Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon i fjernlys. Verdt penga?


Anbefalte innlegg

Lenge og lengre.. Den halogenpæra på det bildet ble fôret med under 12V, så den lyser svakere. Halogenpærer får ca. 50% mer lys for hver 0,5V, og det betyr at på f.eks 13V, som er vanlig i biler når man trekker fra spenningsfall, vil den gi vesentlig mer lys. Xenonpæra har en drivkrets som vedlikeholder lysbuen på korrekt intensitet uansett spenning. Poenget var kun å vise forskjellen mellom de to pærene i form av hvilke retninger lyset går ut.

 

Omtrendt helt objektivt påstår jeg at du får bedre lys med Night Breaker. Jeg kan si dette både fordi jeg har testet dette på ekte vei med ekte lykter, og fordi jeg har teoretisk testet det med kun lykt hvor jeg har sjekket lysbildet, samt målt resultatet med det jeg har tilgjengelig av måleutstyr for lys. Alt tyder på at NightBreaker-pærene faktisk får lykta til å lyse vesentlig lengre/sterkere med korrekt lysbilde enn hva en ettermontert xenonpære klarer å få til.

 

Om du ikke er intressert å bytte pærer alt for ofte kan du teste f.eks Philips X-treme Power, som kan hende har lengre levetid. Ingen av dem er særlig dyre om man kjøper dem fra f.eks http://www.powerbulbs.co.uk/ istedet for over disk i Norge hvor de typisk koster 400-500kr pr. par.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er vel i og for seg ganske logisk at man ikke begyne og klyppe ledninger o.s.v så det er i orginal tilstand (altså det du påpeker til godkjent tilstand)

+ at da samme type bil er godkjent med dette så er din godkjent med dette da du plukker med deg alt av dill dall

Sån i samma slengen du skulle vel ikke ha med såkaldt høtyks lykte spylere å? i såfal nok en myte om dette kravet er ordinær lyktespyler, noe de fleste har fra før!

 

for og sammenlingne med noe anna hvis eks en v40 1,6L med 100-110 hk motor havarere, og eier slipper nedi en T4 motor som levere 220hk fra en dele bil så er dette godkjent så sant eier får det til og funke med ledninger o.s.v så motor fungerer.

grunden til at dette går an er at en v40 er en v40 og er bil modelen levert med det, så får man det godkjent hvis man leger litt tid i detta! men slipper du nedi en v8 så går ikke det for det er ikke bilen levert med orginalt.

 

sådan v40 1,6L, 1,8L, 1,9L td, 2,0L, 2,0L turbo har samme bremser o.s.v

 

men på denna sia her virke det som det skal argumenteres i mot FAKTA info (altså lover og regler) man får utlevert på BT så spørs å lenge jeg gidder og prøve og får fram rikti svar så folk skjønner detta

Lenke til kommentar

Dette er nok missforstått fra din side, det er ikke bare å slippe ned en T4 motor i en V40 1,6 å tro at alt er snus. Bilen må godkjennes på nytt igjen og du må ha godkjenningspapirer fra bilens produsent som forteller nøyaktig hva som kreves av forandringer, når en bil forlater en fabrikk så er den godkjent i den form den er og ved vesentlige forandringer på dette, senkesett, motorbytte osv så må bilen vises for biltilsynet med korrekt dokumentasjon, det nytter ikke å si at "den blir jo levert med si og så" for da er det avslag på grått papir.

Ang dette med å flytte over orginale xenonlys til en bil med halogenlykter, så snakker du igjen mot bedre viten. På biler med xenonlykter så er lyktene tett integret mot bilens styreenhet, det vil si at det ikke bare er å flytte over slike lykter og tro at alt er i orden, der finnes selvfølgelig godkjente ettermonteringsett til en del biler men disse er så dyr at det kun er for spessielt intresserte.

