Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon i fjernlys. Verdt penga?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville mye heller sett litt på kvaliteten på kablene i motorrommet. Det er ganske sikkert tynne kabler som gir mye spenningsfall og dårlig lys. Det første du bør gjøre er å bytte ut kabler til 50mm2. Batteri > dynamo. Chassi > blokk. Batteri > chassi. Deretter kan du installere relesett samt tykkere kabler ut til hovedlyktene, som gir høyere spenning og MYE bedre lys. Sjekk også hvor mye dynamoen lader, Golfen min lader 14.8 volt, noe som gir veldig bra lading av batteriet, og sikrer uproblematisk start i nesten hvilken som helst temperatur.

Lenke til kommentar

Vil heller anbefale tusenmetringer. Det er mye mer lovlig og mye bedre for oss andre bilister. Eller kjøp et sett Osram Nightbreaker.

Nightbreaker har for kort levetid i forhold til pris. Koster jo nesten 400 for et sett, og siden jeg må ha 4 pærer, blir det 800 kroner for veldig kortvarig moro... Vil heller ikke ødelegge bilen med ekstralys. Er alt for pen til det :D

 

Jeg ville mye heller sett litt på kvaliteten på kablene i motorrommet. Det er ganske sikkert tynne kabler som gir mye spenningsfall og dårlig lys. Det første du bør gjøre er å bytte ut kabler til 50mm2. Batteri > dynamo. Chassi > blokk. Batteri > chassi. Deretter kan du installere relesett samt tykkere kabler ut til hovedlyktene, som gir høyere spenning og MYE bedre lys. Sjekk også hvor mye dynamoen lader, Golfen min lader 14.8 volt, noe som gir veldig bra lading av batteriet, og sikrer uproblematisk start i nesten hvilken som helst temperatur.

Det er jo ekstremt mye jobb da! Det må i så fall bli til sommeren! Når jeg tenker over det, så er det forøvrig ikke noen vits i å kjøpe xenon før til høsten. Er jo uansett snart sommer og lyst hele døgnet :)

Lenke til kommentar

Er det noe tess det der da? Har lest litt om slik H4 bixenon, og det virker som om pæra skal ha en eller annen motorisert greie for å endre mellom fjernlys og nærlys. Hvordan vil det funke om pæra kun skal avgi fjernlys?

 

Hvordan er det med strømforskyning til pærene? Får de strøm fra standard kontakten eller rett fra batteriet?

Lenke til kommentar

http://www.vvme.com/standard-h439003-bixenon-hid-kit-p-9.html?cPath=44_46_35

 

Der, 500kr levert rett på døra de. Kjøpt fra de mange ganger. 3 Dagers leveringstid med DHL.

H4 xenon, altså nær og fjernlys i samma pæra

Og mest sannsynlig er forbudt brukt i Norge. Feil lys er trafikkrisiko.

Medfører at bilen ikke går gjennom EU-kontroll og kan avskiltes i tekniske kontroller langs veien.

Lenke til kommentar

Og mest sannsynlig er forbudt brukt i Norge. Feil lys er trafikkrisiko.

Medfører at bilen ikke går gjennom EU-kontroll og kan avskiltes i tekniske kontroller langs veien.

Bilen blir mest sannsynligvis ikke avskiltet, iom at fjernlys kun skal brukes når det ikke er noen å blende! Det står også at de er E-godkjent, så da skal de etter det jeg har erfart være lovlige å montere som fjernlys.

Lenke til kommentar

Angående pris på Nightbreaker H4, så betalte jeg 225 kr for et par på ESSO her. På www.powerbulbs.co.uk får du de enda billigere.

 

Angående E-godkjenning, så har det vel seg sånn at reflektorene i hovedlyktene ikke er lagd for xenon så godkjenningen betyr 0?

 

 

Edit:

Og ikke minst! Monterer du xenon håper jeg du blir stoppet...

Endret av da90el
Lenke til kommentar

Som sagt, er snakk om fjernlys. Er ingen som merker det. Har også lest at det er fritt frem å montere xenon i fjernlys uten noen andre endringer!

da vil jeg gjerne se en kilde på det du har lest!

halogenreflektor er ikke bygd for xenon og vil spre lyset feil!

 

 

Xenon etter montert i fjern lys er ikke godkjent på noe vis med mindre du har en dcr/dc (tror det var det de kaldte det) godkjent lykt, dette har du ikke hvis du har orginale lykter med halogen pærer.

