://www.thevenusproject.com/

 

Har sett Zeigeist filmene og jeg er ikke helt enig i dens anarkistiske tenkemåte, eller ideelt sett er jeg vel det, men reelt sett blir det uvirkelig, omtrent som en fantasi :)

 

Og ja RoXx, er ikke uenig i Agent Smith's resonemang :)

Lenke til kommentar

Mennesket har brudt med Gud, derfor har alt gått galt.

Gud har brudt med mennesket, derfor har alt gått galt.

 

Hvordan mener du at mennesket har brudt med Gud? Har det eksistert en avtale på et tidspunkt? Hvem har hatt rett til å signere den på vegne av menneskeheten?

Opprinnelig var mennesket forent med Gud. Det hadde et felles "jeg" med Gud. Så skapte mennesket seg et eget "jeg" og egoisten, verdens største fiende var et faktum. I dag tror egoisten han selv er gud og at Gud ikke finnes. Derfor all elendighten i verden. Uten egoistens død og gjennforening med Gud blir det ingen paradis.

 

Når var mennesket forrent med Gud?

Hvem var mennesket? Var det jeg som var Gud?

Når det levde i paradiset. Mennesket hadde felles identitet med Gud. (var skapt i Guds bilde) Mennesket har skapt seg et eget bilde av seg selv, enkelte tror til og med dette er Guds bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...