Gå til innhold

Byttet router, ip-telefoni virker ikke


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har byttet fra en Draytek router og til en Netgear WNR2000.

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/WNR2000/default.htm

 

Jeg har IP telefoni fra Televoip, og bruker Grandstream HandyTone 486.

http://www.televoip.no/telefoni/dokumentasjon/DetaljertBeskrivelse_HT486.pdf

 

Har åpnet opp for port UDP 5060, UDP 5004, UDP 69, UDP 123. UDP 3478 i Netgear routeren.

Har brukt portforward og ikke porttriggering.

Dette er likt oppsett som var i den gamle Draytek routeren. IP adresser skal være likt.

Når jeg skjekker i routeren om adapterets IP dukker opp så finnes den ikke i oversikten over tilkoblede enheter.

Skriver jeg inn IP adressen i nettleser så kommer jeg inn i menyen til adapteret. Kan også ringe til adapteret og få opplest intern og ekstern IP. Alt dette stemmer.

Men ingen utgående eller inngaende samtaler. Det ser ut til at routeren ikke kjenner igjen adapteret. Adapteret har også samme faste IP som tidligere.

Noen som kjenner til hva som kan være galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du behøver ikke forwarde porter for å bruke Televoip.

Sjekk at du har samme subnett på adapteret og router.

Har router 192.168.1.1, så gi adapteret 192.168.1.xxx på WAN.

 

Alternativt så kan du la adapteret hente ipadresse automatisk.

 

Jeg har samme adapter og Televoip selv.

Endret av la7dfa.com
Skrevet

Jeg bruker fast IP på adapteret. Adapteret står plassert bak en router.

Det skal dermed være routeren som skal gi ut IP.

Alle PC'er er også tilkoblet denne router.

Jeg har nå fjernet alle portforward som jeg hadde satt.

Har satt adapteret til å motta automatisk IP

Resultatet er det samme. Bare at nå får jeg ikke tilgang til adapteret.

Når jeg ringer til adapteret får jeg opplyst at IP, Gateway, Subnet er 000.000.000

Så det må vel være noe komunikasjons problemer adapter og router.

For tydligvis så får adapteret ingen IP fra router.

Hva gjør jeg nå tro?

Skrevet

Svarte kanskje litt utydelig, ser det nå. Beklager

Jeg har endret adapteret til å motta IP fra router. DHCP

Altså ingen fast ip lengre.

Jeg brukte 192.168.2.50 til adapteret tidligere.

Router har gateway 192.168.2.1

subnet 255.255.255.0

IP range i router er 192.168.2.5 til 192.168.2.55

Skrevet

Ja, jeg byttet bare router. Den gamle Draytek'en var ustabil. Måtte restarte

den stadig vekk. Hastigneten gikk nedover helt til en restart fikset det.

Måtte restarte oftere og oftere. Men jeg har den gamle routeren her. Holder på med den nå.

Skal prøve å få koblet den opp igjen. Kommer tilbake sendere eller imorgen om status da.

Men jeg må få den andre routeren opp å gå med IP adapteret.

Skrevet (endret)

Har koblet adaptert til den gamle routeren og da klarer routeren og "se" adapteret.

Både ved statisk og dynamisk IP.

Flytter jeg den over til den nye router så skjer ingen ting.

Routeren ser ikke at den er tilkoblet.

 

Den nye routeren oppdager de andre PC'er og Mobiler som kobler seg til.

Men ikke IP adapteret.

Kan jeg ha oversett noe i routeren?

 

Bruker WAN på adapteret til LAN på router

Endret av Ulf_H
Skrevet

Eg veit at Telio sine adapter (Sipura) køyrer på 10 Mb/s halv dupleks som standard. Kan dette vere tilfelle for andre adapter òg? I så fall, kan problemet ligge i at ruteren ikkje "forstår" det? Har alle dei andre enhetane gigabit-kort, eller har nokon av dei bare 100 Mb/s kort òg?

 

Set nettverkskortet til ein PC til å kun bruke 10 Mb/s halv dupleks, og koble den til med kabel. Virkar det? :)

Skrevet

Det er en del brukere som har rapportert problemer med SIP og denne router. En løsning på Netgears web sier: In "WAN Settings" check on the "Disable SIP ALG" box under "NAT filtering".

Har du versjon 1 eller 2 av routeren, det kan muligens være en FW versjon som fungerer bedre enn den du har.

Skrevet

Har byttet fra en Draytek router og til en Netgear WNR2000.

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/WNR2000/default.htm

 

Jeg har IP telefoni fra Televoip, og bruker Grandstream HandyTone 486.

http://www.televoip.no/telefoni/dokumentasjon/DetaljertBeskrivelse_HT486.pdf

 

Fant en illustrasjon som fikser problemet på DLink routere med samme problem du beskriver, se forrige innlegg.

Skrevet

Fant en illustrasjon som fikser problemet på DLink.

Tviler på at det er noen vits i å endre slike parametre innen han ser adapteret. Det er jo noe basal kommunikasjon over ethernet som ikke fungerer.

SIP og ALG er "basal kommunikasjon. Søk det opp.

Skrevet

SIP og ALG er "basal kommunikasjon. Søk det opp.

Til en viss grad, men når du ikke engang ser at adapteret er tilkoblet, så tviler jeg på at SIP eller ALG er problemet.

Man snakker vel om hvilken type kommunikasjon som går gjennom brannmur, når det er snakk om SIP/ALG.

 

Men det er jo helt OK om trådstarter prøver og ser om det har noen effekt.

Skrevet

SIP ALG vil vel mest telle når det er snakk om "ruting"-lignende tilfeller, altså kan motta samtaler men ikke utgående osv. Ville også ha åpnet for UDP 16300 - 16700 UDP (trigger). Prøv evnt. å sett DMZ. Om ingen av forslagene som er foreslått i tråden hjelper, ville jeg ringt Televoip for å sjekke om ditt adapter har provisjonert. NB: Har du Telenor som ISP kan det hende at Abuse Lock ødelegger, da den stenger en rekke porter og adapter ikke får location.

Skrevet

De portene der brukes av Telio. Uansett så er det ipadresse og kommunikasjon med router det må fokuseres på ennå.

 

Adapteret bruker 10Mbit som nevnt over. Det er mest sannsynlig her problemet mot WNR2000 ligger.

 

Sjekk om det finnes nyere firmware til routeren (og adapteret). Kan hende det finnes en fix der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...