Gå til innhold

Mistet førerkortet - hva skjer nå?


chili89

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om det er noen her som har peiling på hvordan en skal gå frem når en har mista førerkortet?

 

Her gjelder det fyllekjøring. Ble stoppa og mista det for to år, hadde 1,87 i promille.

 

Hvor skal man sende søknaden? Er det noen mulighet for å få kjørt opp tidligere? Kan jeg øvelseskjøre før tida har gått ut? Kan jeg ta opp teorien igjen tidligere? Må jeg kjøpe meg ny sånn teoribok? Hvis det er noen som har opplevd lignende og vet åssen det foregår, hadde jeg satt pris på å fått litt mer info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, vet jeg må ta alt på nytt igjen... oppkjøring og teori. Litt kjipt å ikke kunne øvelseskjøre før tiden har gått ut, føler liksom jeg trenger et par timer ellernoe til å liksom komme i gang igjen. Mista det før prøvetida hadde gått ut, ja, hadde hatt lappen i nesten et halvt år. Men jeg tror kanskje man uansett må ta opp igjen hele oppkjøringa hvis man har mista førerkortet i mer enn ett år.

 

Men jeg lurer også på hvor god tid i forveien en bør søke? I mitt tilfelle har det gått to år nå på november i år, da.

Lenke til kommentar

Ja, vet jeg må ta alt på nytt igjen... oppkjøring og teori. Litt kjipt å ikke kunne øvelseskjøre før tiden har gått ut, føler liksom jeg trenger et par timer ellernoe til å liksom komme i gang igjen. Mista det før prøvetida hadde gått ut, ja, hadde hatt lappen i nesten et halvt år. Men jeg tror kanskje man uansett må ta opp igjen hele oppkjøringa hvis man har mista førerkortet i mer enn ett år.

 

Men jeg lurer også på hvor god tid i forveien en bør søke? I mitt tilfelle har det gått to år nå på november i år, da.

 

 

mister du det mer enn 1 år må du ta ALT på nytt. Helt fra starten, og du kan ikke øvelseskjøre før tapsperioden er over....

Lenke til kommentar

Hva mener du med alt? Det er bare selve oppkjøring og teorien, ikke sant?

 

 

Nei, da mener jeg ALT. Glattkjøring, kjøretimer osv.....

 

 

"Er tap av førerett fastsatt for en periode av 1 år eller mer for overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det avlegges full ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av førerett"

Endret av inflames662
Lenke til kommentar

Hva mener du med alt? Det er bare selve oppkjøring og teorien, ikke sant?

 

 

Nei, da mener jeg ALT. Glattkjøring, kjøretimer osv.....

 

 

"Er tap av førerett fastsatt for en periode av 1 år eller mer for overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det avlegges full ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av førerett"

Hvis du ikke vet hva du snakker om, er det i slike tilfeller best å ikke si noe. Førerprøve er kun den teoretiske og praktiske prøven. Man må ikke ta *alt* av kjøretimer og pålagte kurs på nytt hvis man mister føreretten i mer enn 1 år (før prøveperioden er over), dette er fullstendig urimelig og urettferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vel, alt er omtrent i boks nå. Eller, ikke alt da, mangler oppkjøringen, men har fått meg oppkjøringstime, neste månde.

 

Jeg leverte søknad til biltilsynet, og de sendte den til politiet. Var samma søknadsark som du bruker når du kjører opp første gang, bare at det ikke er mulig å sende det elektronsik. Jeg var på biltilsynet for å fylle ut og levere. Og så var det bare å ta teorien etter jeg hadde fått svar på den. Jeg sendte også en søknad til politiet om å få øvelseskjøre før tapsperioden var gått ut, og jeg fikk øvelseskjøre en månde før tida var gått ut, men med autorisert trafikkskole da. Men det er jo så dyyrt. :O Jaja, jeg håper uansett virkelig jeg klarer oppkjøringa! Ser virkelig frem til å kjøre bil igjen! =)

Lenke til kommentar

Dere skulle aldri fått lappen igjen egentlig. Det synes jeg!

 

 

Skjønner ikke hvorfor du poster egentlig, få mest mulig innlegg? Når han har sonet straffa på 2 år, så er han velkommen til trafikken igjen.

 

Hvis du ikke skjønner hvorfor personer på et diskusjonsforum sier sin mening angående en sak har du ikke skjønt mye og burde vel strengt tatt ikke skjønne hvorfor du selv poster din egen mening.

Lenke til kommentar

Men hva er vitsen med å skrive sin mening når han ikke spør om det ?

 

Ingen er perfekte, så alle kan gjøre feil. Sikker på at de fleste av dere ligger over fartsgrensen som er også ulovlig, så da burde dere ikke heller ha hatt lappen.

 

Lykke til med oppkjøring Chili89 :)

* Under 0,5 promille........Normal risiko

* 1 promille................Fordoblet risiko

* 1,5 promille..............5-doblet risiko

* 2 promille................15-doblet risiko

 

Forholdet mellom fart og risiko er veldokumentert. Fem prosent fartsøkning gir 10 prosent økning i ulykker og 25 prosent økning i antall døde.

 

Føreren her har nesten vært oppi 15-doblet risiko for ulykke - legg på risiko for promillekjøring med risiko for fartsøkning.

 

Å dra parallell med fartsoverskridele og fyllekjøring blir bare latterlig.

 

Hadde f.eks. ungen din blitt meid ned av en med 1,87 i promille, tror jeg ikke du ville ha hatt vedkommende ut på veiene igjen. Det gikk bra denne gangen - heldigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...