Kilde statens veg vesen avd Lillehammer

 

vvme.com sine xenon set funker knall de :yes:

vil kansje anbefale deg 5000 Kelvin pærer da dette er mer hvit en 6000 Kelvin.

 

Når det gjelder xenon generelt o.s.v så er det ikke noe stort problem egenli hvis man bruker hue litt da man montere dette. det store kunst stykke de fleste "glemmer" er og justere ned lykta litt da man monterer, (prøv med en anna bil og kjør mot din og se om du blir blenda, gjør du ikke det så er alt ok)

 

Har selv kjørt med xenon over 1 år nå som ikke er godkjent, blitt stoppa av politi opp til fler ganger der de blant anna har sett over lys på bilen men ikke sagt noe.

og det er max 10 biler siste året som har blunka til meg på kvelds tid da jeg har kjørt på nærlys og på 40 000 km siste året er det LITE.

Lenke til kommentar

Og mest sannsynlig er forbudt brukt i Norge. Feil lys er trafikkrisiko.

Medfører at bilen ikke går gjennom EU-kontroll og kan avskiltes i tekniske kontroller langs veien.

Bilen blir mest sannsynligvis ikke avskiltet, iom at fjernlys kun skal brukes når det ikke er noen å blende! Det står også at de er E-godkjent, så da skal de etter det jeg har erfart være lovlige å montere som fjernlys.

Jeg tenker jeg svarer på akkurat denne delen med E-merking. Resten blir det bare krangel om.

 

E-merkingen som sitter på disse xenonkittene er verdiløs. Det er kun en E og et tall inni en ring som står på ballastboksen. Denne er lovlig å putte på ballasten fordi ballasten er godkjent som reservedel til et eller annet godkjent xenonoppsett (dvs. lykt, ikke pære). F.eks om man kjøper et godkjent ekstralys fra f.eks Hella får man en ballast som er godkjent sammen med lykta, og både lykta og ballasten får da et E-merke som sier at de er godkjent. De har ingenting med pærene å gjøre, ettersom pærene i seg selv skal være E-merket (noe de ikke er i disse ettermonteringsettene).

 

Problemet her er at ballasten er bare godkjent sammen med den eller de lyktene den er godkjent for, og den lykta vil ha merking DC, DR eller DCR som sier at den er godkjent for xenonpærer (lyktehus kan både ha DCR og HCR f.eks, som da tyder på at lyktehuset kan brukes både med en halogenmodul eller en xenonmodul, og modulen i seg selv skal være merket etter hva den er godkjent for). E-merket som da følger ballasten er dermed verdiløs i henhols til lover. Det eneste den sier at ballasten oppfyller kravene i henhold til vedlikehold av lysbuen, altså rent teknisk at den klarer å holde lysbuen i drift og oppstart korrekt i pæra i henhold til hvordan en D2S-pære skal fungere (40% lys innen 1 sekund, 80% innen 4 sekunder, 80% innen 1 sekund ved hot-restrike (slås på etter oppvarming, i mindre enn 10 sekunder))

 

Disse settene er aldri lovlige, bare så det er sagt. Da mener jeg ALDRI, ikke ETT eneste unntak. Det må komplette lykter som er godkjent for ettermontering til (f.eke ekstralys), og da vil de bruke DxS-pærer i ekte DxS-sokler, ikke Hx-sokkler. Man kan se med en gang at de er ulovlige dersom de står på en Hx-sokkel.

Lenke til kommentar

Og mest sannsynlig er forbudt brukt i Norge. Feil lys er trafikkrisiko.

Medfører at bilen ikke går gjennom EU-kontroll og kan avskiltes i tekniske kontroller langs veien.

Bilen blir mest sannsynligvis ikke avskiltet, iom at fjernlys kun skal brukes når det ikke er noen å blende! Det står også at de er E-godkjent, så da skal de etter det jeg har erfart være lovlige å montere som fjernlys.

Jeg tenker jeg svarer på akkurat denne delen med E-merking. Resten blir det bare krangel om.

 

E-merkingen som sitter på disse xenonkittene er verdiløs. Det er kun en E og et tall inni en ring som står på ballastboksen. Denne er lovlig å putte på ballasten fordi ballasten er godkjent som reservedel til et eller annet godkjent xenonoppsett (dvs. lykt, ikke pære). F.eks om man kjøper et godkjent ekstralys fra f.eks Hella får man en ballast som er godkjent sammen med lykta, og både lykta og ballasten får da et E-merke som sier at de er godkjent. De har ingenting med pærene å gjøre, ettersom pærene i seg selv skal være E-merket (noe de ikke er i disse ettermonteringsettene).