Lenke til kommentar

Dette er nok missforstått fra din side, det er ikke bare å slippe ned en T4 motor i en V40 1,6 å tro at alt er snus. Bilen må godkjennes på nytt igjen og du må ha godkjenningspapirer fra bilens produsent som forteller nøyaktig hva som kreves av forandringer, når en bil forlater en fabrikk så er den godkjent i den form den er og ved vesentlige forandringer på dette, senkesett, motorbytte osv så må bilen vises for biltilsynet med korrekt dokumentasjon, det nytter ikke å si at "den blir jo levert med si og så" for da er det avslag på grått papir.

Ang dette med å flytte over orginale xenonlys til en bil med halogenlykter, så snakker du igjen mot bedre viten. På biler med xenonlykter så er lyktene tett integret mot bilens styreenhet, det vil si at det ikke bare er å flytte over slike lykter og tro at alt er i orden, der finnes selvfølgelig godkjente ettermonteringsett til en del biler men disse er så dyr at det kun er for spessielt intresserte.

 

 

det er klart alt av slik endring skal godkjenes hos BT men detta va noe jeg trodde folk forsto egentli :hmm:

forholde meg til det jeg har blitt git info av BT om at blir godkjent som skrevet lenger oppe her, hva dere andre velger faar dere besteme!

Lenke til kommentar

Det er ikke det du skrev lengre oppe.

 

 

for og sammenlingne med noe anna hvis eks en v40 1,6L med 100-110 hk motor havarere, og eier slipper nedi en T4 motor som levere 220hk fra en dele bil så er dette godkjent så sant eier får det til og funke med ledninger o.s.v så motor fungerer. Grunden til at dette går an er at en v40 er en v40 og er bil modelen levert med det, så får man det godkjent hvis man leger litt tid i detta! men slipper du nedi en v8 så går ikke det for det er ikke bilen levert med orginalt.

 

Mer likegyldig forklaring skal en lete lenge etter.

 

 

Poenget er at det slettes ikke er noen automatikk at du får det godkjent en ombygging/forandring, eksisterer der ikke papirer fra produsenten så kan du snakke deg blå på biltilsynet uten at du kommer noen steder. Du har tydeligvis ingen praktisk erfaring med biltilsynet og det lille du vet har du hør "her og der", jeg har til stadighet med biltilsynet å gjøre når det gjeller godkjenninger på kjøretøyer og vogner der jeg jobber, og det er meget strenge krav til dokumentasjon. Pga mye juks (kamraderi) med godkjenninger så må papirene nå igjennom 2 instanser før at en godkjenning blir gyldig. Og siden du nevner V8 motor så kan jeg informere deg om at feks. volvo 240 (ble aldri levert med v8 motor) kan ombygges til V8 motor med godkjenningspapirer fra Volvo, noe som er enda et bevis på at du sitter på uriktig informasjon.

 

 

Gxi har forklart dette med godkjenning av lys og lykter så har ikke noe mer å tilføye der.

Lenke til kommentar

Xenonlys er oppskrytt. Det er bare en latmanns metode på å omgå det egentlige problemet til dårlig lys på de ALLER fleste biler, nemlig elendig spenning ut til pærene. 10-11 volt er ganske vanlig faktisk, dette pga flere faktorer som tynne kabler, lav ladespenning, dårlige brytere som hovedstrømmen går gjennom osv. Dessverre har jeg vært lat selv også og har xenon nærlys på den ene bilen min. Dette skal jeg aldri ha igjen, det fungerer jo forsåvidt men man lurer seg selv. Lysbildet er så stygt som det går an med masse strølys, samt en hotspot rett foran bilen som gjør at man får feil fokus med blikket plassert på ting som foregår nærme bilen. Som alle vet er det langt foran bilen man skal følge med og trenger lys, ikke rett foran bilen.

Lenke til kommentar

Men om jeg har valget mellom halvbra lys som holder i to måneder(nightbreaker) eller dritsterkt lys som har litt kortere rekkevidde, men til gjengjeld lyser opp som faen, og holder mye, mye lenger(HID) velger jeg glatt sistnevnte. Men meg om det.

 

Uansett, det er nå gjort klart at det er vanskelig å få godkjent en bil med ettermontert xenon, og at biltilsynet er noe dritt. EOD.

