Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link DIR-655 og ustabilt internett


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har et lite irriterende problem i hus, som jeg foreløpig ikke har klart å løse. Det har seg nå slik at jeg har en del problemer med ustabilt Internett, dvs Internett som i det ene øyeblikket fungerer optimalt, men like etterpå går det tregt og ustabilt.

 

Slik ser ting ut nå:

- Ruteren er en D-Link DIR-655

- Den står sentralt og greit plassert i forhold til datamaskiner

- Det er ca 6 maskiner, 1 iphone og 1 playstation som bruker nett, men veldig skjeldent helt på likt. Er man "uheldig" er kanskje 3 - 4 maskiner og playstation koblet opp på en gang

- vi har kun nedlasting om natten, slik at det ikke skal gå ut over hverandres netttilgang

- Fart inn: ca 3mbit Fart ut: ca 0.5mbit

 

Problemet:

- Nettet er bra noen timer da, men er ustabilt andre ganger

- Sjeldent en dag uten dårlig linje

- Bruker lang tid på websider det ene øyeblikket, mens andre ganger så er det null problem

- Har telefon som blir påvirket av at nettet er dårlig (tror jeg)

 

Feilsøking som er gjort er å koble min bærbare direkte i nettledningen (uten ruteren), da går nettet som en lek og alle farts tester viser det vi er lovet. Jeg har sjekket alle maskinene for virus og brukt NetLimiter og sjekket om noe unødvendig tar opp Internett.

 

Spørsmål:

1. Hva kan problemet være?

2. Kan problemet være ruteren?

3. Finnes det andre måter å finne problemet enn det jeg selv har gjort? (skal forsøke med en annen ruter denne uka, dog en litt "dårligere" D-Link)

4. Kan det ligge en løsning i å utelukke en del maskiner fra nettet? (2 av maskinene er leieboere sine, og de kan ordne seg noe eget dersom det er nødvendig)

5. Har noen tips til en god ruter, som ikke er noe dårligere til å sende signaler enn den vi allerede har?

 

Hadde blitt utrolig takknemlig for hjelp, holder på å rive av meg håret i frustrasjon!! Ingen krav til å kunne svare på alle spørsmåla, bare noen hadde hjulpet meg stort.

 

Mvh

Alex

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Om du bruker torrent filer eller p2p teknologi.

Routere tåler dårlig torrent/p2p og kan bli veldig ustabilt selv etter torrent/p2p er slått av.. da er eneste måten å slå strømmen til routeren av og på.

 

En annen ting jeg kan tenke meg kan skape store problemer er trådløse hjemmetelefoner fordi de operer som oftest på 2.4Ghz båndet (Samme båndet routere bruker) og vil da støye "Trådløs internett" og gjøre det tregt. Noen har ment at det å få tak i en telefon som bruker 5Ghz nettet løser problemet.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

 

En annen ting jeg kan tenke meg kan skape store problemer er trådløse hjemmetelefoner fordi de operer som oftest på 2.4Ghz båndet (Samme båndet routere bruker) og vil da støye "Trådløs internett" og gjøre det tregt. Noen har ment at det å få tak i en telefon som bruker 5Ghz nettet løser problemet.

 

Hvis det er en standard DECT-telefon så bruker den dedikerte DECT frekvenser (1880-1900 MHz) (http://no.wikipedia.org/wiki/DECT)

 

Har ikke turt å ta i den nye beta'en enda men hvis andre her er fornøyd skal jeg prøve.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med samme routeren for noen måneder siden. Det fortsatte helt til routeren bestemte seg for å kutte ut helt. Wifi fungerer 1-2 minutter før det detter helt ut (forsvinner fra nettverkslista og lampen slutter å lyse). Jeg har forsøkt firmware oppdateringer og tilbakestillign av routeren uten hell. Routeren er nå inne til reparasjon for andre gang hos Mamoz. De er ikke veldig tekniske av seg der. Første gangen routeren var inne fikk jeg den tilbake med et servicegebyr for innstallering av riktig firmware. De hevdet at feilen var at jeg hadde innstallert NA firmware i stedet for EU.

 

Jeg forsøkte å forklare at problemene oppstod før jeg begynte å tukle med firmware av noe slag og at jeg selvsagt hadde forsøkt EU firmware før jeg ble desperat og forsøkte NA firmware (fungerte akkurat likt samme hva slags firmware). Tette hoder og tette ører. 12 dager senere fikk jeg routeren igjen med gebyr på kr350,- og beskjed om at "nå fungerer den". Kom hjem koblet opp router, nett i 1 minutt BAM død. Takk og lov for inkompetente mennesker. Låner en d-link 635 av en kamerat og den fungerer suverent.

 

For å konkludere; jeg tror routeren din lider en treg død. Jeg regner med at du ser helt andre resultater med lånerouteren. Jeg foreslår å reklamere på routeren så snart som mulig og håpe at du treffer mer kompetente mennesker enn det jeg gjorde. Routeren min har vært hos Mamoz i snart en måned og selv om det er klart som dagen for selv en blind ape at det dreier seg om et hardware problem så sliter Mamoz med å komme frem til dette.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

Har også en DIR-655 som fungerer utmerket (etter at jeg har byttet den en gang da det var problemer med min første også).