 

Problemet her er at ballasten er bare godkjent sammen med den eller de lyktene den er godkjent for, og den lykta vil ha merking DC, DR eller DCR som sier at den er godkjent for xenonpærer (lyktehus kan både ha DCR og HCR f.eks, som da tyder på at lyktehuset kan brukes både med en halogenmodul eller en xenonmodul, og modulen i seg selv skal være merket etter hva den er godkjent for). E-merket som da følger ballasten er dermed verdiløs i henhols til lover. Det eneste den sier at ballasten oppfyller kravene i henhold til vedlikehold av lysbuen, altså rent teknisk at den klarer å holde lysbuen i drift og oppstart korrekt i pæra i henhold til hvordan en D2S-pære skal fungere (40% lys innen 1 sekund, 80% innen 4 sekunder, 80% innen 1 sekund ved hot-restrike (slås på etter oppvarming, i mindre enn 10 sekunder))

 

Disse settene er aldri lovlige, bare så det er sagt. Da mener jeg ALDRI, ikke ETT eneste unntak. Det må komplette lykter som er godkjent for ettermontering til (f.eke ekstralys), og da vil de bruke DxS-pærer i ekte DxS-sokler, ikke Hx-sokkler. Man kan se med en gang at de er ulovlige dersom de står på en Hx-sokkel.

 

Untaket er vis man etter monterer automatisk høydejustering og godkjente lykter for xenon, dette kan event plukkes av en lik bil med dette utstyret da får man det godkjent på Statens Vegvesnet på Lillehammer i hvertfall....

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet feil, med mindre man bruker utstyr som er godkjent for _ettermontering_. Å plukke fra en tilsvarende bil skal egentlig ikke være godt nok, men i praksis er det det om det fungerer, så at det blir godkjent isåfall er bare rimelig. Er mange som tror at man bare kan sette inn automatisk høydejustering og lyktespylere, og forvente at det er godt nok til å sette inn et "ettermonteringskit" i de eksisterende lyktene, men det er feil, ettersom man trenger godkjente lykter også.

 

Disse reglene med høydejustering og vaskere er spesifikt for nærlys, men ikke tro at det er fritt frem på fjernlys.. det krever den samme godkjenningen på lyktene og oppsettet.

Lenke til kommentar

Okei. Forstår den da.

 

Men for å gå tilbake til hovedspørsmålet. Jeg har som sagt fire hovedlykt-reflektorer i bilen. To til fjernlys og to til nærlys. Om jeg putter en såkalt single-xenon-pære i stedet for en H4-pære i fjernlys-reflektoren, vil jeg da få "samme lys", men bedre? Altså, vil jeg få fjernlys eller fucked up nærlys/fjernlys mashup shit?

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet feil, med mindre man bruker utstyr som er godkjent for _ettermontering_. Å plukke fra en tilsvarende bil skal egentlig ikke være godt nok, men i praksis er det det om det fungerer, så at det blir godkjent isåfall er bare rimelig. Er mange som tror at man bare kan sette inn automatisk høydejustering og lyktespylere, og forvente at det er godt nok til å sette inn et "ettermonteringskit" i de eksisterende lyktene, men det er feil, ettersom man trenger godkjente lykter også.

 

Disse reglene med høydejustering og vaskere er spesifikt for nærlys, men ikke tro at det er fritt frem på fjernlys.. det krever den samme godkjenningen på lyktene og oppsettet.

 

 

Ikke at jeg har noen planer om noen stor diskusjon nå, MEN hvorfor er ikke automatisk høydejustering og lyktene fra en lik bil godkjent mener du?

Det er jo godkjent for xenon i utgangs punktet fra fabrik og av statens veg vesen.

og hva skulle gjøre det mindre godkjent på en annen bil da du tar med høydejusterern og lyktene?

 

beskjeden jeg fikk da jeg henvendte meg på statens veg vesen med samme spørsmål:

hvis du får tak i utstyret som sitter på en nyere volvo v40 fra en dele bil eller lingnende så er det godkjent (ganske logisk egentli)

Lenke til kommentar

Veldig vanskeliig å si ettersom det finnes en hel drøss med forskjellige metoder å få til en H4 "xenonpære". Om du får en pære uten noe nærlystull får du en D2S-pære puttet på en H4-sokkel, kanskje egentlig produsert for HB4 men montert på H4 istedet (vil gi helt forskjellig resultat), fordi noen tror at H4 og HB4 er samme greia..