Lenke til kommentar

kjører nå med Hella Rallye 3003, 14.8 volts regulator, full spenning ut til pærene og Nightbreaker pærer, og til sammenligning med Xenon i tusenmetere, (en jeg har sitti på med et par ganger), så er mine lys telys i forhold. samme gjelder mine H4 i hovedlykt + H3 fjernlys i samme lykt, her har jeg også full spenning ut til pærene, lagt opp nye ledninger med rele, og det kan ikke sammenlignes med xenon.

 

Har nå bestilt 3 xenon sett fra vvme.com, H1 55W til tusenmetera, digitale H4 bi-xenon 35w og 55w H3 til de ekstra fjernlysene i hovedlykt. skal bli spennende! Totalt 1600kr inkl frakt!!

 

Takk til han som tipsa om vvme her, ser det er veldig mange som har gode erfaringer rundt om på nettet med disse kittene!

Endret av Ovechk1n
Lenke til kommentar

http://www.vvme.com/standard-h439003-bixenon-hid-kit-p-9.html?cPath=44_46_35

 

Der, 500kr levert rett på døra de. Kjøpt fra de mange ganger. 3 Dagers leveringstid med DHL.

H4 xenon, altså nær og fjernlys i samma pæra

 

Må støtte denna. Har handla masse fra disse selv og er meget fornøyd.

 

Kjøpte bi xenon til hovedlyktene og 55singelxenon til 1000meterne. Funker som bare det.. :p

Lenke til kommentar

kjører nå med Hella Rallye 3003, 14.8 volts regulator, full spenning ut til pærene og Nightbreaker pærer, og til sammenligning med Xenon i tusenmetere, (en jeg har sitti på med et par ganger), så er mine lys telys i forhold. samme gjelder mine H4 i hovedlykt + H3 fjernlys i samme lykt, her har jeg også full spenning ut til pærene, lagt opp nye ledninger med rele, og det kan ikke sammenlignes med xenon.

 

Har nå bestilt 3 xenon sett fra vvme.com, H1 55W til tusenmetera, digitale H4 bi-xenon 35w og 55w H3 til de ekstra fjernlysene i hovedlykt. skal bli spennende! Totalt 1600kr inkl frakt!!

 

Takk til han som tipsa om vvme her, ser det er veldig mange som har gode erfaringer rundt om på nettet med disse kittene!

Er jo en kjent sak at Hella Rallye 3000 suger. Med xenon er de enda verre, lysspredningen er elendig.

 

Du skulle heller prøvd med Bosch big knick 225. MYE bedre lys.

 

 

 

Lenke til kommentar

kjører nå med Hella Rallye 3003, 14.8 volts regulator, full spenning ut til pærene og Nightbreaker pærer, og til sammenligning med Xenon i tusenmetere, (en jeg har sitti på med et par ganger), så er mine lys telys i forhold. samme gjelder mine H4 i hovedlykt + H3 fjernlys i samme lykt, her har jeg også full spenning ut til pærene, lagt opp nye ledninger med rele, og det kan ikke sammenlignes med xenon.

 

Har nå bestilt 3 xenon sett fra vvme.com, H1 55W til tusenmetera, digitale H4 bi-xenon 35w og 55w H3 til de ekstra fjernlysene i hovedlykt. skal bli spennende! Totalt 1600kr inkl frakt!!

 

Takk til han som tipsa om vvme her, ser det er veldig mange som har gode erfaringer rundt om på nettet med disse kittene!

Er jo en kjent sak at Hella Rallye 3000 suger. Med xenon er de enda verre, lysspredningen er elendig.

 

Du skulle heller prøvd med Bosch big knick 225. MYE bedre lys.

 

Er ikke 3000, men 3003! bruk øya dine. disse har en annen reflektor enn 3000, high boost reflektor(samme reflektor som luminator). de lyser kansje litt konsentrert, men jeg synes de lyser bra med nightbreaker, men det blir garantert bedre med xenon. har lest flere som har satt i xenon i 3003 og er kjempefornøyd.

Endret av Ovechk1n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...