 

Kjører med FW 1.21 idag og vurderer oppgradering til 1.30. Har dog en hel del instillinger i den, og lurer på om disse forsvinner ved firmware oppgradering? Vet at det går å spare innstillingene til fil og så laste opp disse igjen, men fungerer dette mellom 1.21 og 1.30?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

Har også en DIR-655 som fungerer utmerket (etter at jeg har byttet den en gang da det var problemer med min første også).

 

Kjører med FW 1.21 idag og vurderer oppgradering til 1.30. Har dog en hel del instillinger i den, og lurer på om disse forsvinner ved firmware oppgradering? Vet at det går å spare innstillingene til fil og så laste opp disse igjen, men fungerer dette mellom 1.21 og 1.30?

 

Takk for hjelpen!

 

For all del IKKE oppgrader firmwaren på den routeren, du får ikke nedgradert til den gamle igjen hvis det oppstår problemer.

Har selv vært ille plaget med den routeren. Det endte med at jeg måtte kjøpe en Jensen Airlink 89300. Den takler mange tilkoblinger og høy belastning uten å mukke.

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

Har også en DIR-655 som fungerer utmerket (etter at jeg har byttet den en gang da det var problemer med min første også).

 

Kjører med FW 1.21 idag og vurderer oppgradering til 1.30. Har dog en hel del instillinger i den, og lurer på om disse forsvinner ved firmware oppgradering? Vet at det går å spare innstillingene til fil og så laste opp disse igjen, men fungerer dette mellom 1.21 og 1.30?

 

Takk for hjelpen!

 

For all del IKKE oppgrader firmwaren på den routeren, du får ikke nedgradert til den gamle igjen hvis det oppstår problemer.

Har selv vært ille plaget med den routeren. Det endte med at jeg måtte kjøpe en Jensen Airlink 89300. Den takler mange tilkoblinger og høy belastning uten å mukke.

 

 

Slår meg på her. Det er ingen grunn til å oppgradrere firmware med mindre du opplever problemer, eller du trenger noe som blir tilgjengelig kun gjennom firmware update. Bedre er bra sin fiende. Man tenker at routeren blir bedre gjennom firmware update, men det hender at det fucker opp like mye som det fikser.

Lenke til kommentar

Det er feil at man ikke kan nedgradere DIR-655.

Bare å se på D-Links offisielle forum, ligger masse guider til nedgradering der inne.

Selv har jeg prøvd alt fra 1.21 til 1.33NA, men nå prøver jeg den siste 1.32EU, dog uten noe hell. Får rett og slett ikke dritten til å fungere noenlunde på samme nivå som min tidligere Fritz! Box :)

Lenke til kommentar

1.32EU har jeg ikke prøvd men jeg har kjørt 1.31EU kontinuerlig i én måned uten noen som helst issue. Med andre ord har jeg ingen planer om å prøve 1.32EU heller ;)

 

Har ikke helt fått med meg hva som er nyhetene i 1.3x firmware... Hva er de store nyhetene?

Lenke til kommentar

Har hatt d-link tidliger. Hadde sist en 655 og opplevde samme som mange av dere. Min bror har fortsatt en 655 og sliter likedan.Personlig kastet jeg den i bosset.

 

Ett tips for De som har en router før d-link routeren (f.eks fra telenor) er å deaktivere hele routerdelen i d-linken. Sett den opp som en ren switch uten routingfunksjon. Mye av problemene ligger i at den ikke takler routing når det er snakk om litt datamengder eller mange tilkoblinger (f.eks torrenter)

 

 

Bare ett tips :)

 

NNAA

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

Har også en DIR-655 som fungerer utmerket (etter at jeg har byttet den en gang da det var problemer med min første også).

 

Kjører med FW 1.21 idag og vurderer oppgradering til 1.30. Har dog en hel del instillinger i den, og lurer på om disse forsvinner ved firmware oppgradering? Vet at det går å spare innstillingene til fil og så laste opp disse igjen, men fungerer dette mellom 1.21 og 1.30?

 

Takk for hjelpen!

 

Instillingene skal kunne lagres i en fil på pcen din. Mener i alle fall det er valg på dette hadde DIR 655 før Tor med hammeren tok den, nå har jeg store broren til DIR 655 som heter noe slikt som DIR 855

Lenke til kommentar

Har hatt d-link tidliger. Hadde sist en 655 og opplevde samme som mange av dere. Min bror har fortsatt en 655 og sliter likedan.Personlig kastet jeg den i bosset.

 

Ett tips for De som har en router før d-link routeren (f.eks fra telenor) er å deaktivere hele routerdelen i d-linken. Sett den opp som en ren switch uten routingfunksjon. Mye av problemene ligger i at den ikke takler routing når det er snakk om litt datamengder eller mange tilkoblinger (f.eks torrenter)

 

 

Bare ett tips :)

 

NNAA

 

Kan du utdype? Jeg slo av DHCP funksjonen slik at den ikke delegerte ip adresser. Er det det samme?

Lenke til kommentar

ftp://ftp.dlink.fr/D..._FW132EUB01.rar

 

Siste Europeiske beta, fungerer smertefritt hos meg :-) Jeg har A4 hardware

Først og fremst, dette er ikke en Beta. Beta filen ender på FW132EUBeta01

 

For det andre, denne updaten gjorde underverker hos meg hvertfall, har riktignok ikke hatt den lenger enn 1uke, men den har vært dønn stabil denne uken, og da med konstant p2p download på 1,2MB/s. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...