 

Det du med sikkerhet kan si er at du får ikke korrekt lys. Spesielt H4 er veldig kresen på absolutt perfekt posisjonert glødetråd med korrekt karakteristikk, selv den minste feil gir totalt feil lys. Dette gjelder både for nærlys og fjernlys. En H4-reflektor er i praksis to lykter lagt inn i èn reflektor, hvor punktet lyset kommer fra og retningen bestemmer om det er nærlys eller fjernlys. Det er også slik at nyere lyter vil være mer kresen på dette enn gamle.

 

"Problemet" til disse xenonpærene er måten de distribuerer lyset fra lysbuen på. Halogenpærer gir et sylinderformet lys fra glødetråden, med en tydelig grense mellom lys og mørke. Alt lyset går rett ut til siden fra tråden, men nesten ingenting bakover eller fremover. Xenonpærer har ingen slik karakteristikk, der går lyset i en kuleform fra lysbuen, med svært mye lys bakover og fremover (faktisk sansynligvis mer lys enn det går til siden). Å lage en halogenkompatibel xenonpære kunne teoretisk vært gjort ved å skjerme lysbuekammeret foran og bak med keramikk, men det ville gitt så lite lys igjen at det ikke ville vært noe poeng. Alt det lyset som kommer der halogenpæra er mørk er lys som reflektoren ikke forventer skal komme, og dermed er veldig tilfeldig hva som faktisk skjer med. Det som er veldig vanlig er at det som går fremover havner overalt fordi det aldri treffer reflektoren.. noe som ikke er veldig krise for fjernlys. Det som går bakover vil ofte legge seg som en ring rett foran bilen, og legge et kraftig lys de første metrene foran bilen og dermed føre til kraftig selvblending, som er veldig problematisk for fjernlys. Dette lyset er det ofte som fører til en feilaktige følelsen av bedre lys, selv om det ikke hjelper noe fordi det eneste det gjør er å redusere siktstrekningen.

 

Jeg har vedlagt et bilde som tydelig viser problematikken og forskjellen.

post-19072-1269274298,6865_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har noen planer om noen stor diskusjon nå, MEN hvorfor er ikke automatisk høydejustering og lyktene fra en lik bil godkjent mener du?

Det er jo godkjent for xenon i utgangs punktet fra fabrik og av statens veg vesen.

og hva skulle gjøre det mindre godkjent på en annen bil da du tar med høydejusterern og lyktene?

 

beskjeden jeg fikk da jeg henvendte meg på statens veg vesen med samme spørsmål:

hvis du får tak i utstyret som sitter på en nyere volvo v40 fra en dele bil eller lingnende så er det godkjent (ganske logisk egentli)

Fordi bilens lysutstyr er godkjent som èn enhet, og er bare godkjent så lenge den er i den samme tilstand som den var ved godkjenningstidspunktet. En annen, ellers lik, bil med et annet oppsett vil ha en annen godkjenning. Det er likevel slik at det kan dokumenteres at det man ettermonterer oppfyller en annen godkjenning, og dette kan godkjennes separat hos SVV om SVV ønsker å gjøre det, samt at det finnes dokumentasjon for den påstanden. Det jeg sier er at det er ikke noen automatikk i dette, det må separat godkjennes.

 

Nå er det desverre slik at i Norge blir reglene praktisert veldig forskjellig avhengig av hvor man er i landet, så at noen godkjenner noe som ikke burde vært godkjent og motsatt er et kjent problem.

Lenke til kommentar

Jeg har vedlagt et bilde som tydelig viser problematikken og forskjellen.

Mulig jeg ser helt feil nå, men Xenonpæra lyser da lenger enn halogenpæra? Nå har riktignok ikke halogenpæra noen reflektor, men det har jo ikke xenon-pæra heller.

 

Skal se om jeg får skissert opp hvordan jeg forstår dette, så kan du si om jeg har rett eller ei :)

 

EDIT: Gikk ikke :p

 

Men gxi, om du skal svare helt objektivt, vil du da si at jeg vil få bedre lys med HID fjernlys enn med f.eks Nightbreaker-fjernlys?

Endret av vonLime
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...