Gå til innhold

Hvordan installere windows 7 64 bit på Imac? jeg har akkurat kjøpt meg en ny Imac26"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er to hovedmåter å gjøre det på: En egen partisjon via Apples BootCamp, eller en virtualiseringssoftware som VM Ware eller Parallels. Det er fordeler og ulemper med begge løsninger.

 

Installerer du under BootCamp får Windows en egen partisjon på disken. Du kjører også native Windows drivere for det meste.

Fordeler:

* Det er raskere.

 

Ulemper:

* Du må omstarte mellom Windows og Mac

* Partisjonen har en fast størrelse, og er vanskelig å endre.

 

Installerer du VM Ware eller Parallels så blir Windowspaeritjonen en virtuell disk på Mac-disken, som en fil rett og slett.

Fordeler:

* Du slipper å omstarte, og kan gjøre Mac og Windows samtidig.

 

Ulemper:

* Det går merkbart tregere for de fleste oppgaver.

 

Så har du en tredje mulighet: Du kan installere under BootCamp først, og så få for eksempel Parallels til å bruke BootCamp-partisjonen som Windows installasjon istedet for en virtuell en. Da får du på mange måter det beste av begge verdener, du kan starte maskinen i Windows dersom du trenger full ytelse for tunge jobber, og du kan startet den opp uder Mac og åpne Windows dersom du trenger tilgang til begge.

 

Jeg personlig anbefaler at du installerer det under BootCamp, dersom du skal bruke det til noe mer enn tilfeldig arbeid.

 

Gå inn under Programmer/Verktøy og start Boot Camp-assistent. Der finner du en knapp som heter "Skriv ut Installasjon og klargjøring", trykk på den for å skrive ut dokumentasjonen, og les den.

 

Viktig: Skal du lage en Bootcamp-partisjon må du bestemme hvor stor den skal være. Det er tricky (se en egen tråd om det) å endre størrelsen i ettertid. Skal du kjøre Windows 7 64 Bit må du sette av minst 32GB. Skal du installere mange programmer og/eller mye data trenger du mer plass en det. Har du en stor disk så ikke vær sparsom med plassen. Man ender gjerne opp med å skulle bruke Windows til flere ting enn man tenkte seg i første omgang...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hei

 

La meg bare først få si; Om du har kjøpt deg en 26" iMAC.. så må du være den første i verden som har fått en 26" og ikke en 27" :p

 

Jeg har selv en iMAC 27" og har kjørt parallels 5 og xp på den. Og det er IMPONERENDE hvor smooth det går, selv om det er virtualisering. Alt fungerer, og via parallels kan du kjøre windows slik at det opptrer som om det var et apple-program. Dvs uten windows-grensesnittet.

 

Vil også råde deg til å unngå wmware da det er ganske mange prosent tregere enn parallels.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Man ender gjerne opp med å skulle bruke Windows til flere ting enn man tenkte seg i første omgang...

Det er ikke min erfaring. Jeg var skikkelig OS X-skeptisk da jeg kjøpte min første Mac og var derfor generøs med plassen jeg satte av til Win7 nettopp fordi jeg trodde jeg måtte bruke det endel og ha mye programvare der. Men så viser det seg at det meste (av mine oppgaver) kan gjøres innen OS X. Så nå brukes Win7 nesten bare til å kjøre en citrix-klient samt brife med at Mac'en kan dra HalfLife 2 via Parallels :D

Lenke til kommentar

Burde vel sagt at det var individuelt ja. For meg var det et prosjekt med programmering i ASP som dukket opp, samt at jeg ikke kunne bytte regnskapssystem fordi Hansa's billigløsning ikke støtter fakturering i valuta, pluss pluss...

 

Så dukket det opp noen Corel-filer jeg skulle åpne, og dermed måtte jeg inn med det, og så skal jeg igang med .net og Visual Studio etterhvert.

 

Poenget mitt var egentlig at det er så tungvint å øke størrelsen på Windows-partisjonen at det er lurt å lage den mer enn stor nok. Mest sannsynlig har man en stor disk. (Jeg har en SSD, og da ble plassen litt mer prekær.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...