Gå til innhold

Nrk.no blir reklamefri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det der kan faktisk slå begge veier.

 

prisen kan faktisk gå ned når flere kjøper det produktet det reklameres for.

 

 

men det handler jo en valgfrihet og den lille ekstra prisen er det ingen som merker noe til

her er det andre kostnader som påvirker prisen mer slik jeg ser det.

 

 

det hørtes nesten som å du ikke ville betal den prisen et produkt selges for.

Lenke til kommentar

det der kan faktisk slå begge veier.

 

prisen kan faktisk gå ned når flere kjøper det produktet det reklameres for.

 

 

men det handler jo en valgfrihet og den lille ekstra prisen er det ingen som merker noe til

her er det andre kostnader som påvirker prisen mer slik jeg ser det.

 

 

det hørtes nesten som å du ikke ville betal den prisen et produkt selges for.

 

Reklame fordyrer produktene, og fører til konkurransevridning, der store aktører selger mer enn de "burde", til tross for at de ikke har det beste produktet, som konsumenter får vi dyrere og/eller dårligere produkter pga reklame, så jeg som ikke ser på TV sponser de som ser på reklamefinasiert TV.

 

AtW

Lenke til kommentar

som kjent så har en sak minst to sider og du er bare inne på den ene.

 

hvis man ikke vet om et produkt så få man vite om det nettopp når det reklameres for det

 

det var noen som mente at når et produkt/tjeneste selges i store mengder så vil også prisen gå ned.

 

f.eks har ikke dette skjedd med "tv2 sumo" ?

 

 

nå kan det også at man velger det nest beste produktet fordi det beste er for kostbart.

 

 

hvis jeg skal ta deg helt på ordet så høres det ut som om det bare reklameres for dårlige produkter.

 

 

 

nå må det sies at tjenestene (alt fra tv programmer til webtv ) til NRK slett ikke er helt på topp slik noen hevder.

Lenke til kommentar

Argumentene du kommer med er stort sett irrelevante, når jeg sier "beste" så burde det være åpenbart at det er snakk om det beste produktet for kunden, dvs det som gir best pris og kvalitet for den spesifike kunde. Når det er perfekt konkuuranse, så vil kunden alltid kjøpe produktet som er best for seg, reklame har som mål å endre på folks kjøpsvaner, og må derfor dreie på dette, slik at kunden ikke kjøper det beste for seg. Men dette er en litt annen diskusjon, selv du må jo være enig i at 1. Reklame koster 2. Kostnadene må tas inn et sted 3. Dette "stedet" er produktprisene, 4. Raklmen sponser TV-kanalene. Mao så betaler man for reklame med dyrere produkter.

 

AtW

Lenke til kommentar

har du et eksempel på et produkt som hat bilt dyrere p.g.a reklame en det burde være ?

 

jeg klare ikke å se at det er noe stor problem

 

Du ser kanskje ikke på det som et problem at produkter blir dyrere, det står du fritt til. Og hva slags eksempl vil du ha? Mener du jeg skal vise til interne kostnadkalkyler for en bedrift?

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg ønsker bare et konkret eksempel på at det faktisk skjer , eller så er det vanskelig å se at det er noen stor problem.

 

f.eks hvor stor forskjell blir det for Freia melkesjokolade med eller uten reklame ?

 

hvor mye ekstra må man betale når man går på kino ?

 

elle hvor mye kunne man ha spart på dataspillene uten reklamen ?

Lenke til kommentar

jeg ønsker bare et konkret eksempel på at det faktisk skjer , eller så er det vanskelig å se at det er noen stor problem.

 

f.eks hvor stor forskjell blir det for Freia melkesjokolade med eller uten reklame ?

 

hvor mye ekstra må man betale når man går på kino ?

 

elle hvor mye kunne man ha spart på dataspillene uten reklamen ?

 

Uten å ha inngående kjenneskap til freias budsjetter og kostnadskalkyler er det helt umulig å operer med et eksakt tall, like lite som jeg kan si eksakt hvor mye melkesjokoladen øker i pris om råvarekostnadene øker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et perspektiv jeg også tror må være med er det faktum at reklame får oss til å kjøpe ting vi ikke trenger, og kan kanskje også teoretisk bidra til å presse ned prisene på "unødvendige" ting som folk ellers ikke ville kjøpt.

 

Isolert sett kan det være bra, men fra et samfunnsperspektiv er det ikke så positivt. Unødvendig forbruk medfører negative sideeffekter for samfunnet, slik som forsøpling, forurensning, unødvendig press på infrastruktur for å transportere ting vi strengt tatt ikke trenger, osv.

Lenke til kommentar

nå vil det jo også føre til konkurranse mot de gode/bra tingen også slik at prisen går ned.

d.v.s at monopol situasjonen forsvinner.

 

det var den 4.de måten å se det på

 

Reklame gavner mest de som er de største aktørene, det fører ikke til mer konkurranse, det fører til mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

nå vil det jo også føre til konkurranse mot de gode/bra tingen også slik at prisen går ned.

d.v.s at monopol situasjonen forsvinner.

 

det var den 4.de måten å se det på

 

Reklame gavner mest de som er de største aktørene, det fører ikke til mer konkurranse, det fører til mindre.

 

AtW

 

når jeg har fått tenk litt om så slår det meg at man driver reklame for konkurranse skyld og så mener du at det fører til mindre konkuranse. her der det ikke reklamen i seg selv som er problem men prisen.

 

penger har makt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...